ei-täydelliset Apgar-pisteet

kokemuksia??

Vauva syntyi Apgarein 7-7-9. Oli niellyt vihreää lapsivettä. Napaveren pH hyvä. Aluksi raajojen tonus alentunut. Se korjautui mutta selän ja niskan tonus jäi alentuneeksi joksikin aikaa. Seuraavana päivänä lastenlääk tarkastuksessa kaikki kuitenkin kunnossa. Kotiuduttua ei ole ollut erityisempiä ongelmia. Olenkohan saanut vauvalle pysyvää vahinkoa, kun en osannut vaatia sektiota ajoissa vaan jouduttiin kiireiseen sektioon uhkaavan asfyksian vuoksi? Kannan tästä synnytyksestä huonoa omaatuntoa ja pelkään, että ymmärtämättömyyteni on aiheuttanut pysyvää haittaa vauvalle. Selällä ollessaan vauva kykenee kääntämään päätään puolelta toiselle. Vatsalla ollessaan yrittää sinnikkäästi potkia itseään eteenpäin, hieman kannattelee päätään, mutta ei varsinaisesti kykene nostamaan päätään. Olkapäällä ollessaan kannattelee päätään kivasti. Reflexit vastasyntyneenä olleet normaalit papereiden mukaan, mutta tällä hetkellä kohta kolmeviikkoisena ei tarttumisrefleksi ainakaan ole järin vahva. Vauva on hyvin ollut kiinnostunut ympäristöstä ja ihmiskasvoista.

17

6695

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...........

se siitä. meidän tyttö syntyi kiireellisellä sektiolla pistein 6/7/8 ja ihan normaalisti tuo näyttää kehittyvän :)

• voi syyttää...

itseäsi mistään. Eihän synnyttäjä itse edes voi mitään sektiota vaatia, vaan sinne mennään vain ja ainoastaan lääkärin päätöksellä. Jos sinne oltaisiin tapauksessasi menty liian myöhään, niin se olisi tietysti lääkärin vika, tai kätilön, joka ei olisi ajoissa kutsunut lääkäriä.

Mutta noista pisteistä, tuskin on mitään haittaa, 7 pistettä on ihan hyvin. Paras mahdollinen oikeastaan on vain pari pistettä enemmän, yksi piste menee lähes jokaiselta värin vuoksi. Lisäksi teillä on jo 10 minuutin iässä ollut 9 pistettä eli eiköhän vauva ole ihan terve.

Miksi sinulla on vielä huoli, kun jo seuraavana päivänä synnytyksestä kaikki oli ok? Kannattaa nyt lopettaa murehtiminen ja iloita lapsesta.

• olla ihan ok

Meidän neiti (nyt 2,5 vuotias) syntyi pistein 6-6-8. Synnytys oli normaali, mutta tytön sydänäänet olivat matalat kun napanuora oli tiukasti kaulan ympärillä. Tyttö syntyi väriltään violettina eikä rääkäissyt. Vauva vietiin heti lisähappeen noin tunnin ajaksi. Lastenlääkäri tutki ja totesi vauvan olevan ok. Ja niin on ollut tähän päivään asti. Joten lopeta huolehtiminen ja nauti vauvasta:)

• heikko happi syntyessä

No, en nyt tiedä lohduttaako tämä yhtään, koska tästä on aikaa 27 vuotta, mutta omat pisteeni olivat aikoinaan 2-4-6. Eli ei kovin hyvin startannut tuo kohdun ulkopuolinen elämä. Raskausmyrkytys uhkasi ja jotain lääkettä annettiin liikaa, mikä sitten istukan kautta vaikutti minun sydämeeni ja hetkeksi sydän jopa pysähtyi ennen hätäsektiota. Syntyessäni olin sininen ja ei muuta kuin suoraan keskoskaappiin, vaikken viikkojen puoleen keskonen ollutkaan. Rajusta alusta huolimatta olen täysin terve nuori nainen ja kehityin vauvana ja lapsena täysin normaalisti. Mitä nyt ensimmäiset hampaat sain vasta 9 kk iässä, hih. Eli eipä nuo pisteet minun korvaani kovin huonoilta kuulosta eivätkä todennäköisesti vaikuta millään lailla lapsen kehitykseen. :)

• nyt olen..

varmaan todella tyhmä, mutta miksi mulla on "vain" yksi numero Apgar-pisteissä..?=)

• että....

sinulla lukee pisteiden kohdalla pelkästään esim. 9 sen sijaan että siinä lukisi vaikkapa 8/9/9?

Jos tätä tarkoitit, niin ne, jotka saavat heti hyvät pisteet, esim. 9, niin ei välttämättä enää anneta pisteitä enää myöhemmin. Jos on hieman huonommat aluksi minuutin iässä, niin sitten annetaan uudet pisteet 5 ja 10 minuutinkin iässä.

• elomamma08
        että.... kirjoitti:

sinulla lukee pisteiden kohdalla pelkästään esim. 9 sen sijaan että siinä lukisi vaikkapa 8/9/9?

Jos tätä tarkoitit, niin ne, jotka saavat heti hyvät pisteet, esim. 9, niin ei välttämättä enää anneta pisteitä enää myöhemmin. Jos on hieman huonommat aluksi minuutin iässä, niin sitten annetaan uudet pisteet 5 ja 10 minuutinkin iässä.

sai pisteet 4/9, syntyi kiireellisellä sektiolla, kun synnytys ei edennyt, lapsivesien menosta oli 24h, minä sain tulehduksen ja lapsivesi oli vihreää. Poika syntyi erittäin vaisuna ja vietiin heti toiseen huoneeseen, en siis edes nähnyt häntä tai kuullut itkua.
        Häntä oli autettu maskilla hengittämään ja oli virvonnut nopeasti.

Sairaala teki virheen siinä, että lapsivesien menon jälkeen, minut passitettiin vielä kotiin odottelemaan supistuksia, kun heidän olisi pitänyt käynnistää synnytys heti.

Poika on nyt 10kk ja kaikki on ollut ja mennyt hyvin. Ensimmäiset 6pv hän vietti lastenosastolla antibioottitipassa, kun sai lapsivedestä bakteerin.

• kiitos...
        että.... kirjoitti:

selvensi hieman =DD
        pelkkä 9 lukee papereissa..

• ....

Siis vauvasi on kolme viikkoa ja murehdit kun ei jaksa kannatella päätään...! Ja kun tarttumisrefleksi ei ole järin vahva... Mietis nyt vielä kerran uudestaan ja sen jälkeen voit huokaista helpotuksesta! Ja epäilen kyllä että 3 viikkoinen ei yritä potkia lattialla itseään eteenpäin... Yleensä tuon ikäiset on sylissä, nukkuu ja itkee sekä imee tissiä. Ei paljoa seuraile ja seurustele saatikka opettele vielä taitoja!!! Nyt järkeä asioihin!

Mitä noihin pisteisiin tulee, niin noihan on ihan jees pisteet, meidän pojalla oli 6-8-9 ja ei mitään ongelmia koskaan.

• :))

Kyllä pienellekin vauvalle on "masuajat" hyväksi. Nykyisin neuvoloissa kiinnitetään huomiota siihen, että vauva saa oppia kannattelemaan päätään. Kehotettiin nostamaankin vauvaa sivukautta eikä suoraan selältä päätä tukien, että vauva voisi itse ottaa osaa pään kannatteluun. Masuaikoja pidettiin myös neuvolassa suositeltavina myös näin pienille. Ja todellakin vauva "potkii" itseään eteenpäin, vaikkei vielä etenekään mihinkään. Ja kyllä pienikin vauva jo kiinnittää huomiota esim. kasvoihin. Meillä vauva tykkää kovasti jalkajumpasta ja masun ja jalkojen hieronnasta. Hymykin on välillä vilahtanut kasvoilla "seurustellessa". Vauva on "ohjelmoitu" opettelemaan taitoja jo ihan pienestä. Tietty mitä nuoremmasta vauvasta on kyse, sen "vaatimattomammilta" tuo taitojen opettelu voi aikuisesta näyttää, mutta kyllä se vauva kovasti töitä tekee kehittyäkseen.

