Hei! poika täytti viikko sitten 5kk ja aloitimme lihasoseet..nyt sotken puoli purkkia lihaa johonkin kasvis ym.soseisiin,milloin vois alkaa antaa ihan pelkkää lihapurkkia? neuvolassa yritin tänään kysellä, mutta paikalla joku sijainen, enkä sitten saanut kunnollista vastausta millään!! kiitos jos joku voisi vastata miten olette tehneet:)
lihasoseet
14
574
Vastaukset
- tarvitse
antaa soseita. Mekin ollaan maisteltu n. 4 kuukauden iästä alkaen, siis maisteltu. Ei olla pidetty kiirettä soseiden kanssa. Nyt poika 6 kk eikä olla lihaa vielä maisteltu. Milloinkohan pitäis maistattaa viimeistään?
- miuklikfj
meillä ollaan syöty soseita jo reilu pari kuukautta.ja purkki menee kerrallaan ja maidot päälle. vauvat niin erilaisia, jotkut tarvitsee jo aikaisemmin.
- ....
Mä kysyin tänään neuvolasta tota lihajuttua ja sanottiin, että voi alkaa heti antaa lihaa kasvisten mukana eli vaihda heti vaan. Mä muistaakseni esikoiselle vaan aloin laittaa lihaan siihen kasvissoseen lisäksi eli ei mitään sen kummempia siirtymävaiheita.
Ja tuo edellinen vastaus oli joko joku näsäviisas täysimettäjä tai sitten vaan täysimettäjä, joka ei tiedä että korvikevauvoille suositus aloittaa kiinteät on 4kk.
Miten paljon soseita menee teillä päivässä? Entä maitoa? Meillä on mielestäni hiukan huono syömäri tuo kuopus. Maitoa menee päivässä noin 500-600ml ja lisäksi ½prk kasvista, ½prk hedelmää ja ½prk puuroa. Tai nyt oon saanu menemään 2/3 purkkejakin menemään, mutta tuntuu ettei sitten jaksa juoda maitoa. Neuvolassa sanotaan vaan että koita lisätä annoksia ja annoskokoja kun poika on hoikka. Vaikka onkin ihan normipainoinen ja sopusuhtainen, 67cm ja 6,9kg.- miuklikfj
Maitoa menee joku 600-800ml päiväs ja soseita 2hedelmäsose purkkia sekä 2 ruokasose purkkia ja iltapuuro. itellä taas tuntuu et poika pohjaton kaivo,maitoa juo kerrallaan aina sen 100-120ml ja yleensä purkin verran vielä sosetta. ois kiva jos tuokin jois enemmän vaik maitoa mutta täytyy antaa sitä mikä kelpaa :)
- miuklikfj
miuklikfj kirjoitti:
Maitoa menee joku 600-800ml päiväs ja soseita 2hedelmäsose purkkia sekä 2 ruokasose purkkia ja iltapuuro. itellä taas tuntuu et poika pohjaton kaivo,maitoa juo kerrallaan aina sen 100-120ml ja yleensä purkin verran vielä sosetta. ois kiva jos tuokin jois enemmän vaik maitoa mutta täytyy antaa sitä mikä kelpaa :)
ja meillä poika 65,7 ja 7,8kg oli tänää neuvolassa.tasasta kasvua kuulemma,tosin kehotti antaa lihasosetta 2 kertaa päivässä, nyt antanut vaan kerran.
- ....
miuklikfj kirjoitti:
ja meillä poika 65,7 ja 7,8kg oli tänää neuvolassa.tasasta kasvua kuulemma,tosin kehotti antaa lihasosetta 2 kertaa päivässä, nyt antanut vaan kerran.
Mä olen ainakin saanu neuvolasta ohjeen, että 8kk ikäisenä annetaan kahta lihasosetta. Näin lukee muistaakseni mainosvihkosissakin. 6kk iässä olen alkanut esikoiselle antamaan kahta kasvisruokaa (tai toinen liha ja toinen kasvis) ja sitä ennen vaan yksi ruoka päivässä. Kannattaa varmistaa ettei pieni saa liikaa lihaa ja proteiinia.
- kaikki ohjeet
.... kirjoitti:
Mä olen ainakin saanu neuvolasta ohjeen, että 8kk ikäisenä annetaan kahta lihasosetta. Näin lukee muistaakseni mainosvihkosissakin. 6kk iässä olen alkanut esikoiselle antamaan kahta kasvisruokaa (tai toinen liha ja toinen kasvis) ja sitä ennen vaan yksi ruoka päivässä. Kannattaa varmistaa ettei pieni saa liikaa lihaa ja proteiinia.
Meille sanottiin neuvolassa lapsen ollessa 5kk että nyt vaan kahta liharuokaa antamaan kun paino ei nouse. Lapsen ollessa 7kk kehotettiin aloittamaan ne 8kk ikäisille takoitetut liharuoka annokset. Kun jokainen lapsi on yksilö ja toinen kasvaa rintamaidolla hyvin ja toinen tarvitsee enemmän muita ruokia. Ei ole yksiselitteistä oikeaa tapaa näissä ruoka hommissa. Nuo mainosvihkoset on tarkoitettu niihin tilanteisiin kun lapsen paino ja kehitys menee tasaisesti eteenpäin ja jos näin ei ole niin neuvolassa saa sitten tilanne kohtaisia neuvoja.
