Sunnuntaina jysähti.
Kuume nousi hujauksessa 38,4:ään, kun normaalilämpöni on pyörinyt tuossa 35,9-36,2:n hujakoilla. Kurkku karheentui, räkä valui, nivelet ja lihakset kipeytyivät ja pää oli kuin siellä olisi jyskyttänyt vähintäinkin kolme seppää.
Jep; kesälunssahan tuo näytti iskeneen oikein voimilla.
Maanantaina, räityn yön ja kolmen parasetamooliporejuoman ja Nasol-nenäsuihkeen ahkeran käytön jälkeen kuume alkoi laantua, eikä paljon muuta kuin käheys, nuha, vetämätön olo ja todella kipeät lihakset enää ollutkaan jäljellä taudista.
Tulipa silti mieleen soittaa maan mainioon terveysneuvontanumeroon 10023 ja kysyä, josko olisi syytä hakeutua verikokeeseen mahdollisen sikaflunssatartunnan pois sulkemiseksi - olenhan päivittäin oppaan työssäni tekemisissä kymmenien jos en satojen turistien kanssa, jotka puolestaan ovat matkallaan tekmisissä satojen, jos eivät tuhansien muiden turistien ja laiva-/lentokone-/lentokenttähenkilökunnan kanssa.
Terveysneuvontanumerosta minua neuvottiin soittamaan terveyskeskukseen.
Soitin.
Siellä minulta kysyttiin, olenko viikon sisällä ollut matkoilla - lentänyt lentokoneessa sun sellaista tai ollut läheisessä tekemisessä sellaisen henkilön kanssa, joka on diagnostisoitu sikaflunssaiseksi.
No en ole. Mutta nämä matkailijat puolestaan kukin ovat. Ja kun näen heidät vain parin-kolmen-neljän tunnin ajan, niin mistä helkkarista tiedän, josko he ovat olleet tekemisissä viruksen kantajan kanssa.
Muut eivät kiinnostaneet terveyskeskusta - ainoastaan se, missä MINÄ olin ollut... siispä eivät antaneet lähetettä verikokeeseen, kun "en täytä kriteereitä" siis lue nuo lentokone- yms. olosuhteet.
Terveyskeskuksesta neuvottiin silti vielä soittamaan Auroran sairaalan infektiopolille ja kysymään sieltä, josko suosittelevat verikoetta.
Soitin. Sieltä neuvottiin soittamaan terveysneuvontanumeroon 10023, infektiopoli kun sulkee jo kello 15.
No hyvä näin; minähän jaksan nyt jo vallan mainiosti. Silti: olenko nyt sitten ehtinyt tartuttaa (kenties kantamani?) sikaflunssan niihin yli sataan matkustajaan, joiden kanssa olen kierrellyt kaupunkia sunnuntain jälkeen? Enhän pannut itseäni omaehtoisesti karanteeniin, kun eivät lääkäritkään kokeneet minun potevan muuta kuin harmitonta kesäkylmettymistä.
Mietinpä silti: nyt kun tänään ilmeni tuo tusinan verran infektioita Princess-risteilylaivalla, niin tuntuu kummalliselta, että terveydenhoidon ammattilaiset eivät näe, mikä taudin leviämisen vaara piilee maahan tulevien matkailijoiden piirissä ja tietenkin heidän kanssaan työskentelevien piirissä. Maalaisjärjellä varustettuna lähettäisin tällaiset potentiaaliset viruksen kantajat kipin kapin verikokeeseen.
Vaan mitä tehdä, kun ei sinne vapaaehtoisesti ilmoittautuvanakaan eikä edes polvilleen pyytävänä pääse.
Ja näinkö estetään sikaflunssan leviäminen?
55
4008
Vastaukset
Ei terveydenhuollolla ole resursseja, etenkään nyt kesälomakaudella hoitaa edes akuutteja, todella sairaita tapauksia, saati sitten seuloa, tutkia ja eristää lievästi kuumeisia flunssaisia.
Miten tähän on tultu voi tietysti jokainen kysäistä omalta kansanedustajaltaan. Suomen terveydenhuolto on nyt niin tiukoilla, että esimerkiksi katastrofivalmiudesta oikeasti vaarallisen pandemian iskiessä voivat viranomaiset vain haaveilla.- .-.-.-..-..--
Tätä rokotetta tulee saamaan kaikista tärkeimmät henkilöt mm. kokoomuslaiset kansanedustajat.
- Mietinpä vain
Mietinpä yhä vain, missä mättää. Sillä luulisi, että yksinkertainen verikoe on halvempi a nopeammin nipsaistu kyynärtaipeesta kuin nuo lukuisat puhelinkeskustelut, joihin hoitohenkilöstö ryhtyi. Puhuin soittojeni aikana niin hoitajien kuin kahden lääkärinkin kanssa, muutaman kanssa pariin-kolmeenkin otteeseen. Siinä ajassa olisi palveltu jo parikymmentä testattavaa ja aikahan on lisäksi rahaa, eikös vain?
Sorry vain, mutta pysyn kannassani: kyse on asenneviasta, ei resursseista. Mietinpä vain kirjoitti:
Mietinpä yhä vain, missä mättää. Sillä luulisi, että yksinkertainen verikoe on halvempi a nopeammin nipsaistu kyynärtaipeesta kuin nuo lukuisat puhelinkeskustelut, joihin hoitohenkilöstö ryhtyi. Puhuin soittojeni aikana niin hoitajien kuin kahden lääkärinkin kanssa, muutaman kanssa pariin-kolmeenkin otteeseen. Siinä ajassa olisi palveltu jo parikymmentä testattavaa ja aikahan on lisäksi rahaa, eikös vain?
Sorry vain, mutta pysyn kannassani: kyse on asenneviasta, ei resursseista.Sinulta olisi otettu nenänieluimunäyte verikokeen lisäksi ja pyöräytetty aikamoinen koneisto näytettä tutkimaan. PCR-tutkimukset eivät todellakaan ole halpaa huvia... Saatikka monien ammattilaisten työaika (ylityöt, mahd. ylimääräiset sunnuntaityöt), eristys, näytekuljetukset erikoislaboratorioon...). Eli yksinkertainen se juttu ei ole.
- lööppitauti
Struudeli77 kirjoitti:
Sinulta olisi otettu nenänieluimunäyte verikokeen lisäksi ja pyöräytetty aikamoinen koneisto näytettä tutkimaan. PCR-tutkimukset eivät todellakaan ole halpaa huvia... Saatikka monien ammattilaisten työaika (ylityöt, mahd. ylimääräiset sunnuntaityöt), eristys, näytekuljetukset erikoislaboratorioon...). Eli yksinkertainen se juttu ei ole.
Nuhaiset laitetaan säilöön jatkossakin tuloksiin asti, mutta nyt kun sairaus leviää, levitellään käsiä kalleuden takia.
Rukoileminen on varmempaa kuin luottaa avun saamiseen kansanterveyslaitokselta. Ensin pelottelevat lööpeissä kuolemilla ja sitten jättävät sairaat yksin pelon kanssa. - Kun soitin TK
Nyt olo vielä pahempi ei ne välitä meistä tai on vaan niin tyhmiä
Soitto Arvauskeksukseen…
TH: Päivystys
M: Hei onkohan minulla mahdollisesti tämä sikainfluenssa, influenssa on ja oireet täsmäävät siihen sikaflunssaan.
TH: Minkälaisia oireita?
M: Kuume 38 Kurkkukipu Yskä Päänsärky Lihaskipu Löysä vatsa Ym.
TH: Milloin ne alkoivat
M: Tänään aamupäivällä
TH: Oletteko ollut ulkomailla.
M: En mutta tapaan paljon ulkomaalaisia päivittäin.
TH: Onko heillä todettu laboratorio tutkimuksissa sikainfluenssaa
M: En usko, ei kai ne silloin matkustelisi
TH: No ei se sitten voi olla sikaflunssaa
M: Miten niin, jostainhan se tarttuu ulkomailla ihmisiin ja he tartuttavat sitä sitten eteenpäin.
TH: Joo mutta ulkomaalaisen tapaus pitää olla laboratoriossa varmennettu.
M: Siis… No hyvä ja aina parempi minulla ei sitten voi olla sikainfluenssaa, mikä köhän minulla olisi influenssa oireet ovat ihan selvät ja tämä löysä vatsa siihen vielä päälle viittaa silloin sikainfluenssaan kun ei tavallisen influenssan oireisiin taida kuulua.
TH: Kaikenlaista on liikkeellä
M: Niin kuin influenssaa jossa on sikainfluenssan oireet?
TH: Kyllä kaikenlaista on liikkeellä suomen kesässä
M: Myös tämmöisillä oireilla
TH: Kyllä
M: No hyvä tietää, en sitten varaa aikaa, kiitos hei. - virheinvestoint
Tamiflun ostaminen Suomeen oli virheinvestointi.
Kun sikaflunssasta tulee täällä epidemia, tamiflu ei enää siihen tehoa.
Nuokin rahat olisi voinut kättää järkevämmin, eikä hötkyillä.
Järkevämpää on tehokas rokote, ja jokaiselle. - tyhjä hylly
virheinvestoint kirjoitti:
Tamiflun ostaminen Suomeen oli virheinvestointi.
Kun sikaflunssasta tulee täällä epidemia, tamiflu ei enää siihen tehoa.
Nuokin rahat olisi voinut kättää järkevämmin, eikä hötkyillä.
Järkevämpää on tehokas rokote, ja jokaiselle.Kaik män.
- on päällä
Kun soitin TK kirjoitti:
Soitto Arvauskeksukseen…
M: Hei onkohan minulla mahdollisesti tämä sikainfluenssa, influenssa on ja oireet täsmäävät siihen sikaflunssaan.
M: Miten niin, jostainhan se tarttuu ulkomailla ihmisiin ja he tartuttavat sitä sitten eteenpäin.
M: Siis… No hyvä ja aina parempi minulla ei sitten voi olla sikainfluenssaa, mikä köhän minulla olisi influenssa oireet ovat ihan selvät ja tämä löysä vatsa siihen vielä päälle viittaa silloin sikainfluenssaan kun ei tavallisen influenssan oireisiin taida kuulua.
M: No hyvä tietää, en sitten varaa aikaa, kiitos hei.Tauti on levinnyt ympäri maailman. Yhdysvalloissa on jo yli miljoona sairastunutta. Joka maasta löytyy sairastuneita, joten ei kai Yhdysvalloissa käynti enää ole ainoa tartunnan lähde?
Olisiko aika päivittää terveyskeskusten ohjeet? - USAn matkaaja
Kun soitin TK kirjoitti:
Soitto Arvauskeksukseen…
M: No hyvä tietää, en sitten varaa aikaa, kiitos hei.Mielenkiintoista, miten vaihtelevasti tähän suhtaudutaan. Luin paluulennolla USAn matkaltamme, että suomalainen hääpari, joka oli käynyt häämatkalla Kaliforniassa, oli todettu sikaflunssaiksiksi ja komennettu karanteeniin. Aloin vähän huolestua...
Myös me olemme olleet 3 viikon lomamatkalla USAn länsirannikolla, jolta tulimme 4.7. Siellä ei kyllä huomannut minkäänlaista hysteriaa, joka täällä median ansiosta vallitsee! Kellään ei ollut kasvomaskia enkä havainnut yhtäkään flunssaista ihmistä, missä kuljimme. Pestiin kyllä käsiämme aika ahkeraan ja koetettiin olla vähän varovaisia. Ainakin vielä 3 päivää paluun jälkeen olemme oireettomia. Kuka tietää, selviämmekö ilman tartuntoja, mutta kyllä 3 viikon matka sellaisessa vilinässä olisi ehkä jo pitänyt näkyä selkeinä oireina? Toivottavasti ei tule mitään oireita, niin ei tarvitse ruveta soittelemaan kaikkiin "palvelunumeroihin", joiden kanssa viimeistään sairastuu vähintään stressiin.
