Mistä johtuu

parempi ääni

Mistä johtuu että paremmalla eli laadukkaammalla vahvarilla ja kajareilla voi soitella musiikkia lujemmilla volyymeillä ilman että korvia särkee?

Johtuuko tuo vahvistimen ja kaiuttimien ominaisuuksista eli laatulaitteet laittaa musiikin joukkoon vähemmän häiriöääniä vai onko kysymys joku sygolookinen?

Huomasin vaan kun vaihdoin sonyn vahvistimen kalliimpaan yamahaan ja että samoja kajareita pystyi soittamaan lujempaa ja kun vaihdoin vielä kajaritkin niin tuli vielä suurempi ero.

Eli aistiiko ihminen mölyn jotenkin eri lailla riippuen sen taajuuksista? Säröt ja mölyt häiritsee pienemmillä voimakkuuksilla enemmän kuin laatumusiikki isommilla volyymeilla.
Onko hifisteillä kokemuksia?

8

379

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vahvastin

      vahvistin joka antaa enemmän tehoa pystyy ylläripylläri soittamaan lujempaa ilman äänen säröytymistä koska siinä on enemmän ns headroomia eli pelivaraa vahvistaa sitä äänisignaalia ilman että huiput leikkautuu pois aiheuttaen korvia riipivää säröä (transistorivahvistimilla). ja se että vaihdoit kajaritkin kielii siitä että ne on herkemmät kuin entiset eli niistä lähtee samalla teholla enemmän melua kuin niistä aikasemmista.

      • väärää tietoa

        teho on pelkkä mainoskikka, sillä ole oikeasti mitään tekemistä minkään kanssa kun ehkä mainosmiesten mahis saaha myytyä kamaa "hienoilla lukemilla" !


      • väärää tietoa
        väärää tietoa kirjoitti:

        teho on pelkkä mainoskikka, sillä ole oikeasti mitään tekemistä minkään kanssa kun ehkä mainosmiesten mahis saaha myytyä kamaa "hienoilla lukemilla" !

        niinpä niin.


      • ap.

        Jotakin tommosta epäilinkin. Nähtävästi vahvistimellakin on joku osuus äänen laadussa vaikka perinteisesti kajareita pidetään aiheen suurimpana lenkkinä. Tuo uudempi vahvistin siis tosiaan paransi niiden vanhojenkin kajarien ääntä mutta ei sekään toki ihmeitä tehnyt.
        Jokatapauksessa paremmilla vehkeillä pääsee näköjään suurempiin desibeleihin ilman että vehkeet rääkyy. Onko asia sitten pelkästään hyvä juttu voi kanssa miettiä kun voi korvat kärsiä helpommin kuin volyymit nousee huomaamatta...


      • ap.
        väärää tietoa kirjoitti:

        teho on pelkkä mainoskikka, sillä ole oikeasti mitään tekemistä minkään kanssa kun ehkä mainosmiesten mahis saaha myytyä kamaa "hienoilla lukemilla" !

        No tuo näkemys ei vastaa mun kokemuksia. Tehokkaampi vahvistin tosiaan kuulostaa paremmalta.
        Ehkä tarkoitat enemmänkin valmistajan laitteen etulevyyn laittamia tehotarroja tai ilmoittamia hattiwatteja jotka halvemmissa malleissa ei aina ole tästä maailmasta.


      • jormas.
        ap. kirjoitti:

        Jotakin tommosta epäilinkin. Nähtävästi vahvistimellakin on joku osuus äänen laadussa vaikka perinteisesti kajareita pidetään aiheen suurimpana lenkkinä. Tuo uudempi vahvistin siis tosiaan paransi niiden vanhojenkin kajarien ääntä mutta ei sekään toki ihmeitä tehnyt.
        Jokatapauksessa paremmilla vehkeillä pääsee näköjään suurempiin desibeleihin ilman että vehkeet rääkyy. Onko asia sitten pelkästään hyvä juttu voi kanssa miettiä kun voi korvat kärsiä helpommin kuin volyymit nousee huomaamatta...

        "Nähtävästi vahvistimellakin on joku osuus äänen laadussa"

        Vahvistimen osuus on aivan keskeinen.


