Moi
Kertokaa miten saan hankittua turvasuojaajakortin??
Olen tehnyt turvasuojausasennuksia sähköalan firmassa, minulla ei ole kuitenkaan minkäänlaista sähköasentajan koulutusta, mutta osaan asentaa kameroita, kulunvalvolta laitteitakin ja olen asennushommia tehnytkin.
Nyt olisin kohta menossa tekemään asennushommia rakennukseen johon vaaditaan turvasuojaajakortti kaikilta aseltjilta.
pit'ääköm minun käydä joku koulutus tai pitääkö olla joku näyttöpaperi poliisille kun haen korttia vai riittääkö että käytän hakepaperit poliisilla.
taustani on puhdas ja kunnossa niin siitä se ei jää kiinni ja olen 25v.
kertokaaa ja asiallisesti kiitos
turvasuojauskortti??
5
4102
Vastaukset
- huoh...
Käsittääkseni pitää käydä turvallisuusalan koulutus ja erikoistua turvatekniikkaan ja paloturvallisuuteen. Korttia tuskin saat parin viikon sisällä mikäli sinulta ei löydy asianmukaista koulutustaustaa, turvasuojaukseen kun kuuluu olennaisesti myös rakenteellinen turvallisuus, sitä ei sähköhommissa juurikaan mietitä.
Ymmärtääkseni turvasuojaajakortti vaaditaan aina kun suoritetaan turvasuojaustehtäviä...mikäli työnantajasi on antanut sinun tehdä näitä hommia ilman korttia on se hänen moka.
Miksi täällä kyselet, kysy työnantajaltasi. - vaksi87
käsittääkseni turvasuojaajakortin saa kun menee ja hakee poliisilaitokselta.
Eli pyydä pomolta todistus, jossa ilmenee perustiedot yrityksestä ja sinusta sekä tieto siitä, että teet työssäsi turvasuojaajakorttia vaativia tehtäviä ja vie poliisilaitokselle.
http://www.poliisi.fi/poliisi/home.nsf/pages/4810EFC5954BD0E5C2256C44002FF946?opendocument
tuosta linkistä löytyy tiedot turvasuojaajakortista - vaksi2
No siis aivan minimihän nykyään jolla turvasuojaajakortin voi saada, on "osallistuminen turvasuojaustehtäviin pätevöittävään koulutukseen" (en muista aivan tarkkaa sanamuotoa, mutta juuri tuo jonkun laittama linkkihän taitaa ollakin kyseisen ohjeistus)
Joka tapauksessa siis noin käytännössä homma menee niin, että a) kun olet suorittanut jonkin koulutuksen alalta ja/tai olet aloittamassa tähän liittyvät työt, tai jo teet jotain missä havaitaankin kortin tarve/työtehtävät muuttuvat siten jotta kortti tulee pakolliseksi, niin kävelet laitokselle ja ilmoitat kortin tarpeesta.
Kihlakuntakohtaista ja päättävän tahon tietämyksestä nykyhetken systeemeistä voi sitten riippua miten paljon joutuu selittämään ja mahdollisia todistuksia tuomaan. Ja suoraan sanoen ensimmäisen käännyttämässä olevan kanslistin sanaa ei kannata uskoa heti, kun/jos sanoo heti ykskantaan ettet sinä korttia saa näillä tiedoilla. En hauku tai yleistä, mutta usein se porras täytyy ylittää ensimmäisenä:) Eli itsellä täytyy kyllä usein olla se tieto, millä perusteella haet ja vaikka kanslisti haluaisikin sinun poistuvan niin näytät kohdat millä perusteella olet hakemassa ja pyydät päästä puhumaan päättävän kanssa. Mikäli siis ongelmaa tulee.
Aika nihkeitä ollaan kyllä usein tuossa kohdassa, että on juuri hakeutunut koulutukseen. Ainakin kysytään tarkoin mitä aikoo tehdä ja missä kohdin korttia tarvii koulutuksen aikana... Tuohan nyt voi sanamuodoltaan kohta tarkoittaa, että hämäräveikko (mutta poliisille tuntematon) arska sorkkarauta päättää alkaa tehdä saranatappiasennuksien varjolla pientä siistiä kämppien putsausta päiväsaikaan, hakeutuu lukkosepän ammattitutkintoa lukemaan näyttökokeilla, käy pari päivää ja hankkii koululta lapun koulutuksessa olostaan, hakee turvasuojaajakortin näyttääkseen ihmisille rehellisyyttään ja lopettaa koulunkäynnin samaan syssyyn kun saanut kortin.
Mutta sikäli vaikket tekisi edes työtehtäviä, pitäisi kortin jo irrota kun näytät valmista todistusta jossa täyttyvät aika liukuvat kriteerit mikä on hyväksyttävä koulutussisältö kortin saamiseen. Siinä vaiheessa, saati tosiaan jos töitä jo tekee tai on aloittamassa ja kortin tarvitsee niin ei pitäisi tulla eteen mitään ongelmaa enää eikä kenellekään nokan koputtamista mennessä hakemaan hyväksyntää laitokselta. Mutta tosiaan ongelma on, että kun tässä on kortti johon ei ole lakisääteistä koulutusta ja jossain ei haeta pikkupaikkakunnalla välttämättä vuosiin ainuttakaan, on usein aika tuntematon käsite ja saat itse näyttää kohdat mikä edes on turvasuojaajakortti ja miten sen saa.
Muistan kun itse hain kyseisen muovin pikku sivuhommien takia ja esitin ihan asialliset perusteet, sain moneen kertaan kohteliaasti selittää ja parillekin eri taholle että niin a) on parikin koulutusta joilla se jo kuuluisi saada ja b) olen aloittamassa työtehtäviä YRITTÄJÄMÄISESTI. Joten tullaan kohtaan a b kohtaan c, eli minulla ei ole näistä syistä johtuen tarjota yhdenkään työnantajan todistusta työtehtävien suorittamisesta, koska kun aloitan niin teen yksin. Mutta kyllä sekin oikeni sitten lopulta. - Tupla HUOH!
Nimimerkki Huoh... on taas joku arjen sankari...just tollasten ÄÄLIÖIDEN takia ihmisten elämät vaikeutuu entisestään kun vitun hihhulit jotka EI tiedä asioista hevonpersettä tulee antamaan luuloneuvojaan joka helkutin palstalle.Jos ET asiasta TIEDÄ, pidä mielummin turpasi kiinni!!!
Kiitos taas Vaksi87...juuri noin helppoa se on! - Murto-Jere
http://poliisi.fi/poliisi/home.nsf/pages/4810EFC5954BD0E5C2256C44002FF946?opendocument
Kokeile tuolta, niin ei tartte kysellä toisilta tyhmiltä :p
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 773184
- 492400
- 322117
Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen
Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa4812112- 1371879
- 311745
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313291731Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne101569Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi51290Hyvää yötä
Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani61254