Vähenemään päin

aallotar*

Miten teillä muilla on kuumat aallot kestänyt, kuukausia vai vuosia? mulla alkoi joskus viime vuonna, viime kesä, syksy ja talvellakin oli aaltoja, hiki lensi vaikka paikallaan istui ja pakkasilla nukuin ikkunat auki. nyt on muutaman kuukauden ollut rauhallisempaa, aaltoja saattaa tulla pari päivässä, aika lievänä. yleensä tupakanpolton jälkeen. mä kun olen luullut että ne kestää vuosia. menkat ollut viimeksi puoli vuotta sitten, enkä käytä mitään lääkkeitä enkä luontaistuotteita.

38

3697

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Olen kärsinyt jatkuvasta

      hikoilusta ja muista vaivoista.Eikä tila parane, vaan pahenee yhä enemmän.Ikkunat minullakin talvet auki sekä tuuletin yöpöydällä.Tupakalla käydessä minullekkin tulee noita hikipuuskia :) ja olenkin tuulettimella vetänyt itseni jäihin ennen tupakkia.:) Kaikkee sitä naisten pitääkin kärsiä. Olen huomannut,että pitää vältää esim karkkeja ja muita makeisia ja syödä mahdollisimman terveesti.Ei rasvaisia ruokia,vaan vihannesvoittoista sapuskaa,niin hikolu on hiukan hillitympää.

      • se.........

        TUPAKKI niin ei tarvii kärsiä.


      • sanoi,

        että laihtuminen/kasvisruoka lisää estrogeenipuutosta eli vaihdevuosioireita.

        Sanon kuten tuo edellinen; jätä se tupakka - se on paras vaihtoehto.


      • taas hölmö
        sanoi, kirjoitti:

        että laihtuminen/kasvisruoka lisää estrogeenipuutosta eli vaihdevuosioireita.

        Sanon kuten tuo edellinen; jätä se tupakka - se on paras vaihtoehto.

        Onpas taas hölmö gyne! Kasvisruoka ei varmasti kenenkään vaihdevuosioireita ole pahentanut ja painonhallintakin vaan auttaa asiassa, koska mitä tahansa on helpompi kestää, kun olo on kevyempi.


      • jos joku
        taas hölmö kirjoitti:

        Onpas taas hölmö gyne! Kasvisruoka ei varmasti kenenkään vaihdevuosioireita ole pahentanut ja painonhallintakin vaan auttaa asiassa, koska mitä tahansa on helpompi kestää, kun olo on kevyempi.

        Rasvasolut tuottavat ylimääräistä estrogeenia - kun rasvasolut pienenevät, myös estrogeenin tuotanto näin vähenee.
        Ei pitäisi ihan mitä tahansa laukoa asiaa täysin tuntematta.


      • asian
        jos joku kirjoitti:

        Rasvasolut tuottavat ylimääräistä estrogeenia - kun rasvasolut pienenevät, myös estrogeenin tuotanto näin vähenee.
        Ei pitäisi ihan mitä tahansa laukoa asiaa täysin tuntematta.

        Ei se ole noin yksinkertaista, ihmisen biologia ei ole noin yksinkertaista. Ei estrogeenin määrä ole ainoa vaikuttava asia, paljon tärkeämpää on hormonitasapaino ja sitä painonhallinta edistää.

        Paksumpi rasvakudos estää D-vitamiinin syntymistä iholla ja tällä on merkitystä vaihdevuosioireissakin. Monet lihavat naiset käyttävät hormonikorvaushoitoja, vaikka itse asiassa painonhallinta ja kasvisvoittoinen ruokavalio voisi auttaa heitä niin, että hormoneita tarvittaisiin ainakin vähemmän.


      • mutta tuo
        asian kirjoitti:

        Ei se ole noin yksinkertaista, ihmisen biologia ei ole noin yksinkertaista. Ei estrogeenin määrä ole ainoa vaikuttava asia, paljon tärkeämpää on hormonitasapaino ja sitä painonhallinta edistää.

        Paksumpi rasvakudos estää D-vitamiinin syntymistä iholla ja tällä on merkitystä vaihdevuosioireissakin. Monet lihavat naiset käyttävät hormonikorvaushoitoja, vaikka itse asiassa painonhallinta ja kasvisvoittoinen ruokavalio voisi auttaa heitä niin, että hormoneita tarvittaisiin ainakin vähemmän.

        ei koske vaihdevuosi-ikäisenä aloitettua laihista. Gyne sanoi minulle, että vuodenvaihteessa aloittamani laihdutuskuuri (pudonnut siihen mennessä reilu 15 kiloa) oli viimeinen niitti vaihdevusoivaivoihini. Hänen mukaansa laihtumiseni on aiheuttanut esim. limakalvojeni nopean kuivumisen ja monen muun vv-vaivan korostumisen. Esim. kirvely ja kutina tuli aivan sietämätömäksi samoin kuin pieni verenvuoto emättimestä, joka sekin johtui kuivumisesta, muuta syytä ei löytynyt.
        Ja luotan kyllä häneen täysin, hän on asiansa osaava vaihdevuosiin erikoistunut gynekologi.

