Hei!
Pari vkoa sitten neuvolassa sf-mitta putosi keskikäyrän alapuolelle ja terveydenhoitaja määräsi 2vkon päähän uuden ajan, joka oli tänään. Tänään vkoja 25 3 ja sf-mitta 19,5cm ja tämä tulos pudotti janan aivan alakäyrälle!!!! Mittaaja oli tänään toinen kun ed. kerroilla. Kahdessa viikossa sf-mitta kasvanut kuitenkin 1cm. Nyt odottelen ensi vkon lääkäriaikaa, joka on siis muutenkin näillä viikoilla ja uutta mittausta (taas eri mittaaja). Terveydenhoitajan mukaan ei vielä syytä huoleen, mutta kyllä se kummasti kuitenkin huolestuttaa!! Muuten masuasukki on hyvinkin eläväinen ja äänet ok. Kokemuksia kaivataan!!! Kiitos.
sf-mitta huolettaa
4
806
Vastaukset
- lääkäriaikaa....
En osaa sanoa pienistä käyristä, itsellä anatomia sellainen, että aina yläkäyrillä mennään ja vauvat vain kolmekiloisia syntyessään. Uä lääkäri varmasti on paikallaan ja kertovat kyllä jos jotain on pielessä.
- ....
Mulla sf-mitta mennyt kans normikäyrän alapuolella, mutta ei se mitään haittaa. Yhessä vaiheessa maha oli mukamas pienentynyt ja sit ei moneen viikkoon kasvanu ollenkaa, joten sain lähetteen ultraan ja kaikki oli hyvin. Lapsi on silloin vaan pieni kokoisempi, mikä synnytystä ajatellen ihan hyvä. Mulla mitattu ihan väärinkin välillä, varsinki jos ollut eri mittaaja. Mittaan vaikuttaa myös lapsen sen hetkinen asento. Että en usko että on mitään syytä huoleen :)
muakin pikkasen huolettaa mun sf-mitta.. Olin tänään neuvolassa ja viikkoja on nyt 33 0 ja sf-mitta oli 33, menee aikas paljon yläkanttiin. pääsen viikolla 37 ultraan vauvan painoarvioon ja jos näyttää et vauva olis iso ni sit synnytys käynnistetään viim, viikolla 38.. pikkasen jännittää.. onkohan muilla ollu vastaavia tilanteita ja miten on käynyt, onko vauva ollut tuolloin kovin iso yms?
- näin....
Meillä seurattiin vauvan kokoa pienen sf-mitan vuoksi ja loppuraskaudesta syynättiin tarkemminkin, kun vesi alkoi vähentyä ja kaveri kasvoi hitaasti. Koko raskausajan sf-mittaa moitittiin pieneksi, kasvoi alakäyrän alla tai sen tuntumassa, tasaisesti kuitenkin. Vauva sai "diagnoosikseen" sitten IUGR eli kohdunsisäinen kasvun hidastuma (jotakuinkin noin suomeksi). 25 viikolla mulla näkyy olleen sf-mitta 18. 32 viikon tietämissä pääsin äitipolin seurantaan ja siellä kuljin loppuraskauden. Vauvan pienen koon ja veden vähyyden vuoksi käynnistettiin synnytys 38 viikolla, ettei vauvalle ehtisi tulla ongelmia. Ilmeisesti istukka toimi huonosti ja tästä johtui pienikokoisuus.
Pelkäsin kaikkia mahdollisia ongelmia koon vuoksi, mutta terve tyttö syntyi 2,6kg ja 45cm. Sokerit oli aluksi himpun huonot ja valohoitoon joutui, mutta muuten ei ole mitään poikkeavaa neidistä löytynyt. Nyt syö hyvin ja kasvaa kohisten.
Mutta sf-mitat voi vaihdella mittaajien mukaankin ja kaikki kuulostaa olevan hyvin jos hyvin liikkuu kaveri. Ja kyllä sut otetaan tarkempaan syyniin jos jotain poikkeavaa ilmaantuu!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kuolemanrangaistus
Mielestäni kuolemanrangaistus on väärin kaikissa tilanteissa. Vaikka joku olisi murhannut 10 ihmistä, hänen surmaaminen133645Muistakaa persut, että TE petitte, ei kokoomus
Miksikö kukaan ei arvostele kokoomusta? No sen vuoksi, että kokoomus noudattaa vaalilupauksiaan. Sen sijaan TE persut,1733307Seuraava hallituspohja - Kokoomus, kepu, persut + KD
Kokoomus saa ainakin 20% kannatuksen ensi vaaleissa, keskusta sanoisin noin 15%, persut todennäköisesti enemmän, ehkä 172262860Outo ilmiö - vasemmistolaiset eivät kirjoita mitään kokoomuksesta
joka sentään johtaa hallitusta, ja jonka talouspolitiikkaa noudatetaan. Nämä muutamat vasemmistolaiset jotka täällä aina702457Maria Veitola kommentoi soutelija Saarion huomionhakuisuutta
"Minusta on jotenkin kuvottavaa, kuinka kovalla intensiteetillä Suomi-media seuraa miessankari Jari Saarion merihätää. S3101742Väestöstä vain vassarit vaihtuvat nopeammin kuin persut
Kevääseen 2023 verrattuna vassareita 50 prosenttia enemmän, ja persuja 25 prosenttia vähemmän.91500Vihervassarit
Vihervassarit sitä, vihervassarit tätä. Minulla on paha mt-ongelma. Se tuli lobotomian jälkioireina. Vihervassarit tät261376Lopetan ikävöinnin
Ei meistä enää koskaan tule mitään. Olen ikävöinyt ja kaivannut enkä saa mitään vastakaikua ja lämpöä. Parempi erillään31281Ei ole liian myöhäistä..
Tule mun luo ja katso silmiin, niin saadaan taas se sanaton yhteys ja sano sitten vain anteeksi rakas ja suutele ja hala31052Esprit hoitokdit Varkaudessa?
Asun keskisuomessa ja käyn satunnaisesti äitini luona Varkaudessa. Äitin tarvitsee kohta hoitajan kotiin tai hoitokodin104931