• ....
        :)) kirjoitti:

Kyllä pienellekin vauvalle on "masuajat" hyväksi. Nykyisin neuvoloissa kiinnitetään huomiota siihen, että vauva saa oppia kannattelemaan päätään. Kehotettiin nostamaankin vauvaa sivukautta eikä suoraan selältä päätä tukien, että vauva voisi itse ottaa osaa pään kannatteluun. Masuaikoja pidettiin myös neuvolassa suositeltavina myös näin pienille. Ja todellakin vauva "potkii" itseään eteenpäin, vaikkei vielä etenekään mihinkään. Ja kyllä pienikin vauva jo kiinnittää huomiota esim. kasvoihin. Meillä vauva tykkää kovasti jalkajumpasta ja masun ja jalkojen hieronnasta. Hymykin on välillä vilahtanut kasvoilla "seurustellessa". Vauva on "ohjelmoitu" opettelemaan taitoja jo ihan pienestä. Tietty mitä nuoremmasta vauvasta on kyse, sen "vaatimattomammilta" tuo taitojen opettelu voi aikuisesta näyttää, mutta kyllä se vauva kovasti töitä tekee kehittyäkseen.

Minulla on kaksi lasta, tiedän kyllä, että masuajat ovat hyväksi enkä missään vaiheessa toisin väittänytkään. Kolmeviikkoinen on silti niin pieni, että on turha huolestua jos ei jaksa kannatella päätään, ei sen kuulukaan kunnolla niin pienenä kannatella päätään. Myöskään vauva ei yritä potkia itseään eteenpäin niin kuin ap väitti, vaan liikuttelee raajojaan ja siitä se kehon hallinta lähtee. Siinä ei kyllä ole mitään tekemistä sillä, että vauva haluaisi päästä jo eteenpäin... Hymyt tulevat toki tuon ikäisinä, lihakset vahvistuvat pikkuhiljaa ja motoriset taidot sitten muutaman kuukauden päästä.

• ..........

Meillä poitsu seurasi jo synnärillä ympäristöä ja liikkuvia kohteita ja kannatteli päänsäkin poikkeuksellisen hyvin. Sylissä ei makuuasennossa viihtynyt vaan piti saada olla pystyasennossa että näkikin jotain. Ennen 2kk syntymäpäiväänsä oli sylissä jämäkästi pystyasennossa niinkuin 4-5kk vauva, ja kyllä hänestä näki että oli siihen valmis. Oli todella jäntevä. Kakskuisena punnattiin sylissä istumaan. Nyt ollaan vuoden ikä ohitettu ja reipas, normaaliajassa kehittynyt poika on. Ei siis muuten kehittynyt poikkeuksellisen aikaisin (aikaisin kyllä), mutta jäntevyys oli jo syntyessä omaa luokkaansa.

• ....
        .......... kirjoitti:

Meillä poitsu seurasi jo synnärillä ympäristöä ja liikkuvia kohteita ja kannatteli päänsäkin poikkeuksellisen hyvin. Sylissä ei makuuasennossa viihtynyt vaan piti saada olla pystyasennossa että näkikin jotain. Ennen 2kk syntymäpäiväänsä oli sylissä jämäkästi pystyasennossa niinkuin 4-5kk vauva, ja kyllä hänestä näki että oli siihen valmis. Oli todella jäntevä. Kakskuisena punnattiin sylissä istumaan. Nyt ollaan vuoden ikä ohitettu ja reipas, normaaliajassa kehittynyt poika on. Ei siis muuten kehittynyt poikkeuksellisen aikaisin (aikaisin kyllä), mutta jäntevyys oli jo syntyessä omaa luokkaansa.