        "Monet lihavat naiset käyttävät hormonikorvaushoitoja, vaikka itse asiassa painonhallinta ja kasvisvoittoinen ruokavalio voisi auttaa heitä niin, että hormoneita tarvittaisiin ainakin vähemmän."

        Voisi auttaa, mutta ei auta, minulla tuli ainoastaan lisää, niin paljon että oli harkittava hormonikorvaustakin.


      • on liikaa
        mutta tuo kirjoitti:

        ei koske vaihdevuosi-ikäisenä aloitettua laihista. Gyne sanoi minulle, että vuodenvaihteessa aloittamani laihdutuskuuri (pudonnut siihen mennessä reilu 15 kiloa) oli viimeinen niitti vaihdevusoivaivoihini. Hänen mukaansa laihtumiseni on aiheuttanut esim. limakalvojeni nopean kuivumisen ja monen muun vv-vaivan korostumisen. Esim. kirvely ja kutina tuli aivan sietämätömäksi samoin kuin pieni verenvuoto emättimestä, joka sekin johtui kuivumisesta, muuta syytä ei löytynyt.
        Ja luotan kyllä häneen täysin, hän on asiansa osaava vaihdevuosiin erikoistunut gynekologi.

        "Monet lihavat naiset käyttävät hormonikorvaushoitoja, vaikka itse asiassa painonhallinta ja kasvisvoittoinen ruokavalio voisi auttaa heitä niin, että hormoneita tarvittaisiin ainakin vähemmän."

        Voisi auttaa, mutta ei auta, minulla tuli ainoastaan lisää, niin paljon että oli harkittava hormonikorvaustakin.

        No joo, 15 kiloa pois vajaassa puolessa vuodessa ei ole hyväksi kenellekään missään iässä, se vie lihakset ja heikentää luustoa. Vaihdevuosissa painon pudottamiseen pätee varmaan sama neuvo kuin vanhuksille, joiden myös täytyy varjella lihaksiaan ja luustoaan, eli riittävän hidas pudotus ja vaatimaton tavoite, en nyt muista mitä siinä pidetään maksimivauhtina. Eli pyrkimys on tärkeintä, tulos ei niinkään. Miten ihmeessä olet saanutkin putoamaan noin paljon? Minusta kilot istuu nyt tässä vaihdevuosi-iässä niin, että laihduttamallakin pystyy parhaassa tapauksessa vaan estämään lihomista. Vyötärölle on yllättäin kertynyt hilmapullistus vai miksi Riitta Väisänen sitä sanoikaan.


      • näitä juttuja?
        on liikaa kirjoitti:

        No joo, 15 kiloa pois vajaassa puolessa vuodessa ei ole hyväksi kenellekään missään iässä, se vie lihakset ja heikentää luustoa. Vaihdevuosissa painon pudottamiseen pätee varmaan sama neuvo kuin vanhuksille, joiden myös täytyy varjella lihaksiaan ja luustoaan, eli riittävän hidas pudotus ja vaatimaton tavoite, en nyt muista mitä siinä pidetään maksimivauhtina. Eli pyrkimys on tärkeintä, tulos ei niinkään. Miten ihmeessä olet saanutkin putoamaan noin paljon? Minusta kilot istuu nyt tässä vaihdevuosi-iässä niin, että laihduttamallakin pystyy parhaassa tapauksessa vaan estämään lihomista. Vyötärölle on yllättäin kertynyt hilmapullistus vai miksi Riitta Väisänen sitä sanoikaan.

        Minulta ei ole mitkään lihakset kadonneet, olisi voinut kadota, jos olisin maannut sängyssä vesikuurilla tupakki suussa, mutta näin ei tapahtunut!!! Liikuin annetun ohjelman mukaan. Suurin syy laihtumiseen oli juuri liikunnan määrä.
        Laihdutin muuten lääkärin valvonnassa - lääkärintarkastus tehtiin ennen kuin aloitin.
        Minkä vajaan puolen vuoden? Olin gynellä viimeksi viime lokakuussa. Tähän mennessä olen saavuttanut jo ihannepainoni ja poissa on 24 kiloa 18 kuukauden aikana.

        Olet kyllä harvinaisen ikävä ihminen. Ilmeisesti vaihdevuodet vaivaa, kun yhtään positiivista ajatusta et kykene kirjoittamaan!
        Se laihtuminen on edelleen syynä tähän jamaan, jossa minä vaihdevuosieni kanssa olen. Olen varmaan terveempi ja aktiivisempi kuin ikinä, mutta vaihdevuosioireet pahenivat.


