Seeprapeiposta

LiskoSisi

Hei, olisin hankkimassa parin seeprapeippoja. Toinen olisi uros ja toinen naaras. Haluaisin nyt vähän tietoa siitä, että minkä kokoisen häkin pitäisi olla? Olen katsellut netistä, ja olen löytänyt sopivia, mutta luulen että ne ovat liian ''isoja'' linnuille. Hinta tulisi olemaan 100 euron molemmilla puolilla. Pesimistä yrittäisin kokeilla linnuilla, kun olen nyt niin kiinnostunut :D Tarvikkeista olen ottanut jo selvää, mutta tämä häkki on vain ongelmana. http://www.lemmikkiexpress.fi/product_catalog.php?c=27 pystyiskö joku esim. tosta osotteesta löytämään sopivaa häkkiä kahdelle seeprapeipolle? Niin ja sitten, meidän mummolassa on ihan hyväkuntoinen undulaattien häkki, jossa oli 1-2 undulaattia. Voin ottaa siitä kuvan, ja laittaa tänne, jos jotain kiinnostaisi sitä nähdä. Ei se häkki hirveen pieni eikä iso ole. Mitat on lähellä 60x50x70. Olen sitten Kuopiosta päin :) Yrittäkää vastata mahdollisimman nopeasti.

8

537

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • LiskoSisi

      Niin muute, että pystyiskö häkin tehä ite? :D Jos voi, ohjeet? :)

    • LiskoSisi

      Sain selville, että mummolassa oleva lintuhäkki (siinä ei ole muoviastiaa alla) niin sen koko on 65x30x40

      • LiskoSisi

        29062009013.jpg


    • -M-

      Voi ystävä rakas, eihän linnun häkki ikinä mitenkään voi olla liian iso! (Häkin pinnaväli toki voi olla liian iso mutta se nyt on vähän eri asia...)
      Eli lemmikkiexpressin häkeistä itse ottaisin seepriksille tämän: http://www.lemmikkiexpress.fi/product_details.php?p=281
      Tuo unduhäkkisi on suunnilleen minimisuosituskokoa millekään linnulle, siis MINIMI, eli vielä kaukana hyvän ja reilun kokoisesta häkistä. Menee jos isompaa ei millään mahdu ja linnut saavat lentää paljon vapaana (ja pinnaväli on sopiva)...

      Häkin voi toki tehdä itsekin, puukehykseen pienisilmäistä verkkoa niin kotiin saa vaikka kunnon aviaarion pikkusiivekkäille. Riittävässä tilassa linnut ovat paljon vilkkaaampia ja käytökseltään luontevampiakin kuin noissa minimipurkeissa. Parimetrisessä lentohäkissä (tai vielä isommassa, siis vaakasuorana lentomatkana) alkaa olla jo mahdolllisuus vähän lennähtääkin ja linnut parhaimmillaan. Jos tehdashäkin otat niin huomaa että siitä ei linnulle ole kauheasti iloa jos häkki on toista metriä korkea mutta pohja akuankan kokoinen...

      Jos nyt otat nuoren pariskunnan, niin tarkista että ne eivät ole sukua toisilleen (ei siis missään nimessä vaan kahta lintua samasta poikueesta) ja odota että peipot ovat vähintään vuoden vanhoja ennen kuin edes harkitset sitä pesitystä... Siinä odotellessa on hyvää aikaa hankkia tietoa enemmän, se pesitys kun on paljon muutakin kuin vain tarpeelliset varusteet, ainakin jos sen haluaa oikein ja vastuullisesti tehdä.

      • LiskoSisi

        Kiitos tiedosta :) Huoneeseeni ei kamalan isoa häkkiä mahdu, tuo häkki mitä ehdotit, on siinä ja tässä, että mahtuisi lipastoni päälle. Ajattelin ostaa tuon häkin tai sen siitä pienemän version, mutta en ole vielä ihan varma. Myöhemmin sen kuitenkin ostaisin, kun linnut ''isommiksi'' kasvavat. Aloitan luultavasti tuolla undulaatin häkillä, jossa pidän lintuja ainakin 0,5-1 vuoden ajan, ennen kun ostan tuon isomman :) Mutta siinä undujen häkissä ei ole sitä muovihommelia alla, mikä huoltoluukku onkaan :D Pystyiskö semmosia ostaman ihan erillisinä kaupasta, vai oisko ohjeet millä voisin tehä sen pohjahommelin? :D Toivon että vastaat pian -M- tai joku muu :)


      • -M-
        LiskoSisi kirjoitti:

        Kiitos tiedosta :) Huoneeseeni ei kamalan isoa häkkiä mahdu, tuo häkki mitä ehdotit, on siinä ja tässä, että mahtuisi lipastoni päälle. Ajattelin ostaa tuon häkin tai sen siitä pienemän version, mutta en ole vielä ihan varma. Myöhemmin sen kuitenkin ostaisin, kun linnut ''isommiksi'' kasvavat. Aloitan luultavasti tuolla undulaatin häkillä, jossa pidän lintuja ainakin 0,5-1 vuoden ajan, ennen kun ostan tuon isomman :) Mutta siinä undujen häkissä ei ole sitä muovihommelia alla, mikä huoltoluukku onkaan :D Pystyiskö semmosia ostaman ihan erillisinä kaupasta, vai oisko ohjeet millä voisin tehä sen pohjahommelin? :D Toivon että vastaat pian -M- tai joku muu :)

        Kysele eläinkaupoista saako varaosina jotain vastaavaa tai katsele ihan jostain tarjoustalosta tms löytyisikö häkkiin sopivankokoista muovilaatikkoa alle. Jos ei muu auta niin taittele jostain pienisilmäisestä verkosta tai hätätilassa vaikka pahvista siihen pohja.
        Ihan vakavissaan muuten nuo lemmikkiexpressin häkit alkaa olla siedettävän kokoisia, mutta kuvista ei ihan varmasti näe onko pohjassa mitään sivulle vedettävää vatia (kannattaa tietysti kysyä ja varmistaa kaupasta) tai niin isoa luukkua että esim koko seinän saisi auki. Jos ei ole niin aina pohjaa siivotessa joutuu koko häkkiosan nostamaan sivuun, ja isommissa häkeissä se voi pidemmän päälle alkaa tympäisemään etenkin vähääkään ahtaammassa paikassa...


      • -M-
        -M- kirjoitti:

        Kysele eläinkaupoista saako varaosina jotain vastaavaa tai katsele ihan jostain tarjoustalosta tms löytyisikö häkkiin sopivankokoista muovilaatikkoa alle. Jos ei muu auta niin taittele jostain pienisilmäisestä verkosta tai hätätilassa vaikka pahvista siihen pohja.
        Ihan vakavissaan muuten nuo lemmikkiexpressin häkit alkaa olla siedettävän kokoisia, mutta kuvista ei ihan varmasti näe onko pohjassa mitään sivulle vedettävää vatia (kannattaa tietysti kysyä ja varmistaa kaupasta) tai niin isoa luukkua että esim koko seinän saisi auki. Jos ei ole niin aina pohjaa siivotessa joutuu koko häkkiosan nostamaan sivuun, ja isommissa häkeissä se voi pidemmän päälle alkaa tympäisemään etenkin vähääkään ahtaammassa paikassa...

        Nyt vasta huomasin että häkistä olikin tarkemmat mitat ja olikin kutistunut reilusti alle sen minimikoon. Eli ei mitään elävää tuohon vanhaan häkkiin vakituisesti elleivät saa lennellä käytännössä koko ajan vapaana!


      • LiskoSisi
        -M- kirjoitti:

        Nyt vasta huomasin että häkistä olikin tarkemmat mitat ja olikin kutistunut reilusti alle sen minimikoon. Eli ei mitään elävää tuohon vanhaan häkkiin vakituisesti elleivät saa lennellä käytännössä koko ajan vapaana!

        No, ne undulaatit eli häkissä 4-5 vuotta, eikä niitä juurikaan lennätetty huoneissa. Eli kyllä mielestäni sinne linnut pystyisivät mennä asumaan. Eläinkaupassa kysyttiin tuon häkin kokoa, ja sanoivat että on minimikokoa, ja jos lennättää päivässä tunnin verran, niin kyllä heidän mukaan niillä on hyvät olosuhteet. Sitten kysyttiin tuota muovipohjaa, niin sanoivat että voivat tehdä erikoistilauksen, jos niin haluamme. Harkinnan varassa on vielä koko lintujuttu. Ennen joulua päätetään lopullisesti, hommataanko ne vai ei. Sitten olisi vielä hieman kysymyksiä. Miten noitten lintujen kanssa toimii tuo matkailu? Pitääkö ne ottaa aina matkalle mukaan, vai onko hoitoloita, jonne voisi viedä linnut turvalliseksi loman ajaksi?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      115
      9194
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2698
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      150
      2484
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2019
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1766
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1560
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1527
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      10
      1458
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      7
      1320
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1316
    Aihe