Mikä olisi hyvä ilmalämpöpumppu? Minulla on 120m2 puuvuorattu 1-kerroksinen omakotitalo Satakunnassa.
Merkkejä ja malleja on niin tuhottomasti,etten osaa päättää ja ei oikein tietoakaan ole eikä ymmärrystä.
Mitsubishin FD-mallia vaimoke ei anna laittaa,koska sisäyksikkö on niin ruma ja LG:tä en itse halua sen kehnon suoritusarvojen takia.Auttakee?
Hyvä ilmalämpöpumppu?
24
3242
Vastaukset
- SS-//
Laita googleen haku pumpuista ja lue teknisiä tietoja, ja sitten valitset pumpun ihan itse ilman muiden vääristyneitä mielipiteitä. Neliöistä päätellen sulle riittää 10 sarjan kone, meillä 140 neliötä ja Toshiba 10.
- sepe1
FD-mallin pumput ovat toimintavarmoja.Sinulle sopiva koko olisi FD25VABH.Sisäyksiköitä saa eri väreillä ja maisemakuvilla.
- ja uskoin sen
et jos hyvät komponentit ja hiljaisen haluat niin laita Daikin.
totta et se on hiljainen ja komponenteista en osaa sanoa kun on ollut vasta 3vuotta. malli on ftxg25 . www.lining.fi löytyy tiedot.
hinta on suurempi kuin mitsut ym. mut uskon et hyvä laite. tais joskus pärjätä jossain maksetussa testissäkin pari vuotta sitten. kysyppä joskus joltain myyjältä mikä myy useita merkkejä et mikä sillä on itsellä. tiedän et ne ei huonointa itselle laita.
moni myyjä suosittelee sitä mistä saa euroissa parhaan katteen. mut kysy asiaa sit toisinpäin et sulla on jo esim. Daikin ja pyydä asennusta ja mielipidettä laittteesta jos sit kuulisit totuuden vaikka.- hebbuli
Daikinin kalliimmat versiot ovat ok Yli 2000 euroa maksavat! Halvemmilla ei tee sitten taas yhtään mitään. Sitten taas kannattaa alkaa miettimään,että kannattaako yli 2000€ ilmalämpöpumppua edes hankkia.
Mitsubishi FD25,Toshiba Superdaiseikai RAS10,Fuji Electric 09LD,Panasonic HE09, Sharp JR09 ovat hinnaltaan 1600-1800 euroa/asennettuna ja huomattavasti paremmalla laadulla. - vastaan itselleni
niin tuo minun onkin FTXG35....
viilentää mukavasti myös ja korostan hiljaisesti. - ex Daikinisti
Daikiniahan ei suosittele kukaan muu kuin kauppamiehet! Mm. kerran takuuviahdettu kone, tämän jälkeen puhaltimen moottori kärähti ja myöhemmin kompura hajosi. Bonuksena 'mukavat' jäätymisongelmat ja jälkimarkkinoinnin ontuminen. Laite lähtee ainakin meiltä vaihtoon heti kun takuu loppuu!
- asiantuntija**
Vaikka mitsun fd malli onkin hieman isomman kokoinen tekee se sisäyksiköstä toiminaltaan paremman ominaisuuksiltaan eli mitä isompi sen vääntävämpi puhallus hiljaisemmalla kuormituksella. Ainahan voi pienuudella olla kauneutta, mutta silloin tingitään laadusta jo aika paljon. Mitsu haluaa pitää laitteensa tehokkaina ja pitkäikäisinä. Sellainen monelle on tärkeintä.
- nakkikoko
Vaimothan tietää että onko koolla väliä. Joten ei pikkuisella nätillä nakilla aina saa mitään aikaan.
- uutisankka ei ainakaan
http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=2009/06/23524&ext=ltr
eli nyt se taas nähtiin. työntäkää ne tietyt merkit suohon. tämä on puolueeton testi. uskon siihen.- telko
Eipä tuohon testiin otettu lainakaan mukaan edes "oikeita" ilmalämpöpumppuja.
Parhaat merkit jäivät ulkopuolelle.
Tuohon testiin otettiin vaan vähän myytyjä halpa laitteita.
TM testasi viime vuonna jo nuo paremman merkkiset ilmalämpöpumput. - Skeptis
telko kirjoitti:
Eipä tuohon testiin otettu lainakaan mukaan edes "oikeita" ilmalämpöpumppuja.
Parhaat merkit jäivät ulkopuolelle.
Tuohon testiin otettiin vaan vähän myytyjä halpa laitteita.
TM testasi viime vuonna jo nuo paremman merkkiset ilmalämpöpumput.Oikeistakin pumpuista on tullut kehittyneemmät versiot edellisen testin jälkeen eli miksi ne eivät ole testissä?
- SHARPJR
Sharpilta löytyy JR09 tai jhr09-malli. erittäin hyvä ilmansuodatus(plasmacluster) ja huomattavasti kopiotaan IVT:tä halvempi.
JR-malli 1700-1900 ja jhr 1900-2100 euroa- joal
Miulla kans Sharp JHR09,hyvin potkii tuo masiina tossa olokkarin seinässä.
Hinta oli 1990 euroa paikalleen laatettuna,huomattavasti etullisempi kuin ivt:n vastaava malli. - Electrolux...
E-lux pärjäsi hyvin, ja perustuu sharpin tekniikkaan
- että olisit
joal kirjoitti:
Miulla kans Sharp JHR09,hyvin potkii tuo masiina tossa olokkarin seinässä.
Hinta oli 1990 euroa paikalleen laatettuna,huomattavasti etullisempi kuin ivt:n vastaava malli.huomattavasti halvemmalla saanu kun ivt:n. Minulla IVT fr12 hinta asennettuna 1900 €. Olikos Sharpissa mimmonen takuu? IVT antaa 5 vuoden takuun laitteelleen, siis koko laitteelle. Useimmat valmistajat antaa 5 vuotta ulkoyksikön kompuralle ja muulle laitteelle 3 vuotta.
- Kylmämies
Electrolux... kirjoitti:
E-lux pärjäsi hyvin, ja perustuu sharpin tekniikkaan
Olen kylmäkone- ja sähköasentaja inssi, kylmäalalla ollut pitkään asentajana ja suunnittelijana... Kyllä niitä hyviä merkkejä on useita, tunnetuimmat ovat Mitsu, Fujitsu, Sanyo, Toshiba, Daikin, Panasonic... ei niillä oikein laadullisia eroja ole, ominaisuudet ovat aika samat kaikissa. Sisäyksikön etupaneelia alkaa saada eri väreissä, maisemapainatuksella... Scroll-kompressori on hieman parempi, vähemmän kuluvia osia, kaksoisrotaatiokompuroita on aina ollut, japsit käyttää niitä, ne ovat hyviä... Kaiken a ja o kylmälaitoksen asennuksessa on riittävän pitkä tyhjiöintiaika, se lisää käyttöikää, kannattaa antaa tyhjiöintipumpun louskuttaa muutama tunti, kylmällä ilmalla pitempään (putkistossa oleva kosteus höyrystyy silloin huonommin). Itse ostin Sanyon pumpun kaverilta suoraan tukusta ja asensin itse, ei paljoa maksanut ja pelittää hyvin.
- sharppijhr
että olisit kirjoitti:
huomattavasti halvemmalla saanu kun ivt:n. Minulla IVT fr12 hinta asennettuna 1900 €. Olikos Sharpissa mimmonen takuu? IVT antaa 5 vuoden takuun laitteelleen, siis koko laitteelle. Useimmat valmistajat antaa 5 vuotta ulkoyksikön kompuralle ja muulle laitteelle 3 vuotta.
Tuo ivt:n myymä fr-mallin valmistuskin on lopetettu jo vuonna 2008!
JR-malli on jonnin verran parempi ja uudempi. Mulla ollut SharpJHR12 yli puolivuotta seinässä,eikä maksanut kun 2190 euroa asennettuna. Vastaava laite ivt:nä 3000 euron luokkaa. Hankin Pumppuni Lämpömaailmasta,suosittelen. www.lampomaailma.fi
- keloreni
mihin aiotte investoida? jos pistää rahaa tuollaiseen hökötykseen, saa varmasti josain vaiheessa katua koko päätöstä. eikö kannata saman tien pistää ilmastointi koko kämppään, maksaa enemmän, mutta lopputulos on varmasti parempi. tai no, riippuu millaisen laitteen ostaa. koko lämpöpumppu touhu on mennyt ihan kummalliseksi. jos tulevaisuuteen investoi, niin sitä paremmalla syyllä. jos hakee väliaikaista ratkaisua, lämpöpumppu on se ratkaisu. ja näissä asioissa ei auta puhua naapurille tai lukea lehdistä. puhukaa alan ammattilaisille. enkä nyt tarkoita rautakaupan myyjää.
- mjiefsdx
Koko talon kattava ilmastointi on todellakin parempi, mutta hinnasta sinulla ei taida olla mitään käsitystä. Eikä tuossa kirjoituksessasi ole muutenkaan oikein tolkkua. Jotain perusteluita voisit laittaa.
- sharpilp
mjiefsdx kirjoitti:
Koko talon kattava ilmastointi on todellakin parempi, mutta hinnasta sinulla ei taida olla mitään käsitystä. Eikä tuossa kirjoituksessasi ole muutenkaan oikein tolkkua. Jotain perusteluita voisit laittaa.
Sharpi ilmalämpöpumppu on erittäin hyvä laite. Minulla tuli vuosi täyteen JR09-mallilla ja säästöä tuli reilu 500 euroa lämmityskuluissa. Maksoin laitteestani 1790 e asennettuna, siitä pois kotitalousvähennysniin tuo laite maksaa itsensä takaisin alle 3 vuodessa.
Sisäyksikkö on erittäin siisti ja se puhdistaa sisäilmaa erittöin hyvin.
Täällä on ollut ainakin hyviä tarjouksia kyseisestä laitteesta:
http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=3569.0 - lankas
sharpilp kirjoitti:
Sharpi ilmalämpöpumppu on erittäin hyvä laite. Minulla tuli vuosi täyteen JR09-mallilla ja säästöä tuli reilu 500 euroa lämmityskuluissa. Maksoin laitteestani 1790 e asennettuna, siitä pois kotitalousvähennysniin tuo laite maksaa itsensä takaisin alle 3 vuodessa.
Sisäyksikkö on erittäin siisti ja se puhdistaa sisäilmaa erittöin hyvin.
Täällä on ollut ainakin hyviä tarjouksia kyseisestä laitteesta:
http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=3569.0miä ostin viime kesänä tuon vahemman fr9: sharpin, kun eroa olis ollut jr9.:n usea satanen. hyvinhän tämäkin pelittää aina -25 asteeseen asti ja pitää omakotitalon alakerran 22 asteisena.-- lattian pari asetta kylmempänä. vettä tulee ulkoyksikön alle paljon, lasten pulkka on alla, ettei mene sokkelin viereen. sähkön kulutus vaihtelee 500- 1000 w. paikkeilla, ja sulatuksessa 50-60w. mutta kun pakkanen laskeer -26 asteen alle ei laite enään jasa pitkiä jaksoja käydä. alkaa huilailemaan, mutta onhan siinäkin tulosta, sitten kun pakkanen nousee -23 asteeseen on fr9 taas mukavasti mukana pelissä, eikä tarvi laittaa lisälämpöä päälle.
- VIIKSU112
lankas kirjoitti:
miä ostin viime kesänä tuon vahemman fr9: sharpin, kun eroa olis ollut jr9.:n usea satanen. hyvinhän tämäkin pelittää aina -25 asteeseen asti ja pitää omakotitalon alakerran 22 asteisena.-- lattian pari asetta kylmempänä. vettä tulee ulkoyksikön alle paljon, lasten pulkka on alla, ettei mene sokkelin viereen. sähkön kulutus vaihtelee 500- 1000 w. paikkeilla, ja sulatuksessa 50-60w. mutta kun pakkanen laskeer -26 asteen alle ei laite enään jasa pitkiä jaksoja käydä. alkaa huilailemaan, mutta onhan siinäkin tulosta, sitten kun pakkanen nousee -23 asteeseen on fr9 taas mukavasti mukana pelissä, eikä tarvi laittaa lisälämpöä päälle.
ON PUMPPUJEN MERSU!
- sharppiilp
VIIKSU112 kirjoitti:
ON PUMPPUJEN MERSU!
Kannattaa ostaa sharp, koska se on samalaite, mutta 500-1000 euroa edullisempi
- jontka
minulla on panasonic he 9dke.ollut yli 5 vuotta. 20 kymmenen asteen pakkasella lämmittää meidän 115 neliön kotimme lähes yksinään. suosittelen
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan483080Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan272884- 1212316
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281432Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631336- 111296
Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj121073- 74979
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää39922Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13802