- Kuume ei uusi juttu
2-3 vuotta sitten minulla oli kuumetta ainakin yli 40 astetta, jossain 42-44 paikkeilla ja tipahti ja nousi kokoajan ja kesti noin viikon tuo ja ylikin taisi ja sitten tulin terveeksi. Lääkärissä kävin tuolloin ja pelkkä kuume oli, verikokeet otettiin käsivarresta vai mikä se varsi nyt onkaan ja sillä saakelin pitkällä piikillä.
Sikainfluenssa on pelkkä pelote markkinoille, että kaikki sianlihat ei myy hyvin kun taas lehmää ja muuta lihaa ostettaisiin enemmän. Sehän oli tässä vasta se lintuinfluenssakin. Lehmäinfluenssaahan oli noin 4-5 vuotta sitten mitä minä kymppiuutisia katselin.
NE ON PELOTTEITA KANSALLE että jonkun toisen talous menisi paremmin.- ihmetyttää
ihmetyttää kun käsketään soittamaan terveyskeskukseen,jos epäilee sikainfulenssaa.
Mutta,ei ainakaan Vantaalla,kukaan vastaa sen ainoa tunnin aikana jolloin vois soittaa.
Saa kyllä sairastaa yksin ja levittää tautia.
Milloin,pääsee terveyskeskukseen ja milloin vastataan puhelimeen? - jooniinsiiseiku
Jopa epäilisin tuota 42-44asteen ruumiinlämpöäsi. Jopa niin yksinkertaisesta syystä, että aivoissa on valkuaisaineita (samaa ainatta kuin kananmunan valkuainen) ja oletko koskaan huomannut mitä kananmunalle käy paistaessa? Eli valkuaisaine hyytyy 42 asteessa, eikä siitä enää notkistu.
- Saunakko PErhe
jooniinsiiseiku kirjoitti:
Jopa epäilisin tuota 42-44asteen ruumiinlämpöäsi. Jopa niin yksinkertaisesta syystä, että aivoissa on valkuaisaineita (samaa ainatta kuin kananmunan valkuainen) ja oletko koskaan huomannut mitä kananmunalle käy paistaessa? Eli valkuaisaine hyytyy 42 asteessa, eikä siitä enää notkistu.
Et ole varmaan koskaan elämässäsi käynyt saunassa.
- Nuhapossu
Sikainfluenssa ei tartu sian lihaa syömällä (toisin kuin lintuinfluenssassa, tai ns. hullun lehmän taudissa). Tämä influenssa tarttuu ihmisestä toiseen mm. pisaroina. Tämä tekee siis sikainfluenssasta paljon vaarallisemman, kuin edellä mainitut muut pandemiat.
- nousu ja ilman
Saunakko PErhe kirjoitti:
lämpötila on täysin eri asioita.
Saunan sisäilma voi olla vaikka sata-asteista, mutta ei se nosta kehon lämpötilaa koska iho on sen verran heikko lämmönjohde johtuen siitä että keho erittää pois nestettä hikenä, mutta erityisesti koska ilmassa on vain vähän kosteutta jolloin ilman vesihöyry ei pääse polttamaan. Sen sijaan sata-asteinen metallitanko polttaa ihon välittömästi, kuten myös sata-asteinen, eli kiehuva vesi koska ne ovat hyviä johtamaan lämpöä pois iholta.
Ruumiinlämpöä säätelee aivoissa eräs elin joka laskee lämpötilaa hieman kun mennään kuumaan ja nostaa taas vähän kun ollaan kylmässä tai kun taistellaan bakteereita vastaan koska taudinaiheuttajatkaan eivät pidä liian lämpimästä. Lämpöä ei voi kuitenkaan nostaa tai laskea paljon koska se vaikuttaa haitallisesti sisäelinten toimintaan ja esimerkiksi aivoihin. Jos kehon sisälämpötila nousee yli 40 asteen, silloin on tosi kyseessä koska, kuten jo joku ehti sanomaan, aivoista tulee kokkelia vain muutamaa astetta lämpimämpänä. On kuoleman vaarallista jos kuume nousee yli 40 asteen. Silloin on ehdottomasti otettava peitot tai vaatteet pois päältä ja yritettävä pitää lämpö alle 40 asteen vaikka se olisi potilaasta kuinka ärsyttävää tahansa. Jos kuitenkin lämpö siitä huolimatta nousee, niin silloin on mentävä kylmään suihkuun tai kylpyyn niin että kylmä vesi jäähdyttää kehoa. Ulos pakkaseen meneminen ei auta koska, kuten äsken kerroin, lämpö ei johdu ulkoilmaan pois ruumiista ulkoilman liian vähäisen kosteuden vuoksi.
Ihminen pärjää pakkasessakin jonkin aikaa alasti jos hän ei hikoile, eikä koske kylmään, kuten lumeen ja jos ei tuule, mikä taas edistää hien haihtumista iholta erittäin tehokkaasti.
Jos haluat testata mitä tapahtuu kun kuumetta tulee liikaa, ja tämä ei ole mikään vitsi, niin ota miehen spermaa käsillesi. Se on juoksevaa käsissä, vaikkakin alkaa kuivua nopeasti. Jos kuitenkin yrität pestä spermaa pois kuumalla vedellä se menee välittömästi liisterimäiseksi kokkeliksi jota on mahdotonta huuhdella pois ja se menee kokkeliksi vähän päälle neljäkymmentä asteisessa vedessä, mikä käsille tuntuu kuumalta. Samoin tekee veri. Siksi aina esimerkiksi verta pestessä kehotetaan pesemään tärvelty kangas kylmällä vedellä, ei kuumalla. Sama koskee myös vaatteita joihin on päätynyt spermaa. - lähihoitaja222
Saunakko PErhe kirjoitti:
edellinen oli tosiaankin oikeassa, jos ihmisen kehon lämpö nousee 42 asteeseen aivojen valkuainen alkaa kypsyä. Saunassa ei ihmisen lämpötila nouse saunan lämmön mukaisesti siksi, koska ihminen hikoilee ja se säätelee kehon lämpötilaa Kannattaa mitata kehon lämpötila saunassa jos ei usko edellä olevaa.
- xzzswq
ihmetyttää kirjoitti:
ihmetyttää kun käsketään soittamaan terveyskeskukseen,jos epäilee sikainfulenssaa.
