Söin aamulla kaurapuuroa raparperisopan kanssa, ja alas meni.
Söin aamulla
42
2675
Vastaukset
- salla.
Olenkohan liian nuori tälle palstalle.??
- osaatko
numerot?
- siitä
kiinni mistä meidän kenenkin suu tykkää.
terveellistä ainakin.
tällainen helle niin tuntuu ,että mikään ei maistuis,
mut pakko jotain syödä että verensokerit ei mene sekasin.
minä otin ruisleipäplan siivun makkaraa
pienen jugurtin ja muutaman palan appelsiinia,
sekä kahvikupin.menin terassille ja nautin ne siellä. - kaurapuurot
kummallekaan. Kahvia, voileipää ja pieni pulla on aamupalaksi.
Tavan vuoksi usein tulee syötyä. Siitä pitää päästä eroon. Tai mielitekoon, varsinkin illalla. Sekin huono tapa. Tulos on sen mukainen;)) - aina ..
raparperin kanssa käyttää jotain maitotaloustuotetta, ettei uhkaa luukato.
- salla.
Mansikka kerma on hyvää sen raparperin kanssa, mutt, mutta, mun ongelmani maidon kanssa, ku minuun ei maito sovi tai mää maitoon vaikka jokku on kylpenykki siinä.
mutta uhallakin aina herkuttelen jäätelöllä tai jogurtilla.
Jukurttia syön melken puoli kippoa ja mun kultani toisenpuolen pakotan syömään, muutaman kerran oon tarionnu koiralleki.
Mutta se ottaa muutaman latkasun ja kahtoo mua silimiin ja "kiitos ei enenpää".
- ibiza*
Aamusella söin talkkunaa voisilmän kera... Iltaseksi kävin katiskasta todella isoja ahvenia, jotka ovat juuri savustumassa... Niitä tuossa kohtapuoliin nautiskelen tuossa rantamökkini terassilla... :)
- salla.
Nuoruuteni ihailija ibiza vauuu: :)
Annappa tuoteseloste mitä sinun talkkunaasi kuuluu!
Meillä lapsuudessa joskus monta, monta vuosikymmentä sitten tehtiin talkkuna
itse hapatettuun "pitkään" piimään ja saihan sen alas, kun pahuksesti laittoi sokeria joukkoon.
Mutta voisilmä, se käy yli ymmärryksen!
Enää en ole talkkunaa tehnyt - on jotenkin sellainen tuntuma,
että en tykkää siitä.
'
Puolukkahilloon kun sekoitetaan talkkunajauhoja, se olisi maiskis
marjapöperöksi sitä sanottiin.
Ps. Ne ahvenet kyllä menisi!- ibiza*
Tellastiina kirjoitti:
Annappa tuoteseloste mitä sinun talkkunaasi kuuluu!
Meillä lapsuudessa joskus monta, monta vuosikymmentä sitten tehtiin talkkuna
itse hapatettuun "pitkään" piimään ja saihan sen alas, kun pahuksesti laittoi sokeria joukkoon.
Mutta voisilmä, se käy yli ymmärryksen!
Enää en ole talkkunaa tehnyt - on jotenkin sellainen tuntuma,
että en tykkää siitä.
'
Puolukkahilloon kun sekoitetaan talkkunajauhoja, se olisi maiskis
marjapöperöksi sitä sanottiin.
Ps. Ne ahvenet kyllä menisi!Tarvitaan vettä puoli litraa, suolaa puoli teelusikkaa ja Pietolan esikypsennettyä puurotalkkunaa 1,5 desilitraa ( tehdään Siikajoella, mutta etelä-Suomessa moista ei saa )... Ohje pussin kyljessä...
Kun suolattu vesi kiehuu, talkkunat joukkoon ja levy kiinni... Annetaan hautua viisi minuuttia välillä sekoitellen... Lautaselle ja keskelle reilu voisilmä josta otetaan sulaa voita hiukka mukaan joka suupalalusikalliseen... Talkkunajauho on aivan eri juttu kun puurotalkkuna... Meidän lähikaupoissa tätä aitoa puurotalkkunaa onkin hyllyssä ja olenkin monasti vienyt moista tuljaisiksi halukkaille... ibiza* kirjoitti:
Tarvitaan vettä puoli litraa, suolaa puoli teelusikkaa ja Pietolan esikypsennettyä puurotalkkunaa 1,5 desilitraa ( tehdään Siikajoella, mutta etelä-Suomessa moista ei saa )... Ohje pussin kyljessä...
Kun suolattu vesi kiehuu, talkkunat joukkoon ja levy kiinni... Annetaan hautua viisi minuuttia välillä sekoitellen... Lautaselle ja keskelle reilu voisilmä josta otetaan sulaa voita hiukka mukaan joka suupalalusikalliseen... Talkkunajauho on aivan eri juttu kun puurotalkkuna... Meidän lähikaupoissa tätä aitoa puurotalkkunaa onkin hyllyssä ja olenkin monasti vienyt moista tuljaisiksi halukkaille...Kiittää ja kumartaa hän!
Aina viisastuu, en ole ikinä kuullutkaan puurotalkkunasta tai talkkunapuurosta.
Vähän kuukkelista katsoin, mitä siellä kerrotaan talkkunasta.
Tämä olisi varmaan ihan kokeiltava juttu:
Ohje Talkkunahyveen valmistamiseen.
Ainekset
•2dl kermaa
•250 g rahkaa
•200 g marjoja
•1 dl talkkunajauhoja
•½ dl sokeria
1.Vatkaa ensin kerma vaahdoksi.
2.Lisää rahka, marjat, sokeri ja talkkunajauhot kermavaahdon sekaan.
3.Annostele kulhoihin ja koristele marjoilla.- talkkunaa
ibiza* kirjoitti:
Tarvitaan vettä puoli litraa, suolaa puoli teelusikkaa ja Pietolan esikypsennettyä puurotalkkunaa 1,5 desilitraa ( tehdään Siikajoella, mutta etelä-Suomessa moista ei saa )... Ohje pussin kyljessä...
Kun suolattu vesi kiehuu, talkkunat joukkoon ja levy kiinni... Annetaan hautua viisi minuuttia välillä sekoitellen... Lautaselle ja keskelle reilu voisilmä josta otetaan sulaa voita hiukka mukaan joka suupalalusikalliseen... Talkkunajauho on aivan eri juttu kun puurotalkkuna... Meidän lähikaupoissa tätä aitoa puurotalkkunaa onkin hyllyssä ja olenkin monasti vienyt moista tuljaisiksi halukkaille...tuttavani lluona.
hän ruskisti sian läskiä pannulla ja siihen laittoi talkkunajauhoja.
hän tykkäsi siitä.itse en pahemmiin. - 1943
talkkunaa kirjoitti:
tuttavani lluona.
hän tykkäsi siitä.itse en pahemmiin.savolaista talkkunaa. Äitini toi sitä kerran lapsuuskodistaan, en saanut nieltyä. Savolainen tätini yritti meillä syödä pitkään piimään tehtyä talkkunaa (piapoo), ei saanut nieltyä, vaikka kermaa ja sokeria pantiin sekaan.
- savossa
1943 kirjoitti:
savolaista talkkunaa. Äitini toi sitä kerran lapsuuskodistaan, en saanut nieltyä. Savolainen tätini yritti meillä syödä pitkään piimään tehtyä talkkunaa (piapoo), ei saanut nieltyä, vaikka kermaa ja sokeria pantiin sekaan.
tapahtui tämä sianläskiin
tehty talkkuna.olihan se kuitenkin mielenkiintoinen
kokemus silloin 70luvulla.
maistuskohan nyt paremmalta jos kokeilisi.
olisiko erilainen kokemus siihen nähden. - 1943
savossa kirjoitti:
tapahtui tämä sianläskiin
tehty talkkuna.olihan se kuitenkin mielenkiintoinen
kokemus silloin 70luvulla.
maistuskohan nyt paremmalta jos kokeilisi.
olisiko erilainen kokemus siihen nähden.sukuloimaan, jos joku serkku vielä osaisi tehdä? Lapsena ja nuorena kävin usein äitini sukulaisissa, mutta talkkunaa ei koskaan tarjottu. Tappaiskeittoa oli ukin hautajaisissa. Äiti oli haltioissaan, mutta en mieltynyt. Luumujälkiruoka jäi mieleen, oli hyvää. Olin tuolloin 11-vuotias.
- Pirre*
ibiza* kirjoitti:
Kun suolattu vesi kiehuu, talkkunat joukkoon ja levy kiinni... Annetaan hautua viisi minuuttia välillä sekoitellen... Lautaselle ja keskelle reilu voisilmä josta otetaan sulaa voita hiukka mukaan joka suupalalusikalliseen... Talkkunajauho on aivan eri juttu kun puurotalkkuna... Meidän lähikaupoissa tätä aitoa puurotalkkunaa onkin hyllyssä ja olenkin monasti vienyt moista tuljaisiksi halukkaille...sitä ei saa syödä, - se voi on myrkkyä, mutta hyvää ruispuurossakin :)
- ibiza*
Pirre* kirjoitti:
sitä ei saa syödä, - se voi on myrkkyä, mutta hyvää ruispuurossakin :)
Toisille myrkky, toisille ei... Kyllä "tankattu energia" on kulutettava eikä kerättävä vartaloon tai vereen kolesterolina...
Eihän paistetut muikutkaan maistu miltään ellei niitä paista voissa, muurinpohjalätyistä puhumattakaan... :) :) - Palmu
talkkunaa kirjoitti:
tuttavani lluona.
hän tykkäsi siitä.itse en pahemmiin.sydänystävällisiä aamupaloja.
- 1943
ibiza* kirjoitti:
Toisille myrkky, toisille ei... Kyllä "tankattu energia" on kulutettava eikä kerättävä vartaloon tai vereen kolesterolina...
Eihän paistetut muikutkaan maistu miltään ellei niitä paista voissa, muurinpohjalätyistä puhumattakaan... :) :)paistan pannulla ruokia, mutta paistamiseen käytän aina voita. Miesystäväni varmistaa asian aina, muu rasva ei kelpaa. Käytän melko vähän rasvaa, mutta vaihtelen niitä. Salaattikastikkeeseen käy öljy, samoin usein leipomiseen. Kevytrasvoja en käytä, mitä sitä vettä ja säilöntäaineita ostamaan rasvan hinnalla. Voi käyttää vähemmän 80- ja 100-prosenttisia.
- Pirre*
ibiza* kirjoitti:
Eihän paistetut muikutkaan maistu miltään ellei niitä paista voissa, muurinpohjalätyistä puhumattakaan... :) :)ennen miehet söi savotoilla pannussa sulatettua siansilavaa, eikä se tarttunut vartaloon, eikä veriin, - se kului siellä pokasan/justeerin päässä nujutessa.
Nykyihminen ei tarviaisi energiakseen kuin salaatilehen, ja senkin voittomalle palaselle. :) ibiza* kirjoitti:
Eihän paistetut muikutkaan maistu miltään ellei niitä paista voissa, muurinpohjalätyistä puhumattakaan... :) :)...jotka pitää tehdä kuin ennenvanhaan!!!
Voisilmä puurossa ja voissa paistetut muikut, on se vaan niin ihanaa. Onneksi on Ruotsissa tehty tutkimus, voi suojaa rintasyövältä naista. Siksi sallin itselleni uusia perunoita voin ja tillin kera, sekä voissa paistetut muikut ja syyssilakat. Ruisjauhoissa pyöritetyt, savustettujen ohella en suostu muuten syömään.
Enkä suostu syömään mitään mikropöperöjä, jos ei ole aikaa kunnolla keittää, olkoon syömättä.- 1943
suvenkorento123 kirjoitti:
...jotka pitää tehdä kuin ennenvanhaan!!!
Voisilmä puurossa ja voissa paistetut muikut, on se vaan niin ihanaa. Onneksi on Ruotsissa tehty tutkimus, voi suojaa rintasyövältä naista. Siksi sallin itselleni uusia perunoita voin ja tillin kera, sekä voissa paistetut muikut ja syyssilakat. Ruisjauhoissa pyöritetyt, savustettujen ohella en suostu muuten syömään.
Enkä suostu syömään mitään mikropöperöjä, jos ei ole aikaa kunnolla keittää, olkoon syömättä.minulla ole, ei ole vaikeaa keittää puuroa. Nykyään panen hiutaleet kylmään veteen ja annan hiljaa kuumentua. Odotellessa voi tehdä muut aamupalan valmistelut. Pidän enemmän silakasta kuin muikusta. Muikut on syötävä ihan tuoreina, niihin tulee helposti eltaantunut maku. Kokonaisia silakoita on melko vaikea löytää, muikkua on useammin tarjolla. Noista rasvoista on ristiriitaista tietoa, toimin seuraavan ohjeen mukaan: käytä vähän ja vaihtele. Ruoasta pitää myös nauttia eli hyvä maku on tärkeä. Makoisia hetkiä kaikille.
- 1943
syömme joka aamu miesystäväni luona. Raparperikeiton kerakin, jos sellaisen keiton olen tehnyt. Viimeksi tein keiton mansikoista ja karviaisista. Hotellissa yöpyessämme aamupalalla syömme aina puuroa, niin tekevät monet muutkin nykyään ja puuroa on yleensä tarjolla.
- salla.
En syönyt minä ennen kaurapuuroo,
vaan pohjukaisuolen haavauman jälkeen on kelevannu.
Sillon ennen söin vaan kerran pv,ssä ja maha täyteen iltasella,
nyt on toisin pakko syya kahden tunnin välein päivisin.
Oi niitä aikoja, nyt on toisin. - -meirikki ejk.
salla. kirjoitti:
En syönyt minä ennen kaurapuuroo,
vaan pohjukaisuolen haavauman jälkeen on kelevannu.
Sillon ennen söin vaan kerran pv,ssä ja maha täyteen iltasella,
nyt on toisin pakko syya kahden tunnin välein päivisin.
Oi niitä aikoja, nyt on toisin.et syöt useita kertoja vuorokaudessa. elimistösi siitä kiittää :)
Pidän kaurapuurosta myös ja usein keitän puolukkakiisseliä kyytipojaksi, maitotuotteita kun joudun välttämään.
Kun keittää reilummin puuroa, saa hyvän syyn jatkaa ´tähteestä´sämpylöitä, sellainen pellillinen ei paljon aikaa vie, ja on hyviä :) - beroliina
-meirikki ejk. kirjoitti:
et syöt useita kertoja vuorokaudessa. elimistösi siitä kiittää :)
Pidän kaurapuurosta myös ja usein keitän puolukkakiisseliä kyytipojaksi, maitotuotteita kun joudun välttämään.
Kun keittää reilummin puuroa, saa hyvän syyn jatkaa ´tähteestä´sämpylöitä, sellainen pellillinen ei paljon aikaa vie, ja on hyviä :)Mahtaisinkohan oppia tekemään sämpylöitä kaurapuurosta? Mitähän muuta siihen tulee?
Hiivaa, vehnäjauhoja, tai blinijauhoja, suolaa, vettä?
- ulkosuomalainen/kreikka
Avopuolisoni syö kaurapuuroa joka aamu ja minä talkkunaa ja piimää.Ihanaa.
Sain Suomesta tuliaisina kaurahiutaleita ja talkkunaa.- Pirre*
on hyvää jogurtinkin päällä, ja lisäksi siihen tuoreita- tai pakastettuja marjoja, syömme sitä myös marja rahkan kanssa .
Tosin herkkutalkkuna aika kallista herkkua.
- Pirre*
raparbereista saakin hyvää keittoa, ja kuhan mansikat joutuu niin sitten se namia onkin.
Kaurapuuro on hyvää, mutta puurokattilan pesu ei ole kivaa :)
P.s. olen lomalla :)- Palmu
kun keittää puuron mikrossa suoraan lautaselle, mikrolautaseen ei tartu kiinni vaikka ei heti tiskaisikaan.
Aurinkoisia lomapäiviä! Palmu kirjoitti:
kun keittää puuron mikrossa suoraan lautaselle, mikrolautaseen ei tartu kiinni vaikka ei heti tiskaisikaan.
Aurinkoisia lomapäiviä!Pojantyttäreni tuli joka toinen viikko aamuisin tähän ennen kouluun menoa ja söi tässä kaurapuuronsa.
Kotona sanoi mummulla olevan herkkupuuroa.
Sitä vähän ihmettelin, puuro kuin puuro, mutta sitten selvisi, että kotona puuro kypsennetään mikrossa ja minä haudutan sen kattilassa.
Sen olen itsekkin todennut, kun joskus olen mikrossa kypsentänyt, että on se erilaista. Lisäksi vielä kova vahtiminen, kun ei saa sopivaa tehoa mikrossa,
ei kiehu tai sitten kiehuu ja kuohuu yli.
Siis herkkupuuroa saa kauraryyneistäkin - lasten suusta kuullaan totuus!- oman mummuni
Tellastiina kirjoitti:
Pojantyttäreni tuli joka toinen viikko aamuisin tähän ennen kouluun menoa ja söi tässä kaurapuuronsa.
Sitä vähän ihmettelin, puuro kuin puuro, mutta sitten selvisi, että kotona puuro kypsennetään mikrossa ja minä haudutan sen kattilassa.
Sen olen itsekkin todennut, kun joskus olen mikrossa kypsentänyt, että on se erilaista. Lisäksi vielä kova vahtiminen, kun ei saa sopivaa tehoa mikrossa,
Siis herkkupuuroa saa kauraryyneistäkin - lasten suusta kuullaan totuus!keittämän kaurapuuron, se vasta olikin hyvää.
