TOIMIIKO RAJAMÄEN ULTIMATE TAKKA?

pyromaani

Onko kenelläkään kokemuksia Suomen Takkateollisuus Oy:n takoista?

http://www.ultimatehome.net/tulisijat/

Miten toimitus pelaa?, osaako itse asentaa?, mitä asennus maksaa?, onko hintansa väärtti (eritoten malli Ultimate takkauuni 1) ?

41

54142

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jake36

olethan seurannut noin vuosi sitten uutisia rosendahlin konkursseista. Eli ennakkomaksuista ja grillikodista....Eli jos ostat niin älä maksa penniäkään annakkoa vaan osta takka suoraa rajamäen tehtaalta. Uuniseppien vastaavan takan hinta on noin 2 x kalliimpi(tosin sisältää jo kaiken tarvittavan, myös asennuksen ja rahdin) ja siinä oli asennuksen hintana 740 euroa

• MieVaan

on ja sen neuvon annan, että pysy kaukana. Me tilattiin sieltä takka ja kaikki meni pieleen, alusta alkaen.
      Ensin mukana, muutama väärä osa
      Kaikki elementit olivat aivan viimeistelemättömiä ja niiden laittaminen asennuskuntoon vei yhden rahinan ja kolme tuntia aikaa.
      Asennuksen teki ammattimuurari ja elementeissä oli luvattoman paljon mittaheittoja.

Takan laatoitus oli, pienimuotoinen taistelu, kun takaa oli ojottava, joka hiton seinän ja kulman osalta.

Laatat tulivat paketeissa ja kaikkien koko oli 20x25. Siitä vain tekemään, niitä pieniä palasia ja hyllyn kulmia.

Nyt takka on valmis ja työtunteja meni, ainakin 40. Takka toimii kyllä ihan hyvin, mutta kun ostin "valmistakan" niin se puhe on ainakin todella kaukaa haettu.

Jos tilaat ko. takan, niin neuvona annan, että osta se aina kokonaan kasattuna. Aivan järjetön kasattava.

niin...onko hintansa väärtti, ei ainakaan minun mielestä ja enään en moisiin tuotteisiin sekaannu.

• pena

>Laatat tulivat paketeissa ja kaikkien koko oli >20x25. Siitä vain tekemään, niitä pieniä palasia ja hyllyn kulmia.

pitikö siis ekkerin ja kulmien pikkupalt tosiaan lekkoa itse??

• MieVaan
        pena kirjoitti:

>Laatat tulivat paketeissa ja kaikkien koko oli >20x25. Siitä vain tekemään, niitä pieniä palasia ja hyllyn kulmia.

pitikö siis ekkerin ja kulmien pikkupalt tosiaan lekkoa itse??

kaikki palat piti rakentaa itse ja kun kaivat niiden takkojen kuvat, huomaat ettei se homma ole mikään kutsumus.

Ainoa laatan koko, jonka tehdas toimitti, oli 20x25 cm. Siitä ne kaikki oli leikeltävä.

• joo
        MieVaan kirjoitti:

kaikki palat piti rakentaa itse ja kun kaivat niiden takkojen kuvat, huomaat ettei se homma ole mikään kutsumus.

Ainoa laatan koko, jonka tehdas toimitti, oli 20x25 cm. Siitä ne kaikki oli leikeltävä.

olis pysyä erossa kaikesta joissa myyjän nimessä esiintyy sanat "ultimate" tai "rosendahl"
        niin monet jutut on jo luettu pettyneistä asiakkaista jotka on tehny kauppaa tuon firman kanssa. Ei niin hyvää tai halpaa tuotetta olekkaan että itse ostasin tuolta.

• Asiakas
        joo kirjoitti:

olis pysyä erossa kaikesta joissa myyjän nimessä esiintyy sanat "ultimate" tai "rosendahl"
        niin monet jutut on jo luettu pettyneistä asiakkaista jotka on tehny kauppaa tuon firman kanssa. Ei niin hyvää tai halpaa tuotetta olekkaan että itse ostasin tuolta.

Rosendahlin laatu on huonoa eli ihan hintansa värtti jos sieltä sattuu saamaan jotain vastinetta rahoilleen eikä vain menetä rahojaan kuten minä.