Mutta,ei ainakaan Vantaalla,kukaan vastaa sen ainoa tunnin aikana jolloin vois soittaa.
Saa kyllä sairastaa yksin ja levittää tautia.
Milloin,pääsee terveyskeskukseen ja milloin vastataan puhelimeen?Juu, tosi yllättävää... Meinaan, ettei täällä Helsingissä pääse terveyskeskukseen puhelimella läpi normaalistikaan, saati että lääkäriaikaa saisi. Olen koko ajan ihmetellyt, että miten sellaisesta tavoittamattomasta arvauskeskuksesta on kenellekään hyötyä varsinkaan panepidemian aikana.
- laivalastillinen H1N1
Sairastuneet tulivat puolestaan "väärästä" maasta, eikä heitä suostuttu ottamaan vastaan.
Viikon parin päästä Suomessa tulee riehumaan lintuinfluenssa pitkin poikin pohjolaa. Nyt on jo toimittu leväperäisesti, luottaen vain parista maasta matkanneita tarkastamalla.
Mitään ei ole enää tehtävissä. Jättimäinen laiva, joka oli lastattu lintutautisilla, kävi levittämässä tautia Helsingissä ja tulevat keskiviikkona uudelleen Helsinkiin, kun kävivät välillä Pietarissa tartuttamassa.
Viranomaiset sanovatkin nyt, ettei lintutauti leviä katutartuntana herkästi.
Leikittelevät hengillä. - se possuilu menee
Itse koin tuon saman soittelurumban tänään. kaikki oireet täsmää, paitsi tuo korkea kuume, lämpöä kyllä on. Olen jo valmiiksi toisen taudin takia särky ja antibiottikuureilla. Puoli astetta "liian alhainen" kuume, mahtaneeko olla lääkkeiden takia, niin en joudu/pääse testattavaksi. Matkaseurani testattiin positiiviseksi, sen muistin kyllä myös mainita :) Mutta näin se toimii, hänelle nousi kuume ja minulle ei. En ainakaan stressaa ollenkaan jos tautia kannan ja eteenpäin leviää, soitin 5 puhelua eri paikkoihin, juttelin lääkärin kanssa ja ohje oli että ei kannata nyt julkisiin paikkoihin mennä yskimään, sillä hänen mielestään riski oli kuitenki suhteellisen pieni että minulla olisi sama tauti. Onneksi tuo tauti on vaan paha flunssa, eikä se ole kovin vaarallinen kuin jo valmiiksi sairaille ihmisille, turhaa hälyä, mutta mahtaa olla testit kalliita tehdä suomessa jos niihin ei oteta ihmisiä. Niin, ja jos minut luokitellaan tapaukseksi jolla ei luultavasti ole ko tautia, niin ei kyllä lääkäriaikoja heru myöskään etten vain tartuta ;). Jotain on tässä kiemurassa todella kiemurassa.
- korvessa asuja
Mitä olen New Scientist lehteä lukenut niin ainakin siinä lehdessä tuntuu olevan mielipide että sikainfluenssan leviämistä ei enää voi estää ja se tulee leviämään kesän ja syksyn aikana ympäri maailmaa
paniikkiin en näe mitään syytä kuitenkaan koska nykyinen muoto ei ole kovin tappava ollut, ja ehkä jopa eduksi sairastaa se lievempänä jos käy niin kuin myös epäilleet että myöhemmin vakavampana muotona leviää
Toisaalta ihmiset herkästi luulee saaneensa jotain mistä paljon puhutaan vaikka aivan tavallinen flunssakin olisi - ihmetyttää
olen pitkin kevättä sairastanut mm. angiinan, korvatulehduksen ja nyt oli kummallinen flunssa johon kuului tavallisten oireiden lisäksi keuhkokipua ja kieli muuttui valkoiseksi, olisikohan ollut sikaflunssa? olin ulkomailla (mutten lähelläkään amerikkaa) toukokuussa.
- Suu auki - ihmetyksestä
ihmetyttää kirjoitti:
olen pitkin kevättä sairastanut mm. angiinan, korvatulehduksen ja nyt oli kummallinen flunssa johon kuului tavallisten oireiden lisäksi keuhkokipua ja kieli muuttui valkoiseksi, olisikohan ollut sikaflunssa? olin ulkomailla (mutten lähelläkään amerikkaa) toukokuussa.
Kun sikaflunssasta alettiin puhua toista kuukautta sitten, suomalaiset "asiantuntijat" toisensa perästä vakuuttivat, että sen Suomeen leviäminen on häviävän pieni mahdollisuus tai ainakin siihen kuluu pitkästi aikaa, eikä ole syytä rajoittaa lentoliikennettä. No, mitens nyt on käynyt? Kyse on flunssasta, joka leviää kuin nokkonen kaikilla mahdollisilla tavoilla. Onneksi ei ole tuon tappavampi, mutta tämä hyssyttelevä ja yliolkainen suhtautuminen ihmetyttää. Aivan kuin leikittäisiin ihmisten hengillä, jottei tarvitsisi tehdä mitään kuin vasta viimeisessä pakossa, kun ei mitään ole enää tehtävissä.
Aidsiakin markkinoitiin aluksi homojen tautina, kunnes hups yllättäen huomattiin, että sitä sairastavat heterotkin; mistähän olivat mahtaneet moisen saada? Ei tainnut lääkärikunta tuntea sanaa bi. Sen jälkeen etenkin Afrikan maissa ja etelä- ja itänaapurissammekin ollaan oltu helisemässä ko. sairauden kanssa.
Edellä olleet kommentit vain alleviivaavat terveysviranomaisten välinpitämättömyyttä, saamattomuutta, laiskuutta ja vallitsevaa hyssyttelykulttuuria, joka on suoraan Neuvostoliitosta. Eli; ei tehdä mitään, niin ei synny virheitäkään, eikä ainakaan silloin tartte tehdä mitään... - epäilyttää
ihmetyttää kirjoitti:
Kuuluuko siihen kuumeilevaa ripulia parisen viikkoa jo flunssa jatkuu jatkumistaan, lisäksi ei oksentelua, mutta kiertävää oloa ja vatsakipuja? 7kiloa pudonnut painosta, toisinan olo on jo parempi, kunnes taas heikkenee? Voiko olla H1N1?
