Kokemuksia jalkojen hoidosta?

Maalaismies*

Kävelen ja pyöräilen kohtuullisesti päivittäin. Lihakset ja nivelet ovat kunnossa, mutta viime aikoina olen alkanut tuntea kipua pohkeissa reippaan kävelyn aikana.

Tietääkseni ns. katkokävely johtuu verenkiertohäiriön aiheuttamasta kivusta, joka pakottaa välillä pysähtymään. Tukisukkien (lentosukat) käyttö on helpottanut.

Menen lomien jälkeen lääkäriin, mutta olisiko kellään kotikonstia tilanteeni helpottamiseksi?

15

561

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kohtalotoveri

N 2v sitten pohjelihasten kipeytymisellä kävellessä hissun kissun, alkoin iltaisin levossakin olla sama särky.
      Sitten kosketusarkuutta, vaikkei kipuja, lääkäri antoi lähetteen vesijumppaan, jossa kävin 2kk 2x vkssa, auttoi muutaman viikon.
      Vaihdettiin kolesterolilääkkeet hiljattain, en tiedä kuin käy kun alan niitä syömään, olen ollut 4 kk ilman sitä lääkitystä ja ei mitään kipuja.
      En ole edes apteekista niitä hakenut, inhottaa kun pitää syödä,

• etsivivä-amadeus

kun en enää kävelemään pystynyt.Statiinit eivät sovi kaikille,geeneistä johtuvista syistä.
        Lääkitys olisi pitänyt aloitaa 10mg vahvuudella.Minulle neurologi määräsi 40mg
        Söin puoli vuotta ja sitten olinkin jo lähes liikuntakyvytön.

Hommasin myös jalkineisiini pohjalliset,koska toinen raajani oli parisenttiä pidempi
        (se on aika yleistä) 150€ maksoivat,auttoivat kyllä kipuihin.
        Sairaskertomuksille on oma terveysivustonsa,toivottavasti sefu ei poista tätä tai siirrä.

• Petteri,ei se punakuono

Niin, tulikohan sinun suoritettua alku- ja loppuvenytykset niinkuin neuvotaan. Ja jos on pitkäkestoinen rasitus, niin eikös siinä välilläkin pitäisi venytellä.
      Suosittelen lämpimästi urheiluhierojaa. Itse olen käynyt koko kevään niska/hartiaseudun jumiutumisen vuoksi.

• Itsekin varmaan tiedät paljon mutta kerron kuitenkin.

Kysessähän on verisuonien kovettumisen (arterioskleroosin) aiheuttama lihasten huono hapensaanti.

Hoitona lisätty kävely kivuista huolimatta. Liikkuminen lisää verisuonia. Diabeteksen estäminen eli laihdutus, astysalisyylin eli aspiriinin syönti tai klopidogeelien käyttö, joita lienee monilla kauppanimillä saatavissa.

Kolesterolilääkitys on meille kaikille vanhoille pahasta. Lihaskunto siitä huononee ja myös säryt lisääntyvät.

Hyvää juhannusta!

• k-leija3*

Sivulla 3 on ruuneperin aloitus: Kolesteroli ja me, jossa aihetta sivutaan. siirrän oman viestini tähän osittain.

""Olin kieltäytynyt kolesterolilääkkeestä kerran ja se kirjoitettiin "papereihinikin", mutta tuttu lääkäri sai minut suostumaan lääkkeen aloittamiseen. Kolmen kuukauden käytön jälkeen reisilihakset kipeytyivät, jopa aamukahvilla keittiön tuolilla istuminen sattui, tyyny oli peffan alle haettava. Lenkkeilyt jäivät pois särkyjen levitessä muihinkin lihaksiin, jopa puremalihakset kipeytyivät ja ikenet.

Minä en eläissäni ole särkylääkkeitä joutunut syömään, kun mitään jatkuvia särkyjä ei ole ollut. Nyt jouduin ottamaan Buranaa 2-3 kertaa päivässä. Unetkin meni. Lopetin lääkkeen välittömästi. Lääkärini hyväksyi sen hyvin. Nyt vasta lääkäri puhui tästä sivuvaikutuksesta, kuinka toisilla ihmisissä on geeneissään ominaisuus saada tämä vaiva ja ne joilta se puuttuu sietävät lääkkeen hyvin.

Hämmästyttävän kauan kesti ennenkuin kivut loppuivat täysin. Kahden kuukauden jälkeen viimeinenkin vaiva, leukaperien ja ikenien kivut, loppuivat.
        Ihmeen vähän lääkärit informoivat potilaitaan tästä pahasta sivuvaikutuksesta lihaksiin.
        Nyt olen tavannut jo monia, jotka välittavat särkyjään, mutta eivät tajua yhdistää sitä kol.lääkkeeseen.
        Olen sitä mieltä, että kipu on elimistön hälytys jostain haitallisesta vaikutuksesta sen toimintaan ja syy piatää poistaa.
        Ystäväni ikäiseni( laiha sh) kertoi kolesteroliarvonsa olevan kahdeksan, mutta ei ole ottanut lääkettä. Hän kertoi äidillään olleen kolesteroli kymmenen, mutta eli 96 vuotiaaksi. Nyt on sellainen linja menossa, että melkein kaikille suositellaan lääkettä. Myös kolesteroli arvojen suosituksia on laskettu.

Kerettiläisesti ajattelen, että lääketehtaitten on alettava saada terveitä ihmisiä tuotteittensa kuluttajiksi, kun sairaita ei riitä tarpeeksi.
        Lääkelaitoksen sivuilla on maininta lääkkeestä, ettei sitä pitäisi aloittaa kovin vanhoilla.
        Jos vähänkin viitsii ottaa selvää, lääketieteen asiantuntijoiden joukossa on myös toisinajattelijoita tämän asian suhteen. Tunnen farmasia-alalla työskennelleen ikäiseni, joka on myös kieltäytynyt ko. lääkkeestä. Hän kun tietää enemmän siitä kuin tavalliset pulliaiset (dosentti).

Minulla on tällainen asenne, mutta en yllytä ketään ajattelemaan samalla tavalla. Jokainen tekee omat ratkaisunsa.

• Minulla kun nivelrikko todettiin vuosi sitten,no,ei ole kovin nopeasti edennyt,kipuja ei ole,mutta jalka "väsyy" nopeasti.Mistä lie nää nivelrikothan aika tavallisia,ei munulla ainakaan liikunnan puutteesta eikä liiallisuudesta.
      Kävin siis lopulta lääkärissä,ihmeteltyäni aikani,jopa naureskeltuani,että onko toinen jalkani lyhentynyt vanhetessa,kuvattiin ja sain sitten kymmenen kerran lähetteen fysioterapeutin ohjaukseen,meitä aikamoinen liuta siellä olikin...kellä mitäkin.
      No se hyöty oli siitä ohjauksesta,että sain sopivia lihasten venyttelyohjeita,muuten huomasin ei-olevani kuntosali-ihminen.
      Kyllä sieltä varmaan kuntosalilta vois noutaa ihan "tähän hätäänkin" ilman lääkärin lähetteitä sellasen lihasten venyttämisohjemonistelappusen (ohoh,mikä sana,mutta muutakaan en keksinyt),ei se kävely yksin riitä näköjään.

• että on asiaa

verisuonikirurgille ja nitrot otettava käyttöön, ellei ole jo.

• *Kukkahame*

Olisiko niin että noista lyhyistä oireiden kertomisista tiedät sanoa, olisi varmaankin hyvä käydä ihan ensin kättelemässä lääkäriasemalla jotain asiantuntijaa.
        Meillä on käytössä omahoitaja jolle pitkäaikaissairauden takia joudun soittelemaan, jos jotain ilmaantuu, hän ohjaa eteenpäin ellei muuta neuvoa keksi.
        Tuo reitti olisi hänenkin haettava, kesä alussa ja kävelimet kuntoon!

• OOOOOOOOOOOOOOOOOOO
        *Kukkahame* kirjoitti:

Olisiko niin että noista lyhyistä oireiden kertomisista tiedät sanoa, olisi varmaankin hyvä käydä ihan ensin kättelemässä lääkäriasemalla jotain asiantuntijaa.
        Meillä on käytössä omahoitaja jolle pitkäaikaissairauden takia joudun soittelemaan, jos jotain ilmaantuu, hän ohjaa eteenpäin ellei muuta neuvoa keksi.
        Tuo reitti olisi hänenkin haettava, kesä alussa ja kävelimet kuntoon!

että kyse on varpaiden kynsien lakkaamisesta.
        Isommasta asiasta kuitenkin tuntuu olevan kyse; siihen en osaa sanoa mitään,
        sillä en joudu kolesteroli-lääkkeitä tms. ottamaan.

Monenlaista vaivaa, onkohan niin, että kalenteri-ikä voi olla sama,
        mutta biologinen ikä eri. En tosin tiedä avaajan ikää.

Hyväksytään kaikki toisemme erilaisina ja samanarvoisina.

• Minulla kramppasi jalkalihaksia ja särkikin liikkuessa.
      Jonkun kehotuksesta aloitin magnesium pillereiden napsimisen ja lisäsin veden juontia. Se auttoi.

Sitten puolitin kolesterolilääkkeen määrän puoleen lääkärin suostumuksella ja
      lopetin magnesiumin syömisen, mutta kivut ja krampit eivä palanneet.

Eli onkohan kipujeni syy ollut tuo Simvastatiinin yliannostus?

• päivi*

Tulin juuri ostoilta ja ostin hienoa merisuolaa ruuanlaittoon.
        Valitin sauvakävelyryhmässä miten "suonia vetelee" neuvo tuli ja hyvä, ota teelusikallinen tai puoli merisuolaa jo loppuu suonenveto.

Säännöllistä lääkitystä ei ole, joten jopa pidemmälle lenkille on suolapussi taskussa - joku voi sanoa neuroottista hätävarjelun liiottelua - voihan olla että se suolapussukka taskussa jo auttaa.

Pohjekipu voi olla oire monenlaisesta kehon krempasta, joten lääkärissä käynti olisi paikallaan.

• Maalaismies*
        päivi* kirjoitti:

Tulin juuri ostoilta ja ostin hienoa merisuolaa ruuanlaittoon.
        Valitin sauvakävelyryhmässä miten "suonia vetelee" neuvo tuli ja hyvä, ota teelusikallinen tai puoli merisuolaa jo loppuu suonenveto.

Säännöllistä lääkitystä ei ole, joten jopa pidemmälle lenkille on suolapussi taskussa - joku voi sanoa neuroottista hätävarjelun liiottelua - voihan olla että se suolapussukka taskussa jo auttaa.

Pohjekipu voi olla oire monenlaisesta kehon krempasta, joten lääkärissä käynti olisi paikallaan.

Tänä aamuna kokeilin lenkilläni yhdistettyä kävelyä pyöräilyä, ts. osin ajoin osin työntelin pyörää kävellen. Se tuntui sopivan, koska kipu ei ilmaantunut.

Yleisesti ottaen olen ihan hyvässä kunnossa ikäisekseni (78v). Kaiketi muuten ei lääkärini olisi myöntänyt viimeksi ajokorttia varten 5 vuoden todistusta. Yksi ja toinen asia kuitenkin oireilee vaikka kuinka hoitaisi terveyttään. Lääkkeiden käytön olen yrittänyt pitää minimaalisena ja onnistunutkin.

• Atolfia
        Maalaismies* kirjoitti:

Tänä aamuna kokeilin lenkilläni yhdistettyä kävelyä pyöräilyä, ts. osin ajoin osin työntelin pyörää kävellen. Se tuntui sopivan, koska kipu ei ilmaantunut.