• Harrastelija 2

Ultimatetakan kokoaminen vaatii tarkkuutta. Jos ei ole pitkäjännitteisyyttä, homma ei onnistu. Jos takka ei toimi, kannattaa mennä lähimmän peilin luokse. Minulla takka toimii odotetusti. Kokoonpano toki vei harrastelijalta kauan. Lisäksi olen sitä mieltä, että "pystytin takan 16 tunnissa" - retostelijat voivat häipyä helvettiin. Ajan käytöllä ei ole merkitystä. Pääasia on, että miettii asiat hyvin ja tekee hommat huolella aikaa säästämättä.

• Jaakko1954
        joo kirjoitti:

Olen ostanut tuosta firmasta ilmalämpöpumpun, maalämpöpumpun sek takan. Syy oli edulliset tuotteiden hinnat. En tietenkään ostaessani epäillyt laatua eikä
        nyt jälkeenpäinkään ole mitään suurempaa huomauttamista. Ostaessani sieltä säästin sievoisen summan rahaa. Täällä foorumilla on varmaan kaupunkilaisia, jotka eivät osaa käsillään mitään tehdä ja valittavat kaikesta (taajamnilkkejä sanoisin).

• tyytyväinen

Älkää sekaantuko moisiin ultimate juttuihin, ostin uunin takkacenteriltä ja kaikki toimi loistavasti eikä mitään tarvitse maksaa etukäteen

• Kasausta

Haettiin takka tehtaalta suoraan ja ennakomaksu oli viime vuonna. Systeemi toimi kohdallamme hyvin ja palvelu oli ystävällistä ja asiallista. Osat ovat "viimeistelty" aivan yhtä lailla, kuten muidenkin valmistajien: eli suoraan muotista pakettiin. Uunin kasausohjeessa oli mainittu purseista yms., jotka tulisi siloitella ja huomioida, tosin tyhmäähän se ohjeita on lueskella. Hinta oli juuri SE kriteeri, miksi otin juuri sieltä, enkä muualta samanlaista tuplamaksulla. Ja ehkä kaukaa viisaana(?) laastipintaisen version, koska en muutenkaan ole laatoitusplastikko. Voin laittaa kommenttia kasauksen jälkeen myöhemmin. Edellinen pystytys oli Rondo ja valujäljet yhtä lailla silotettava silloinkin, vaikka peltikuoren sisälle kivet jäivät. Hyvä siitä tuli.

• sucks

Ostettiin juuri Ultimate takkauuni. Ongelmia oli ihan tilauksesta asti tämän firman kanssa.
      Tilaus hukattiin, toimitus väärälle osoitteelle, piti maksaa käteisellä rahdinkuljettajalle.
      Luvattiin 5 vuoden takuu, mutta takuupaperit puuttuvat vieläkin.

No kuitenkin meillä on takka talon sisällä. Ei ole vielä kokonaan kasattu koska osia puuttuu....

Takan hinta/laatu suhde on kuitenkin aika hyvä
      jos kaikki muut olisi kunnossa tässä firmassa.

Onko ultimate takan ostaminen hintansa väärtti??
      Kaiken tämän kokemuksen jälkeen sanoisin EI TODELLAKAAN!!!

• takkauuni 1

Ostimme kesällä 2005 takkauuni 1:n. Takka tuli nyt syksyllä ajallaan; jopa etuajassa. Palvelu on ollut ystävällistä ja aina on voinut soittaa ja kysyä pystytysapua. Lähetyksestä ei puuttunut mitään.
      Takka on nyt pystyssä. Kaakelointi on aika näpräämistä, mutta hyvä tuli. Ei huonoja kokemuksia.

• Harrastelija 2

Minullakin tunnelmat ovat samanlaiset. Kaakelointi oli todella näpräämistä, mistä en toki valita. Aikaa vain kului rutosti, mutta olihan syksy aikaa, ei kiirettä. Vaikeimmissa kohdissa sain leikattua ja liimattua vain 6 kaakelia päivässä. Homma ei siis sovi hätähousuille. Takkaa olen lämmittänyt tämän talven. Lämpötila on tasainen ja kaakelit eivät irtoa. Lopputulos on erittäin siisti, saunat ja kaakelinpalat ovat linjassa, tulos on parempi kuin kauppojen myyntinäyttelyissä nähty. Olen tyytyväinen Ultimaten Takkauuniini.

• pukkaa pukkaa
        Harrastelija 2 kirjoitti:

Minullakin tunnelmat ovat samanlaiset. Kaakelointi oli todella näpräämistä, mistä en toki valita. Aikaa vain kului rutosti, mutta olihan syksy aikaa, ei kiirettä. Vaikeimmissa kohdissa sain leikattua ja liimattua vain 6 kaakelia päivässä. Homma ei siis sovi hätähousuille. Takkaa olen lämmittänyt tämän talven. Lämpötila on tasainen ja kaakelit eivät irtoa. Lopputulos on erittäin siisti, saunat ja kaakelinpalat ovat linjassa, tulos on parempi kuin kauppojen myyntinäyttelyissä nähty. Olen tyytyväinen Ultimaten Takkauuniini.

Ei helvetti...ei niin vaikeeta kohtaa ole että 6 kaakelin laittoon menee 1 päivä...

• Takkauuni 1

Jokusen lämmittelykerran jälkeen myös meillä useampi kaakeli halkesi luukkujen alta. Lämpötilaerosta johtuen luukkujen alta valuu ruskeaa vettä. Takan kasaus ja alku- sekä myöhemmät lämmitykset on kyllä tehty ohjeiden mukaan. Takka toimii muuten ok.

• pystyvä

Tilasin erkkerimallisen takkaleivinuunin ja maksoin takan etukäteen ja se tuli ajallaan. Olen juuri pystyttämässa, arviolta menee kaksi-kolme päivää. Vaatii toki omatoimiselta rakentajalta miettimistä ja kädentaitoja jonkin verran. Tähän asti sujunut.

• Juuri kokenut

Tilattiin takka ja saatiin ohjeet, jotka olivat vanhoille osille. Osat oli siis muuttuneet. Kokosimme puoleen väliin ja huomasimme, ettei kuvankaltaisia seuraava osaa löytynyt. Soitimme ultimatelle ja he sanoivat, että olimme koonneet takan alun väärin. Kokosimme juuri kuvankaltaisa osia, mutta meidän olisi pitänyt "tajuta", että ohjeemme olivat muuttuneet!!!!!
        Eivät suostuneet yhteistyöhön millään lailla ja naureskelivat vain. Kuluttaja-asiamiehelle laitettu asia vireille, katsotaan miten käy...
        Todella surkea Firma!!! Kaikissa osissa toisiinsa nähden hirvittäviä leveysheittoja ja todellakin ohjeet väärin!! Koita siinä nyt koota takka väärillä ohjeilla!!
        ÄLKÄÄ HYVÄT IHMISET MISSÄÄN TAPAUKSESSA OSTAKO TUOLTA FIRMALTA MITÄÄN!!! "HALVALLA ERI SAA HYVÄÄ!!" EI EDES KESKINKERTAISTA..

• Anna ammattilaisen koota ul...

Ostin Ultimate-erkkeritakan n. 4 vuotta sitten. Maksoin sen etukäteen ja hain takan sovittuun aikaan itse Rajamäeltä. Firmalta sain tiedot "valtuutetuista" asentajista. Sovein asentajan kanssa etukäteen asennuksen hinnan (500 €), joten asennuksen ongelmat jäivät tuolle asentajalle. Hän laittoi takan n. 6 tunnissa paikoilleen ja siinä ajassa leikkasi kaikki kaakelitkin. Ainut asentajan moite oli, että kaakeleita ei paketissa ollut riittävästi. Asentajalla oli kuitenkin autossaan sopivia laattoja, joista hän ei veloittanut, vaan lupasi pyytää firmalta niitä lisää. Takka on toiminut hyvin ja osat pysyneet paikoillaan. Ainut lievä moite on, että lämpöä takka ei varaa niin hyvin, kuin muiden valmistajien kalliimmat takat. Edullinen hinta oli minulle valintakriteeri, koska en tarvi takkaa kovinkaan usein lämmitykseen puukeskuslämmityksen vuoksi. Se sopii ihan hyvin satunnaiseen makkaranpaistoon ja varalämmityslähteeksi huonekaluksi. Minulla ei ollut vaikeuksia firman kanssa mutta uskon, että joillakin niitä voi olla.