- Mietinpä vain
No nyt sitten on kulunut kohta viikko - perheestä sairastui tyttö ja poika, mies vielä keikkuu terveenä. Oli sitten "tavallinen" flunssa tai sikasellainen, niin onneksi olemme kaikki perusterveitä.
- sikaflunsassa
Fakta juttu 30 % ei saa kuumetta ollenkaan sikaflunsassa.
approximately one third of patients seen at two hospitals in Mexico had no fever
http://www.uptodate.com/home/content/topic.do?topicKey=pulm_inf/18836 - 24h raportoitu
korvessa asuja kirjoitti:
Mitä olen New Scientist lehteä lukenut niin ainakin siinä lehdessä tuntuu olevan mielipide että sikainfluenssan leviämistä ei enää voi estää ja se tulee leviämään kesän ja syksyn aikana ympäri maailmaa
paniikkiin en näe mitään syytä kuitenkaan koska nykyinen muoto ei ole kovin tappava ollut, ja ehkä jopa eduksi sairastaa se lievempänä jos käy niin kuin myös epäilleet että myöhemmin vakavampana muotona leviää
Toisaalta ihmiset herkästi luulee saaneensa jotain mistä paljon puhutaan vaikka aivan tavallinen flunssakin olisi12 uutta tapausta 5.7.2009
55 tapausta kaiken kaikkiaan. Syksyllä taitaa tulla 1000 - 5000 tapausta per päivä.
http://ecdc.europa.eu/en/files/pdf/Health_topics/Situation_Report_090705_1700hrs.pdf - se possuilu meni
täytyy nyt omaan viestiini kommentoida, että pääsin hoitoon. Sain lääkkeet ja olen paranemaan päin!! Eli kun sinnikkäästi jaksaa niin joku uskoo ;)
Ja ei kasvanut kärsää eikä saparoa, olo alkaa helpottaa. Aivan ihanaa!! Jotenka kiitokset tästä suunnasta terveydenhuoltoon kommelluksien kautta.
- sitä influenssaa
millään estetä. Terveelle ihmiselle jolla on vastustuskykyä tuskin sen vaarallisempi kuin muutkaan nykyiset A-tyypin kannat. Tietysti jos on ns. "tuuria" ja kanta muuttuu agressiivisemmaksi, niin viimeinen sammuttaa valot...
http://fi.wikipedia.org/wiki/Sikainfluenssa - matkustelko
Älkää hyvät ihmiset lähtekö kaukomaille matkoille nyt, tauti tulee varmasti nopeammin. En ymmärrä miksi joku lapsiperhe lähtee ehdoin tahdoin hakemaan todennäköisesti vaaralliseksi muuttuvaa tautia esim. Thaimaasta. Kesä kotimaassa on kauneimmillaan ja nähtävää riittää täälläkin takuuvarmasti. Kotimaahan jääminen on myös ekoteko.
Viranomaiset eivät matkailua estä niin kauan kunnes se on myöhäistä, koska matkailualan ja sen lähialojen talouden vaikutus kansantalouteen painaa vaakakupissa enemmän, maailmanlaajuistesti. Ottavat riskin jonkun suuruisen ihmisjoukon (=lapsia ja nuoria?) kuolemista, kunhan talous on hyvällä mallilla. Onko näin?
Käyttäkää omaa järkeänne ja tervettä epäluuloa ja jättäkää hyvät ihmiset varaamatta syksyinen ulkomaanmatka ja käyttäkää rahat kotimaassa, mistä tulee vaurautta ja hyvinvointia kaikille täällä! Älkää luulotelko itsellenne, että matkustelu ulkomaille on turvallista. - julistettu
PANDEMIAKSI, mikä kai tarkoittaa, että kädet on nostettu pystyyn. Tyydytään vain lieventämään seurauksia. Toinenkin flu on liikkeellä, ja ne voivat olla päällä yht'aikaa. Kokemaan!
- tuleva grandma
Miniäni, amerikkalainen tyttö odottaa lasta pojalleni.Asuvat Suomessa ja miniän äiti tulossa syyskuussa Jenkeistä vauvaa katsomaan.
Olen aivan kauhuissani.Pojalleni olen puhunut miten peloissani olen vastasyntyneen puolesta(vaikka eivät äiti ja täti sairastaisikaan niin joku amer.lentokoneessa saattaa olla taudin kantaja?)
Mitä tehdä? Miniä odottaa äitiään erittäin paljon ja tajuaa kyllä sairauden mahdollisuuden...mut, mut...- Pidetään toisist.huolta
Suurin osa sikainfluenssaan sairatuneista ovat iältään 5-50 vuotiaita, ei siis tartu pikkulapsiin. Miniällesi voi olla tärkeää nähdä äitiään mikä edistää hänen suhdettaan lapsen lapseenne ja eiköhän se rakkaus äidin ja lapsen välillä ole kuitenkin paras rokote
kaikkea pahaa vastaan. Turha elää steriilisti ja tyhjää peläten. Pelko tarttuu lapseen jo äidin kohdussa. Parempi lyhyt ja onnellinen elämä kuin pitkä ja pelossa eläen. - realismia
Pidetään toisist.huolta kirjoitti:
Suurin osa sikainfluenssaan sairatuneista ovat iältään 5-50 vuotiaita, ei siis tartu pikkulapsiin. Miniällesi voi olla tärkeää nähdä äitiään mikä edistää hänen suhdettaan lapsen lapseenne ja eiköhän se rakkaus äidin ja lapsen välillä ole kuitenkin paras rokote
kaikkea pahaa vastaan. Turha elää steriilisti ja tyhjää peläten. Pelko tarttuu lapseen jo äidin kohdussa. Parempi lyhyt ja onnellinen elämä kuin pitkä ja pelossa eläen.Ainakin USA:ssa ryhmä 0-4 vuotiaat on toistuvasti ollut noin 10-20% uusista viikottaisista tartunnoista.
Raskaana olevat kuuluvat myös todennäköisemmin sairastuvaan erityisriskiryhmään.