Voi voi voi, pakko vielä kommentoida. Vauvat usein ovat jämäköitä tuolloin. Vauvan seuraamista en ole kommentoinut millään tavalla, tiedän kokemuksesta että vauvat seuraavat ympäristöään. Mutta nyt olikin kyse kolmeviikkoisesta vauvasta ja oltiin huolissaan kun ei jaksa mahalla ollessaan kannatella päätään... Miksiköhän se teidänkin vauva ei viihtynyt sylissä makuuasennossa vaan pystyasennossa, no sen takia kun pystyasennossa ei tarvitse kannatella päätään, mutta makuuasennossa tarvitsee ja niin pieni vauva ei vielä jaksa eikä kykene siihen kovin hyvin!

• julius-cesar

Mun esikoiseni 9 kk nyt syntyi kiirreellisessä sektiossa ihan täysiaikaisena eikä minun sanomisilla ollut asiaan mitään merkitystä. Olisin voinut otottaa kauemminkin norm.synnytystä-avautumista.
      No poika sai täydet kympit kolmasti ja on mainio vekara, tosin sydämen sivuääni löytyi vasta kk-n ikäisenä.
      Se että lapsi saa täydet apgarit, ei takaa että on terve ja se että saa huonommat lähtöpisteet ei tarkoita ettei olisi terve.
      Apgar on syntymähetken tilannekuvaus, ei muuta. Kehityshäiriöt ja hankinnaiset sairaudet ilmenevät muulla tavoin. Synnytysaikainen hapenpuute voi vaikuttaa pysyvästi lapsen kehitykseen harvoissa tapauksissa, mutta sen näyttää aika- 3-15 seuraavaa vuotta. Kärsivällisyyttä. Tehty mikä tehty, tämä on vain elämää.

• kahden äippä

osannut ensisynnyttäjänä vaatia sektiota, eikös lääkäri siitä päätä.
      poika syntyi kiireellisellä sektiolla ja sai pisteitä 2/8. nyt ikää on 1v3kk ja on ihan normaali terve lapsi. happivajeen mahdolliset vauriot näkyy kuulemma vasta sitten vanhempana.

• turhaan huolehdit

Kyllä meille ainakin sanottiin, että neurologi tutkii jos kotiinlähtötarkastuksessa näyttää, ettei kaikki ole kotona, kun kärsi synnytyksen aikaisesta hapenpuutteésta ja pistein 3/6/9. Kyllä siis aikaisemminkin on näkyvissä juuri motorisissa taidoissa, toki myöhemmin voidaan todeta muitakin kielellisiä yms. vajeita. Mutta meillä kaikki hyvin eikä mitään vielä ainakaan ja toivotaan ettei tulekaan. Hapenpuutteesta kärsii aikaslailla moni ja sitten kaikillahan olisi jotain jos siitä tulisi jotain. Vauva kestää aika paljon ja yllättävän kauan voi olla hengittämättäkin ja silti toipuu, aivot menee vasta viimeisenä, kovimmilla on ensin sydän jne. Tuli luettua aikoinaan tuosta aiheesta, kun olin itsekin huolestunut. Kuitenkin pahinta on jo kohdussa pidempään kestänyt hapenpuute kuin esim. synnytyksen aikainen lyhytkestoinen hapenpuute.

• ....

...kertovat lähinnä lapsen tilasta heti synnytyksen jälkeen. sen tarkoituksena ei ole antaa tuomiota tulevaisuudesta. meidän lapsen pisteet oli tosi matalat eikä edes 10 min jälkeen noussut siihen seiskaan asti, mutta on silti kehittynyt tosi hyvin. napaveren pH:kin oli huono.

Et voi todellakaan syyllistää itseäsi ja tuskimpa lääkäreitäkään. Kukaan ei voi ennustaa tarkkaan kuinka synnytyksessä käy.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä elukkaa kaivattusi

muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      65
      4180
    2. Haleja ja pusuja

Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      46
      3969
    3. Onko mukava nähdä minua töissä?

Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      36
      3472
    4. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      16
      2883
    5. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      34
      2719
    6. En kirjoita sulle tänne

Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      14
      2522
    7. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      10
      2124
    8. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      12
      1216
    9. Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi

Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta
      Ikävä
      145
      1157
    10. Mitä ajattelet

Mies minusta tänään?
      Ikävä
      80
      1006
    Aihe