• puulämpö

Olen hyvin tyytyväinen näihin Ultimaten-takkoihin.Kaksi olen pystyttänyt ja hyvin ovat toimineet. Kaksi pesällistä, kun polttaa, niin lämmin on vuorokauden.
        Harkintaa ja esivalmisteluja se vaatii. Katso tarkkaan ohjeet ja käy läpi kaikki elementit ja muut osat. Voit tehdä omia muutoksia: laitoin mm. arinan,tuhkaluukun ja tuhkistilaan nuohousreiät. En oikein usko arinattomaan palamiseen, kyllä primääri-ilmaa täytyy saada ja sekundääri sitten vaikka luukkujen raoista.

• tee se itse

Olen itsekin tyytyväinen tuotteeseen jonka ostin mutta nyt tarvitsen muurarin joka pystyttäisi takan ja itse olisin apuna sekä puhdistaisin purseet osista valmiiksi. Onko tietoa muurarista tänne Turun puoleen?

• Itse tehty

Toimii hyvin, itse kasasin ja sain hienon näköiseksi, vaikka oli elämäni ensimmäinen kokeilu takka-alalla... Kannattaa hioa kaikki valujäämät pois, tulee siistimpi ja vissiin vetääkin paremmin. Meillä vetää :). Jos vähänkin työkalut pysyy käsissä ja osaa lukea, eikä kuulu uusavuttomien kastiin, niin kyllä sen yksinkin pystyyn saa, tosin kannen kanssa kannattaa olla apuri. Ei voi olla kuin tyytyväinen.

• -ultimate

Tulipesä syöpyy/haprastuu, ollut käytössä 3 vuotta. Poltettu ainoastaa puuta. Onko muilla samanlaisia kokomuksia?

• Fuegoa pukkaa

Tervehdys.Miten levitit elmenttien väliin tulenkestävän laastin? Ajattelin itse jollain pursottimella kauhan sijaan.

• kepu69

Kohtuullisen hyvä, uunin hinta/laatu suhde mielestäni hyvä. Itse tilasin mökkiuuni 1 ,sauna rakennukseen
      itse kasasin helppo homma ajan kanssa.

• LM

Meillä on ollut Ultimate takkaleivinuuni kesämökillä pari vuotta. Voin suositella ja olen hankkimassa toista kotini takkahuoneeseen. Erityisesti kesämökkikäytössä on hyötyä siitä, että Croval massa ei rapaudu, koska takkaa lämmitetään satunnaisesti. Hyötysuhde vaikuttaa lisäksi erittäin hyvältä (= suhteessa paljon hyötylämpöä poltettua puumäärää kohti).
      Kannattaa kuitenkin huomata, että haudutusuuni lämpiää vain noin 82 celsius asteeseen, eikä ole mikään "pitsauuni". Tulipesässä on myös "makkaran paisto ritilä". Tulipesä ei ole myöskään kovin suuri, jonka takia se ei sovellu talon ainoaksi lämmönlähteeksi, mutta hyvä apulämmitin kovimpia talvipakkasia ajatellen.

• Rane-rappari

Ostin 2007 vuonna näyttelytilan mallikappaleen, halusin arinallisen mallin ja sen sai olikohan -30% alennuksella. Purkamiseen (kaakelien irtihakkaaminen) ja kyytiin lastaamiseen meni tunin verran aikaa, palvelu tehtaalla oli ystävällistä ja asiallista.

Olihan tuo aika työläs kasata kaakeloinnin osalta, lisäksi pintojen oikomiseen laastilla meni useampi tunti. Piipun muuraus kävi hyvinkin nopeasti kun otin tuon uunin ylälähtöisenä ja käytin Schiedel elementtejä. Kaiken kaikkiaan tulisijan ja piipun (aukot yms) valmiiksi saamiseen kului reilu viikko kalenteriaikaa, työtunteja en laskenut mutta varmaan 20-30h.