Tuossa ohjeita raskaana oleville sikainfluenssan varalta:
http://www.cdc.gov/h1n1flu/guidance/pregnant.htm
- hitsin sikamainen kuume
huvittuneena luin kirjoitustasi, sillä juuri olin terveuskeskuksessani samaisella asialla, enkä suinkaan oman mietteeni perusteella, vaan koettuani n 10 pvän mittaisen kovan kuumeen ja keskusteltuani syöpälälääkärini (hoitanut minua viimeiset 8 v, ARVOSTAN!) kanssa asiasta. Hän oli sitä mieltä, että EHDOTTOMASTI pitäisi sulkea pois sikainfluenssa, koska olin tullut Espanjasta Suomeen toukokuun puolessa välissä , mutta nämä maan mainiot lääkärit terveyskeskuksessani..1, venäläinen, 2. mistä lie-kotoisin okey-tyyppi eivät korvaansa lotkauttaneet sikainfuenssa mahdollisuudelle...he kait ovat siellä vain hoitamassa oman maansa kansalaisia, joten "sorovnoo"..mitä suomalaiset sairastavat !! Puhuin kuitenkin asiasta laboratoriohenkilön kanssa ja kerroin mitä syöpälääkärini oli ajatellut asiasta.Hän oli huolestunut ja ohjasi minut alakerran sairaanhoitajille, jotka "varmasti" ohjaisivat minut joko Jorvin sairaalaan tai Aurooraan. Katin kontit :D))) !! Sairaanhoitaja ilmoitti ensi töikseen, että Espanja EI ole listalla..(siellähän on kuollut vain pari ihmistä mainittuun tautiin !) vaarallisten maitten osalta ja sitäpaitsi he eivät voi muuta kuin antaa ajan lääkärille eli samanlaisille eiosaavalle/-väittäville muualta tulleille lääkärin plantulle... "suo siellä, vetelä täällä"..en jäänyt ottamaan uutta aikaa...jos aihetta ilmenee , mennen suoraan Jorvin päivystykseen ! ..että näin meitä hoidetaan ja meistä välitetään, puhumattakaan pandemian luonteisesta sairaudesta..haloooooooooo Suomi !! OLEN TOSI HUOLESTUNUT !!
- joutuivat
eristykseen ja lööppeihin. terveydenhuolto on jo kyllästynyt aiheeseen. muistuttavat ainoastaan ettei aivasteltaisi päin. nekkuliina suun eteen kun sikatutisena liikutte tungoksissa.
- lukumääriä kyllä
joutuivat kirjoitti:
eristykseen ja lööppeihin. terveydenhuolto on jo kyllästynyt aiheeseen. muistuttavat ainoastaan ettei aivasteltaisi päin. nekkuliina suun eteen kun sikatutisena liikutte tungoksissa.
Ainoastaan julkkisten sairastumiset sikainfluenssaan huomioidaan. Esimerkiksi Harry Potter -elokuvan yksi päänäyttelijöistä sairasti lievän sikalentsun ja pääsi otsikoihin kuvan kanssa.
- lääkäriin niin olisit
saanu sitä palvelua mitä tään typerän lintukoron ulkopuolelta saa sitä parempaa palvelua.Niin ja hoirata siellä se syöpäskin kun siellä on niin ihanaa ja paremmin kun täällä.
- tällaisin miettein
Miksi ei ulkomailta tuleville ole ehdoton kontrolli tuli sitten lentäen tai laivalla flunssan torjunta heti oltava
Nytkin erittäin monet myös hoitoalan työntekijät on lomalla riskialueilla jossa on se sikainfluenssan alku ja juuri ja tulevat vaian töihin eikä heiltä oteta mitään kontrolleja esim saavat tulla flunssaisina tai kipeinä ja tuoda sen mukanaan ja mitenkäs leviääki sitten kulovalkean tavoin kun on työvuorossa ihan varmasti potilaisiin ja työkavereihin
suomess ei ole otettu vakavasti koko ongelmaa vaikka se on aika hurja ja vaikea ja jopa kuolemaan johtava monella .
Täällä ei välitetä yhtään ennenkuin on myöhäistä mitään torjua enää ,ja lääkkitystähän ei edes ole noihin kaikille ei läheskään kaikille olemassakaan vielä
Mutta onhan se tapa saada ihmisiä pois kun annetaan kaikkien vain tuoda kaikki sairaudet ja ongelmat . Onhan se sanonta että on myöhäistä pyllistää kun on housuissa jo . sitähän tää on
säästetänä kaikessa tuossakin - taistele vastaan
Allekirjoita
http://www.adressit.com/taistele_ah1n1_vastaan- oikeaa hyötyä
kyseisestä kampanjasta mahtaa olla? Ei reaalitodellisuus nettiadressilla miksikään muutu, mutta jos tuo jollekin hieman lohtua, niin mikäs siinä...
- mee kaupan jos
tauti heti taltutetaan parempi ensin on antaa taurin levitä niin lääketehtaat saavat myyrä lääkeitä enemmän ja osakeenomistajat saavat voittoa ja lääkäreille on töitä ja hoitajienkin palkat ehkä nousis kun ihmisiä kuolee.Pisnis on pisnistä.
- ko?
Kuka tietää, kuka näitä tauteja kehittelee?
Ihminen on oivallinen levittäjä. Metropolien metrotunnelit yksistään ovat ihmismassojen otollisia bakteereiden levityspaikkoja. Niissä tuule, ja jo yhden ihmisen aivastuksen pisarat leviävat tuneleissa tuulen mukana satoihin ihmisiin. - Don take Tamiflu
ko? kirjoitti:
Kuka tietää, kuka näitä tauteja kehittelee?
Ihminen on oivallinen levittäjä. Metropolien metrotunnelit yksistään ovat ihmismassojen otollisia bakteereiden levityspaikkoja. Niissä tuule, ja jo yhden ihmisen aivastuksen pisarat leviävat tuneleissa tuulen mukana satoihin ihmisiin.Tamiflun oikeudet omistaa Gilead niminen firma jonka osaomistajia on ysiyksiyksi terrori-iskuihin sekaantuneet Donald "Ammuttiin alas Pennsylvanian yläpuolella" ja Philip "pernaruttoterroristi" Zack.
