Lehmän ternimaito

vkalle

Onko ternimaidon juomisesta jotakin haittaa?

13

3691

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jyhkeä

Juuri katsoin sieltä.Ei ole mitää haittaa, päinvastoin. Olen juonut joskus itsekin.

• Aika paljon

siitä, kuka juo :).
      Jos vasikka juo, hyvä niin. Vasikan paras ruoka.
      Sisältää parhaimmillaan puolet rasvaa, on sen verran tujua tavaraa, että tuskin ihmisellä kannattaa juoda. Tuskin siitä mitään haittaa on, saattaa kyllä masu mennä sekaisin, varsinkin, jos lehmällä ollut antibioottihoito päällä ummessaoloaikana.

Ternimaidostahan valmistetaan maalla uuni- ja leipäjuustoa, sitä käytetään esim. rieskan leivonnassa, joten ei se vaarallista ole. Tulee suussa sulavia herkkuja. En ole kyllä koskaan kuullut kenenkään juovan sitä sellaisenaan.

Mistä moisen kysymyksen keksit esittää?

• vkalle

> Mistä moisen kysymyksen keksit esittää?

Sairastan eturauhassyöpää. Se on pysynyt kurissa ilman hoitoja jo 6,5 vuotta.
        Yksi "hoitokeino" on ternimaidon juominen. Kevään aikana olen juonut sitä noin 30 litraa, puolen litran päivävauhdilla. Varma en tietenkään voi olla että ternimaito auttaa, mutta vaikuttaa siltä.

Olen koettanut kysellä mahdollisia haittoja joka puolelta, siksi täältäkin.
        Joku puhuu, että bakteereja saattaa sisältää, mutta niitähän ihmisen suolisto on muutenkin täynnä. Suurimman osan olen joutunut juomaan pakasteesta sulatettuna, tuskin se sitä huonontaa. Maidon olen hakenut suoraan navetasta.

Mistä keksit, että se sisältää "puolet rasvaa"? Taitaa olla huuli. Muistelen että _rasvaa_ siinä ei ole paljoa enempää kuin täysmaidossakaan, muuta kylläkin.
        Ensi lypsyn ternimaito on todella vahvaa. Yhtenä aamuna join sitä noin 7 dl. Ruokaa ei tehnyt mieli ennen kuin iltapäivällä.

Saahan sitä kapseleinkin, mutta oletan sen olevan vain bussinesta. Miksi sitä ei voisi juoda suoraan sellaisena. Aion jatkaa samalla linjalla, mutta olen kiinnostunut kaikista asiaa koskevista ajatuksista.

• vkalle
        vkalle kirjoitti:

Yksi "hoitokeino" on ternimaidon juominen. Kevään aikana olen juonut sitä noin 30 litraa, puolen litran päivävauhdilla. Varma en tietenkään voi olla että ternimaito auttaa, mutta vaikuttaa siltä.

Joku puhuu, että bakteereja saattaa sisältää, mutta niitähän ihmisen suolisto on muutenkin täynnä. Suurimman osan olen joutunut juomaan pakasteesta sulatettuna, tuskin se sitä huonontaa. Maidon olen hakenut suoraan navetasta.

Mistä keksit, että se sisältää "puolet rasvaa"? Taitaa olla huuli. Muistelen että _rasvaa_ siinä ei ole paljoa enempää kuin täysmaidossakaan, muuta kylläkin.
        Ensi lypsyn ternimaito on todella vahvaa. Yhtenä aamuna join sitä noin 7 dl. Ruokaa ei tehnyt mieli ennen kuin iltapäivällä.

Saahan sitä kapseleinkin, mutta oletan sen olevan vain bussinesta. Miksi sitä ei voisi juoda suoraan sellaisena. Aion jatkaa samalla linjalla, mutta olen kiinnostunut kaikista asiaa koskevista ajatuksista.

