Avensis vai Corolla?

Kumpi

Olis hankinnassa uusi Corolla 1.6 Sol (tod. näk. farkku) tai Avensis 1.6 Sol 4D.

Millasia kokemuksia ko. autoista on - kumpihan kannattais laittaa?
Aven ohjaustunto kitkarenkailla oli aika ohuenlainen. Paraneekohan tilanne nasta- tai kesärenkailla? Entäpä Corollan ajettavuus?

Onko farkku-Corollassa paljon enemmän melua, kuin sedanissa?

Onko noissa ollut suurempia ongelmia - ainakin lamppujen palamisista ja jarruvioista olen kuullut juttuja.

19

9135

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 323

mallista en ole isompia moitteita kuullut. Jarruvaivat, joita takuisiin korjattiin koskivat vanhoja 98-00 Aveja. Uusissa Aveissa on noita polttimoita palanut ja niiden vaihtaminen on todettu hankalaksi.
      Ja sitten itse kysymykseen...
      Eli uusi Corolla vs. uusi Avensis.

Avensis on selkeästi tukevampi, mukavampi ja tilavampi kuin Corolla. Kummatkin ovat suhteellisen hiljaisia luokassaan. Avensis on saanut törmäystestistä 5 tähteä ja Corolla 4 tähteä - kelpo tuloksia molemmat. Corolla on ehkä aavistuksen parempi ajaa kilpailijoihinsa verrattuna kuin Avensis. Toisaalta olen kumpaakin ajanut, eikä se Avensiskaan missään tapauksessa ole huono ajettava...minusta ohjaus toi mieleen lähinnä C-sarjan Mersun.
      Eli jos rahasta ei ole kiinni, niin valinta olisi Avensis!!! Sen sijaan jos tila riittää Corollassa niin uusi Corolla on kyllä selvästi parempi tuote kuin vanha 98-02 mallinen Avensis! Uusi Corolla on todettu sekä TL:n että TM:n käyttötesteissä erittäin luotettavaksi.

• Tepa

kilpailijoihin verrattuna?! Mitähän saman kokoluokan autoja olet ajanut?

Eihän mikään auto kovin huono ole ajaa tänäpäivänä, mutta kyllä niissä vielä eroja on!

• 323
        Tepa kirjoitti:

kilpailijoihin verrattuna?! Mitähän saman kokoluokan autoja olet ajanut?

Eihän mikään auto kovin huono ole ajaa tänäpäivänä, mutta kyllä niissä vielä eroja on!

Corolla 1,6 on pärjännyt testeissä suhteessa kilpailijoihinsa paremmin kuin Avensis 1,6-1,8-moottoreilla - siis ajettavuudessa.

Ja mitä tulee Corollan ajettavuuteen niin mielestäni se kestää täysin vertailun uuteen Golfiin (kummassakin sähköinen tehostin) - kummallekin antaisin arvosanaksi 9. Sen sijaan Mazda3 vetää pidemmän korren as. 9,5 - ero aikaisempaan 323 malliin (vm-02) on selkeä, jolle antaisin 8. Focusta ovat kehuneet, mutta sitä en valitettavasti ole itse päässyt kokeilemaan (liekkö luokkansa paras?). Skoda Octavia oli mielestäni sekä Corollaa että uutta Golfia tunnokkaampi ajettava ja siten lähestulkoon Mazdan veroinen. Skodalle ohjauksesta 9,5.

Uutta Avensistakin olen ajanut ja minusta sen ajettavuus on myös 1,6 versiossa ihan mallikas, vaikka sitä lehdissä on moitittukin vrt. 2,0-malli - arvosana voisi olla 8 1,6:lle. Joskin uuden Accordin ohjaus oli parempi as.9. Paljon kehuttu Mazda6 ei kuitenkaan minusta ollut juurikaan Avensista miellyttävämpi ajaa, vaikka ohjaus olikin tunnokkaampi as. 8,5. Alfa 156:n ohjaus lienee paras, mitä tässä kokoluokassa olen ajanut. Muutoin Alfan mukavuus, koeajoauton kehno laatu, ajoasento yms. pudottavat Alfan minun listallani melko alas. Mutta ohjaus siinä on varmasti 9,5:n arvoinen - ellei jopa 10:n.

Tässä siis minun näkemyksiäni ajettavuuksista...täytyy kuitenkin muistaa, että ajettavuuten kuuluisi huomioida myös mm. sujuva vaihteisto ja hallintalaitteet...ei vain ohjaus, mitä olen tässä käsitellyt. Ja ajettavuus on vain osa auton kokonaisuutta - tärkein ominaisuus minulle on ainakin auton luotettavuus ja kestävyys.

• ...sokea?
        323 kirjoitti:

Corolla 1,6 on pärjännyt testeissä suhteessa kilpailijoihinsa paremmin kuin Avensis 1,6-1,8-moottoreilla - siis ajettavuudessa.