Takka toimii hyvin, kaikki laatat ovat yhä ehjät ja kiinni, koputtelin ne hiljattain. Viiden vuoden ahkeran käytö näkyy lähinnä palopesässä, arina on halki, jokunen tulisijan elementti on haljennut ja jostakin tulisijan raosta tuo tulen kestävä laasti on rapissut pois

Jos noita elementtejä halkeaa enemmän niin saahan nuo vaihdetuksi, sisäytimen kun pystyy tunkkaamaan n. 1 cm ylemmäksi (palovilla joustaa ylhäällä). Tällöin elementit saa puretuksi ja uudet muuratuksi tilalle.

• Ulti Fuegoa pukkaa

Tuli tilattua ultin takka ja tuli perille 20.2.2012.Malli fuego 200cm johon teräshormi ja rosterinen yksi ovinen luukku.Sain koko paketin hintaan 2198e.Rahti oli kampanjan ansiosta ilmainen.Toistaiseksi näyttää hyvältä,hintahan on melkein ilmainen...jos omalle tulevalle työlle ei mitään laske.Mukana tullut ohje näyttää aika selkeältä ja elementit olivat ehjät.Pitäähän noita elementtejä tosin hieman siloitella,mutta eipä tuohon hintaan todellakaan haittaa.Ajattelin laittaa takkaan hieman arvokkaammat laatat päälle,jotka käyn paikallisesta k-raudasta.Kaveri lupasi laatoittaa,kun on ennenkin tehnyt.Eli laitetaan homma lähipäivinä alulle ja raportoidaan jatkossa kuinka homma edennyt.Kehutaan tai vittuillaan ultia sen mukaan kun tarvetta:)

• Ulti Fuegoa pukkaa

No niin..se ois takka pystyssä,kaakeleita ja piippua vaille valmis.Aikaa meni 200cm fuegon muuraukseen kahdelta kaljaan menevältä amatööri muurarilta n.10h.Ei se nyt niin kovin vaativaa ole,mutta tarkkana pitää olla ja tehdä esivalmistelut kunnolla.Esim.hioa ne valujäämät kunnolla pois.Osat nyt ei kovin tasalaatuista ole vaikka miten ne hioo,joten laastia voipi laittaa hieman reilummin,niin sisäosiin kuin ulkokuoreenkin.Vaikka miten laitettiin pohjalaatta suoraan,niin jatkossa kannattaa olla aika tarkkana että lähtee menemään suoraan.Meillä rupesi alussa menemään hieman nokalleen...onneksi älyttiin tarpeeksi ajoissa ruveta mittailemaan muutakin kuin sivusuunnassa.Asennusolut ja alkuhässäkkä ehkä vaikutti...Takan mukana tulleet 2x5kg pönttöä tulilaastia ei meillä riittänyt...voipi tosin johtua että ei olla ammattilaisia.Moka meinasi tulla kun ruvettiin laittamaan päältäliitosmallin ulkokuoren kantta päälle...meinaan en ollut vielä avannut rosterihormia paketista ja lukenut niitä ohjeita.Meinasi jäädä hormin ja sisäkannen välinen hormiadapteri laittamatta..hehe.Onneksi viime hetkellä joku lamppu syttyi:) Takan mukana tuleva ohje ei kaikkea kerro,varsinkaan kuvina,josta amatöörikin sen helpoiten tajuaa.Mutta en silti rupea hirveästi moittimaan,kun takka kuitenkin komeilee olohuoneessa pystyssä.Seuraava vaihe onkin sitten lasipintaisen tumman kaakelin valinta paikallisesta rautakaupasta...siis emäntä valitsee ja minä vieressä nyökkäilen.Eli jatkoa kirjoitellaan kun kaakelointivaihde ohitse.Tilannekuvia on tullut napsittua eri työvaiheista,joten kun kuvat on koneelleni laitettu,niin voin toki niitä lähettää jos joku on ultin takasta kiinnostunut.Mutta odotellaan nyt niitä kaakeleita...