Piti oikein tarkistaa tuo rasvamäärä. Ternimaidossa on rasvaa n. 3.6 %, mutta sen kokonaisenergiasta on rasvana 45%

lähde:
        http://www.fineli.fi/food.php?foodid=602&lang=fi

• vkallelle
        vkalle kirjoitti:

Juo ihmeessä jos se tuntuu auttavan, hämmästyin kirjoitustasi, eturauhassyöpä on niin yleinen sairaus, mutta ensimmäisen kerran kuulin sinun tavastasi hoitaa. Hieno juttu kun kerrot täällä yleisesti ja tuot sen myös yleiseen tietoon. Toivottavasti sulla riittää sitä ternimaitoa, ja sen avulla pysyt kunnossa. Älä pahastu jos kysyn, mutta minkä ikäinen olet? Siksi kysyn, että kun syövän toteamisesta on noin paljon aikaa ja ilmeisesti/toivottavasti olet hyvässä kunnossa, niin miten se paljastui, epäilitkö itse vai miten? Sukulaisiani ja ystäviäni on paininut syövän kanssa, joten asia sinällään on tuttu. Joka kerta se kuitenkin ravistelee. Onko sinulla muita kotoisia hoitokeinoja kuin ternimaito? Saisi muutkin syöpää sairastavat uusia ajatuksia.

• vkalle
        vkallelle kirjoitti:

Juo ihmeessä jos se tuntuu auttavan, hämmästyin kirjoitustasi, eturauhassyöpä on niin yleinen sairaus, mutta ensimmäisen kerran kuulin sinun tavastasi hoitaa. Hieno juttu kun kerrot täällä yleisesti ja tuot sen myös yleiseen tietoon. Toivottavasti sulla riittää sitä ternimaitoa, ja sen avulla pysyt kunnossa. Älä pahastu jos kysyn, mutta minkä ikäinen olet? Siksi kysyn, että kun syövän toteamisesta on noin paljon aikaa ja ilmeisesti/toivottavasti olet hyvässä kunnossa, niin miten se paljastui, epäilitkö itse vai miten? Sukulaisiani ja ystäviäni on paininut syövän kanssa, joten asia sinällään on tuttu. Joka kerta se kuitenkin ravistelee. Onko sinulla muita kotoisia hoitokeinoja kuin ternimaito? Saisi muutkin syöpää sairastavat uusia ajatuksia.

> ....ensimmäisen kerran kuulin sinun tavastasi hoitaa.

Vähän mennään jo palstan aiheen ulkopuolellekin, mutta tuskinpa se niin haitallista on.

Niin, tämä on ollut minun tapani hoitaa eturauhassyöpää. Monet lääkärit sanovat että suuri osa eturauhassyövistä ei vaadi mitään hoitoa. Valitettavasti joukossa on 5-15 % tapauksista, jotka ovat vaikeita. Olen valinnut oman linjani lukemalla asiasta. Suureksi osaksi ruokavalioni on intuition ja eri tahoilta tulleiden vihjeiden varassa, joten en suosittele sitä kenellekään, ellei ole halua kokeilla.

Syön joka aamu neljä raakaa kananmunaa. Näin on tapahtunut jo noin sitsemän vuooden ajan. Tällä kohden ihmiset kauhistuvat ja kysyvät paljonko on kolesteroli? Tähän vastaan että kanamunan kolesteroli nousee hankalaksi vasta kuumennetussa kananmunassa. Raaka muna ei ole haitallista, koska rasva siinä on vesiliukoista. Kanamuna on äärimmäisen hyvä vitamiini- ja kivennäisainelähde.
        Kolesteroliarvoni on vain vähän koholla.

Lisäksi ruokavalioon kuuluvat: kokojyväruis, (veri)greippi siemenineen, Granaattiomenan täysmehu, koivun mahla, koivunlehtitee, pakurinkääpäjuoma(tee), aprikoosin siemenet, kaikki sipulit kaikissa muodoissa, erityisesti shalottipipuli ja punasipuli, hapankaali ja hapankaalimehu, turskan maksa, herneet, sitruuna, vihrä tee, tyrnimarjoja meni viime talvena kymmenkunta kiloa.

Muuten syön suht. normaalia ruokaa. Kahvia, tupakkaa, alkoholia en käytä ollenkaan.

>Hieno juttu kun kerrot täällä yleisesti ja tuot sen myös yleiseen tietoon.

Eipä tässä sen kummempaa ole, ihmisten asioitahan nämä vaan ovat.

>... minkä ikäinen olet?

66

>Siksi kysyn, että kun syövän toteamisesta on noin paljon aikaa ja ilmeisesti/toivottavasti olet hyvässä kunnossa, niin miten se paljastui, epäilitkö itse vai miten?