- ....
kaikki ohjeet kirjoitti:
Meille sanottiin neuvolassa lapsen ollessa 5kk että nyt vaan kahta liharuokaa antamaan kun paino ei nouse. Lapsen ollessa 7kk kehotettiin aloittamaan ne 8kk ikäisille takoitetut liharuoka annokset. Kun jokainen lapsi on yksilö ja toinen kasvaa rintamaidolla hyvin ja toinen tarvitsee enemmän muita ruokia. Ei ole yksiselitteistä oikeaa tapaa näissä ruoka hommissa. Nuo mainosvihkoset on tarkoitettu niihin tilanteisiin kun lapsen paino ja kehitys menee tasaisesti eteenpäin ja jos näin ei ole niin neuvolassa saa sitten tilanne kohtaisia neuvoja.
No mielestäni 65,7cm ja 7,8kg ei tosiaan ole liian hoikka vauva että sen takia olis aihetta lihasyöntiin ja kirjoitin nyt vaan niin kuin yleensä ohjeena on että kannattaa tarkistaa. Luulis että kehottais sitten yhtä liharuokaa ja yhtä kasvisruokaa. Eli tosiaan kaikki yksilöllisesti, mutta voi sitä vähän kyseenalaistaa jos lapsi on normaalipainoinen niin miksi hätiköidä ja antaa ruokaa mikä ei vastaa vauvan ikää...
- lkjlkj
.... kirjoitti:
No mielestäni 65,7cm ja 7,8kg ei tosiaan ole liian hoikka vauva että sen takia olis aihetta lihasyöntiin ja kirjoitin nyt vaan niin kuin yleensä ohjeena on että kannattaa tarkistaa. Luulis että kehottais sitten yhtä liharuokaa ja yhtä kasvisruokaa. Eli tosiaan kaikki yksilöllisesti, mutta voi sitä vähän kyseenalaistaa jos lapsi on normaalipainoinen niin miksi hätiköidä ja antaa ruokaa mikä ei vastaa vauvan ikää...
Jostain syystä noille oli kuitenkin neuvolasta sanottu että liharuokaa kaksi kertaa päivässä oli sitten hoikka tai ei. Jokaiselle lapselle annetaan yksilölliset ohjeet, yhdelle neuvotaan antamaan vasta 8kk iässä kaksi kertaa lihaa ja toiselle jo 5kk, niin se vaan on. Me ei tämän mustan tekstin takaa nähdä mikä se syy on sillä neuvolan tätillä ollut.
- ....
lkjlkj kirjoitti:
Jostain syystä noille oli kuitenkin neuvolasta sanottu että liharuokaa kaksi kertaa päivässä oli sitten hoikka tai ei. Jokaiselle lapselle annetaan yksilölliset ohjeet, yhdelle neuvotaan antamaan vasta 8kk iässä kaksi kertaa lihaa ja toiselle jo 5kk, niin se vaan on. Me ei tämän mustan tekstin takaa nähdä mikä se syy on sillä neuvolan tätillä ollut.
senpä takia kirjoitinkin, että kannattaa vielä varmistaa... ei ne terkkaritkaan aina kaikesta kaikkea tiedä, sen tiedän kokemuksesta!
- miuklikfj
.... kirjoitti:
siis liharuokaa annan edelleen kerran päivässä, koska neuvolantätinä oli sijainen, joka vaikutti todella pätemättömältä. poika sai toisen rokotuksen ja minun piti pitää poikaa sylissä "väkisin" ja puristaa LUJAA jotta ei päässyt rimpuilemaan. Hermostuihan poika sitten jo heti. Ei osannut vaakaa käyttää, pituutta kun mittasi niin "runnoi" pojan jalkaa että sai suoraksi ym. onneksi 7kk neuvolassa on taas oma neuvolantäti töissä.
- hhhhhhhhhhhhhhhhh
eli miksi siis sekoitat ne?
Vai teetkö itse? Asia on toisin sitten.- miuklikfj
kun neuvolasta neuvottiin sekoittamaan, siksi olenkin miettinyt että eikai niitä pitkään tarvitse turhaan sekoitella, kun niissä lihoissakin on kasviksia tms. :)
- purkeissahan...
miuklikfj kirjoitti:
kun neuvolasta neuvottiin sekoittamaan, siksi olenkin miettinyt että eikai niitä pitkään tarvitse turhaan sekoitella, kun niissä lihoissakin on kasviksia tms. :)
lukee, minkä ikäiselle sopivat. Eli jos purkissa lukee vaikkapa, että 6kk alkaen, niin silloin ainakin voi antaa ihan sellaisenaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan483080Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan272884- 1212316
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281432Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631336- 111296
Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj121073- 74979
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää39922Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13802