• kiinnostunut1231

Hei
        Kiinnostais kovasti nähdä noita kuvia. teppo.lonnqvist @ gmail.com

• Ulti Fuegoa pukkaa

No niin...nyt olisi lasipintaiset laatat takassa kiinni.Tuli muuten komea,vaikka itse sanonkin.Laataksi laitoin tummanvioletin lasipintaisen Eden laatan kokoa 25x50 vaakaan.Sivuilla menee saman laatan ruusukuvio alhaalta ylös koko 12,3x25.Kulmiin laitoin mustat pyöristetyt kulmalistat...antaa näköä kivasti.ei voi kuin olla tyytyväinen ja rahaa mennyt tähän asti 1500kg ja 205cm takkaan piipun ja lattojen kera n.2500e.Työlle en laske mitään kun itse tehnyt.Mut nyt saunaan..palataan kun piippu läpi ja savut otettu.

• uunimestari

paras hinta/laatu suhde.Pystyttänyt jo satoja eikä valituksia ole tullut

• fuegoa pukkaa

No niin..aikaa meni tämän kirjoittamiseen.Takana nyt yksi talvi fuegoa lämmittäessä ja voin olla todella tyytyväinen.Pesällisellä takka pysyy 24h mukavan lämpimänä,kun muistaa loppua kohden laittaa peltiä pienelle ja hiillostaa hyvin.Tyytyväinen olen kaiken kaikkiaan ollut.Ainoan miinuksen tohon hintaan voisin mainita,että rosteriluukku ei ole siis tiivis ja joskus pääsee hieman savua yläosasta luikahtaa.Mutta tietty ymmärrettävää,kun takassa ei ole alhaalla korvausilmaventtiiliä,vaan ilma tulee luukun reijistä.Suosittelen siis...jos et ole peukku keskellä kämmentä ja omaat kärsivällisen luonteen.Savuillaan!!!!!!!

• Calma

Takkauuni 2 juuri otettu käyttöön ja olemme ERITTÄIN tyytyväisiä! Hinta/laatusuhde enemmän kuin kohdillaan!

Kasaaminen helppoa, mukaan tulee selvät ohjeet. Tulilaasti ei riittänyt täälläkään, mutta muuten ei toimituksessa huomautettavaa.

Omien kokemusten perusteella voin kyllä suositella.

• Minkälainen

Määrä tulilaastia oli toimitettu?

• tietoa on
        Minkälainen kirjoitti:

Määrä tulilaastia oli toimitettu?

Ei täällä rajamäellä ole enää takkatehdasta.Tilat näyttäisi olevan kylmänä ja tyhjinä.

• Köpi64

Huijareita ja mukamas hyvää mutta halpaa, PYSY EROSSA! Kokeiltu on tämä perhe"yrityksen" palvelut ja petytty pahemman kerran.

• Fuegolainen

Voisiko joku ystävällinen sielu lähettää minulle kuvan Ultimate takan tuhkaastiasta IBS-varustuksella? Täällä päässä nyt Fuego 1800mm pystytetty mutta tuhkaastia puuttuu ja ultimate ei vastaa maileihin. Siellä varmaan liikaa konkursseja viime aikoina. Tarkoitus vääntää tuollainen tuhkastia itse kun vaan tietäisi mitä tuo IBS juttu oikein on mitä se tekee palamisilmalle? Mailaa staffi81_at_suomi24.fi Suurkiitokset etukäteen!

• ibsi

mulla on sellanen, en ole laittanu paikalleen kun toimii niin hienosti ilman

• vtuuntunut

Juuri kuulin vuokralaiselta että ultimaten erkkeritakka(vm 2004-2005) lakkasi toimimasta siten että etummainen pelti eli kesä-talvi pelti ei enään käänny 180astetta vaan kolahtaa jo 90asteen kohdalla jumiin , lisäksi savut tulee tämän pellin juuresta vaikka hormipelti auki.
      Mitenkähän tätä ongelmaa lähtisi selvittämään ? Purkamalla laatoitusta ja yläpuolen kansi ?
      Jos siellä on tuon crow-massasta tehtyjen elementtien kanssa jotain ongelmaa niin pystyyköhän osia korvaamaan eri materiaaleilla - esim tiilillä ?

