Näykkiminen

millä eroon

2 v collie narttumme näykkii kun korvantakana olevia karvoja yrittää selvittää, ei heti mutta jos harjaaminen jatkuu kauan, koira alkaa näykkkimään. Myös kynsien leikkaaminen tuottaa tuskaa, yhden jalan kynnet voi leikata kerrallaan korkeintaan ennenkuin näykkiminen alkaa. Joskus etutassujen pyyhkiminen aiheuttaa saman reaktion.
Jos koiran suusta yrittää ottaa jotain pois, koira näykkii. hampaita saa katsoa vaikka puoli tuntia mutta suusta ei saa ottaa pois mitään hauskaa. Joskus villit leikit myös laukaisevat näykkimisen

Miten tästä pääsisi eroon ? Muuten koira on ihanan kiltti ja rauhallinen ja tottelee hyvin.

10

443

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • että miksi on pakko

      leikata kaikki kynnet yhtäaikaa, tuskinpa kovin moni koira siitä tykkää. Minä en edes yritä kaikkia tassuja kerralla, ettei koiralle tulisi mieleenkään yrittää hermostua, näin leikkaus sujuu meillä ainakin aina ok, kun ei yritetä väkisin ahnehtia liikaa. Tässä voi minusta mennä koiran ehdoilla. Yksi tassu / pv ja hyvää tulee!

      • olisko joskus

        kammattu sieltä kovempaa, niin että sattunut, se on koiralla herkkä paikka. Eli rauhallisuutta, voihan ne korvakarvatkin harjata vaikka yksi korva / pv, ettei tulisi niin hankala tilanne koiralle, kun se huomaa ettei tässä nyt enempiä tapahtunutkaan. Vettä kannattaa käyttää harjauksessa apuna. Ja usein, että koira tottuu, mutta vain pieniä hetkiä kuitenkin kerrallaan. Ja sen jälkeen erikoisherkkunameja ja erikoiskivaa leikkimistä, niin koiralle jää hyvä mieli tilanteesta muistoksi :)


      • Meillä...

        Kyllä minä olen meillä se joka päättää mitä tehdään ja kuinka pitkään tehdään . Kun kynnet leikataan oikein se ei satu . Meilläkin näykittiin mutta koskaan en hommaa kesken jättänyt ja kiljaisin aina kun hampaat osui ja niin pitkään leikkasin että antoi leikata . Koira ei todellakaan pelännyt kynsien leikkaamista ei vain pitänyt siitä. Lopuksi sitten nappulaa nassuun ja hirveästi kehuja ...antaa nykyisin ihan kesysti leikata kynnet .

        Pennusta asti myös opettanut että voin ottaa kamaa suusta vaikka siellä olisi mitä .


      • jättää, jos ei vahinkoa
        Meillä... kirjoitti:

        Kyllä minä olen meillä se joka päättää mitä tehdään ja kuinka pitkään tehdään . Kun kynnet leikataan oikein se ei satu . Meilläkin näykittiin mutta koskaan en hommaa kesken jättänyt ja kiljaisin aina kun hampaat osui ja niin pitkään leikkasin että antoi leikata . Koira ei todellakaan pelännyt kynsien leikkaamista ei vain pitänyt siitä. Lopuksi sitten nappulaa nassuun ja hirveästi kehuja ...antaa nykyisin ihan kesysti leikata kynnet .

        Pennusta asti myös opettanut että voin ottaa kamaa suusta vaikka siellä olisi mitä .

        tms. järkyttävää satu, mutta sen voi tehdä koiralle helpoksi, miellyttäväksi, pehmeästi ja vähitellen, ei ajatuksella nyt leikataan , koska minä määrään, vaan että sitä koiraakin voi kunnioittaa, jos se sujuu yksi tassu kerralla paremmin, niin miksi ihmessä se ei riitä, mikä ihme himo joillakin on saada kaikki kerralla, koska minä olen ihminen.


      • ole...
        jättää, jos ei vahinkoa kirjoitti:

        tms. järkyttävää satu, mutta sen voi tehdä koiralle helpoksi, miellyttäväksi, pehmeästi ja vähitellen, ei ajatuksella nyt leikataan , koska minä määrään, vaan että sitä koiraakin voi kunnioittaa, jos se sujuu yksi tassu kerralla paremmin, niin miksi ihmessä se ei riitä, mikä ihme himo joillakin on saada kaikki kerralla, koska minä olen ihminen.

        Eipä ole meillä traumoja saatu vaan koira kunnioittaa sen verran että antaa tehdä ikävätkin asiat . En ole koskaan ennen nähnyt enkä kuullut että joku leikkaisa tassun päivässä kun ihan helposti koiran voi totuttaa siihen että kaikki leikataan kerralla .