Yleisesti ottaen olen ihan hyvässä kunnossa ikäisekseni (78v). Kaiketi muuten ei lääkärini olisi myöntänyt viimeksi ajokorttia varten 5 vuoden todistusta. Yksi ja toinen asia kuitenkin oireilee vaikka kuinka hoitaisi terveyttään. Lääkkeiden käytön olen yrittänyt pitää minimaalisena ja onnistunutkin.

jos unohdan ennen lenkkiä, pohkeeni kipeytyvät. Venyttelen jalkojen lihakset ennen ja jälkeen lenkin, siten olen välttynyt lihaskivuilta.

Olin juuri kolesteroolimittauksessa ja luku oli 5,6, siis ilmeisen hyvä, vaikka en kaihda minkäänlaisen ruoan syöntiä.

Ainahan joitakin kremppoja löytyy, mutta eihän tänne ole tultu korjaantumaan.

• myötätuntoinen.

Et kai ole jättänyt välihousuja pois, katsonut vain kalenteria. Tuulikin lisää lämmönhukkaa.

• Maalaismies*

Luin aamuterävänä uudelleen kaikki vastaukset, kiitos niistä! Taidan olla palstan vanhimpia ja muutenkin yli-ikäinen. Suomalaisen miehen keskimääräinen elinikä lienee 66 vuoden tienoilla, naisten vähän pidempi. Testit ja viitearvot tehdään työikäisiä silmällä pitäen. Eivät ne välttämättä meille enää sovi.

On joka päivä uudelleen arvioitava asioita. Hyvät neuvot ovat tarpeen ja niitähän sain venyttelystä lämpimään pukeutumiseen ja kolesterolilääkkeestä luopumiseen asti.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. SDP on vastuunkantaja, ja siksi suosituin kansan keskuudessa

Kiusaamiseenkin SDP puuttuu heti sellaisen tultua ilmi. Esimerkiksi persut lakaisevat nämä maton alle ja pahentavat site
      Maailman menoa
      185
      6543
    2. Punavihreät puolueet haluavat Suomeen satoja tuhansia kehitysmaalaisia

SDP, vihreät ja vassarit haluavat nostaa esim. pakolaiskiintiötä todella paljon. Orpon hallituksen aikana maahanmuutto
      Maailman menoa
      98
      5457
    3. Häirintäkohun keskellä olevalta kansanedustajalta Jani Kokolta (sd) rajua tekstiä somessa.

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011772322.html Ajaakohan tämä SDP:n kansanedustaja Jani Kokko oikein täysillä valoi
      Maailman menoa
      124
      3421
    4. Nyt tuli Suomen somaleista todella ikävää faktaa

sillä osa somalivanhemmista lähettää lapsiaan kotimaahansa kurinpitolaitoksiin, joissa heitä pahoinpidellään. Illan MOT
      Maailman menoa
      244
      3309
    5. Kähmijä puolueen kannatus romahtamassa

Erityisesti naiset ovat suuttuneet SDP:lle kertoo asiantuntijat
      Maailman menoa
      86
      2408
    6. Kommentti: oikeuslaitos korvattava SDP:n johdolla

Näkisin että Suomessa tuomiovalta pitäisi olla demareiden johtoportaalla. Koska porvarimedia säestettynä persujen kirku
      Maailman menoa
      3
      2125
    7. Sinä et halunnut sitoutua

Samalla tavalla kyin minä ja koen vihdoinkin että se on ihan ok. Sitoutuminen merkitsi meille erilaisia asioita, eikä ne
      Ikävä
      19
      1796
    8. Persut pettävät ja valehtelevat aina

Petoksistahan jää kiinni kuten olemme persujen kannatusromahduksesta nähneet, mutta siitä huolimatta persut jatkavat val
      Maailman menoa
      50
      1732
    9. Läppärit kahviloissa

Aika omituista nykyään, että mennään ”trendikkäästi” tekemään lämppärillä töitä kahviloihin ja viedään moneksi tunniksi
      Kahvilat
      47
      1684
    10. Onko kaivattusi spesiaali?

Millä tavalla ja miten?
      Ikävä
      98
      1386
    Aihe