Kysyisin apua täältä ja onko muilla vastaavia ongelmia,
Näin kesäloman alkajaisiksi huomasin poikani vaatekaapin ala hyllyssä olevan useita spray-maaleja useita erivärejä ja joskus pojan kädet ovat olleet vähän maalissa kun tullut kotiin, pelkään että poikani tekee graffitia onko tämä mahdollista 13 vuotiaalta? Mitä teen asian kanssa ilmoitanko poliisille, vai jututanko lastani mitä teen?
13v pojan hämärä touhut.
34
8587
Vastaukset
- Henderson
Ehdottaisin aluksi takavarikoimaan kaikki spray-maalit pojalta pois ja pitämään puhuttelun mistä hän on ne hankkinut ja mihin tarkoitukseen, myös onko hän aiheuttanut mahdollista vahinkoa niillä.
- ...
Kun tuon ikäisistä on kyse. Tuskin poikasi tulee myöntämään töhrivänsä julkisia paikkoja.. vaihtoehdoksi jää tuo keskustelu asiasta ja sen seurauksista, sekä maalien takavarikointi.
- Saara32
Jos lapsesi ei vielä ole jäänyt kiinni toimistaan, ei sinun kannata saattaa häntä korvausvastuuseen tekosistaan. Saattaa olla kallis lasku tulossa riippuen missä ja mitä on tehnyt. Ota maalit takavarikkoon ja viikkorahat (maaliin käytettävät rahat) yms pois kunnes sälli ymmärtää miten iso asia on kyseessä. Korvausvastuu on alaikäiselläkin vaikkei rikosvastuuta ole. Puhu ja kysy, selvitä missä on maalannut.
Luvalliset graffitipaikat voisivat olla ok, mutta noin nuoren ollessa kyseessä veisin itse hänet sinne ja pitäisin maalit poissa lapsen ulottuvilta muulloin.- Ketjun aloittaja
Kiitos teidän ehdotuksistanne juttelin tänään pojan kanssa poika änkytti "en mä oo maalannu ku johonki siltojen alle jotai piissei, ja sit yhtee tavara vaunuun pari kertaa piissin" ensinnäki mitä sana piissi tarkoittaa??
- Ohyeahiguess-
Ketjun aloittaja kirjoitti:
Kiitos teidän ehdotuksistanne juttelin tänään pojan kanssa poika änkytti "en mä oo maalannu ku johonki siltojen alle jotai piissei, ja sit yhtee tavara vaunuun pari kertaa piissin" ensinnäki mitä sana piissi tarkoittaa??
Tässä vähän Wikipediasta ongittua tietoa kaikista graffiteista:
Piissi puolestaan viittaa englannin kielen sanoihin master piece tai piece of art, jotka merkitsevät mestariteosta tai taideteosta yleensä. Throw-up on piissin tapainen, mutta pienempi, yleensä yksivärinen, nopeasti tehty graffiti.
Eli piissi nyt mitään ihmeellisempää kuin tavallinen graffitti. Saattaa tulla oikeastikin kalliiksi tommonen jos jää kiinni.
Esimerkki piissistä: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/60/Psy01.jpg/800px-Psy01.jpg
Jotkut junantöhrjiät yhden lehdestä kun luin oli saanneet: monien kymmenien tuhansien jopa satojen tuhansien sakot. - kahviriippuvuus
Ohyeahiguess- kirjoitti:
Tässä vähän Wikipediasta ongittua tietoa kaikista graffiteista:
Piissi puolestaan viittaa englannin kielen sanoihin master piece tai piece of art, jotka merkitsevät mestariteosta tai taideteosta yleensä. Throw-up on piissin tapainen, mutta pienempi, yleensä yksivärinen, nopeasti tehty graffiti.
Eli piissi nyt mitään ihmeellisempää kuin tavallinen graffitti. Saattaa tulla oikeastikin kalliiksi tommonen jos jää kiinni.