      • poistin läskiä
        näitä juttuja? kirjoitti:

        Minulta ei ole mitkään lihakset kadonneet, olisi voinut kadota, jos olisin maannut sängyssä vesikuurilla tupakki suussa, mutta näin ei tapahtunut!!! Liikuin annetun ohjelman mukaan. Suurin syy laihtumiseen oli juuri liikunnan määrä.
        Laihdutin muuten lääkärin valvonnassa - lääkärintarkastus tehtiin ennen kuin aloitin.
        Minkä vajaan puolen vuoden? Olin gynellä viimeksi viime lokakuussa. Tähän mennessä olen saavuttanut jo ihannepainoni ja poissa on 24 kiloa 18 kuukauden aikana.

        Olet kyllä harvinaisen ikävä ihminen. Ilmeisesti vaihdevuodet vaivaa, kun yhtään positiivista ajatusta et kykene kirjoittamaan!
        Se laihtuminen on edelleen syynä tähän jamaan, jossa minä vaihdevuosieni kanssa olen. Olen varmaan terveempi ja aktiivisempi kuin ikinä, mutta vaihdevuosioireet pahenivat.

        puolessatoissavuodessa 20 kg. ja fyysinen vointini parani,mutta vaikkarit paheni.En silti usko näillä laihtumisilla olevan mitään tekemistä laihiksen kanssa.Mutta on mukava kun näkee varpaat ja pystyy leikkaamaan varpaankynnet.Ja vielä se-että kun menee gynelle,ei gynen tarvi ilmastointiteipillä sitoo läskejä kiinni siten,että löytää oikean reiän mitä tutkia kun esim.papakoe otetaan.On siitä laihiksesta jotakin hyötyäkin.


      • on......
        poistin läskiä kirjoitti:

        puolessatoissavuodessa 20 kg. ja fyysinen vointini parani,mutta vaikkarit paheni.En silti usko näillä laihtumisilla olevan mitään tekemistä laihiksen kanssa.Mutta on mukava kun näkee varpaat ja pystyy leikkaamaan varpaankynnet.Ja vielä se-että kun menee gynelle,ei gynen tarvi ilmastointiteipillä sitoo läskejä kiinni siten,että löytää oikean reiän mitä tutkia kun esim.papakoe otetaan.On siitä laihiksesta jotakin hyötyäkin.

        ihan sama mitä sinä uskot. Minä uskon omaan lääkäriini tässä asiassa.


      • on liikaa
        näitä juttuja? kirjoitti:

        Minulta ei ole mitkään lihakset kadonneet, olisi voinut kadota, jos olisin maannut sängyssä vesikuurilla tupakki suussa, mutta näin ei tapahtunut!!! Liikuin annetun ohjelman mukaan. Suurin syy laihtumiseen oli juuri liikunnan määrä.
        Laihdutin muuten lääkärin valvonnassa - lääkärintarkastus tehtiin ennen kuin aloitin.
        Minkä vajaan puolen vuoden? Olin gynellä viimeksi viime lokakuussa. Tähän mennessä olen saavuttanut jo ihannepainoni ja poissa on 24 kiloa 18 kuukauden aikana.

        Olet kyllä harvinaisen ikävä ihminen. Ilmeisesti vaihdevuodet vaivaa, kun yhtään positiivista ajatusta et kykene kirjoittamaan!
        Se laihtuminen on edelleen syynä tähän jamaan, jossa minä vaihdevuosieni kanssa olen. Olen varmaan terveempi ja aktiivisempi kuin ikinä, mutta vaihdevuosioireet pahenivat.

        Jamassa olet, se tuli selväksi. Laihdutit liikaa ja liian nopeasti. Mun vaihdevuosistrategiani on painonhallinta, se toimii hyvin ja kantaa kauas. Ja siihen kuuluu myös kasvisvoittoinen ruokavalio.

        Sinähän tässä sähiset, syljet ja nimittelet, huomaatko?


      • miten niin?
        on liikaa kirjoitti:

        Jamassa olet, se tuli selväksi. Laihdutit liikaa ja liian nopeasti. Mun vaihdevuosistrategiani on painonhallinta, se toimii hyvin ja kantaa kauas. Ja siihen kuuluu myös kasvisvoittoinen ruokavalio.

        Sinähän tässä sähiset, syljet ja nimittelet, huomaatko?

        24 kiloa 18 kuukaudessa tekee vain 300 g/viikko. Minusta se ei ole paljon, vähemmän ainakin kuin usein esitetty 500 g/viikko. Pudotus on siis ollut erittäin maltillinen.

        Sinä oot varmasti se, joka täällä käy milloin kenenkin kimppuun, menisit joskus itseesi. Jos hänelle on lääkäri niin sanonut,miksi sitä vastustat? On minullakin käsitys että laihtuminen voi aiheuttaa kuukautiskierrossa muutoksia. Ei kai se nyt mikään uusi tieto ole vaihdevuosi-ikäiselle naiselle. Vai oliko?