        Rakastan koiraani ja kunnioitankin mutta silti se on minua alempana meidän laumassamme .MInä päätän mitä tehdään /mitä pelätään /mistä mennään ja miten mennään .

        Jokainen tyylillään .


      • usean jotka leikkaavat
        ole... kirjoitti:

        Eipä ole meillä traumoja saatu vaan koira kunnioittaa sen verran että antaa tehdä ikävätkin asiat . En ole koskaan ennen nähnyt enkä kuullut että joku leikkaisa tassun päivässä kun ihan helposti koiran voi totuttaa siihen että kaikki leikataan kerralla .

        Rakastan koiraani ja kunnioitankin mutta silti se on minua alempana meidän laumassamme .MInä päätän mitä tehdään /mitä pelätään /mistä mennään ja miten mennään .

        Jokainen tyylillään .

        yhden tassun kerrallaan, jos se niin menee hyvin, heillä ei ole mitään pakkomielteitä saada kaikkia kerralla. Jos joku on sitä mieltä, että kaikki on leikattava kerralla, niin siitä vaan, jos se on koiralle ok. En usko, että koira kunnioittaa ihmistä suurempana johtajana, jos se leikkaa häneltä kaikki tassut kerralla. Kyllä se ansaitaan ihan muilla keinoin, nimenomaan ansaitaan.


      • Ole..
        usean jotka leikkaavat kirjoitti:

        yhden tassun kerrallaan, jos se niin menee hyvin, heillä ei ole mitään pakkomielteitä saada kaikkia kerralla. Jos joku on sitä mieltä, että kaikki on leikattava kerralla, niin siitä vaan, jos se on koiralle ok. En usko, että koira kunnioittaa ihmistä suurempana johtajana, jos se leikkaa häneltä kaikki tassut kerralla. Kyllä se ansaitaan ihan muilla keinoin, nimenomaan ansaitaan.

        Enköhän ole koirani luottamuksen ansainnut :) Se ei ole moksiskaan kynsien leikkaamisesta ei siis välitä tuon taivaallistakaan mitä sen jalkojen kanssa puuhastelen ja juuri sen takia se ei välitä kun se luottamus on kunnossa .

        Hyvä jos saa leikattua koiransa kynnet vaikka sitten yksi käpälä per päivä mutta mielestäni koiran saa totutettua siihen että kaikki leikataan kerralla .

        Ja minä en vain tiennyt ketään kuka leikkaa yhden käpälän kerrallaan mutta hyvä tietää että niinkin tehdään ,minä en vain toimi niin .


      • kommentti kynsistä
        Ole.. kirjoitti:

        Enköhän ole koirani luottamuksen ansainnut :) Se ei ole moksiskaan kynsien leikkaamisesta ei siis välitä tuon taivaallistakaan mitä sen jalkojen kanssa puuhastelen ja juuri sen takia se ei välitä kun se luottamus on kunnossa .

        Hyvä jos saa leikattua koiransa kynnet vaikka sitten yksi käpälä per päivä mutta mielestäni koiran saa totutettua siihen että kaikki leikataan kerralla .

        Ja minä en vain tiennyt ketään kuka leikkaa yhden käpälän kerrallaan mutta hyvä tietää että niinkin tehdään ,minä en vain toimi niin .

        mut ite kyllä ajattelen myös et lauman johtaja eli pomo eli minä määrään kuinka pitkään kynsiä leikkaan.. koira on pentu vielä joten harjoittelemista riittää mutta olen leikannut kaikki kynnet kerralla vaikka se ei koirasta hauskaa olisikaan.. makupaloja vaan helvetisti... en mä ainakaan ala koiran ehdoilla elämään että joo nyt leikataan yks tassu vaan kun koira ei suostu eikä halua yhteistyötä enempää tehdä.. mut juu.. ihan miten vaan ja kukin taablaa tyylillään..


      • kerrallaan, ei ole meill
        kommentti kynsistä kirjoitti:

        mut ite kyllä ajattelen myös et lauman johtaja eli pomo eli minä määrään kuinka pitkään kynsiä leikkaan.. koira on pentu vielä joten harjoittelemista riittää mutta olen leikannut kaikki kynnet kerralla vaikka se ei koirasta hauskaa olisikaan.. makupaloja vaan helvetisti... en mä ainakaan ala koiran ehdoilla elämään että joo nyt leikataan yks tassu vaan kun koira ei suostu eikä halua yhteistyötä enempää tehdä.. mut juu.. ihan miten vaan ja kukin taablaa tyylillään..

        mikään kynnyskysymys eikä johtajuuskiista. Meillä ei koiraa pakoteta, kun ei ole pakko. Aivan hyvin voidaan leikata yksi tassu kerrallaan, tietenkin niin että tarkkailen koiraa erittäin hyvin ja jos huomaan, että nyt ei jaksaisi enää, niin MINÄ lopetan leikkaamisen ja koira on tyytyväinen. Ei niin, että en osaa tulkita koiraa ja se yhtäkkiä päättäisi ampaista tilanteesta pois. Tässä ei ole meillä mitään ongelmaa eikä liity ainakaan meillä vähääkään johtajuuteen, ne on ihan muut jutut sitten. Mutta aina on niitä, jotka haluaa tehdä kaiken heti ja vaikka väkisin.