Esimerkki piissistä: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/60/Psy01.jpg/800px-Psy01.jpg
Jotkut junantöhrjiät yhden lehdestä kun luin oli saanneet: monien kymmenien tuhansien jopa satojen tuhansien sakot.Jos tiedetään kyseisen ihmisen "piissi" niin ei oo kauheen vaikeeta löytää syyllistä spray-maalaamiseen. Eli jos poika nyt lopettaa nuo touhut saatatte vielä pelastua sakoilta. Kannattais varmaan puhuu ihan kunnolla pojalle et mitä tosta seuraa ja ikävä kyllä kaveriporukka pitäis laittaa vaihtoon. Tiedän mistä puhun koska olen itsekin nuori.
- kysymysmerkki?
Se "piissi" eli piis on hippijuttu (ainakin minun tietääkseni) ja tarkoittaa rauhaa.
- Wikipedia on olemas!
kysymysmerkki? kirjoitti:
Se "piissi" eli piis on hippijuttu (ainakin minun tietääkseni) ja tarkoittaa rauhaa.
Mutta graffiteista kun on kyse, niin piissi tarkottaa isoa tai isohkoa, moniväristä ja hieman taidokkaammin tehtyä graffitia. Ja muuten, se on piissi, EI piis eli peace! Huomaa ettei eräät pahemmin graffiteista tiedä...
- asdasdasd4524653
kahviriippuvuus kirjoitti:
Jos tiedetään kyseisen ihmisen "piissi" niin ei oo kauheen vaikeeta löytää syyllistä spray-maalaamiseen. Eli jos poika nyt lopettaa nuo touhut saatatte vielä pelastua sakoilta. Kannattais varmaan puhuu ihan kunnolla pojalle et mitä tosta seuraa ja ikävä kyllä kaveriporukka pitäis laittaa vaihtoon. Tiedän mistä puhun koska olen itsekin nuori.
Jos tiedetään kyseisen ihmisen "piissi" niin ei oo kauheen vaikeeta löytää syyllistä spray-maalaamiseen. Eli jos poika nyt lopettaa nuo touhut saatatte vielä pelastua sakoilta. Kannattais varmaan puhuu ihan kunnolla pojalle et mitä tosta seuraa ja ikävä kyllä kaveriporukka pitäis laittaa vaihtoon. Tiedän mistä puhun koska olen itsekin nuori.
samat sanat oon itekki nuori oon juuri samaa mieltä . - gfdy4fdhd
piissi tarkottaa nopeasti tehtyä graffitia, tiedän koska olen joskus itekkin tehnyt niitä. Ja varota poikaas ettei maalaile mihinkään mun kaveri sai just 370tuhat euroo sakkoo:/ elämä pilalla. oon itekki 13 ja maalailin mut vaan sellasii paikkoihi mihin sai maalata. :)
- Jumalauta!!!1
kahviriippuvuus kirjoitti:
"kaveriporukka pitäis laittaa vaihtoon. Tiedän mistä puhun koska olen itsekin nuori."
VITUN PELLE
LUULETKO SÄ VITTU TOSIAA ETTÄ SUN MUKSUS _VAIHTAIS_ SEN FRENDIT JOHKI HOMOPOSSEE? OOTKO SA NYT VITTU NOIN PELLE?
/Aloittajalle.
Jos pojallas o kädet maalissa himaa tullessa, ei oo jääny kiinni, ni etkö sä välitä VITTUAKAAN omasta lapsestas? kybädona siitä vittu maksa sit. Ite antaisin maalata. Jos on kerran alottanu, ei se sitä heti kyllä lopetakkaa. - Jumalauta vittu
Jumalauta!!!1 kirjoitti:
"kaveriporukka pitäis laittaa vaihtoon. Tiedän mistä puhun koska olen itsekin nuori."
VITUN PELLE
LUULETKO SÄ VITTU TOSIAA ETTÄ SUN MUKSUS _VAIHTAIS_ SEN FRENDIT JOHKI HOMOPOSSEE? OOTKO SA NYT VITTU NOIN PELLE?
/Aloittajalle.
Jos pojallas o kädet maalissa himaa tullessa, ei oo jääny kiinni, ni etkö sä välitä VITTUAKAAN omasta lapsestas? kybädona siitä vittu maksa sit. Ite antaisin maalata. Jos on kerran alottanu, ei se sitä heti kyllä lopetakkaa.Ja sä oot stadista...
