Äitini puolesta olen hakemassa eläkeläisten asumistukea. Joutui sairaseläkkeelle. Hakemuksen liitteeksi täyttyy laittaa ainakin nämä:
"Asumistuen ratkaisemiseksi tarvitsemme selvityksen asunnon omitamisesta, vastikekuitin sekä
tiliotteen josta selviää talletusten määrä sekä selvitys omaisuudesta, mikäli on."
Eli, siis miten saan todistetuksi äitini kaksion omistussuhde? Häneltä löytyy kauppakirja ja vanha isännöitsijäntodistus. Käykö ne todistuksesta? Mielestäni talonkirjaote(onko sellaista käytäntöä olemassakaan enää) ei kerro mitään omistussuhteesta.
Entäs selvitys omaisuudesta jota ei ole kuin ainoastaan vanha kaksio asunto? Tosi epäselviä ohjeita Kelalta!
Eläkeläisen asumistuen liitteet
22
5314
Vastaukset
- Mulla,
riitti ne vastikekuitit.
Tiliotteet, jos useammassa pankissa tili, niin ne kaikki. Mulla toinen on S-pankki, mihin bonukset menee.
viimeisin vertustodistus, siitä näkevät onko muuta omaisuutta.
Siitä näkyy myös se asunnon omistus.
Noilla sain, hulppean 49e/kk.
Senhän ratkaisee eläkkeen suuruus, ja vastikkeen.
Eläkkeet kelan kanssa, n, 800e brutto.
Asuntovelkaa jäljellä.
Joten älä odota isoja tukia. :(- siinä ole
vielä katto, neliöt/henkilö, joista tukea voidaan myöntää?
- eri lailla lasketaan
siinä ole kirjoitti:
vielä katto, neliöt/henkilö, joista tukea voidaan myöntää?
Tietysti kaikkien asukkaiden tulot vaikuttaa.
Aloittajahan kyseli äidille/kaksio?
Ei maininnut muista henkilöistä.
Eläkeläinen voi asua vaikka omakotitalossa.
Neliöt ei ole ratkaisevia, vaan tulot/as,menot.
Moni naisleski, asuu omakotitalossa, pienellä eläkkeellä, hoiti itse lapset kotona, mikä näkyy.
jos yksin asuu, eläke pieni, saa asumistukea. - olin lukevinani,
eri lailla lasketaan kirjoitti:
Tietysti kaikkien asukkaiden tulot vaikuttaa.
Aloittajahan kyseli äidille/kaksio?
Ei maininnut muista henkilöistä.
Eläkeläinen voi asua vaikka omakotitalossa.
Neliöt ei ole ratkaisevia, vaan tulot/as,menot.
Moni naisleski, asuu omakotitalossa, pienellä eläkkeellä, hoiti itse lapset kotona, mikä näkyy.
jos yksin asuu, eläke pieni, saa asumistukea.että ainakin joskus, yksinäinen eläkeläinen on voinut saada tukea 35 neliöltä.
Oikaiskaa viisaammat! - vielä,
olin lukevinani, kirjoitti:
että ainakin joskus, yksinäinen eläkeläinen on voinut saada tukea 35 neliöltä.
Oikaiskaa viisaammat!että tuo oli kerrostaloasumista.
Toivon mukaan joku tietää asian laidan.
Ja, parhaiten asiasta pääsee varmaan selvyyteen, kun soittaa Kelalle.
Ihmiset siellä ihmisiä neuvovat, ja osaavat oikeat vastaukset. - olisiko iän kanssa
vielä, kirjoitti:
että tuo oli kerrostaloasumista.
Toivon mukaan joku tietää asian laidan.
Ja, parhaiten asiasta pääsee varmaan selvyyteen, kun soittaa Kelalle.
Ihmiset siellä ihmisiä neuvovat, ja osaavat oikeat vastaukset.sitten tekemistä?
Eläkeläisiähän on niin monen ikäisiä.
Netissähän on myös laskuri, mistä voi laskea.
Omaisuutta ei saa olla muuta kuin se asunto, auto.
Tilillä ei saa olla yli 2000e, ja ei ole saanut lahjoittaa omaisuuttaan, en nyt muista, oliko 2v se aika.
Autopaikan maksua ei hyväksytä, vain vastike, vesimaksu.
Paras käydä kelalla, jos ei liian pitkällä. Ottavat kopiot noista alkuperäisistä, ja selviää, tarvitseeko muuta vielä.
Osinkoja, tai metsätuloja, ei tietenkään saa olla.A
ainakaan mulle ei ollut mitään neliörajaa, kun kysyin, sanottiin ettei työeläkeläisellä tai vanhuuseläkeläisellä ole. - 30 ja risat
Oikaiskaa viisaammat!Minulla oma pieni asunto, 35 neliötä.
Asumistukea saan 32 egee / kk.
Ei pal naurata.
Lasten kanssa enempi kotona kuin työssä aikanaan ja nyt se kostautuu. - voi olla jopa
Oikaiskaa viisaammat!80% yhtiövastikkeesta/vuokrasta. Yksinelävällä myös neliöt ratkaisevat. Eli saa vain määrättyyn neliömäärään. Ylimenevästä maksaa itse loput.
Omakotitaloista en tiedä, mut kerros/rivitaloista riitttää asunnon yhtiövastike/vuokrakuitti. Jos on säästössä rahaa, myös ne tiedot. Kaikkiko, no emme ole omistusluettelo tehneet, kunhan jotakin on laitettu.
Ja viimonen eläke tulo, laitamme yleensä kelan lähettämän kirjelmän, sen viimeisimmän.
Mitä pienemmät on tulot , sitä suurempi on asuntotuki.Myös tilillä saa olla ns. hautajaisrahat, jotain reilu 3000 tuhatta euroa (20, tuhatta mummon markkaa)
niin saa täyden asuntotuen, mikäli eläke on tosi pieni, kuten kotiäideillä.
Olen käsittänyt et omaisuutta realisoidaan pois, jos sitä paljonkin on, ja maksetaan verot, kunhan saadaan tuet, kun on töitäkin tehty! Mulle kuuluu, on se meininki. Ja käytetään niitä siirrettyjä rahoja sitten lisänä " köyhyyteen" ?
Tämä tietenkin vaatii luotettavia sukulaisia, ei ihan kenen kanssa vaan onnistuisi.
Kun vaikkapa testamenttaa asuntonsa tälle ´saaneelle´ehtii odotteleen ;)))
Näin on ihan lähellä tapahtunut ja toimii.
- isännöitsiän
Jos asunto on osake ? niin isännöinti todistus kertonee kenen tila on lienee muutakin kuten vastikkeen määrän .
- tarvita
Is,todistus maksaa aika paljon, ja sitä ei todellakaan tarvita, vain myydessä.
Nuo, mitä edellä jo kerrottu, riittävät.
- käyppä
tuossa osoitteessa laskemassa mahdollinen asumistuki äidillesi ja siitä myös näet, mitä tietoja tarvitaan.
http://www.kela.fi/laskennat.- vaan kerro kaikkea
Siinä on sekä perusomavastuu, että lisäomavastuu.
Perusomavastuu näkyy laskurilla, mutta tuo lisäomavastuu ei.
mulla lukee,
lisäomavastuu on 40% siitä vuositulon määrästä, joka ylittää (summa)
eli tosi pieni pitää eläkkeen olla, jotta sitä ei tulis. - ei asumistukea
vaan kerro kaikkea kirjoitti:
mulla lukee,
eli tosi pieni pitää eläkkeen olla, jotta sitä ei tulis.varakkaat saa :-)
- myös lisäomavastuu
mulla lukee,
eli tosi pieni pitää eläkkeen olla, jotta sitä ei tulis.eläkeläisen asumistuessa! Ainakin minulla näkyi. Jos eivät ole hiljattain muuttaneet käytäntöä.
- pian eläkeläinen
mulla lukee,
eli tosi pieni pitää eläkkeen olla, jotta sitä ei tulis.Eikö tuo Kelan laskuri osaa laskea lisäomavastuuta? tarkoitan kun laittaa laskuriin
kaikki kysytyt tiedot, tulotkin selalisenaan kun ovat, siis eikö se muka osaa
laskea sitä?? Miten se niin olis. Kertokeepa hyvät ystävät. - edellistä vastausta!
pian eläkeläinen kirjoitti:
Eikö tuo Kelan laskuri osaa laskea lisäomavastuuta? tarkoitan kun laittaa laskuriin
kaikki kysytyt tiedot, tulotkin selalisenaan kun ovat, siis eikö se muka osaa
laskea sitä?? Miten se niin olis. Kertokeepa hyvät ystävät.Kyllä osaa laskea lisäomavastuun!
- Hilima
Minä hain äidilleni tammikuussa asumistukea. Palvelutalon vuokrakuitin laitoin, yhtiövastike omassa asunnossa vastaa samaa, tuloista selvitys. Pankista otin paperin jossa oli tilien saldot ja korkoprosentit. Hakemuspaperi tietenkin lisäksi. Asumisneliöt eläkeläisellä on 70, mutta asumiskuluissa on kattona vähän alle 600 euroa jonka ylimenevä pitää itse maksaa.
- ote tarkoittaa
sitä, että äitisi on kirjoilla asunnossaan ja sen saa isännöitsijältä. Kun nykyään ei ole pakko olla kirjoilla missään, eli ns. irtolaisena voi olla.
Verotodistus Kelalla on jo valmiina ja siinä näkyy mitä hän omistaa. Käynti Kelassa, jos se on mahdollista, nopeuttaa asian etenemistä. Kelan puhelinpalveluun ei pidä luottaa, tiedän omakohtaisesti, parempi käydä.- että nyt sekoitetaan
yleinen asumistuki ja eläkeläisen asumistuki! En koskaan ole tarvinnut laittaa liitteeksi talonkirjanotetta (eläkeläisen asumistuessa). Kerran tarvitsin todistuksen perusparannuksesta, koska asuin 1950 rakennetussa talossa ja perusparannus oli tehty1990. Jos sitä en olisi laittanut, ei asumistukea olisi tullut tai ei ainakaan niin paljoa. Nytkin muutin huhtikuun alussa uuteen asuntoon, enkä tarvinnut asumistukeen kuin jäljennöksen eläkkeen määrästä, vuokrasopimuksen, kuitin, jolla vuokra maksetaan ja pankin tiliotteen. Muistaakseni ne olivat siinä. Joka tapauksessa ei mitään talonkirjaotetta. Asuminenhan näkyy väestörekisterissä, sieltä Kela saa tiedot. En enää muista miten oli yleisessä asumistuessa, mutta kyllä minä ainakin 2000- luvun alussa sellaisen tarvitsin. Ehkä asia on muuttunut yleisessäkin asumistuessa!?
- sekoiteta
että nyt sekoitetaan kirjoitti:
yleinen asumistuki ja eläkeläisen asumistuki! En koskaan ole tarvinnut laittaa liitteeksi talonkirjanotetta (eläkeläisen asumistuessa). Kerran tarvitsin todistuksen perusparannuksesta, koska asuin 1950 rakennetussa talossa ja perusparannus oli tehty1990. Jos sitä en olisi laittanut, ei asumistukea olisi tullut tai ei ainakaan niin paljoa. Nytkin muutin huhtikuun alussa uuteen asuntoon, enkä tarvinnut asumistukeen kuin jäljennöksen eläkkeen määrästä, vuokrasopimuksen, kuitin, jolla vuokra maksetaan ja pankin tiliotteen. Muistaakseni ne olivat siinä. Joka tapauksessa ei mitään talonkirjaotetta. Asuminenhan näkyy väestörekisterissä, sieltä Kela saa tiedot. En enää muista miten oli yleisessä asumistuessa, mutta kyllä minä ainakin 2000- luvun alussa sellaisen tarvitsin. Ehkä asia on muuttunut yleisessäkin asumistuessa!?
yleistä ja eläkeläisen asumistukea. Asian pointti oli se, että täytyy olla kirjoilla siinä asunnossa, johon hakee asumistukea. Ja kun sitä tukea hakee ensimmäistä kertaaa, niin sen takia se talonkirjanote tarvitaan. Tuen tarkistuslaskennassa sitä ei enää tarvita.
Väestörekisteri kun ei tiedä sitä kuka siinä asunnossa oikeesti asuu, moni jättää muuttoilmoituksen tekemättä, ymmärsitkö. - Hilima
sekoiteta kirjoitti:
yleistä ja eläkeläisen asumistukea. Asian pointti oli se, että täytyy olla kirjoilla siinä asunnossa, johon hakee asumistukea. Ja kun sitä tukea hakee ensimmäistä kertaaa, niin sen takia se talonkirjanote tarvitaan. Tuen tarkistuslaskennassa sitä ei enää tarvita.
Väestörekisteri kun ei tiedä sitä kuka siinä asunnossa oikeesti asuu, moni jättää muuttoilmoituksen tekemättä, ymmärsitkö.Kelassa on tieto heti kun joku muuttaa kirjansa samaan asuntoon asuntotukea saavan kanssa ja keskeyttää asumistuen toistaiseksi. Sen saa jatkettua ilmoituksella kun ylimääräiset on pois, jos asuminen väliaikaista. Kaikkien samassa taloudessa asuvien tulot otetaan huomioon.
- enää jahkata
sekoiteta kirjoitti:
Väestörekisteri kun ei tiedä sitä kuka siinä asunnossa oikeesti asuu, moni jättää muuttoilmoituksen tekemättä, ymmärsitkö.Kuten kirjoitin, muuttaessani huhtikuun alussa ihan uuteen asuntoon ja toiselle paikkakunnalle, en tarvinnut talonkirjaotetta. Olin tietysti tehnyt muuttoilmoituksen. Viedessäni hakemusta Kelaan, muuttopäivä 1.4. soitettu jo hyvissä ajoin väestöekisteriin ja Kelalle vein 1.4. Silloin ei tietysti vielä ollut muutto näkyvissä, mutta eihän sitä päätöstä siinä hetkessä tehtykään. Kun käsittelivät, oli muutto jo näkyvissä. Olin ennen hakemusta laskenut asumistuen määrän Kelan laskurilla ja kun päätös tuli, se oli sentilleen sama summa kuin laskurilla sain!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olit niin lähellä
Taas söpis olit siinä ihan käden etäisyydellä❤️ Jos sinä ja minä olisimme olleet kahden, olisin hypännyt sun kaulaan. Sa1195204- 472869
Kun me näemme taas
Siihen on viikkoja, korkeintaan kuukausia. Jännite välillemme vetää meidät ennemmin tai myöhemmin toistemme läheisyyteen332812Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺312561Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭231939En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä111687- 1181647
Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle231425- 971397
Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli101388