Kiiruna - NOR - Kilpisjärvi
Tuossa olisi reitti, joka olisi tarkoitus tutkia.
Millaisia maisemallisia reittivaihtoja minun kannattaisi ottaa huomioon? Onko Narvik "must", vai voinko kääntyä kevyin mielin oikealle? Entäpä tästä sitten Skiboteniin? Valitsenko pikkuteitä, vai onko isolla tiellä myös tarpeeksi ihmettelemistä? Nouseeko tie niin korkealle, että siellä voi tehdä vaikkapa lumipallon? Onko tunneleita, entäpä tiemaksuja?
Löytyykö tuon alueen levähdyspaikoista karttaa jostakin? Entäpä, onko Norjassa ABC-tyyppisiä liikenneasemia?
Onko Norjassa mitään erikoisen kannattavaa hankkimista kalan lisäksi? Mitä maksaa, Juicenkin aikoinaan mainostama, norjalainen villapaita? Bensiininhinta?
Ihan kaikki kiinnostaa tuolta alueelta. Kiitokset jo etukäteen!
Kiiruna - NOR - Kilpisjärvi
2
1168
Vastaukset 2
- -NN-
Tuonne kun lähdet niin käy ihmeessä Lofooteilla... Et kadu.
Tiemaksuja ei tuolla pohjoisessa ole. Eikä ABC-tyylisiä liikenneasemia. Tavallisia huoltoasemia joiden yhteydessä kauppa ja pikaruokaa ( kohtuu hintavia ) tai
huoltoasema ravintola yms. yhdistelmiä.
Norjasta kannatta hankkia elämyksiä :)
Tietoa ja vinkkejä löytyy mm.
http://www.kolumbus.fi/matti.gronroos/norjafaq.html
http://www.arijanina.net/Haamatka/Matkakertomukset.htm
Mukavaa matkaa - kaivosvierailulla
Matkanteko kannattaa ajoittaa siten, että olet aamupäivällä Kirunassa.
Menet paikalliseen matkailuinfoon ja ostat liput LKAB:n kaivosvierailulle.
Linja-auto vie vieraat kaivokseen noin 450 metrin syvyyteen, josta löytyy esittelytilat, kahvio , museo ja paljon nähtävää.
Kaivosvierailu kestää vajaan kolme tuntia ja sinne on varattava lämmintä vaatetta ylle, sillä lämpötila tuolla on kesät talvet 8 astetta.
Yleensä matkaopas kertoo kohteesta ja sen historiasta Englanniksi, Saksaksi, Ranskaksi ja hyvällä tuurilla jopa Suomeksi.
Jos pääset ryhmän valitseen, niin päädy kieliryhmään jota osaat, vaikka ei puheen ymmärtäminen tuolla tärkeintä ole.
Joittenkin mielestä Kirunan kirkko on nähtävyys, on se ainakin erilainen, kuin meillä on totuttu.
Torniojärven seutu on kelvollinen nähtävyys, samoin rajanpinnan vuorilammet ja mökit.
En epäile, ettetkö pääsisi lumipallon tekoon vuoriylängöllä, ihan tien laidasta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Haapaveden upea kurvikuningatar
No nyt on kyllä mahtava uutinen että Haapaveden rohkea ja toimelias nainen ja yrittäjä on päässyt finaaliin kurvikuninga1211719Uskaltaisitko ihana nuorempi nainen lähettää
WhatsApp -viestiä, jos sulla on mun numero. Olisin ihan haltioitunut... Tykkään ja kaipaan ❤️❤️91857Suomi meni ihan itse sössimään peruskoulunsa
Nyt syytellään maahanmuuttoa, vaikka ihan itse lopetettiin vaatimaan oppilailta koulunkäynnin tarkoitus eli opiskelu ja148802- 60780
Meinasi nainen mennä pasmat sekaisin
Rupesin vapisemaan, kun huomasin sinut. Mutta sain sentään juuri ja juuri koottua itseni, etten ihan häpäissyt itseäni.35731Tuli paha mieli miten kaikki meni meillä
Harmittaa myönnän sen, kun molemmilla oli selvästi toiveita ennen kuin sukset meni ristiin. Olen jäässä. 😔42640Lidilikö Suomussalmelle
Tännekki Lidili. Loppus tuo kiskominen näillä jäljellä olevilla. K-Market ihan sikakallis ja hyvin ylimieliset omistajat40637Upeaa Google!
Kohta on töitä tarjolla kaikille! Suomen taloushistorian suurin investointi ja Kajaani mainittu! Sähkö kyllä riittää, tö255630- 67609
Ei makeat pimut sytytä
sen jälkeen kun on nähnyt sinut. Olet vain ihastus vailla vertaa. Kun sinut tuntee muut eivät tunnu miltään. Tajuatko ol33577