      • on liikaa
        miten niin? kirjoitti:

        24 kiloa 18 kuukaudessa tekee vain 300 g/viikko. Minusta se ei ole paljon, vähemmän ainakin kuin usein esitetty 500 g/viikko. Pudotus on siis ollut erittäin maltillinen.

        Sinä oot varmasti se, joka täällä käy milloin kenenkin kimppuun, menisit joskus itseesi. Jos hänelle on lääkäri niin sanonut,miksi sitä vastustat? On minullakin käsitys että laihtuminen voi aiheuttaa kuukautiskierrossa muutoksia. Ei kai se nyt mikään uusi tieto ole vaihdevuosi-ikäiselle naiselle. Vai oliko?

        Koskaan en ole täällä käynyt kenenkään kimppuun. Olen käynyt monien täällä esitettyjen väitteiden ja asioiden kimppuun, sitä varten tämä palsta on olemassa, sitä kutsutaan keskusteluksi. Mutta olen saanut niskaani nimittelijöitä, jotka eivät osaa keskustella, vaan alkavat sättiä.

        Minusta 24 kiloa painon pudotusta on paljon, varsinkin tässä iässä, en ihmettele, jos siitä tulee ongelmia. Mutta ei se oikeuta väittämään, että laihdutuspyrkimykset ja kasvisruoka yleensä pahentavat vaihdevuosia. Liika vaan on liikaa. Nimenomaan liika laihtuminen aiheuttaa kuukautiskierronkin muutoksia. Mutta jos ei tässä iässä laihduta, niin sitten lihoo, eikä se varmaan paranna kenenkään oloa.


      • juuri niin
        on liikaa kirjoitti:

        Koskaan en ole täällä käynyt kenenkään kimppuun. Olen käynyt monien täällä esitettyjen väitteiden ja asioiden kimppuun, sitä varten tämä palsta on olemassa, sitä kutsutaan keskusteluksi. Mutta olen saanut niskaani nimittelijöitä, jotka eivät osaa keskustella, vaan alkavat sättiä.

        Minusta 24 kiloa painon pudotusta on paljon, varsinkin tässä iässä, en ihmettele, jos siitä tulee ongelmia. Mutta ei se oikeuta väittämään, että laihdutuspyrkimykset ja kasvisruoka yleensä pahentavat vaihdevuosia. Liika vaan on liikaa. Nimenomaan liika laihtuminen aiheuttaa kuukautiskierronkin muutoksia. Mutta jos ei tässä iässä laihduta, niin sitten lihoo, eikä se varmaan paranna kenenkään oloa.

        lähtenyt esittämään, että laiduttaminen ei voi vaikuttaa vaihdevuosivaivoihin muuten kuin positiivisesti? Ainakin näyt puoltavan tätä ajatusta.
        Kun kerran tiedossa on että estrogeenia erittyy rasvasoluista, miksi ihmeessä vv-oireet voisivat muka vain parantua, jos nämä rasva solujen sisällä häviää?

        Mielestäni asia on hyvin looginen ja edellisen lääkäri täysin oikeassa.

        Kun nyt olet niin huolissasi siitä, että liika on aina liikaa....niin kasvisruoka ei ole mikään autuaaksi tekevä. Puutostiloja syntyy herkästi ja varsinkin sellaisesta, jossa vaihdevuosissa olisi etua - kuten B-12 vitamiinista.


      • jonka joku
        on liikaa kirjoitti:

        Koskaan en ole täällä käynyt kenenkään kimppuun. Olen käynyt monien täällä esitettyjen väitteiden ja asioiden kimppuun, sitä varten tämä palsta on olemassa, sitä kutsutaan keskusteluksi. Mutta olen saanut niskaani nimittelijöitä, jotka eivät osaa keskustella, vaan alkavat sättiä.

        Minusta 24 kiloa painon pudotusta on paljon, varsinkin tässä iässä, en ihmettele, jos siitä tulee ongelmia. Mutta ei se oikeuta väittämään, että laihdutuspyrkimykset ja kasvisruoka yleensä pahentavat vaihdevuosia. Liika vaan on liikaa. Nimenomaan liika laihtuminen aiheuttaa kuukautiskierronkin muutoksia. Mutta jos ei tässä iässä laihduta, niin sitten lihoo, eikä se varmaan paranna kenenkään oloa.

        nosti esille viime keväältä oli juuri se, mitä alunperin hainkin;


        "1. Tasapainoinen ruokavalio
        • Syöluonnollista, oikeaa ruokaa (=ravintoa),
        suosi luomua:
        – Erityisesti kasvikset, marjat, hedelmät, täysjyvävilja,
        hapanmaitotuotteet, juustot, kala, kana, kalkkuna,
        riista, poro, kananmuna, pähkinät, mantelit, siemenet,
        luonnolliset rasvat: kylmäpuristetut rypsi-, oliivi- ja
        pellavansiemenöljy, kookosöljy, voita niukasti
        – Vähärasvainen ruoka saa hormonitasapainon
        sekaisin!
        – Vältä sokeria, valkojauhotuotteita, teollisesti
        pitkälle jalostettuja ruokia ja teollisesti
        muunnettuja rasvoja sekä keinotekoisia
        makeutusaineita

        HUOMAATKO; Vähärasvainen ruoka saa hormonitasapainon
        sekaisin!