- ziisushh
Jos ilmotat poliisille ja kullannuppus jää kiinni, niin käy pahasti. Jos kerran monta keraa sormet maalissa tullut kotiin, voit tulla 10 000€ sakot, mutta tehän ne joutuisitte maksaan.
- Selkärangallinen
Mitä tuosta nyt poliisille ilmoittamaan, jos ei edes tiedä, mitä poika on maalaillut. Soitapa poliisille ja kerro, että lapsi on tullut kotiin sormet maalissa, niin nehän nauraa keuhkonsa pellolle!
Sakkoja ei 13-vuotiaalle voida määrätä, hän ei ole rikosoikeudellisessa vastuussa.
Vahingonkorvausta hän sen sijaan voi joutua maksamaan aiheuttamansa vahingon suuruisen summan. Minusta hänen kanssaan kannattaisi keskustella vakavasti ja kertoa, että sinun vallassasi on päättää, pyydätkö poliisia tai mahdollista vahingonkärsijää ottamaan yhteyttä poikaasi, jotta hänen aiheuttamiensa vahinkojen suuruus voidaan määrittää. Ehkä on herättävää ajatella, että ensimmäiset kesätienestit menevät sen betoniseinän puhdistamiseen, joka tuli maalattua.
Minusta ne kirjoittajat, jotka sanovat, että ehdottomasti ei pidä ilmoittaa kenellekään, ettei joudu maksamaan vahingonkorvauksia, ovat kyllä jotenkin hakoteillä. Jokaisen pitäisi olla vastuussa tekemisistään ja pystyä seisomaan aikaansaannostensa takana tai edessä näkyvillä! Jos joku töhrisi sinun kivijalkasi spraymaaleilla, toivoisit varmaankin, että hän joutuisi tavalla tai toisella kiinni tekosistaan ja maksaisi sen muutaman tonnin laskun, joka sinulle tulee sokkelin puhdistuksesta.
Ei voi olla oikein, että tällaiset aikamme sankarit voivat mennä äidin leveän selän taakse piiloon ja muut joutuvat maksamaan heidän tekostensa kustannukset!
- meikäläisiä
jos poika graffiti maalaa, niin hommaa hänelle alustoja ja sen sellaista mitä hän saisi maalata, minä olen itsekkin 13 vuotias ja minua kiehtoo graffitit ja taide, joten tue poikaasi harrastuksessaan mutta kiellä kaikki "laittomat" maalaukset eli katujen maalaaminen vaikka ne ovatkin kiehtovia ja hienoja.. TUE!
- Haluais Maalata
Anna pojallesi jokin alusta johon voisi maalata. On ymmärettävää ihailla Graffiteja. Komeimmat on mahtavia! Pitäs olla luvallisia paikkoja jossa maalata. Silloin munkin taidot nähdään.
- NATURALBORNCREW
Haluais Maalata kirjoitti:
Anna pojallesi jokin alusta johon voisi maalata. On ymmärettävää ihailla Graffiteja. Komeimmat on mahtavia! Pitäs olla luvallisia paikkoja jossa maalata. Silloin munkin taidot nähdään.
d44 vittu antakaa maalaa. Maksaa laskut sitte korkoinee päivinee jos jää kii. -
- badbboi
Oon ite pienenä ollu samanmoinen. jotku ehdottivat kaveri porukkojen vaihtamista... ei missään nimessä se ei ainakaan asiaa millään lailla auta. puhu pojalles kiinnijäämisen seurauksista ja takavarikoi maalit.
- 10v graffari
jos asutte tampereen lähellä niin kannustan käymään pisplassa siellä on graffiti seinä, mutta jo parin viikon päästä päälle on ehkä tehty uusi graffiti :(
olen itsekkin käynyt siellä eikä sitä ole vieläkään "poistettu"- 20v
ton ikänen mikää kovin hyvä oo maalaa! yllätkö ees tekeen isoja piissejä??
- 18v
20v kirjoitti:
ton ikänen mikää kovin hyvä oo maalaa! yllätkö ees tekeen isoja piissejä??