Katson olevani normaalin tämänikäisen miehen kunnossa, ylipainoa on. Syöpää on todettu ainoastaan patologin mikroskoopilla. Itse en ole kärsinyt siitä mitenkään, enkä tietäisi asiasta mitään, ellei minua olisi arvottu satunnaiseen Psa- testiin.
        Näinollen voin sanoa, että _tähän asti_ kaikesta lääketieteestä on ollut enemmän haittaa kuin hyötyä.

Hyvää vointia itsellesi ja sukulaisellesi.
        vkalle

• mielipiteeni on
        vkalle kirjoitti:

> ....ensimmäisen kerran kuulin sinun tavastasi hoitaa.

Vähän mennään jo palstan aiheen ulkopuolellekin, mutta tuskinpa se niin haitallista on.

Niin, tämä on ollut minun tapani hoitaa eturauhassyöpää. Monet lääkärit sanovat että suuri osa eturauhassyövistä ei vaadi mitään hoitoa. Valitettavasti joukossa on 5-15 % tapauksista, jotka ovat vaikeita. Olen valinnut oman linjani lukemalla asiasta. Suureksi osaksi ruokavalioni on intuition ja eri tahoilta tulleiden vihjeiden varassa, joten en suosittele sitä kenellekään, ellei ole halua kokeilla.

Syön joka aamu neljä raakaa kananmunaa. Näin on tapahtunut jo noin sitsemän vuooden ajan. Tällä kohden ihmiset kauhistuvat ja kysyvät paljonko on kolesteroli? Tähän vastaan että kanamunan kolesteroli nousee hankalaksi vasta kuumennetussa kananmunassa. Raaka muna ei ole haitallista, koska rasva siinä on vesiliukoista. Kanamuna on äärimmäisen hyvä vitamiini- ja kivennäisainelähde.
        Kolesteroliarvoni on vain vähän koholla.

Lisäksi ruokavalioon kuuluvat: kokojyväruis, (veri)greippi siemenineen, Granaattiomenan täysmehu, koivun mahla, koivunlehtitee, pakurinkääpäjuoma(tee), aprikoosin siemenet, kaikki sipulit kaikissa muodoissa, erityisesti shalottipipuli ja punasipuli, hapankaali ja hapankaalimehu, turskan maksa, herneet, sitruuna, vihrä tee, tyrnimarjoja meni viime talvena kymmenkunta kiloa.

Muuten syön suht. normaalia ruokaa. Kahvia, tupakkaa, alkoholia en käytä ollenkaan.

>Hieno juttu kun kerrot täällä yleisesti ja tuot sen myös yleiseen tietoon.

Eipä tässä sen kummempaa ole, ihmisten asioitahan nämä vaan ovat.

>... minkä ikäinen olet?

66

>Siksi kysyn, että kun syövän toteamisesta on noin paljon aikaa ja ilmeisesti/toivottavasti olet hyvässä kunnossa, niin miten se paljastui, epäilitkö itse vai miten?

Katson olevani normaalin tämänikäisen miehen kunnossa, ylipainoa on. Syöpää on todettu ainoastaan patologin mikroskoopilla. Itse en ole kärsinyt siitä mitenkään, enkä tietäisi asiasta mitään, ellei minua olisi arvottu satunnaiseen Psa- testiin.
        Näinollen voin sanoa, että _tähän asti_ kaikesta lääketieteestä on ollut enemmän haittaa kuin hyötyä.

Hyvää vointia itsellesi ja sukulaisellesi.
        vkalle

että eturauhassyövän seulonta, niin tärkeää kuin se onkin, tuo tullessaan sen kääntöpuolen; Kyseinen syöpähän on monilla oireeton ja pysyy oireettomana ja tiedostamattomana lopun ikää. Siitä kun sitten saat tiedon, elä sitten asian kanssa, joka on mielessä päivittäin. En ole aivan varma, onko tällaisen tiedon saaminen, varsinkin jo miehen iässä, aina välttämätön, kun ei se monestikaan vaikuta elämään muuten kuin henkisellä puolella. Mutta yhtä kaikki, ternimaitoa ja muuta hyvää ääntä kohti ja tsemppiä sinulle, sympatiani ovat täysin puolellasi.
        Nauti kesästä ja sylin täydeltä kaikkea hyvää sinulle, nyt ja jatkossa.