Ja mitä tulee Corollan ajettavuuteen niin mielestäni se kestää täysin vertailun uuteen Golfiin (kummassakin sähköinen tehostin) - kummallekin antaisin arvosanaksi 9. Sen sijaan Mazda3 vetää pidemmän korren as. 9,5 - ero aikaisempaan 323 malliin (vm-02) on selkeä, jolle antaisin 8. Focusta ovat kehuneet, mutta sitä en valitettavasti ole itse päässyt kokeilemaan (liekkö luokkansa paras?). Skoda Octavia oli mielestäni sekä Corollaa että uutta Golfia tunnokkaampi ajettava ja siten lähestulkoon Mazdan veroinen. Skodalle ohjauksesta 9,5.

Uutta Avensistakin olen ajanut ja minusta sen ajettavuus on myös 1,6 versiossa ihan mallikas, vaikka sitä lehdissä on moitittukin vrt. 2,0-malli - arvosana voisi olla 8 1,6:lle. Joskin uuden Accordin ohjaus oli parempi as.9. Paljon kehuttu Mazda6 ei kuitenkaan minusta ollut juurikaan Avensista miellyttävämpi ajaa, vaikka ohjaus olikin tunnokkaampi as. 8,5. Alfa 156:n ohjaus lienee paras, mitä tässä kokoluokassa olen ajanut. Muutoin Alfan mukavuus, koeajoauton kehno laatu, ajoasento yms. pudottavat Alfan minun listallani melko alas. Mutta ohjaus siinä on varmasti 9,5:n arvoinen - ellei jopa 10:n.

Tässä siis minun näkemyksiäni ajettavuuksista...täytyy kuitenkin muistaa, että ajettavuuten kuuluisi huomioida myös mm. sujuva vaihteisto ja hallintalaitteet...ei vain ohjaus, mitä olen tässä käsitellyt. Ja ajettavuus on vain osa auton kokonaisuutta - tärkein ominaisuus minulle on ainakin auton luotettavuus ja kestävyys.

Siis mustakin on valkoista!

• 323
        ...sokea? kirjoitti:

Siis mustakin on valkoista!

pelaa! Samoin auto ;) ...toisin sulla!?

• löytyy

Perheessä uusi 1.6 hb corolla 15tkm ja uusi 2.0 sedan ave 22tkm. Mitään vikoja ei ole kummassakaan ollut ominaisuuksia ilmeisesti vain... Lamput palaa corollassa (2kpl jo nyt!) ja aika hankalat vaihtaa, avesta ei vielä kokemusta! 1.6 ja 1.8 koneilla aven ohjaus on todella kevyt/tunnoton ja etenkin nastoilla. 2.0 myllyn yhteydessä ei sähköistä tehostinta joten mukava ajella kuten corolla. Ave on hiljaisempi mutta nastat ropisee kovempaa kuin corollassa. johtuu tietenkin siitä että corollassa muut äänet peittävät rengasäänet. Luokassaan molemmat hiljaisia. Jarruvikoja oli uudessa avessa (takajarrut) mutta esisarjan lapsentauti nyt korjattu.

Corollassa natisee välillä kojelauta cd soittimen/ajotietokoneen kohdilta ja 15tkm huollossa ei asialle ilmeisesti edes yritetty tehdä mitään!! Myös takaa kuluu epämääräistä kolinaa röykkyisellä tiellä. Muuten tuntuu tukevalta ja kone on pirteä, kulutus pyörinyt 7.3l/100 sekalaisessa ajossa.

Koeajoin 1.6 aven ja kyllä kone riittää rauhalliseen ajoon myös aveen. 2.0 on todella mukava ajella maantiellä ja pirteä eikä kulutuskaan ole paha. Kyllä pidempään matkaan otan mielummin aven kuin corollan mutta kaupungissa pyörittelen mielummin corollaa. Tilaa avessa luonnollisesti on paljon enemmän mutta tarvitsetko tilaa? Ei sedan aven konttiin kovin isoja tavaroita sovi joten Hb tai farkku corolla kyllä parempi.

Ave tuntuu laadukkaammalta tai ainakin paremmin viimeistellyltä. Molemmat hyviä pelejä mutta mieti tilantarve ja ajatko paljon pitkää matkaa.

• Repa

Porin Autoluojuksella korjasivat nitisevän radionkehyksen lennossa huollon yhteydessä ja antoivat vielä takuukuitinkin korjaukselle. Puske vaan huoltoasi selvittämään asia, ei ole kuulemma vaikea korjata.

• Corolla-Man
        Repa kirjoitti:

Porin Autoluojuksella korjasivat nitisevän radionkehyksen lennossa huollon yhteydessä ja antoivat vielä takuukuitinkin korjaukselle. Puske vaan huoltoasi selvittämään asia, ei ole kuulemma vaikea korjata.

Tiedä sitten, onko HB:ssä samanlainen tavaratilan pohja kuin farkussa, mutta farkun kolinat takaa röykkyisellä tiellä tulevat ilmiselvästi siitä, että tavaratilan pohjakannet ja kaukalo eivät istu tukevasti paikallaan.

• Ave

nopeati ruostuvia tuulipusseja, kannattaisi ennemmin harkita noita Korealaisia; tonnitolkulla halvempia ja tänäpäivänä laatukin parempi (ei koota kehitysmaissa)

• Ope

Sanan keskellä korealainen kirjoitetaan pienellä alkukirjaimella, kun taas erisnimi Korea kirjoitetaan isolla alkukirjaimella.
        nopeati = nopeasti
        Logiikkasi mukaan seuraavat maat ovat siis kehitysmaita: Japani, Iso-Britannia, Turkki.

• 323
        Ope kirjoitti:

Sanan keskellä korealainen kirjoitetaan pienellä alkukirjaimella, kun taas erisnimi Korea kirjoitetaan isolla alkukirjaimella.
        nopeati = nopeasti
        Logiikkasi mukaan seuraavat maat ovat siis kehitysmaita: Japani, Iso-Britannia, Turkki.

Ranska, Australia ja USA:kin kehitysmaita, koska niissäkin valmistetaan Toyotia?

• Kallis

Ovatko nuo autot tosiaan vertailukelpoisia?
      Uuden Avensiksen hinta on reilusti kilpailijoita korkeampi. 6000 € Corollaa enemmän

• Kuutonen

saa jo Mazdan 6:en Elegant-varusteilla, se on sentää Japanissa tehty eikä mikää europaska..
        Ajo-ominaisuuksia ja tyylikkyyttä saati laatua ei kannata edes vertailla..

• Pekka
        Kuutonen kirjoitti:

saa jo Mazdan 6:en Elegant-varusteilla, se on sentää Japanissa tehty eikä mikää europaska..
        Ajo-ominaisuuksia ja tyylikkyyttä saati laatua ei kannata edes vertailla..

Samaa tavaraa eri paketissa.

• 323
        Pekka kirjoitti:

Samaa tavaraa eri paketissa.

ihan! Vaikka Mazda2 pohjautuukin pitkälti Fiestaan niin se ei tarkoita sitä, että kaikki henkilömallin Mazdat pohjautuisivat Fordeihin. Esim. Mazda6 on täysin japanilainen ja sen moottoreita käytetään Mondeoissa - eikä päinvastoin. Myös Mazda3 on enempi Mazda kuin Ford, vaikka jakaakin alustan ja osan moottoreistaan tulevan Focuksen ja Volvo S40-V50:n kanssa!

• Ave

Ymmärtääkseni alkuperäinen kysyjä juurikin tarkoitti sitä, että saako hinta-erolle muutakin katetta kuin isommat jalkatilat.

Kyllä erihintaisi aautoja voi aina verrata. Rahallahan nekin ostetaan. Esmes itsellä on varmasti seuraavalla kierroksella Avensis 2.4, A4 2.0A, uusi Ocativa 2.0A ja vielä ehkä tuleva Corolla Verso 1.8A.
        Kaikki nuo ovat erihintaisia ja jopa erilaisia autoja. Kaikki mahtuvat niukin naukin budjettiin mutta on aivan eri asia, saanko esmes A4:n tapauksessa mitään lisäarvoa verrattuna Ocataviaan. Sehän on kiinni MINUN tarpeistani, eikä jonkun toisen.

Aivan kuten kysyjä tässä säikeessä uteli.

• Pekka
        323 kirjoitti:

ihan! Vaikka Mazda2 pohjautuukin pitkälti Fiestaan niin se ei tarkoita sitä, että kaikki henkilömallin Mazdat pohjautuisivat Fordeihin. Esim. Mazda6 on täysin japanilainen ja sen moottoreita käytetään Mondeoissa - eikä päinvastoin. Myös Mazda3 on enempi Mazda kuin Ford, vaikka jakaakin alustan ja osan moottoreistaan tulevan Focuksen ja Volvo S40-V50:n kanssa!

Niin aika paljon yhteistä niillä on. Eikös Mazda6:sessa ja Monedeossa ole mm. samat moottorit, joten eikö ne ala olla pian veljekset kuin ilvekset...

• Pekka
        Pekka kirjoitti:

Niin aika paljon yhteistä niillä on. Eikös Mazda6:sessa ja Monedeossa ole mm. samat moottorit, joten eikö ne ala olla pian veljekset kuin ilvekset...

Mainitsitkin noista moottoreista, olisi pitänyt lukea vähän tarkemmin. :)

• Corolla on "kansanauto...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6809
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      40
      1221
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1022
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      881
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      47
      824
    6. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      59
      814
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      784
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      771
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      726
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      723
    Aihe