mestari

16 v. poika

mä oon kiinnostunu ite tästä wiccalaisuudesta ja sen luontoon keskittyneisyydestä ja erilaisten yrttien ja rohtojen käytöstä ja valmistuksesta (siis metsäkasvien käytöstä).
Haluiasin itelleni siis eräänlaisen mestarin joka voisi opettaa ja ohjata minua tällä polulla... mistäköhän tällaseen voisi saada yhteyttä?

14

930

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Yashua=Jeesus

      Suurin mestari joka sinua voi opettaa on Jeesus Kristus ja hänet löydät lukemalla Uuden Testamentin läpi. Hänessä on kaikki tieto valo ja viisaus kaikki voima ja hän on ikuinen ihmisten ja sielujen Herra.

    • Rosabugor

      Suosittelen sivua www.varjojenkirja.com

      Sieltä löytyy kaikkea hyödyllistä tietoa ja erittäin kiinnostavaa luettavaa. Jos englanninkielentaito on hyvä, niin voit myös liittyä Rosen postituslistalle joka on ns. "tehokurssi" noituuteen.

      Osoite olisi : http://www.masteringmagickwitchcraft.com/

      Valoa polullesi

    • Suomestakin löytyy

      Kyllä Suomestakin löytyy opettajia tällekin polulle. Niiden löytäminen vain on tosiaan hiukan kiven alla. Miksi? Harva halajaa itselleen viittaa, jossa tietäisi enemmän. Kuitenkin monen mielestä tärkeää on olla avoin ja kysyä. Mutta kyllä niitä löytyy.
      Tästä viestistä on mennyt jo puoli vuotta. Olet ehkä löytänyt polullesi jotakin jatketta, tai ehkä et. Jos kuitenkin kiinnostaa, niin voin vinkata sähköpostiisi vinkkejä, miten edetä, jotta löydät jonkun.

    • Mythologica

      Olet vielä nuori, alaikäinen. Harvalla on kiinnostusta ottaa opetukseen alaikäistä ja muutenkin suositellaan että näin ei tehtäisi, koska alaikäisenä on vielä vanhempien päätöksillä valtaa ja ikävemmissä tapauksissa voi kaikkea ikävää niskaan jos vanhemmat eivät ole ymmärtäväisiä.

      Jos wicca kiinnostaa, suosittelen lukemaan kirjoja. Jos englanninkieli tosiaan ei ole ongelma niin suosittelen paneutumaan ns. klassisiin wiccakirjallisuuksiin ja kirjoittajiin: Gerald B. Gardner, Doreen Valiente, Janet & Stewart Farrar ( Gavin Bones), Patricia Crowther, Fred(eric) Lamond, Maxine Sanders, Alex Sanders... Melkein mitä tahansa myydään wicca -nimikkeellä, joten kannattaa opetella hieman kriittisyyttä varsinkin teksteihin mitä löytyy internetistä (anteeksi edelleen mielipiteeni ettei varjojenkirja -sivustolla ole mitään tekemistä wiccan kanssa).

      Opi wiccan historiaa, tiedosta mitä wicca polkuna tarkoittaa, kyllä wiccaa on oikeaa ja väärää ja yleensä se väärä on sitä jotain muuta, mutta verhottu imagosyistä wicca -nimikkeellä.

      • June*

        Olen 19-vuotias nuori nainen ja olen itsekin toivonut pitkään löytäväni kuvailemasi kaltaisen mestarin.... Olen lukenut paljon wiccaa käsittelevää kirjallisuutta, mutta tuntuu ettei se pelkästään auta minua juurikaan eteenpäin polullani... Tuntuu ikävästi että olisin jumissa... Tahtoisin todella paljon löytää jonkun luotettavan ja asiantuntevan opettajan.


      • Mythologica
        June* kirjoitti:

        Olen 19-vuotias nuori nainen ja olen itsekin toivonut pitkään löytäväni kuvailemasi kaltaisen mestarin.... Olen lukenut paljon wiccaa käsittelevää kirjallisuutta, mutta tuntuu ettei se pelkästään auta minua juurikaan eteenpäin polullani... Tuntuu ikävästi että olisin jumissa... Tahtoisin todella paljon löytää jonkun luotettavan ja asiantuntevan opettajan.

        Wicca jakautuu eklektiseen ja traditionaalliseen. Harvoin eklektisellä puolella on varsinaisia opettajia, koska eklektinen ottaa sieltä sun täältä omiaan. Moni harjoittaja on eklektisellä polulla varsin onnellinen eivätkä kaipaa opettajaa. Mutta on eklektisiä traditioita ja eklektisiä wiccalaisuuden harjoittajia jotka kyllä opettavat ja en väheksy, koska monella on hyvää tietoa ja taitoa. Eklektinen puoli ei vaadi että on opettajaa, siinä itse otetaan itseään niskasta kiinni ja opetellaan ja etsitään tietoa.

        Traditionaallisella puolella on tarkemmat roolit ja siellä opetetaan mitä kyseinen wiccalaisuuden traditio pitää sisältään ja riippuen opettajista heidän mieltymyksiään ja opetettavan taipumuksia kasvattaen.

        Suomessa ei ole paljon tarjolla oikein "kursseja" tai tapahtumia joissa wiccoja tapaisi. Ulkomailla on yleisempään Wicca 101 -tyyppiset peruskurssit jotka antavat pinnallista tietoa wiccalaisuudesta, sen haaroista ja historiasta ja harjoitus tavoista. Yhdistyksiä on Lehto ry ja Pakanaverkko ry, joiden jäsenistössä on wiccalaisia, niin traditioiden kuin eklektiseltä puolelta. Kannattaa katsoa heidän nettisivuiltaan onko asuinseudullasi tapaamisia. Mahdollisesti Lehto pitää wicca -aiheisia tapaamisia, viime viikonloppuna oli asatru -aiheinen tapaaminen Turussa.