Ps. sinusta tulisi hyvä ravitsemusneuvoja, olet näköjään perehtynyt asiaan oikein kunnolla :)

• vkalle
        mielipiteeni on kirjoitti:

että eturauhassyövän seulonta, niin tärkeää kuin se onkin, tuo tullessaan sen kääntöpuolen; Kyseinen syöpähän on monilla oireeton ja pysyy oireettomana ja tiedostamattomana lopun ikää. Siitä kun sitten saat tiedon, elä sitten asian kanssa, joka on mielessä päivittäin. En ole aivan varma, onko tällaisen tiedon saaminen, varsinkin jo miehen iässä, aina välttämätön, kun ei se monestikaan vaikuta elämään muuten kuin henkisellä puolella. Mutta yhtä kaikki, ternimaitoa ja muuta hyvää ääntä kohti ja tsemppiä sinulle, sympatiani ovat täysin puolellasi.
        Nauti kesästä ja sylin täydeltä kaikkea hyvää sinulle, nyt ja jatkossa.

Ps. sinusta tulisi hyvä ravitsemusneuvoja, olet näköjään perehtynyt asiaan oikein kunnolla :)

Kiitokset vaan myönteisestä viestistäsi. Olen vaan koettanut käyttää ihan tavallista arkijärkeä. Noita ravintoasioita kokeillessa ei paljoa häviä, jos yrittää.
        Nyt näytää että kohtalaisesti on mennytkin. Myös sen ymmärryksen syventäminen, että henki menee joka tapauksessa, on auttanut.
        Välillä ajattelen myös niin että hoidan terveyttä, en sairautta.

Nautitaan kesästä.
        Hyvää jatkoa kaikille!

vkalle

• nojojotakin

Hei olen maatilan emäntä ja paljon käyttänyt ternimaitoa
      siitä ei ole haittaa (vahvaa maitoa ja terveellistä)

• tuottajatar

tietääkseni. Ainoa asia joka tulee mieleen, on se, että poikineella lehmällä olisi akuutti tulehdus, jolloin maitoa ei pidä juoda. Itse aina maistelen maitoa, kun sitä käsittelen pakkaseen esimerkiksi. Meillä on "länkkäreiden" maito on erittäin pitoista ja maukasta. Umpeenpanohoidetun lehmän maitoa en joisi, ainakaan ennen testausta:)

• vkalle

Kiitokset sinulle ystävällisestä vastauksesta.

> Ainoa asia joka tulee mieleen, on se, että poikineella lehmällä olisi akuutti tulehdus, jolloin maitoa ei pidä juoda. Itse aina maistelen maitoa, kun sitä käsittelen pakkaseen esimerkiksi.

Muistan kun ensimmäisen kerran sain ensilypsyn ternimaitoa. Se oli keltaista ja paksuudeltaan kuin velliä. Eräs naisihminen otti kaksi askelta taaksepäin kun sanoin juovani sitä. Joillekin vastasyntyneelle vasikalle tarkoitetun maidon juominen voi tuntua vastenmieliseltä. Minulle sitä annettiin jo alle kouluikäisenä ollessani maalla kesiä.

Ensilypsyä seuraavat parin kolmen päivän maidot ovatkin sitten aika normaalin näköistä, kellertävän väristä tosin.

Kuinkas paljon haittaa on muuten sitten niille vasikoille, joille se maito kuuluisi ja minä sen nyt juon?

Väitetään, että jotkut urheilijat ovat juoneet ternimaitoa hyvällä menestyksellä.
        Pakastettua ternimaitoa ei paljoa mainostella. Miksiköhän?
        Ternimaidosta tehtyihin kapseleihin en oikein usko. Miksi tehdä kapseleita, jos sitä voi juoda sellaisenaan. Hintakin nousee moninkertaiseksi. Luonnollisuus on parasta.

Ei taida Valiokaan myydä ternimaitoa.

>Meillä on "länkkäreiden" maito on erittäin pitoista ja maukasta. >Umpeenpanohoidetun lehmän maitoa en joisi, ainakaan ennen testausta:)

Tätä en ymmärrä. Mitä ovat "länkkärit" jne.

terveiein vkalle

• tuottajatar
        vkalle kirjoitti:

Kiitokset sinulle ystävällisestä vastauksesta.

> Ainoa asia joka tulee mieleen, on se, että poikineella lehmällä olisi akuutti tulehdus, jolloin maitoa ei pidä juoda. Itse aina maistelen maitoa, kun sitä käsittelen pakkaseen esimerkiksi.