"Anthrax Suspect Philip Zack Hired By Donald Rumsfeld's Company Gilead Sciences"
http://en.wikipedia.org/wiki/Philip_Zack "The Hartford Courant newspaper ran a series of articles in December 2001 and January 2002 which discussed Dr. Zack as a "person of interest" in the 2001 anthrax attacks in the US..."
http://www.youtube.com/watch?v=iJGSorqIZdk Donald Rumsfeld - Flight 93 was Shot Down
http://www.google.com/search?hl=fi&q=Gilead rumsfeld Zack&btnG=Google-haku&lr=&aq=o&oq=
1997
http://fi.wikipedia.org/wiki/PNAC
http://www.newamericancentury.org/statementofprinciples.htm
"Rebuilding America's Defences -raportissa mainitaan "katastrofaalinen ja katalyyttinen tapahtuma - kuten uusi Pearl Harbor", joka kiihdyttäisi muuten hidasta muutosta USA:n globaalin hallinnan suuntaan. Jotkut pitävät tätä todisteena siitä, että Bushin hallinto oli Syyskuun 11. päivän iskujen takana. Arvostelijat ottavat usein esille myös raportin kohdan, jossa sanotaan: "kehittyneet biologisen sodankäynnin muodot, jotka voidaan suunnata tiettyihin genotyyppeihin, saattavat muuttaa biologisen sodankäynnin kauhun valtakunnasta poliittisesti käyttökelpoiseksi työkaluksi." PNAC:n vastustajat pitävät tätä todisteena ryhmän rajusta rasistisuudesta, sillä kuvatunlaisilla aseilla voitaisiin hyökätä yksittäisiä etnisiä kansanryhmiä vastaan."
PNACin laatijat ja allekirjoittaneet: Such a Reaganite policy of military strength and moral clarity may not be fashionable today. But it is necessary if the United States is to build on the successes of this past century and to ensure our security and our greatness in the next.
Elliott Abrams Gary Bauer William J. Bennett Jeb Bush
Dick Cheney Eliot A. Cohen Midge Decter Paula Dobriansky Steve Forbes
Aaron Friedberg Francis Fukuyama Frank Gaffney Fred C. Ikle
Donald Kagan Zalmay Khalilzad I. Lewis Libby Norman Podhoretz
Dan Quayle Peter W. Rodman Stephen P. Rosen Henry S. Rowen
Donald Rumsfeld Vin Weber George Weigel Paul Wolfowitz - huolestunut myös
Don take Tamiflu kirjoitti:
Tamiflun oikeudet omistaa Gilead niminen firma jonka osaomistajia on ysiyksiyksi terrori-iskuihin sekaantuneet Donald "Ammuttiin alas Pennsylvanian yläpuolella" ja Philip "pernaruttoterroristi" Zack.
"Anthrax Suspect Philip Zack Hired By Donald Rumsfeld's Company Gilead Sciences"
http://en.wikipedia.org/wiki/Philip_Zack "The Hartford Courant newspaper ran a series of articles in December 2001 and January 2002 which discussed Dr. Zack as a "person of interest" in the 2001 anthrax attacks in the US..."
http://www.youtube.com/watch?v=iJGSorqIZdk Donald Rumsfeld - Flight 93 was Shot Down
http://www.google.com/search?hl=fi&q=Gilead rumsfeld Zack&btnG=Google-haku&lr=&aq=o&oq=
1997
http://fi.wikipedia.org/wiki/PNAC
http://www.newamericancentury.org/statementofprinciples.htm
"Rebuilding America's Defences -raportissa mainitaan "katastrofaalinen ja katalyyttinen tapahtuma - kuten uusi Pearl Harbor", joka kiihdyttäisi muuten hidasta muutosta USA:n globaalin hallinnan suuntaan. Jotkut pitävät tätä todisteena siitä, että Bushin hallinto oli Syyskuun 11. päivän iskujen takana. Arvostelijat ottavat usein esille myös raportin kohdan, jossa sanotaan: "kehittyneet biologisen sodankäynnin muodot, jotka voidaan suunnata tiettyihin genotyyppeihin, saattavat muuttaa biologisen sodankäynnin kauhun valtakunnasta poliittisesti käyttökelpoiseksi työkaluksi." PNAC:n vastustajat pitävät tätä todisteena ryhmän rajusta rasistisuudesta, sillä kuvatunlaisilla aseilla voitaisiin hyökätä yksittäisiä etnisiä kansanryhmiä vastaan."
PNACin laatijat ja allekirjoittaneet: Such a Reaganite policy of military strength and moral clarity may not be fashionable today. But it is necessary if the United States is to build on the successes of this past century and to ensure our security and our greatness in the next.
Elliott Abrams Gary Bauer William J. Bennett Jeb Bush
Dick Cheney Eliot A. Cohen Midge Decter Paula Dobriansky Steve Forbes
Aaron Friedberg Francis Fukuyama Frank Gaffney Fred C. Ikle
Donald Kagan Zalmay Khalilzad I. Lewis Libby Norman Podhoretz
Dan Quayle Peter W. Rodman Stephen P. Rosen Henry S. Rowen
Donald Rumsfeld Vin Weber George Weigel Paul Wolfowitzhttp://ecdc.europa.eu/en/Health_topics/novel_influenza_virus/2009_Outbreak/Outbreak_new_table.aspx
- palloro
Mä en ymmärrä tätä hirveetä hypeä yhden flunssan takia, ne on kaikki ihan samanlaisia, ja joka flunssa on vähän erilainen koska ne muuttuu niin helposti! Sikaflunssahan on siis vaarallinen vain sellaisille henkilöille, jotka on jo valmiiksi sairaita tai kärsii astmasta.
Siis eihän flunssaan sairastuminen ole kivaa, ajan hukkaa se aina on, mutta nämä median maalaamat senariot missä sikaflunssa on pahempi ku mikään muu tarttuva tauti on aika naurettavia.- huolestunut myös
Kyllä mä vaan olen huolissani, kun kyseessä on "samasta taudista" kyse kuin Espanjantaudista. Eli mahdollisuus muuttua tosissaan tuhoavaksi. Tarttuvuus nyt joka tapauksessa on normaalia kausiflunssaa ärhäkämpi.
