Minkä hintainen vuokra?

Ninni..

Olisi siis kysymys kaikille opiskelijoille. Minkä hintainen on vuokranne? Ja kämppänne neliömäärä, jotta saatte täydet tuet?
olen muuttamassa pois kotoa, ja tarvitsisin vähän alustavaa tietoa kuinka suuri vuokra ylipäätänsä voi olla. Riippunee tietysti hieman ottaako opintolainaa yms. kertokaa oma tilanteenne. Kiitos :)

19

8519

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mellinkäinen

      Tällä hetkellä asun 24m2 yksiössä, vuokra on vesimaksuineen 350e/kk. Tämä on vuokrattu yksityiseltä, varsin siisti ja hyvällä paikalla.
      Ensi kuussa olen muuttamassa opiskelijakämppään, muutetaan yhdessä avomiehen kanssa joten kämppä on 47m2 kaksio, vuokra 429e (sis. vesi, sähkö, lämpö, netti). Opiskelijakämppä on siis huikeasti halvempi, mutta toki saadakseen sen täytyy olla opiskelija.
      Jos haet opiskelijakämppää, niin kannattaa tutkia koulusi/kaupungin sivuja ja ottaa selvää opiskelijakämppiä vuokraavasta yrityksestä. Omassa tapauksessani TYS:n sivuilla oli erittäin hyvin esitelty jokainen asunto, sen neliömäärä ja sen vuokra. Yksiöt ovat toki kalliimpia kuin esim. solut, ja lisäksi yksiöitä on todella hankala saada. Kannattaa siis miettiä, jos sinulla olisi vaikka joku kaveri tms jonka kanssa muuttaa kimppaan kaksioon? Kaksin asuminen on halvempaa. Jos muutat yksin niin suosittelen neliömäärältään 22-30m2 kämppää, ei kannata vuokrata mitään tonnikalapurkin kokoista asuntoa! Riippuu ihan huikeasti asuinkaupungista, mutta villi veikkaukseni tuollaisen kämpän vuokrasta olisi 300-400e kuussa. Kelan sivuilta voikin sitten laskea paljonko asumistukea minkäkin hintaiseen asuntoon saisi.
      Tsemppiä muuttoon!

    • vuokrat

      yksityiselta vuokranantajalta keskustan alueella 26-30e/neliö, siitä hinta halpenee kun matka rautatieasemalle pitenee.

    • kylvain