Laitalan kopristemaalarien työ

severi.kaattari

Omistan isoäitini omalta isoäidiltään perimän kuperakantisen kapioarkun.

5

831

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Severi Kaattari

      Minulla on sama ongelma. Omistan oman isoäitini äidin omistaman kuperakantisen kapioarkun.En tiedä arkun valmistumisvuotta, koska arkku on moneen kertaan ylimaalattu ja mahdolliset alkuperäiset koristemaalaukset peitetty. Minäkään en ole saanut ohjetta siitä, miten pitäisi entisöinnin suhteen toimia. Toivottavasti joku asiantuntevampi henkilö lukee nämä meidän avunpyynnöt ja ottaa yhteyttä ja neuvoo.
      Severi Kaattari
      Jousimiehentie 4 A 10
      96200 Rovaniem
      puh.016-345724 tai 050 5607300

      • restauroija

        Heippa!

        Ammattitaitoinen entisöijä / restauroija pystynee kaivamaan alkuperäiset maalaukset esim. kirurginveitsellä esiin. Riippuu tietenkin maaleista miten irtoavat toisistaan..
        Aikaa vievää hommaa on ja hintakin saattaa jonkun mielestä nousta liian kovaksi. En antaisi amatöörin tehdä kyseistä työtä.
        Restauroija ammattinimikkeenä kertoo jo koulutuksesta, jokainen voi kutsua itseään entisöijäksi. Museosta voi kysyä myös vinkkejä. Itse vaikutan täällä E-Suomessa niin välimatkaa taitaa olla hiukka liikaa.. :)


    • Koristemaalari

      Aikanaan maalattiin talojen lattiat todella kestävällä, petrooliöljypohjaisella maalilla, usein juuri ruskealla. Kun maalia jäi yli, ei sitä suinkaan heitetty hukkaan, vaan talosta kaivettiin esiin kaikki maalausta kaipaavat tavarat ja näin monet, kauniit huonekalut saivat uuden maalin pintaan. Lattiamaali on erittäin hankala poistettava, varsinkin vanhojen koristemaalausten päältä. Alla oleva koristemaalaus on todennäköisesti kulunut, joten sitä suojaava shellakkakerroskin on poissa. Arkku tulisi antaa erittäin kokeneen entistäjän/restauroijan/konservaattorin tehtäväksi, mikäli alkuperäinen maalaus halutaan esiin. Joskus tehdään myös niin, että alla oleva maalaus otetaan esiin vain siten, että kuviot ja värit saadaan selville, sen jälkeen eristetään (suojataan) vanha maalaus ja mallin mukaan tehdään päälle uusi maalaus. Tietenkään tämä maalaus ei ole sitten se alkuperäinen, mutta yhtäkaikki samannäköinen. Alkuperäinen on sitten siellä alla "turvassa" odottamassa aikoja parempia.

      • Koristemaalari! Mistä löydän Sinut? Pahoittelen, että vastaan näin myöhään, mutta kun itsekin olen näin myöhäinen, 88-vuotias, niin voidaanko se antaa minulle anteeksiSeveri Kaattari


    • Zirup

      Hei restauroija,

      Eipäs mollata entisöijiä! Kyllä löytyy entisöijiä, jotka ovat opiskelleet huonekalu-restaurointia. Päätin itse käyttää sanaa "entisöinti", koska "restaurointi" oli monen mielestä liian hieno ja hieman epäselvä tavalliselle kaduntallaajalle (tein pienen kyselyn firmaa perustaessani). Eli itse olen mööpeleiden restaurointiopinnot läpikäynyt entisöijä, joka kunnostaa tavallisen kaduntallaajan vanhoja ja vähän uudempiakin mööpeleitä. Näin täällä Pirkanmaalla ;)

      Ja hei ihmiset, katsastakaa aina firman kotisivut, jos sellaiset on olemassa. Sieltä selviää kaikenlaista...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1224
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1137
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1056
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      581
      1008
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      1007
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      910
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      902
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      764
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      690
    Aihe