      • neuvoista täällä
        jonka joku kirjoitti:

        nosti esille viime keväältä oli juuri se, mitä alunperin hainkin;


        "1. Tasapainoinen ruokavalio
        • Syöluonnollista, oikeaa ruokaa (=ravintoa),
        suosi luomua:
        – Erityisesti kasvikset, marjat, hedelmät, täysjyvävilja,
        hapanmaitotuotteet, juustot, kala, kana, kalkkuna,
        riista, poro, kananmuna, pähkinät, mantelit, siemenet,
        luonnolliset rasvat: kylmäpuristetut rypsi-, oliivi- ja
        pellavansiemenöljy, kookosöljy, voita niukasti
        – Vähärasvainen ruoka saa hormonitasapainon
        sekaisin!
        – Vältä sokeria, valkojauhotuotteita, teollisesti
        pitkälle jalostettuja ruokia ja teollisesti
        muunnettuja rasvoja sekä keinotekoisia
        makeutusaineita

        HUOMAATKO; Vähärasvainen ruoka saa hormonitasapainon
        sekaisin!

        Tähän ketjuun on nyt tullut paljon "hyviä" neuvoja gynekologeilta: älä laihduta, syö rasvaa, lopeta kasvissyönti. Ja jos nämä konstit ei auta, niin gynekologisi lisää tähän soppaan vielä hormonikorvaushoidon. Hyvää tulee!

        Yritän laihduttaa joka päivä, pitää rasvan minimissään ja syön kasviksia niin paljon kuin jaksan, enkä tarvitse hormonikorvaushoitoja. Olen koittanut joskus rasvan lisäämistä ja aika pian se näkyi vyötäröllä. Jos paino pääsee nousemaan niin hikoilu pahenee, epätoivo iskee ja siitä se vasta paha mieli tulee.


      • ketjua
        neuvoista täällä kirjoitti:

        Tähän ketjuun on nyt tullut paljon "hyviä" neuvoja gynekologeilta: älä laihduta, syö rasvaa, lopeta kasvissyönti. Ja jos nämä konstit ei auta, niin gynekologisi lisää tähän soppaan vielä hormonikorvaushoidon. Hyvää tulee!

        Yritän laihduttaa joka päivä, pitää rasvan minimissään ja syön kasviksia niin paljon kuin jaksan, enkä tarvitse hormonikorvaushoitoja. Olen koittanut joskus rasvan lisäämistä ja aika pian se näkyi vyötäröllä. Jos paino pääsee nousemaan niin hikoilu pahenee, epätoivo iskee ja siitä se vasta paha mieli tulee.

        on neuvottu olemaan laihduttamatta, syömään rasvaa ja lopettamaan kasvissyönti?
        Älä ole noin dramaattinen, vaikka et oikeassa ollutkaan.

        Ainoa mikä tuli esille oli se, että omat vaihdevuosivaivani pahenivat kun laihdutin. Väitit, että laihdutin liikaa ja syy olisi siinä, mutta sekään ei pidä paikkaansa millään mittarilla.
        Oma gynekologini sanoi, että vv-vaivojen paheneminen laihduttaessa ei ole mikään outo asia.

        Minullakaan ei ole hormonikorvausta, eikä näillä näkymillä tulekaan, vaikka ajoittain on aika hankalaa tämän kanssa elää.


      • kohtaa
        ketjua kirjoitti:

        on neuvottu olemaan laihduttamatta, syömään rasvaa ja lopettamaan kasvissyönti?
        Älä ole noin dramaattinen, vaikka et oikeassa ollutkaan.

        Ainoa mikä tuli esille oli se, että omat vaihdevuosivaivani pahenivat kun laihdutin. Väitit, että laihdutin liikaa ja syy olisi siinä, mutta sekään ei pidä paikkaansa millään mittarilla.
        Oma gynekologini sanoi, että vv-vaivojen paheneminen laihduttaessa ei ole mikään outo asia.

        Minullakaan ei ole hormonikorvausta, eikä näillä näkymillä tulekaan, vaikka ajoittain on aika hankalaa tämän kanssa elää.

        "oma gyneni sanoi, että laihtuminen/kasvisruoka lisää estrogeenipuutosta eli vaihdevuosioireita."

        ja tässä: "HUOMAATKO; Vähärasvainen ruoka saa hormonitasapainon
        sekaisin!"


      • uudelleen
        kohtaa kirjoitti:

        "oma gyneni sanoi, että laihtuminen/kasvisruoka lisää estrogeenipuutosta eli vaihdevuosioireita."

        ja tässä: "HUOMAATKO; Vähärasvainen ruoka saa hormonitasapainon
        sekaisin!"

        missä kohden on neuvottu olemamaan laihduttamatta ja syömään rasvaa? Noissa kohdissa niin ei sanottu.


      • mitään
        uudelleen kirjoitti:

        missä kohden on neuvottu olemamaan laihduttamatta ja syömään rasvaa? Noissa kohdissa niin ei sanottu.

        No sitten sinä et osaa lukea.


      • mutta......
        mitään kirjoitti:

        No sitten sinä et osaa lukea.

        sinä et osaa.

        Tässä ketjussa ei kukaan kirjoita (muu kuin sinä), että älkää laihduttako vaan syökää rasvaa.

        Joko meni jakeluun?


      • ap...
        mutta...... kirjoitti:

        sinä et osaa.

        Tässä ketjussa ei kukaan kirjoita (muu kuin sinä), että älkää laihduttako vaan syökää rasvaa.

        Joko meni jakeluun?

        ..laihduin, en siis laihduttanut, noin runsas vuosi sitten, paino putosi yli kymmenen kiloa. niihin aikoihin alkoi hikoilut (ennen aaltovaihetta oli kylmäkausi muutaman vuoden, jatkuva vilu), panin ne ensin helteen piikkiin mutta hikoilu jatkui talvellakin, nyt tosin on vähenemään päin. en sanoisi että aallot ihan hirveitäkään ovat olleet, ei ole tarvinnut lakanasta vääntää hikivettä.
        paino ei ole noussut laihtumisen jälkeen ja aallot siis melko vähäisiä, paitsi tämä helvetin helle pistää hikoilemaan!
        noista hormoonikorvaushoidoista olen sitä mieltä että epäilen joidenkin turvautuvan heti niihin kun hiukan 'tekee pipiä', en väitä etteikö joidenkin vv-vaivat voivat olla kamaliakin. ja sitten olisiko muoti-ilmiö. kun naapurikin käyttää niin minäkin. =)
        eipä tässä ikää ole kuin 'vasta' muutama vuosi päälle 50 eli voi ne vv-vaivat vielä meikälläkin pahentua.
        ja ruokavaliostani vielä..en mussuta kasviksia kuin pupu, toki joka päivä yritän tomaattia tai jotain vihreää syödä, välillä menee päiviäkin etten syö kasviksia, marjoja. tummaa leipää syön pääasiassa, joskus lankean omatekoisiin sämpylöihin. maitoa en ole ikinä juonut, piimää, jogurttia ja juustoa joskus. perunaa ja soosia, sitä läskistäkin, lihaa, kalaa, kanaa. ja pistän pullankin joskus poskeen, ja suklaata lähes joka päivä, ja oluttakin menee joskus. mielestäni syön monipuolisesti.


      • ikinuori49
        sanoi, kirjoitti:

        että laihtuminen/kasvisruoka lisää estrogeenipuutosta eli vaihdevuosioireita.

        Sanon kuten tuo edellinen; jätä se tupakka - se on paras vaihtoehto.

        Jaa...minulle oma gyne sanoi, etten varmaan koskaan tule saamaan vaihdevuosioireita, kun olen kasvisruokavaliolla ja käytän esim päivittäin kaalta, joka sisältää jotain estrogeenin tapaista vaikuttavaa ainetta hänen mukaansa.

        Hän kertoi, että esim aasiassa naiset käyttävät niin paljon kasviksia, ja ruokavalio on niin erilainen, että heillä ei ole yleensä länsimaisten naisten tapaan ilmene kuumia aaltoja eikä muita vaihdevuosioireita. Länsimaissa ruokavalio on sen tyyppinen, että naisille tulee kaikenlaisia oireita vaihdevuosissa ja useat surkean ruokavalionsa kanssa joutuvat turvautumaan hormooneihin. Tosin osaa heistä kai suojaa runsas rasvakudos osittain.

        Minulla tosin vaihdevuodet eivät näytä olevan vielä tulollaan, koska olen vasta 49 ja kuukautiskierto näyttäisi toimivan vielä ihan ok.

        Mutta iän perusteella gynen mukaan voisi ajatella, että ne voivat tulla milloin vain minun ikäiselle.


      • Anonyymi
        sanoi, kirjoitti:

        että laihtuminen/kasvisruoka lisää estrogeenipuutosta eli vaihdevuosioireita.

        Sanon kuten tuo edellinen; jätä se tupakka - se on paras vaihtoehto.

        Vaikka en ole tupakoinut koskaan, en juo alkoholia, niin silti jo reilut 10 vuotta kestäneet nämä kauheat vaihdevuosioireet. Näyttää siltä, että mikään ei estä niitä tulemasta.