• pystyyhän

jos osaa.
      Oltava tulisijamuurari.
      tulisijat.tv

• Erkkeri

Pystytyin Suomen takkateollisuuden valmistaman erkkeritakan 2008 talvella. Takka asennettiin uudisrakennukseen. Hain takan suoraan tehtaalta isolla pakulla. Ohjeet olivat niin selkeät että en tarvinnut mitään lisäneuvoja pystykseen. Kasauksessa meitä oli kaksi kaveria, jotka emme olleet ennen kasanneet yhtään takkaa. Teimme kolme iltaa töiden jälkeen hommia, noin neljätuntia ilta ja takka oli pystyssä. Ei ollut paha rasti
      Ladoin kaikki osat työmaalle siihen järjestykseen, johon ne sitten tulivat takkaa koottaessa. Ei tarvinnut miettiä että mikä osa seuraavaksi. Mielestäni tämä on tärkeä vaihe, joka selkeyttää kokoamista. Elementeissä oli purseita, jota rahinalla poistelin ennen muuraamista. Yksin ei kannata hommaan ryhtyä, ylimmäs asennettava kansi painaa ihan riiiitttävästi.
      Takka oikaistiin/tasoitettiin ja sitten kaakeloitiin. Oikaisuun kannattaa kiinnittää huomiota, minulle oikaisu oli hankala vaihe. Kannattaa hommata niin leveä liippi, että saa aina kerralla kuntoon yhden tasopinnan.
      Kaakelointiin voi sitten jokainen käyttää aikaa niin paljon kun haluaa. Kaakeleitta voi hieroa ihan loputtomiin, mutta jonnekin se raja on vedettävä. Ihan hyvä lopputulos tuli, mutta aikaa kyllä kului ainakin saman verran kuin pystytyksessä.
      Takaa myytiin eri korkuisina, otimme max. korkuisen muistaaseni 2,2m. Kierto menee kummaltakin puolelta ensi ylös, sitten alas, ja sitten ylös ja piipuun. Lähtö on päältä ja piippuna eristetty ja pellitetty rosteriputki. Hyväkystin silloin tuon piipun piirustuksen rakennustarkastuksessa tai palotarkastajalla en enää muista kummalla. Nykyään kaiketi CE merkittävä.
      Takassa ei ole tuhkaluukkua, jolla vetoa voisi säädellä. Teetin sellaisen arinan, jossa on noin 60mm korkuiset jalat ja arinan etureunaan on hitsattu levy joka käännetty siten, että levyn etureuna tulee takkaluukunluukun ilmaottoaukkojen yläpuolelle. Nyt puut palavat arinan päällä ja ilma tulee palotapahtumaan alakautta, kuten tuhkaluukku systeemissäkin. Mielestäni palaa paremmin ja hiilloksen saa nopeammin hiipumaan ja pellit nopeammin kiinni, kuin siinä tapauksessa, että puut palaa takan pohjalla.
      Takka lämpiää nopeammin, luovuttaa myös nopeammin lämpöä kuin esim. vuolukivi takat. Ainakin tuolla kierrolla takka on täysin kilpalukykyinen kalliimmpiin merkkitakkoihin verrattuna vaikka olikin hinnaltaan ainakin puolta halvempi.
      Takka on kestänyt hyvin, tulipesän elementtien saumoihin olen joutunut lisäämään laastia, jota on saumoista häipynyt. Takkaa ollaan kovilla pakkasilla kuormitettu reilusti, mutta saa tuonkin rikki jos polttaa niin, että koko tulipesän elementit ovat punahehkuisia. Kahdessa kaakelilaatassa on hiusmurtuma jonka huomaa kuin oikein tarkkaan katsoo, muuten laatat ovat pysyneet hyvin kiinni ja ovat ehjiä.
      Voin suositella tuota erkkerimallia, josta minulla 8-9v kokemusta. Poltan noin 4..5 mottia puita talvessa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies kateissa Lapualla

Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla
      Lapua
      116
      6070
    2. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      33
      4167
    3. Olenko joka hetki

Ajatuksissasi?
      Ikävä
      82
      3372
    4. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      18
      3006
    5. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      258
      2100
    6. Joo nyt mä sen tajuan

Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?
      Ikävä
      88
      2014
    7. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      44
      1866
    8. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      143
      1805
    9. Olipa ihana rakas

❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau
      Ikävä
      8
      1706
    10. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1579
    Aihe