Pitäisi rakentaa anturamuotti n. 8x5m saunamökille. Tulee lecaperustus ja päälle täyttö ja valu. Anturan koko on 60cm x 20cm.
Löytyykö jostain hyvää ohjetta tai neuvoa muotin valmistukseen? Maapohja on karkeaa soraa. Voinko tehdä reunat ensin valmiiksi "elementiksi" sitten yhdistää nämä ja vasta tämän jälkeen löydä kiinni maahan? Onnistuuko?
Tuntuu, että jos lyön ensin teroitetut tolpat kiinni maahan niin ne eivät maapohjan takia pysy paikallaan kun lyön reunalaudoitusta kiinni..
Neuvot tulevat tarpeeseen.
Anturamuotin teko
5
4400
Vastaukset
- seuraavasti
Eli otin 10cm lautaa ja tein noita oikean mittaisia "elementtejä" lyömällä kaksi lautaa kiinni toisiinsa lyhyemmillä palasilla. Sitten kasasin koko "laatikon" eli löin kulmat kiinni ja tarvittaessa käytin kulmissa tukilautoja. Sen jälkeen ryhdyin lyömään maahan noita pystytappeja toki koko ajan pitäen huolen, että anturat pysyvät oikeassa paikassa. Sitten otin käyttöön laserin ja ryhdyin ampumaan kiinni tuota laatikkoa noihin pystytappeihin naulapyssyllä eli pidin huolta, että koko laatikko yläreunastaan on joka paikassa samalla korkeudella. Sitten vielä tarkistus eli jossain kohtia piti vielä varovasti koputtaa alaspäin tai sitten nostaa hieman ylöspäin ja kiilata lautaa alapuolelta. Sitten laatikon sisäpuolelle lyödään sopivin välein 5" nauloja joihin surrilangalla vedetään kiinni tuo raudoitus (itsellä oli kaksi 10mm rautaa piirretty kuviin) eli noin sitten vaakaraudoituskin tulee sinne ja pystyraudoituksen eli tartuntaraudoiduksen voi sitten kiinnittää laatikon yläpintaan poikkilautoihin joita pitää olla jokunen ettei tuo loota leviä.
Toki tuollaisen pienen valumuotin tekee myös helposti vaan latomalla harkot maahan muotiksi ja tukemalla ne sivusuunnassa. Sitten valu sisään. Harkot irtoaa helposti betonista siinä vaiheessa kun betoni on jähmettynyt vaan ei kovettunut. Raudoituksen voi lyödä kellumaan maahan pystyrautojen varaan. Harkkoihin jää pieni betonipinnoite, mutta ei haittaa perustuksessa, joka muutenkin slammataan tai muuten pinnoitetaan.- Mä vaan
Tuota itsekin ajattelin. Hyvä, että on todettu toimivaksi tavaksi.
Itselläni ei ole runkonaulainta vaan pelkkä viimeistelynaulain mutta eiköhän tuo lautojen kiinnitys valumuottiin silläkin onnistu... (?) Muottihan sitten puretaan.
Käytän tätä laudoitusta muotin teossa sillä laudat ovat jo sahatut ja tontilla taapelissa.
- hyvin toimi:
meillä laitettiin 2 krs harkkoja kahteen riviin, katettiin muovilla, raudoitettiin ja tuettiin puutuilla päältä. Siihen valu ja kun antura oli valmis myös sokkelin harkot oli paikallaan muurausta varten - ei tarvinnut enää kanniskella.
Näin tehtiin 8x8m autotalli.- Rak.ins2
tapa on latoa harkot ja naulata sisäpuolelle ylälaitaan 4" lauta. Laudasta on se etu, että maan ei tarvitse olla aivan suora, eikä harkkojen suorassa. Lopuksi laitetaan tuo mainitsemasi muovi lautojen ja harkkojen yli.
- molemmin
Rak.ins2 kirjoitti:
tapa on latoa harkot ja naulata sisäpuolelle ylälaitaan 4" lauta. Laudasta on se etu, että maan ei tarvitse olla aivan suora, eikä harkkojen suorassa. Lopuksi laitetaan tuo mainitsemasi muovi lautojen ja harkkojen yli.
puolin naulataan lauta?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1271944
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi1001690Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy561306Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?731265Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M311008Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s47916Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm51913Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet44872- 108830
Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37830