Ei kaikki voi mestareita olla. Alottamistahan tuon ikäisellä on. Harjoittelu tekee mestarin ja itseasiassa voin aikuisena sanoa että parempi maalata alle 15v niin ei tuu nii pahoi rangaistuksii
- aehseh
Itsellä ainakin tuon ikäisenä oli harrastus kaverin kanssa maalata vanhoja pyöriä ja kaikenlaista LAILLISTA, eli ei välttämättä heti kannata miettiä pelkkiä huonoja asioita.
- 154!!!
Voi vittu siin on kyl hyvä ja rakastavainen äiti joka ilmiantaa poikansa poliiseille.
MIHI TÄÄ MAAILMA ON OIKEE MENOS - painter belton
mul on taas sellane harrastus että kun nykyään kaikki maalailee sainiin niin mä maalailenki kivii ja kallioihin :D
- -BENQ-
No ei se ny oo kamalaa jos spraymaalei löytyy. Nuorilla ja jopa aikuisilla graffitien teko saattaa olla harrastus/ ajanvietto kuten vaikka seksinharrastaminen :DDDD
Ja parempi että poika harrastaa graffitien tekoa kun esimerkiksi ryyppäämistä yms.
Toki korvauskulut saattaa olla isot, mutta ne on kuin "Vuosimaksuja" harrastuksessa. - Maalari00
Antaa pojan maalata kun jää kiinni niin sitten on aika lopettaa...
- FinlandGraffiti
Anna maalta nyt jumalauta hyvä ettei ole huumeissa kiinni! Osta sille tusseja ja spraymaaleja!
- Näin_on
Ei poliisia. Poliisi tekee rutiininomaisesti alaikäisen alkoholinkäytöstä tai rikoksista lastensuojeluilmoituksen. Lastensuojelun pirujen kanssa ette halua olla tekemisissä. Kuten jo yllä jotkut kirjoittivat, voi tulla jättilasku, jos jää kiinni. Siis luokkaa kymmeniätuhansia. Spreijaaminen loppuu heti. Maalit takavarikkoon. Pojalle tehtävä selväksi toimintansa seuraukset!
- Anonyymi
Imet munaa
- Anonyymi
Mitä sitte jos poika maalaa, munki vanhemmat ostaa mulle maaleja
- Anonyymi
Pojasta tullee nisti maalari
- Anonyymi
Nyt on pakko sanoa että hän tekee harmaista pinnoista kiinnostavamman/värikkäämmän näköisiä... niistä ei ole kenellekkään haittaa jos ne on tehty niin kuin kuuluukin eli ei yksityisomaisuuteen. Itse vihaan taidetta vastaan olevia ihmisiä sydämmeni pohjasta.
- Anonyymi
Ota kuva koko satsista mitä löytyy jemmattuna. Sano pojallesi, että olet ne kuvannut ja jos lähiseudulla alkaa sotkuja ja töhryjä ilmestyä niin aiot kyllä heti näyttää kuvat asiaa tutkivalle taholle. Pidä kirjaa kuinka monta purkkia milloinkin häviää jemmasta. Näin hän ei uskalla tehdä mitään koska tietää jäävänsä kiinni
- Anonyymi
Anna sen tehdä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen
"Yleisessä tiedossa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki2006148Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell1442857- 442317
- 932079
Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei2382021Mitkä on ne arvot?
Itselleni särähtää korvaan joka kerta kun kuulen arvoista ja arvomaailmasta. Olen miettinyt paljon, että mikä on se minu2311427- 771402
Naton korkein sotilasjohtaja: Meidän on iskettävä ensin
Olen täysin samaa mieltä ja nämä iskut pitäisi olla jo suunniteltu ja tuhota käytännössä kaikki venäjän hyökkäysmateriaa3031387Tätä et nähnyt tv:ssä: TTK-voittaja Anssi Heikkilä avautuu suhteesta Linnea Leinoon: "Sie annoit..."
Menikö voitto mielestäsi oikeaan osoitteeseen? Linnea Leino ja Anssi Heikkilä voittivat TTK:n vain 1,2 % erolla yleisöää131326Tavarakirppis lopettaa ilkivallan takia.
Tähänkö on jo Kajaanissa tultu? Onko lasten kuriomuus jo näin pitkällä, ei kait tätä aikuiset tee. Mikä on seuraava j61256