- huolestunut myös
huolestunut myös kirjoitti:
Kyllä mä vaan olen huolissani, kun kyseessä on "samasta taudista" kyse kuin Espanjantaudista. Eli mahdollisuus muuttua tosissaan tuhoavaksi. Tarttuvuus nyt joka tapauksessa on normaalia kausiflunssaa ärhäkämpi.
- näemmä
Osaat rauhoitella itseäsi.
- En kuitenkaan usko
huolestunut myös kirjoitti:
sitä saavani. Jos syksyllä pitäää ottaa rokotus, en tiedä otanko.
- tauti riehuu jo
En kuitenkaan usko kirjoitti:
sitä saavani. Jos syksyllä pitäää ottaa rokotus, en tiedä otanko.
Tauti riehuu parhaillaan. Lomakausi, kansa matkustelee ja levittää tautia joka maailman kolkasta tänne. Muutamassa viikossa meillä on Suomessa oma pieni pandemia.
- 3421214
tauti riehuu jo kirjoitti:
Tauti riehuu parhaillaan. Lomakausi, kansa matkustelee ja levittää tautia joka maailman kolkasta tänne. Muutamassa viikossa meillä on Suomessa oma pieni pandemia.
Että H1N1 vouhottelu on pelkkää haihattelua. Jotenkin on käsittämätöntä, miksi tavallisesta influenssasta tehdä yhtä suurta numeroa, vaikka siihen sairastuu paljon enemmän ihmisiä, ja sekin aiheuttaa vaarallisia jälkitauteja.
- hyvä säkä
3421214 kirjoitti:
Että H1N1 vouhottelu on pelkkää haihattelua. Jotenkin on käsittämätöntä, miksi tavallisesta influenssasta tehdä yhtä suurta numeroa, vaikka siihen sairastuu paljon enemmän ihmisiä, ja sekin aiheuttaa vaarallisia jälkitauteja.
Hän säilyi hengissä, suurin osa samasta pitäjästä menehtyi aikoinaan.
Tsernobylin jälkeen syöpä lisääntyi räjähdysmäisesti, edelleen lisääntyy. Joditabletit on kaapissa avaamattomana edelleen. Aidsiin sairastuneita tunnen kaksi. Lintuinfluenssan piti tappaa kolmasosa erooppalaisista, minne uhka hävisi? Hullun lehmän tauti näyttää vaivaavan kaikkia naisia.
Liikenne on vienyt paljon henkiä, viinaan on kuollut liuta tuttuja. Luonnon katastrofeissa on kuollut muutamia tuttuja, jos muutama tuttu tai itse kuolen sikainfluenssaan, luultavasti se on suhteellisen vähän.
Rokotukset ja muu läkitys tautia vastaan edesauttaa uusien kovempien tautien synnyn. - alalla oleva
näemmä kirjoitti:
Osaat rauhoitella itseäsi.
Sikainfluenssa on tavalliseen influenssaa verrattava tauti, joka yltyy pandemiaksi. Joka vuosi kuolee influenssaan ihmisiä pilvin pimein.
Sikatesteihin on olemassa kriteerit, jotka tehdään kriteerien täyttyessä. Kun pandemia iskee, et tartuntaa voi välttää testaamalla sitä tai ei. Jos jokainen halukas testattaisiin, niin Suomessa ei tällä hetkellä tehtäisi mitään muuta kuin testattaisi omasta mielestään testin tarpeessa olevia ihmisiä. Käykää lukemassa nuo kriteerit. Jos joku veljenpojan kummin kaima on kehottanut hakeutumaan testiin, niin se ei tarkoita sitä, että se testi otetaan tai että se kuuluisi ottaa. Ei, vaikka tuo kummin kaima olisi "alalla oleva".
Ihmisten hysteria ja asian uutisointi on aiheuttanut lääkäreille järjetöntä lisätyötä ja kapasiteettia menee pois hoitoa oikeasti tarvitsevilta. Jos ja kun pandemia iskee, niin kyseessä normaali influenssa-aalto ja sillä sipuli. Lopettakaa tupakointi, laihduttakaa tai tutkikaa rintanne, jos haluatte terveyteenne vaikuttaa järkevällä tavalla.
Kiitos ja aamen. Röh - tuurilla selviää
alalla oleva kirjoitti:
Sikainfluenssa on tavalliseen influenssaa verrattava tauti, joka yltyy pandemiaksi. Joka vuosi kuolee influenssaan ihmisiä pilvin pimein.
Sikatesteihin on olemassa kriteerit, jotka tehdään kriteerien täyttyessä. Kun pandemia iskee, et tartuntaa voi välttää testaamalla sitä tai ei. Jos jokainen halukas testattaisiin, niin Suomessa ei tällä hetkellä tehtäisi mitään muuta kuin testattaisi omasta mielestään testin tarpeessa olevia ihmisiä. Käykää lukemassa nuo kriteerit. Jos joku veljenpojan kummin kaima on kehottanut hakeutumaan testiin, niin se ei tarkoita sitä, että se testi otetaan tai että se kuuluisi ottaa. Ei, vaikka tuo kummin kaima olisi "alalla oleva".
Ihmisten hysteria ja asian uutisointi on aiheuttanut lääkäreille järjetöntä lisätyötä ja kapasiteettia menee pois hoitoa oikeasti tarvitsevilta. Jos ja kun pandemia iskee, niin kyseessä normaali influenssa-aalto ja sillä sipuli. Lopettakaa tupakointi, laihduttakaa tai tutkikaa rintanne, jos haluatte terveyteenne vaikuttaa järkevällä tavalla.
Kiitos ja aamen. RöhEnkä meinaa kuolla nytkään.
Ketjusta on poistettu 42 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 933471
- 1183205
- 562365
Olisitpa rakkaimpani
Kaipaan sinua. Ikävä sinun läsnäoloa ja kaikkea sinussa. Päivistä, jolloin nähdään tulee onnellisia päiviä. Sinun seuras112024- 252015
Mietin että
Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin201745Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon
Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..111710Tajusin vaan...
Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein241556Aaamu on täällä taas!
Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa131421Noin ulkonäkö-jutut ei multa
Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin381404