Ihmettelin, kun äiti ei osannut keittää yhtä hyvää.
Myöhemmin selvisikin, että mummu vaihtoi osan vedestä maitoon. Erilaistahan siitä tuli. - jos en
väärin muista, että emännät olivat aikoinaan hyvillään, kun talven mittaan tummuseessa alumiinikattilassa sai keittää ensimmäiset raparperikiisselit.
Sen jälkeen kattila oli niin kirkas sisältä, että.
Ei tainnut olla kovinkaan terveellinen kiisseli? oman mummuni kirjoitti:
keittämän kaurapuuron, se vasta olikin hyvää.
Ihmettelin, kun äiti ei osannut keittää yhtä hyvää.
Myöhemmin selvisikin, että mummu vaihtoi osan vedestä maitoon. Erilaistahan siitä tuli.sen ekaluokkalaiseni puuron keitin!
jos en kirjoitti:
väärin muista, että emännät olivat aikoinaan hyvillään, kun talven mittaan tummuseessa alumiinikattilassa sai keittää ensimmäiset raparperikiisselit.
Sen jälkeen kattila oli niin kirkas sisältä, että.
Ei tainnut olla kovinkaan terveellinen kiisseli?oli kattilat alumiinia, ja jotka nykyään on pantu pannaan jo tyyten..
Luultavasti jotain lisä "vitaniineja" kattiloista saimme, vaikka - elossahan tuota vielä täällä rutistaan :)- jotain ulkolaista,
hienostuneempaa raparperiä, jota Pirre syö?
Palmu kirjoitti:
Aurinkoisia lomapäiviä!tämä miun loma nyt ei oikein onnitteluita kärsi, - nimittäin olen sairaslomalla tän selkäkipuni kanssa - odottelen tässä myrkkyjä popsien tarkempiin tutkimuksiin pääsyä..
Kyll se tästä taas, tämä mummo porskuttaa kohta kuin ennenkin..- Pirre*
jotain ulkolaista, kirjoitti:
hienostuneempaa raparperiä, jota Pirre syö?
on on..niinku huomasit :))
- 1943
Tellastiina kirjoitti:
sen ekaluokkalaiseni puuron keitin!
piimää eikä kotonani ole maitoa kuin nuoremman tytön käydessä. Hän käyttää maitoa kahviin. Lopun maidon käytän puuroon, jonka teen neljänviljan- tai spelttihiutaleista. Puuroateria on yksi hyvä ateria.
- ibiza*
Tellastiina kirjoitti:
sen ekaluokkalaiseni puuron keitin!
Mutta se kuohumisen ja pohjaanpalamisen kyttääminen kyllästyttää... :(
Helpoimmalla pääsen kun mittaan termosruoka-astiaan esikypsennettyjä Neljän viljan tai Nalle ruis juttuja suolan kera, vedenkeittimestä kiehuva vesi päälle, hämmennys ja tunnin lenkille... Valmis aamupuuro odottaa palatessa... :) - riisipuurokin
ibiza* kirjoitti:
Mutta se kuohumisen ja pohjaanpalamisen kyttääminen kyllästyttää... :(
Helpoimmalla pääsen kun mittaan termosruoka-astiaan esikypsennettyjä Neljän viljan tai Nalle ruis juttuja suolan kera, vedenkeittimestä kiehuva vesi päälle, hämmennys ja tunnin lenkille... Valmis aamupuuro odottaa palatessa... :)on kaikkein maistuvin, korkeintaan kerran vuodessa.
- tuo on
Tellastiina kirjoitti:
Pojantyttäreni tuli joka toinen viikko aamuisin tähän ennen kouluun menoa ja söi tässä kaurapuuronsa.
Siis herkkupuuroa saa kauraryyneistäkin - lasten suusta kuullaan totuus!Pojantyttäresi ei ole ainoa, joka on noin sanonut :-). Tiedän monta tapausta ja olen näiden lasten kanssa ihan samaa mieltä. Ei mikropuuroa, vaan oikeata liedellä haudutettua.
Kyllä me mummut osataan :-).
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet toisen kanssa
...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain2241546- 291393
Kuka teistä on paras nainen
A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊611269Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!691217- 781194
Osaako joku selittää tätä
Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?751172Jos me joskus nähtäisiin
niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi1031163- 54998
Lesken uusi
Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans18952Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"
Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per175855