      • Anonyymi
        näitä juttuja? kirjoitti:

        Minulta ei ole mitkään lihakset kadonneet, olisi voinut kadota, jos olisin maannut sängyssä vesikuurilla tupakki suussa, mutta näin ei tapahtunut!!! Liikuin annetun ohjelman mukaan. Suurin syy laihtumiseen oli juuri liikunnan määrä.
        Laihdutin muuten lääkärin valvonnassa - lääkärintarkastus tehtiin ennen kuin aloitin.
        Minkä vajaan puolen vuoden? Olin gynellä viimeksi viime lokakuussa. Tähän mennessä olen saavuttanut jo ihannepainoni ja poissa on 24 kiloa 18 kuukauden aikana.

        Olet kyllä harvinaisen ikävä ihminen. Ilmeisesti vaihdevuodet vaivaa, kun yhtään positiivista ajatusta et kykene kirjoittamaan!
        Se laihtuminen on edelleen syynä tähän jamaan, jossa minä vaihdevuosieni kanssa olen. Olen varmaan terveempi ja aktiivisempi kuin ikinä, mutta vaihdevuosioireet pahenivat.

        Positiivisuuskaan ei vähennä vaihdevuosioireita.


    • jokaisella

      oireita tulee ja menee, niin se on kaikilla -sullakin. Joskus on ihan ookoo olo ja joskus on taas ihan perseestä koko fiilis.

      Olen huomannut asioita, jotka vaikuttavat epäsuotuisasti oireisiin ja ne ovat mm. alkoholi, tupakka, valvominen ja liikkumattomuus. Näiden välttäminen on siis eduksi.

      • Satakieli70

        Toi on ihan totta. Mulla noi ihan perseestä päivät vetää hetkeks ihan masennuksiin. Tuntuu tosiaan et elämä pitäis olla aika tasasta ja että makea ja ainakin kahvi tekee mulla olon hetkellisesti huonommaksi. Se tulee niiku vähän viiveellä.

        Mulla on nyt toista kuukautta ollu Estradot laastari ja tuntuu että olo on kohentunut, mutta niitä huonojakin hetkiä tulee. Mulla on siis lisäksi kierukka ja sen ansiosta vuoto vähenty vuoden aikana huimasti. Nyt ton laastarin aikana on tullu yhet ns. menkat ja toisia ei sitte kuulunukkaan.
        Tuntuu että noi olot ainakin vielä kulkee sen hormonikierron mukana.

        On kiva lukea muidenkin "tarra-tyttöjen" ja "geeli-gimmojen" kuulumisia :)


      • minä en kuulu
        Satakieli70 kirjoitti:

        Toi on ihan totta. Mulla noi ihan perseestä päivät vetää hetkeks ihan masennuksiin. Tuntuu tosiaan et elämä pitäis olla aika tasasta ja että makea ja ainakin kahvi tekee mulla olon hetkellisesti huonommaksi. Se tulee niiku vähän viiveellä.

        Mulla on nyt toista kuukautta ollu Estradot laastari ja tuntuu että olo on kohentunut, mutta niitä huonojakin hetkiä tulee. Mulla on siis lisäksi kierukka ja sen ansiosta vuoto vähenty vuoden aikana huimasti. Nyt ton laastarin aikana on tullu yhet ns. menkat ja toisia ei sitte kuulunukkaan.
        Tuntuu että noi olot ainakin vielä kulkee sen hormonikierron mukana.

        On kiva lukea muidenkin "tarra-tyttöjen" ja "geeli-gimmojen" kuulumisia :)

        tarra-tyttöihin enkä geeligimmoihin, vaan olen edelleen täysin luomu (ei koskaan mitään synteettisiä hormoneja missään muodossa) - ja aion sellaisena pysyäkin.
        Viimeiset kuukautiset olivat viime vuonna ja olo on kohentunut koko ajan mitä pitemmälle viimeiset kuukautiset ovat jääneet.
        En tupakoi, en käytä alkoholia ja pyrin syömään terveellisesti.

        Joskus on hikoiluttanut ja joskus masentanut ja tykytellyt, mutta liike on aaltoileva ja mennyt aina ohi ILMAN korvaushoitoakin.
        Tiedän kyllä, että vaihtarit ovat hyvin yksilölliset, mutta joskus vähöän kummastuttaa, että haetaanko ne hormonit ihan liian vähin oirein...? No, ei se minulle kuulu, jokainen tekee itselleen kuten tahtoo.


      • ap..
        minä en kuulu kirjoitti:

        tarra-tyttöihin enkä geeligimmoihin, vaan olen edelleen täysin luomu (ei koskaan mitään synteettisiä hormoneja missään muodossa) - ja aion sellaisena pysyäkin.
        Viimeiset kuukautiset olivat viime vuonna ja olo on kohentunut koko ajan mitä pitemmälle viimeiset kuukautiset ovat jääneet.
        En tupakoi, en käytä alkoholia ja pyrin syömään terveellisesti.

