Näin hankit mopokortin

2009SlideQ

Siis minkä kortin?

Mopokortin, M-luokan ajokortin, M-kortin, Ihan sama asia. Sillä on monta nimeä. Virallinen nimi on M-luokan ajokortti.

Kuka tarvitsee M-luokan ajokortin eli mopokortin?

Mopokortti on pakollinen vuonna 1985 tai sen jälkeen syntyneille mopoilijoille. Mopon kuljettaminen ei edellytä mopokorttia, jos olet täyttänyt 15 vuotta ennen 1.1.2000. Kevyen nelipyörän kuljettamiseen vaaditaan kuitenkin aina vähintään mopokortti.

Mitä mopokortilla saa ajaa?

Mopokortilla saat ajaa kaksi- ja kolmipyöräisiä mopoja (enimmäisnopeus 45 km/h ja moottorin tilavuus 50 cm3) sekä kevyttä nelipyörää. Pienitehoista polkimellista mopoa (enimmäisnopeus 25 km/h) saa ajaa ilman mopokorttia. Kuljettajan pitää silti olla vähintään 15-vuotias.

Mitä sitten?

Rikkomukset rekisteriin

Mopoilijan liikennerikkomukset rekisteröidään. Toistuvat rikkomukset johtavat ajokieltoon. Jos mopoa kuljettaa ilman vaadittua ajokorttia, seurauksena on sakkoja. Lisäksi henkilölle ei voida myöntää ajokorttia ainakaan vuoteen. Näin myös moottoripyörän tai auton ajokortin hankkiminen voi lykkääntyä.

Tee näin:

1) Paperit poliisille

Mopokortin saaminen edellyttää ajokorttilupaa. Sen myöntää poliisi.

Ajokorttilupaa haetaan asuinpaikan poliisilta. Hakemukseen tarvitaan lääkärintodistus tai nuorison terveystodistus, kaksi passivalokuvaa ja huoltajien suostumus. Lisäksi täytetään lomake, jossa hakija ilmoittaa, ettei hänellä ole entuudestaan ajokorttia tai ajokieltoa. Samalla maksetaan ajokorttilupamaksu. Hakijalla on myös oltava vakituinen asuinpaikka Suomessa.

2) Opetuksesta

Mopokursseista voi kysellä paikallisista autokouluista ja tutkinnon vastaanottajalta; itseopiskeluaineistoa mm. Internetistä, kirjakaupoista, autokouluista, Liikenneturvasta.

3) Mopotietoa netissä

Linkkejä muuhun maailmaan

4) Tutkinnossa teoriaa

Mopokortti edellyttää mopotutkinnon läpäisemistä. Tutkintoon pääsee 15 vuotta täyttänyt ja ajokorttiluvan saanut henkilö.

Mopotutkintoja järjestävät paikalliset kuljettajantutkinnon vastaanottajat. Ajan teoriakokeeseen voi varata sen jälkeen kun ajokorttilupa on myönnetty.

Mopotutkinto sisältää vain teoriakokeen. Tutkintoon pääsemiseen ei liity pakollista opetusta, mutta mopokurssin käyminen on kuitenkin suositeltavaa.

Teoriakokeessa on 10 sanallista kysymystä ja 15 liikennetilannetehtävää.

Teoriakoe suoritetaan tietokoneella, joka opastaa, testaa ja antaa palautteen automaattisesti. Sanallisissa kysymyksissä on aiheita mopoiluun liittyvästä paperisodasta (vakuuttaminen, rekisteröinti jne.), mopoilijan ja mopon varusteista ja mopolla ajamiseen liittyvistä liikennesäännöistä.
Lisäksi sanallisissa kysymyksissä on 2 liikennemerkkitehtävää. Opettele siis liikennemerkit. Sanallisissa tehtävissä aikaa on käytettävissä 30 sekuntia/tehtävä. Liikennetilannetehtävissä on mopoilijan näkökulmasta otettu liikenteestä kuvia. Tehtävissä on viisi väitettä. Jokaisessa väitteessä on kolme kuvaa. Tehtävien väitteet ovat:

1. Saan ajaa mopolla suoraan eteenpäin.

2. Ajan mopolla suoraan. Minun on annettava kuvassa näkyvän (yhden tai useamman) tienkäyttäjän mennä ensin.

3. Käännyn mopolla oikealle. Minun on annettava kuvassa näkyvän (yhden tai useamman) tienkäyttäjän mennä ensin.

4. Käännyn mopolla vasemmalle. Minun on annettava kuvassa näkyvän (yhden tai useamman) tienkäyttäjän mennä ensin.

5. Olen ajamassa mopolla suoraan. Minun on pysähdyttävä.

Liikennetilannetehtävissä aikaa on käytettävissä 10 sekuntia/tehtävä.

Tutkinnon vastaanottaja antaa todistuksen hyväksytysti suoritetusta tutkinnosta. Se oikeuttaa ajamaan mopolla yhden kuukauden ajan Suomessa. Varsinaisen mopokortin luovuttaa poliisi 2-3 viikon kuluttua

0

438

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Haluan sinut, kuuletko minua.

Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad
        Ikävä
        91
        1487
      2. Hän on tosi

hyvännäköinen. Ei edes ryppyi oo. :D
        Ikävä
        54
        1033
      3. Alastomat miehet seksikeinussa lasten nähden PRIDEssä!

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/adf62289-a0b6-4b4c-9672-9e19c01beb51 Eikö nyt muka mene jo aivan liian pitkälle että
        Maailman menoa
        384
        877
      4. Kuka sitä naista maalittaa

Täällä oikeasti?
        Ikävä
        156
        859
      5. Rakastan häntä

Jumala, rakastan häntä. Haluan olla hänen omansa. Hänen vierellä. Halata häntä.
        Ikävä
        56
        733
      6. Anteeksipyynnöstä

Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän
        Ikävä
        124
        727
      7. Ei kukaan ole katsonut

Kuten sinä. Niin välittävä ja hellä katse.
        Ikävä
        51
        668
      8. Onko mun toinen

Puoliskoni täällä, huhuuu 😍❤️ Ihanista ihanin 😚😚
        Ikävä
        57
        641
      9. Naiselle Kuuleppa Tämä

Tämä ei ole mikään vitsi. Minulla on ikävä sinua nainen! Naiselle mieheltä
        Ikävä
        38
        635
      10. Oletko päässyt minusta

Eteenpäin?
        Ikävä
        76
        632
      Aihe