      • Virittelijä
        väärää tietoa kirjoitti:

        teho on pelkkä mainoskikka, sillä ole oikeasti mitään tekemistä minkään kanssa kun ehkä mainosmiesten mahis saaha myytyä kamaa "hienoilla lukemilla" !

        Halvoissa stereoyhdistelmissä tehot on usein höpönlöpö-mainoskikka, mutta jos ostat alan liikkeestä usean tuhannen euron päätevahvistimen, joka lupaa vaikkapa:
        2 x 1000W RMS 8 ohm., niin tuolla teholla oikeasti tekeekin jotain. Pitää tietysti olla kaiuttimet, jotka kestää tuon tehon, jotta jokaisesta watista olisi äänenpainemielessä "hyötyä". Jos kaiuttimet kestää, niin kilowatin vahvistintehoilla saa varmasti enemmän särötöntä ääntä kuin vaikkapa sadan watin päätteellä.

        Jos tarvitaan suuria äänenpaineita vaikka livetilanteessa, äänitehon on tultava jostakin. Jos puhutaan passiivisista kaiuttimista, niin tähän tarvitaan kyvykkäät ja herkät (PA-) kaiuttimet sekä paljon vahvistintehoa. Ja esim. isommissa leffateattereissa jokaiselle äänikanavalle on tarjolla vähintään satoja watteja tehoa. Siis yhteensä monta tehokasta päätevahvistinta. Ja yökerhoissa/diskoissa tilanne on samankaltainen -tehoa käytetään oikeasti paljon, jotta ihmisistä varmasti saataisiin kuulovaurioisia mahdollisimman nopeasti.

        Tuossa melko äärimmäinen esimerkki aktiivikaiuttimesta, joka antaa elementeille kilowattikaupalla tehoa:
        http://www.genelec.fi/tuotteet/isot/1036a/
        http://www.genelec.fi/1036a/speksit/

        Tässä tapauksessa käytetyllä teholla saadaan:
        Huippuarvo, kaiutinparille musiikkimateriaalilla ≥136 dB SPL @ 2m
        Täydellä teholla luvassa on äärimmäinen kokemus. Vieläkö olet sitä mieltä, ettei teholla tee mitään? :)

        P.S. Tuon kaiutinparin ajamiseen täydellä teholla tarvitaan sähkönsyöttöön 2 kpl 16A sulaketta 230voltin jännitteellä. Tehoa kuluu 7000 wattia. Se on 1000 wattia enemmän kuin mitä mun kiuas imee!! ;))


    • lofisti

      väliä, että isomman tehon antava vahvari antaa enemmän sitä puhdasta, särötöntä tehoa. Kaiuttimen kannalta puhtaampi teho on myös turvallisempaa: Joskus takavuosina kaveri ihmetteli kaiuttimien käryämistä, vaikka oli vaihtanut vahvarin pienempään.. Ei se teho (käytännössä, siis) kaiuttimia riko, vaan särö.

      Noitten ihmevehkeitten useammat sadat watit on toki yleensä ihan mitattua tehoa, mutta jostain kumman syystä säröarvot jätetään ilmoitamatta..=)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      125
      2048
    2. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      233
      1800
    3. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      59
      1403
    4. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      113
      1281
    5. Olisi hauska tietää

      Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon
      Ikävä
      64
      1238
    6. Apua. Onks mä jotenki erikoinen ?

      Oon ihastunu paljon vanhempaan mieheen.
      Ikävä
      102
      1085
    7. Minun on vaan päästettävä irti

      Toiveesta. Satutan vain itseäni😥😔. Toivon sinulle pelkkää hyvää, eläthän elämäsi parasta aikaa, mutta en halua enää k
      Ikävä
      37
      940
    8. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      65
      907
    9. Kertoisit jo

      Rakastatko minua vai olenko käsittänyt väärin onko tämä vaan ystävyyttä tai kaveruutta? En haluaisi enää nolata itseäni
      Ikävä
      45
      847
    10. En koskaan saanut asiattomia kuvia!

      Silloin kun olin vielä nuori, kukaan mies ei koskaan lähettänyt minulle asiattomia kuvia itsestään. Jos tiedätte mitä ta
      Sinkut
      156
      811
    Aihe