      • Leksaku
        ole... kirjoitti:

        Eipä ole meillä traumoja saatu vaan koira kunnioittaa sen verran että antaa tehdä ikävätkin asiat . En ole koskaan ennen nähnyt enkä kuullut että joku leikkaisa tassun päivässä kun ihan helposti koiran voi totuttaa siihen että kaikki leikataan kerralla .

        Rakastan koiraani ja kunnioitankin mutta silti se on minua alempana meidän laumassamme .MInä päätän mitä tehdään /mitä pelätään /mistä mennään ja miten mennään .

        Jokainen tyylillään .

        Olen samoilla linjoilla aika vahvasti. Perustelen sitä sillä että koira oppii luottamaan omistajaansa sitä vahvemmin mitä "vaarallisimmista" asioista omistajan kanssa selvitään. Koiran luonteeseen kuuluu se että lauman johtaja saa tehdä mitä vain oikeaksi katsoo. Koira luottaa johtajaansa lähes sokeasti.

        Ilkeämielistä turhaa komentelua en voi sietää, mutta ehdottomasti perusteltua oikeaa käyttäytymistä pitää kouluttaa joka päivä.

        Kynsien leikkuussa olen itsekin käyttänyt ensin uudella koiralla yksi tassu ja päivä, mutta kyllä siitä pitää päästä eroon, tai mielestäni joko leikataan väärin tai satutetaan muuten koiraa. Leikkusta pitäisi yrittää tehdä yhtä sosiaalinen tapahtuma kuin kepin heitto.

        Helppohan se tässä on sanoa mikä on oikein, mutta itse pyrin tekemään näin.
        Kuva uudesta perheenjäsenestämme:
        http://www.leksanet.com/indexh_tiedostot/lupuremu/remu.htm

        Remun kynnet leikattiin kahtena päivänä. Ekana päivänä etutassut ja kun koira oli hieman enemmän tutustunut eikä niin hermostunut uudesta omistajasta niin takatassut toisena päivänä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuvat! Dannyyn liitetty Helmi Loukasmäki, 22, on puhjennut naisena kukkaan - Some sekoaa: "Sä..."

      Ooo, kaunis aikuinen nainen Helmistä on kasvanut siinä yli 80-vuotiaan Dannyn rinnalla! Katso uudet kuvat: https://ww
      Suomalaiset julkkikset
      47
      3045
    2. Henkirikos Alakylässä

      Nainen löydetty elottomana, mies otettu kiinni. Mitä on tapahtunut?
      Seinäjoki
      47
      2291
    3. Suodatinpussin kastelemalla saa parempaa kahvia

      Kokeilin niksiä ja kyllä tämä kahvi on parempaa nyt. Ei lainkaan maistu paperiselta. Huljuttelee hanan alla suppiloa pap
      Maailman menoa
      122
      1680
    4. Tidätkö nainen

      että suoraan sanottuna v.tut.aa että pääsit näin lähelle minua. Ei olisi oikeasti aikaa tähän mutta silti aina välillä o
      Ikävä
      100
      1533
    5. Onkohan sinulla kaikki hyvin?

      Nyt vähän sellainen outo tunne tuli. Sinun asiasi niin ei minulle toki tarvitse kertoa. Kunhan mietin...
      Ikävä
      38
      1067
    6. Viimeinen reissu tälle kesälle

      Pian se syksy on. Hyvää huomenta ja aurinkoista päivää. ☕🌞🍁🌻🐺❤️
      Ikävä
      169
      934
    7. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      44
      891
    8. Huikeeta, mahtavaa, ihan mielettömän upeeta

      Me ostettiin talo Espanjasta. Tosin saadaan käyttää sitä vain muutama viikko vuodessa kun on monta muutakin ostajaa! M
      Kotimaiset julkkisjuorut
      175
      846
    9. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      71
      791
    10. Oho! Arja Koriseva paljastaa TTK:n ekasta suorasta lähetyksestä: "On vähän ärsyttävä yhtälö!"

      Upea Arja Koriseva! Tsemppiä haasteelliseen tilanteeseen! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-arja-koriseva-
      Suomalaiset julkkikset
      14
      754
    Aihe