        Joskus on hikoiluttanut ja joskus masentanut ja tykytellyt, mutta liike on aaltoileva ja mennyt aina ohi ILMAN korvaushoitoakin.
        Tiedän kyllä, että vaihtarit ovat hyvin yksilölliset, mutta joskus vähöän kummastuttaa, että haetaanko ne hormonit ihan liian vähin oirein...? No, ei se minulle kuulu, jokainen tekee itselleen kuten tahtoo.

        luomuna minäkin aion pysytellä, aika näyttää.
        varmaan on geeneissäkin ne vv-vaivat, omalla äidillä ei ollut nimeksikään.
        ja olisikohan sillä merkitystä kun ns hyrrää, eli seksirintamalla on vipinää (rakastunut), uusi mies kuvioissa niin hormooneita on omasta takaa ;)
        tupakkaa ja joskus oluttakin menee, syön normaalia ruokaa, en mitään leivoksia enkä pupun ruokaa. koko on 156/57, eli en kai ihan läskikään ole.


      • oliskin...
        ap.. kirjoitti:

        luomuna minäkin aion pysytellä, aika näyttää.
        varmaan on geeneissäkin ne vv-vaivat, omalla äidillä ei ollut nimeksikään.
        ja olisikohan sillä merkitystä kun ns hyrrää, eli seksirintamalla on vipinää (rakastunut), uusi mies kuvioissa niin hormooneita on omasta takaa ;)
        tupakkaa ja joskus oluttakin menee, syön normaalia ruokaa, en mitään leivoksia enkä pupun ruokaa. koko on 156/57, eli en kai ihan läskikään ole.

        No uusi mieshän nyt auttais mihinkä vaivaan vaan, nauti =)


      • ve vaihtelee
        ap.. kirjoitti:

        luomuna minäkin aion pysytellä, aika näyttää.
        varmaan on geeneissäkin ne vv-vaivat, omalla äidillä ei ollut nimeksikään.
        ja olisikohan sillä merkitystä kun ns hyrrää, eli seksirintamalla on vipinää (rakastunut), uusi mies kuvioissa niin hormooneita on omasta takaa ;)
        tupakkaa ja joskus oluttakin menee, syön normaalia ruokaa, en mitään leivoksia enkä pupun ruokaa. koko on 156/57, eli en kai ihan läskikään ole.

        oireet raskaanakin ollessa. Toiset halaa vessanpönttöä aamusta iltaan ja toiset ei ole millänsäkään, vaan ovat elämänsä kunnossa. Siihen väliin mahtuu sitten kaikenlaista muuta.
        Näin se on vaihtareissakin.


      • raskaudetkaan
        ve vaihtelee kirjoitti:

        oireet raskaanakin ollessa. Toiset halaa vessanpönttöä aamusta iltaan ja toiset ei ole millänsäkään, vaan ovat elämänsä kunnossa. Siihen väliin mahtuu sitten kaikenlaista muuta.
        Näin se on vaihtareissakin.

        ole samanlaisia. Ensimmäiseltä oksensin niin, etten syönyt jäätelöäkään muutamaan vuoteen kun sen aiheuttama pahoinvointi oli pitkään muistissa. Sikarin savua en siedä vieläkään yäk, vaikka tapahtumasta on jo 37 vuotta.
        Kahdelta seuraavalta lapselta olin elämäni kunnossa, ei mitään pahoinvointeja, mutta rintamaitoa ei noussut ollenkaan. Ensimmäiseltä lypsin kuin lehmä ja imetin melkein vuoden.
        Vaihdevuodet ovat kestäneet jo yli viisi vuotta, eikä parempaa päivää näy horisontissa. Nytkin hiki valuu ja olo on tuskainen.


      • Anonyymi

        Ei liikunta vähennä tai poista vaihdevuoisoireita. Kokemusta on.


    • Anonyymi

      Käy gynellä. Kun häviää vaihdevuosioireet on vain elimistö käynnistämässä taas hormonituotantoa. Limakalvo paksuuntuu yms.

    • Anonyymi

      Kun vielä vaihdevuodet eivät koskettaneet ajattelin etten ota lääkityksiä, vaan miten kävikään, sivan sairaat oireet, nukkumisesta ei tullut mitään, pakko oli ottaa geeli etten seonnut.
      Ei koskaan kannata aliarvioida kun joku kertoo vaikeasta tilanteestaan.

    • Anonyymi

      Jos nyt hikoiluttaa, se menee ohitse syksymmällä!

      • Anonyymi

        Voi kun olet hauska :DDDD


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      96
      1872
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      176
      1387
    3. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      16
      1238
    4. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1157
    5. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      65
      1138
    6. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      81
      984
    7. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      87
      976
    8. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      72
      969
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      793
    10. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      768
    Aihe