Muistan kun ensimmäisen kerran sain ensilypsyn ternimaitoa. Se oli keltaista ja paksuudeltaan kuin velliä. Eräs naisihminen otti kaksi askelta taaksepäin kun sanoin juovani sitä. Joillekin vastasyntyneelle vasikalle tarkoitetun maidon juominen voi tuntua vastenmieliseltä. Minulle sitä annettiin jo alle kouluikäisenä ollessani maalla kesiä.

Ensilypsyä seuraavat parin kolmen päivän maidot ovatkin sitten aika normaalin näköistä, kellertävän väristä tosin.

Kuinkas paljon haittaa on muuten sitten niille vasikoille, joille se maito kuuluisi ja minä sen nyt juon?

Väitetään, että jotkut urheilijat ovat juoneet ternimaitoa hyvällä menestyksellä.
        Pakastettua ternimaitoa ei paljoa mainostella. Miksiköhän?
        Ternimaidosta tehtyihin kapseleihin en oikein usko. Miksi tehdä kapseleita, jos sitä voi juoda sellaisenaan. Hintakin nousee moninkertaiseksi. Luonnollisuus on parasta.

Ei taida Valiokaan myydä ternimaitoa.

>Meillä on "länkkäreiden" maito on erittäin pitoista ja maukasta. >Umpeenpanohoidetun lehmän maitoa en joisi, ainakaan ennen testausta:)

Tätä en ymmärrä. Mitä ovat "länkkärit" jne.

terveiein vkalle

ne ovat ne länkkärit. Siis yksi Suomen uhanalaisista alkuperäisroduista. Eli virallisesti Länsisuomenkarja (ruskeita nupoja) toiset ovat sitten Itäsuomenkarja eli Kyytöt ja Lapinlehmät. Nythän on viralliséstikin todettu niiden maidon olevat pitoisuuksiltaan hyvää:) Meillä on niitä mausteena mustien ja punakirjavien seassa. Hauskoja tyyppejä. Vanhin on jo 12 vuotias ja edelleen kuin nuori lehmä. Umpeenpa´nohoito tarkoittaa taasen sitä, että jos eläin lypsykaudella kärsii soluista tai tulehduksista, voidaan sen utaretta hoitaa ummessaoloaikana. Vetimiin laitetaan antibioottia jokaiseen, jotta se voisi parantua. Usein niin käykin. Yleensä lääke poistuu jo hyvissä ajoin ennen poikimista, mutta hoitajan on varmistuttava kuitenkin siitä. Eli testataan kotona maito sellaisella keittimiellä kemikaalin kera, joka kertoo, ettei lääkejäämiä ole. Näin tehdään aina, kun on käytetty maitorauhaseen tuubeina tai lihakseen pistettynä antibioottia. Näin varmistutaan ettei lääkkeitä joudu jalostukseen:)

• on hiton

hyvää!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Rakastan sinua

Kohta sanon tämän livenä, älä pelästy.
      Ikävä
      121
      1688
    2. Miksköhän mä oon tuolla

Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup
      Ikävä
      16
      1372
    3. Tiedätkö miten pahalta tuntui

Kun vetäydyit? Ei kuukausiksi vaan vuosiksi.
      Ikävä
      61
      980
    4. Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TARINALTA ISOISÄSTÄ, JOLLA ON PARTA

Pinnalliset käsitykset korkeammasta Todellisuudesta Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TAR
      Hindulaisuus
      329
      972
    5. Epäiletkö että kaivattusi

On tai on ollut ihastunut sinuun?
      Ikävä
      65
      826
    6. J miehestä oikeaa

Nimeä ei voi tänne julkaista mutta kannattaa olla varuillaan jos ”aistit” auki t nainen
      Ikävä
      75
      798
    7. Onko Lahdessa juhannuskokkoa?

Entä vähän kauempana?
      Lahti
      1
      760
    8. Vanhemmalle naiselle

Juhannussauna on lämpiämässä. 🌿🥵💦
      Ikävä
      46
      731
    9. Kysyit firman bileissä..

.. että tulisinko luoksesi yöksi... Oliko se vain heitto. Mitäs jos olisin tullut? Naiselta
      Ikävä
      9
      671
    10. Miksi Suomessa uskotaan Usan kanssa tehtyihin sopimuksiin

Kaikki viestit Usan suunnasta on ollut jo pitkän aikaa sen kaltainen että muiden liittolaismaidenkin sotilaallista autta
      Maailman menoa
      60
      653
    Aihe