Kasvattajan vastuu!?

kuka kantaa?

Kuinka tarkkaan te kasvattajat katsotte kelle pennun myytte?

Naapurissamme on alle kolmekymppisellä nuorella parilla pari vuotias rotikkauros, joka ei ole millään muotoa heillä hanskassa. He joutuvat käyttämään sitä yhdessä lenkillä, koska yksin eivät pärjää. Koira kulkee aina kuonokopassa. Kun koira päättää mennä jonnekin, riuhtaisee se taluttajat mukanaan ojaan. Toisia koiria kohtaan se käyttäytyy erittäin aggressiivisesti, hyvä kun saavat sen pidettyä kiinni.

Suurnautserin ja käppänän omistajana voin sanoa että omat koirani eivät koskaan ole käyttäytyneet sitten pentuiän jälkeen moisella tavalla. En missään nimessä syytä koiraa tai rotua, vaan omistajia. Lisäksi perään varsinkin tämän kokoisten ja luonteisten koirien kasvattajilta vastuuta siitä keille koira myydään. Vain erityistapauksissa suostuisin myymään rotikan tai suursnautserin kaltaisen koiran ensimmäiseksi koiraksi. Riski sille että koira vie omistajaa 6-0 on liian suuri otettavaksi. Vaikka kaiken kokoiset koirat on koulutettava, ovat hätätilanteissa pienet koirat hallittavissa voimalla. Ison ja voimakkaan koiran, jolla on mahdollisuus saada paljon tuhoa aikaan, tulee olla täysin omistajansa hallinnassa.

Muutoin syyttömät ja oikeissa käsissä loistavat koirat saavat turhaan "tappajakoiran" maineen.
Kasvattajat joilla motiivina on pelkkä raha, ja jotka siitä syystä suostuvat myymään koiriaan täysin kokemattomille egonkasvattajille, ovat todellinen uhka koko rodulle. Pienenkin koiran omistajana, en todellakaan haluaisi kokea tilannetta jolloin pitelemätön rotikka tai joku muu iso koira hyökkäisi perheenjäseneni kimppuun, todennäköisesti kohtalokkain seurauksin.

Haluaisinkin kuulla teiltä kasvattajat että mitkä ovat kriiterinne koiran saamiseen teiltä?

4

656

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kasvattajan kamu

      No ensinnäkin ostaja voi valehdella suut ja silmät täyteen. Esim.minä olen kokenut minulla on ennenkin ollut rottweiler, minä olen käynyt kursseja joilla opetetaan miten rottweilerin kanssa toimitaan, minä asun maalla, minä asun omakotitalossa ja minulla on jo koira(iso) olemassa, minä kuljen sryn kentillä oppimassa. kotonani on ollut rottweiler joten tiedän siitä melkolailla.olen ennenkin harrastanut isojen koirien kanssa.
      Tässä oli esimerkkejä.
      Mutta kasvattajan täytyykin sanoa ennen myyntiä että hän käy tarkastamassa koiran tilanteen silloin tällöin, jolloin ostaja jäisi valheestaan kiinni. Ja kasvattajan myös täytyy tarkastaa myymänsä koiran tilanne edes joskus.
      Ei kasvattaja voi kaikkea tietää, on yritettävä luottaa ostajaan. Ja ostajahan voi kohdella koiraansa sitten miten haluaa.

      • Myyjä/ostaja

        Kasvattajalla on vastuu myydessä ja ostajalla sen jälkeen pennusta/koirasta.
        Kasvattajan on jälkeenpäin hyvin vaikea puuttua myymänsä pennun kasvatukseen jos ostajat eivät sitä halua. Kasvattajan OIKEUDET (ei korvausvelvollisuudet pennun virheistä) pentuun loppuvat, kun pentu on maksettu vaikka sopimuksessa lukisi mitä.


      • ...
        Myyjä/ostaja kirjoitti:

        Kasvattajalla on vastuu myydessä ja ostajalla sen jälkeen pennusta/koirasta.
        Kasvattajan on jälkeenpäin hyvin vaikea puuttua myymänsä pennun kasvatukseen jos ostajat eivät sitä halua. Kasvattajan OIKEUDET (ei korvausvelvollisuudet pennun virheistä) pentuun loppuvat, kun pentu on maksettu vaikka sopimuksessa lukisi mitä.

        Oletko koskaan ajatellut, että koirassakin voi olla vika..?? Asia ei ole niin yksinkertainen kun luulet..!
        Tutullani oli Rotikka 10 vuotiaaksi asti jonka jälkeen koiralle tuli aivokasvain ja koira muuttu.. Alkoi agressiiviseksi ihmisille sekä eläimille.. Tai koiralla voi olla jo pennusta vikaa päässä.. AINA EI KASVATTAJAA VOI SYYTTÄÄ!


    • tiuska

      Millä tavalla koira on ollut aggressiivinen muita koiria kohtaan? Oletko nähnyt sen hyökkäävän muita koiria kohtaan "tappajana"; niinkuin nyt annat tästä koirasta kuvan? Kai tiedät että jotkut koirat ihan tervehtivätkin murisemalle jne, eivätkä tarkoita pahaa. Ja parivuotias kun on vielä ihan täysin pentu niin vaikea uskoa että se nyt kaiken haluaisi tappaa.
      Kulkee kuonokopassa AINA? Sitä nyt en kyllä hyväksy edes minä, itselläni on vuoden ikäinen rottis ja kuonopantaa olen kyllä käyttänyt mutten koskaan ole tarvinnut koppaa..

      En ole samaa mieltä kanssasi siitä,että kasvattajalla olisi jotenkin suurempi vastuu kuin koiran uudella omistajalla,mielestäni uusi omistaja on VÄHINTÄÄNKIN yhtä paljon vastuussa siitä,millaiseen kotiin koira päätyy. Itselläni on todellakin siis ENSIMMÄINEN oma koira ja rottis-uros eikä meillä ole koskaan ollut mikäänlaisia ongelmia koiran kanssa, ei koulutuksessa eikä missään muussakaan. Rottis on vaan vaativa rotu ja kyllä ne kasvattajat tietävät kenelle niitä voi myydä ja kenelle ei.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1888
    2. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      119
      1858
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1838
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1620
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1442
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1256
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1150
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe