Verenluovutus

Tytti-85

Iltalehdessä komeilee suurin kirjaimin otsikko:
"Homon veri ei kelvannut"

En ollut tietoinen että seksuaalinen suuntautuminen vaikuttaisi asiaan.

Itselläni oli tarkoitus mennä tekemään verenluovutus flunssasta parannuttuani.
Kysymys kuuluukin kannattaako minun tehdä niin vai meneekö veri suoraan ongelmajätelaitokselle koska olen lesbo?

Koskeeko tuo "laki" siis homoja ja lesboja?

T:Tytti-85

3

2053

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .......

Lesboja ei koske.

Tämä kuulosti kauhealta:

"- Auttaa voi monella tavalla, lääkäri Susanne Ekholm-Kullberg sanoo.
      - Ja aina voi suositella verenluovuttamista tuttaville. Paitsi sinun tapauksessasi."

Ihan kuin homoilla ei voisi olla muita kuin homokavereita.

• ...

Minäkin käyn luovuttamassa verta säännöllisesti. Eli kielto koskee vain miesten välistä seksiä harrastaneita. Verenluovutuskaavakkeessa on kysysymys miehelle 'oletko koskaan harrastunut seksiä miehen kanssa'. Verenluovutuskieltoa perustellaan sillä, että tilastot osoittavat hivin olevan yleisempää miesten välisissä suhteissa kuin valtaväestössä. Kiellolla halutaan turvata veren turvallisuus. Vaikka kaikki luovutettu veri testataan, hiv ei välttämättä näy testissä ennen kuin kahden kk:n päästä tartunnasta. Tämän takia lomakkeessa kysytään sekä miehiltä että naisilta, että onko heillä ollut uutta seksikumppania viimeisten olikohan se nyt kahden vai kolmen kuukauden aikana.

Lue veripalvelun sivulta lisätietoja verrenluovutuksesta ja mene ihmeessä luovuttamaan verta! Siitä saa itsellekin hyvän mielen, kun voi edes vähän auttaa.

• ohikulkenut heteromies

Hesarin ja kansanterveyslaitoksen tutkimuksen mukaan HIV on noin yhdellä kahdestakymmenestä homosta, puolet näistä eivät tienneet tartunnasta.

Haluaisitko itse saada verta tietäen että jokaisessa pussissa on 1/20 mahdollisuus HIViin? Pussejakin tarvitaan yleensä useampia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka oli töllöntyön tekijä?

Ketä on nyt pidätetty? Oliko syy mustasukkaisuus tyttöystävästä tai oliko muita lieventäviä seikkoja? Katuuko tekijä nyt
      Pieksämäki
      31
      4143
    2. Kotikasvatus siitä se lähtee eli missä meni vikaan että lapsesta tuli puukottaja

Ottakaa muut oppia, normaali kotielämä. Ei liikaa edes hengellisyyttä.
      Pieksämäki
      46
      2165
    3. Kun kohtaat jotain ainutlaatuista

ja upeaa, johon rakastut ehkä ensimmäistä kertaa ihan tosissaan. Sitten sähläät kaiken omien epävarmuuksien vuoksi. Eikö
      Ikävä
      47
      1345
    4. Minkälaisessa asunnossa

haluaisit kaivattusi kanssa asua?
      Ikävä
      84
      1197
    5. Mua ahdistaa

Tämä juttu. Miksi nainen torjuit minut vaikka kiinnostuksen merkkejä oli? Eihän tämän jutun olisi tarvinut johtaa sen pi
      Ikävä
      38
      1138
    6. Ei tämä enää tervettä oo

Sydän pamppaillen oon jo tunnin meinannu laittaa sulle viestiä... Sormi tärisee lähetä kuvakkeen kohdalla.
      Ikävä
      25
      1116
    7. Perämoottoreiden huolto melkoisen kallista

Minulla on tuollainen keskikokoinen perämoottori ja yleistä merkkiä. Kyselin sille keväthuoltoa paikallisista liikkeistä
      Savonlinna
      50
      1061
    8. Pasi Turunen: Ensimmäisenä Helluntaina ei kastettu sylivauvoja!

Tänään 31.5.2026 Pasi Turunen noin vastasi soittajan kysymykseen! Raamattu EI KERRO ketä kastettiin
      Kaste
      161
      945
    9. Tanskademarit: ilman risusavottaa ei rahaa!

Näin persuna on pakko ihailla noita Tanskan demareita. Tanskalaisessa sosiaalidemokratiassa ei työtön saa rahaa ellei os
      Maailman menoa
      175
      879
    10. Mikä siinä on että sinkku yrittää varattua?

Siis ihan aina yrittävät muiden puolisoita.
      Sinkut
      57
      855
    Aihe