        Kyllä, se on totta etteivät kirjat tarjoa kaikkea, mutta antavat hyvän tietopohjan wiccaan uskontona, historiaan, harjoitustapoihin, juhliin. Kuten ylempänä kirjoitin suosituslistan, niissä on juuri kokemuksia, historiaa ja miten tehdä itse esbatteja ja sabatteja. On iso askel kirjoista hypätä tekemiseen ja ehkä voi olla että tätä kaipaat.

        Varsinaisesti "mestari" nimitystä ei wiccassa ole. Niin opettajakin voi olla oppilas siinä missä oppilas opettaja ;)

        Mutta yhdistysten kautta voit päästä sisään suomalaiseen pakanamaailmaan ja tutustua uusiin ihmisiin ja wiccalaisuuden harjoittajiin ja sitä kautta löytää mahdollisen opettajan.


      • muutaman nettiossan
        June* kirjoitti:

        Olen 19-vuotias nuori nainen ja olen itsekin toivonut pitkään löytäväni kuvailemasi kaltaisen mestarin.... Olen lukenut paljon wiccaa käsittelevää kirjallisuutta, mutta tuntuu ettei se pelkästään auta minua juurikaan eteenpäin polullani... Tuntuu ikävästi että olisin jumissa... Tahtoisin todella paljon löytää jonkun luotettavan ja asiantuntevan opettajan.

        Jos laitat sähköpostiasi, voin laittaa sinulle viestillä muutamia vinkkejä, miten voi päästä eteenpäin.


      • June*
        muutaman nettiossan kirjoitti:

        Jos laitat sähköpostiasi, voin laittaa sinulle viestillä muutamia vinkkejä, miten voi päästä eteenpäin.

        [email protected]


    • luoonnotar1234

      Wiccalaisuuteen ei kuulu gurun palvonta.

      Kehotankin luottamaan vain omaan järkeen ja itse selvittämään asioita.
      Ette tarvitse mestareita.

      Olkaa varovaisia ettei kukaan rupea manipuloimaan, vaatimaan rahaa yms. opetuksiaan vastaan.

      Luonto olkoon ainoa opettajanne.

      • June*

        Hmm.... Miten mitkään traditiot voi siirtyä sukupolvelta toiselle, jos niitä ei opeteta. Onhan luonto opettajana kaunis ajatus, mutta ei siinä kyllä paljoakaan välttämättä opi vaikka istuisi 50 vuotta putkeen metsässä. Nimenomaan uskonnosta siis.... Selviytymistaitoja varmaan kyllä.


      • Mythologica

        Väärinkäsitys pois, wiccassa ei saa pyytää rahaa opetusta tai palveluksia vastaan, jotka koskevat wiccana olemista tai harjoittamista.


    • *Mestari*
    • ontheotherside

      Mestareista puheen ollen, itsekin olen alkanut kaipailla opastajaa. Olen pian 21-vuotias tyttö Helsingistä. Lähinnä noituuden puolella pyörinyt, wiccaan kyllä tutustunut ja ainakin yrittänyt harjoittaa jonkin verran. mutten osaa vielä ainakaan kutsua itseäni wiccaksi (ja eikös se vaadi vähintään sen yhden vuoden opiskelun?). Kuitenkin haluaisin ainakin keskustella jonkun kokeneemman, nimenomaan wiccalaisen, kanssa näsitä asioista ja saada ohjausta nimenomaan wiccassa. Haluan nimenomnaan tutkia wiccalaista aspektia juuri nyt.

      Monella noidalla menee niin, että he ovat aluksi aloittaneet wiccalla mutta huomanneet myöhemmin että ovatkin ehkä enemmän noitia kuin wiccoja. Itse taas aloitin noituudella, mutta nyt minua vedetään wiccan suuntaan. Saas nähdä miten käy, voi olla että löydän wiccasta uskonnon itselleni, voi olla että se on vain välietappi tällä matkallani. Ei voi tietää ennen kuin yrittää.


      Ymmärän hyvin, että monikaan ei koe tarvett alkaa tällaiseksi "opastajaksi", mutta kannattaahan sitä ainakin yrittää etsiskellä josko tärppäisi. Vinkit ovat tervetulleet.

      • wiccan-acolyte

        ontheotherside:
        Wicca ei vaadi juuri vuoden opiskelua, mutta voi perinteenä pitää vuoden ja päivän "kokeiluajan", jonka päätyttyä voi hyvällä kokemuksella päättää, haluaako jatkaa. Näin olen lukenut. Eikä wicca ikinä ole "valmis" tai "täysi" sen enempää kuin ihminen yleensä. :)
        Itsellä on menossa tuo em. aika, vielä n. 5kk. jälellä. Mukavaa on ollut. "Opastajaksi" miusta ei siis todellakaan ole XD Mutta kokemuksia voin jakaa. Wiccana kutsun itseäni noidaksi, ei häiritse yhtään. Mitä tarkotat noituudella? Miten eroaa wiccasta?
        Vielä vinkkinä: älä ota opastajaa, ota selvää. Lue, keskustele, kokeile. Onnea etsintään! :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      75
      5534
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2476
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1957
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      55
      1694
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1591
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1388
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1307
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      9
      1269
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1229
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1193
    Aihe