Melamiini

saima

Miten on, voiko melamiini pintaa maalata mitenkään? Pysyykö maali? Mitä maalia? Olisiko ruiskumaalaus hyvä?

8

28382

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Petri

Voi maalata. Maali kyllä pysyy, kun karhennat pinnan hiomalla. Yleisesti kaikki "tärpättiohenteiset" maalit käy, esim. Futura ja Empire. Ruiskumaalaus on paras, mutta itse olen maalannut myös pienellä superlon-telalla, jolla saa myös aika hyvän jäljen.

• Leena

Melamiinipintaa kun voi olla vaikea tasaisesti karhentaa, niin pesisin maalinpesuaineella ja sitten maalaisin esimerkiksi Otex-tartuntapohjamaalin. Vasta sitten pienellä superlonrullalla maali.

Maalatut kaapinovet voi hyvin vetää suoraan karhennuksen päälle lopullisella maalilla.

• Petri
        Leena kirjoitti:

Melamiinipintaa kun voi olla vaikea tasaisesti karhentaa, niin pesisin maalinpesuaineella ja sitten maalaisin esimerkiksi Otex-tartuntapohjamaalin. Vasta sitten pienellä superlonrullalla maali.

Maalatut kaapinovet voi hyvin vetää suoraan karhennuksen päälle lopullisella maalilla.

Välttämättä. Itse maalasin kevyen hionnan jälkeen suoraan pintamaalilla, muistaakseni Futuralla, ja hyvin on pysynyt. Kyllä nämä nykyajan maalit ottaa kiinni, vaikkei pintaa niin jokapaikasta saa hiotuksikaan.

• repeankka
        Leena kirjoitti:

pelkkä pesu ei riitä

hionta hiomakoneella

karkeus p180 tai p 220

kiillosta riippuen (tulevan maalin)

kokemusta on

pohjamaalia ei tarvi

mutta liuotinohenteinen pintamaali

vesiohenteiset ei pysy

• Eke

voi paallystaa, mutta kalvon pitaa olla maali kalvoa , voi maalata varsinkin jos melamiini on lastulevyyn pinnoitettu..

• Iroman

Suosittelen: Ronseal melamiini & mdf maali. Kuulin ensimmäisen kerran tila-ohjelmassa. Samalla viikolla maalit kaupasta ja kotiin. Aivan loistavaa jälkeä. Pystyin säilyttämään vanhat kaapinovet mutta ilme muuttui täysin. Ei tarvitse viedä vanhoja ovia kaatopaikalle ja samalla tuli hieman säästettyä luontoakin.

Miksi valitsin?
      Vain kevyt hionta/karhennus sinolilla pöly pois. Ei tartunta-aineita ja 1 kerros riittää peittämään. Jos isompia kuvioita tai tummia pintoja niin sitten toinen kerros.
      Googleen Ronseal ja löytyy vaikka mitä.

• haalennus

apua!saako sellaista jälkeä aikaan että beiget ovet saisi valkeaksi siten että puunkuvio jää himmeästi näkymään taustalle??

• puuseppä....

Ruiskumaalauksella saa kyllä hiukan sinne päin mutta rumat niistä tulee. Ei melamiiniin saa samankaltaista kuultovärjäystä kuin puuhun, materiaalihan ei ime esimerkiksi väriä lainkaan.

Kuultovärjäyksessä efekti muodostuu myöskin puun ominaisuuksien vuoksi. Puun eri vuosikasvut imevät väriä eri tavoin ja itse puunkin väri muuttuu lakkauksessa tai kuultovärjäyksessä ja vaikuttaa lopputulokseen.

Esimerkiksi valkolakkaus antaa samalla värillä ja levitysmäärällä varsin erilaisen lopputuloksen eri puulajeilla, tai samallakin puulajilla riippuen tiheydestä, puun luontaisesta väristä, syyrakenteesta, hionnasta jne.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      23
      2592
    2. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      63
      2478
    3. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      106
      2300
    4. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      34
      1559
    5. Hajoaako persut kuten 2017?

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen
      Maailman menoa
      238
      1552
    6. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      32
      1537
    7. Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle

IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt
      Kankaanpää
      37
      1452
    8. Mitä haluat oikeasti

Mun ymmärtävän? Sitäkö ettet rakasta ja ole valmis mihinkään?
      Ikävä
      28
      1250
    9. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      20
      1206
    10. Mitä uskot sinun

Ja kaivattusi välillä tulevan tapahtumaan lähiaikoina
      Ikävä
      95
      1171
    Aihe