Suoritan kasvun ohjaus ja tukemisen jakson päiväkodissa, tarvitsisin neuvoa näyttösuunnitelman tekoon. Mitä osaan siihen kirjoittaa? Mitä näyttöviikko tulee olemaan, saako enää kysyä neuvoa tms?
näyttösuunnitelman tekoon ohjeita
7
22317
Vastaukset
- kysyppäs
ohjaajaltasi!
- neuvoja,
Mitä osaan siihen kirjoittaa?
Ilmeisesti olet saanut näyttösuunnitelmapeperit, jotka pitää täyttää. Olen itse vetänyt useita näyttöjä läpi yhteen putkeen keväällä. Ne on vaativia juttuja, joiden eteen saa tehdä paljon työtä. Työläin homma on se kirjallinen tuottaminen ja suunnitelmien teko. Työstä ei kannata ottaa paineita, se on ihan normaalia työtä. Ei mitään ihmeellistä.
-Mitä kirjoitat?Käytännön tekoja ja mahdollisimman konkreettisia sellaisia.Ei teoriaa, eikä niin että siirrät sen pallukan sisällön samana mutta eri sanoin muotoiltuna. Jos jotain ei voi näyttää, niin teet kirjallisen selvityksen siitä. Hommasta tehdään myös itsearviointi viikon lopussa.
-Jos pallukassa esimerkiksi lukee "opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa ohjattua toimintaa päiväkodissa" niin laitat siihen sopivan teon, jonka teet, esim: "järjestän suunnittelemani askartelutuokion lapsiryhmälle". Jos pallukassa vaikka lukee "opiskelija osaa kohdata erilaiset huoltajat ja lapset ammatillisesti", niin laitat siihen esim "Käyttäydyn kaikkia huoltajia ja lapsia kohtaan ystävällisesti ja tasapuolisesti, en esimerkiksi arvostele tai syyllistä".Jos lukee: "opiskelija noudattaa vaitiolovelvollisuutta" niin laitat siihen teoksi: "en paljasta sivullisille mitään asiakkaita koskevia asioita, joita olen saanut tietää työssäni" Eli tämä on se periaate, jolla suunnitelma tehdään. Avaat pallukat konkreettisiksi teoiksi, jotka pystyt sitten tekemään. Mietit jokaiseen kohtaan sellaisen teon, joka liittyy kyseisen pallukan sisältöön. Jos jossain kohdassa vaikka lukee: "opiskelija osaa kuvata yhteiskunnan palvelujärjestelmän" ja tiedät ettet voi sitä tekemällä osoittaa, niin laitat kohtaan esim "laadin kirjallisen tehtävän, jossa kuvaan julkisen sekä kolmannen sektorin toimintaa ja palveluja". Tehtävistä ei tarvitse tehdä kovin laajoja.
Mitä näyttöviikko tulee olemaan, saako enää kysyä neuvoa tms?
-Saa, mutta hoida työsi kunnolla, koska se arvioidaan. Jos pidät esimerkiksi tuokion lapsille, niin suunnittele ja valmistele se kunnolla ja näytä etukäteen ohjaajalle suunnitelma. Jos vedät tehtävät huolimattomasti "tuosta noin vain" niin tulee huono numero. Panosta suunnitelmaasi kunnolla. Se ei tule menemään läpi, jos on tyhjiä kohtia tai epäselvästi muotoiltuja juttuja, jotka ei kerro tarkasti mitä teet.
-Näyttöviikon jälkeen on arviointikeskustelu. Siinä opettaja käy läpi tärkeimmät pallukat suunnitelmasta ja kyselee sinulta ja ohjaajaltakin. Joudut esimerkiksi selittämään kuinka olet jonkun pallukan huomioinut työssä, tai kuinka huomioisit sen jne, arvioimaan itseä yms. Opettajasta riippuu kuinka hankala keskustelu on. Jotkut käy läpi melkein joka kohdat ja toiset ovat suurpiirteisiä ja kyselevät esim vain 2-3 kohtaa sivulta.
-Varmaankin olet saanut koulussa perehdytyksen, joten huomioi myös se, pieniä koulukohtaisia eroja voinee näytöissä olla mutta periaate on sama.- täti 40
OPPIMAAN OPPIMINEN JA TIEDON HANKINNAN HALLINTA
*on ottanut vastuun omasta osaamisestaan ja kartuttaa aktiivisesti ammatillista taitotietoaan
*suoriutuu monipuolisesti tiedon-hausta itseohjautuvasti ja hallitsee työssään tarvitsemansa atk-ohjelmat
*osaa arvioida ammatillista kasvuaan realistisesti
SOSIAALI- JA TERVEYSALAN AMMATIEN YHTEISKUNNALLISEN PERUSTAN HALLINTA
*pystyy perustelemaan lähihoitajan ammatin yhteiskunnallisen tarpeen ja tuntee lähihoitaja-tutkinnon rakenteen ja ammattitaitovaatimukset
*arvostaa lähihoitajan ammattia ja toimii siihen liittyvien säädösten mukaisesti
*toimii työyhteisössään luovasti kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti ja yrittäjähenkisesti
*työskentelee suunnitelmallisesti sosiaali- ja terveysalan palvelujärjestelmää hyväksi käyttäen ja sen toimintaperiaatteiden mukaisesti asiakkaan voimavarat huomioiden
*osaa laatia ja käyttää hoito-,kasvatus- ja palvelusuunnitelmaa oman työnsä laadun edistäjänä
AMMATTIETIIKAN PERUSTEIDEN HALLINTA
*työssä näkyy asiakkaan arvomaailmaa ja kulttuuritaustaa arvostava yksilöllinen työote
*työskentelee palvelualttiisti asiakkaan tarpeita kuunnellen ja hänen toiveisiinsa kunnioitettavasti suhtautuen
*soveltaa työssään monipuolisesti ammatillista osaamistaan omalla vastuu-alueellaan lähihoitajan eettisiä peri-aatteita noudattaen
*toimii ammatillisesti ja eettisesti korkeatasoisesti asiakastilanteissa
*arvostaa työyhteisöänsä ja sen jäsenten osaamista,kykenee ottamaan vastuuta oman työyhteisönsä toiminnasta
*noudattaa vaitiolovelvollisuutta
AMMATILLISEN VUOROVAIKUTUKSEN HALLINTA
*pystyy itsenäiseen palvelualttiiseen ja luontevaan työtoimintaan erilaisissa työympäristöissä
*pystyy ilmaisemaan itseään selkeästi ja ymmärtävästi ja vastaanottamaan asiakkaan viestejä
*käyttäytyy lämpimän kohteliaasti ja ihmisyyttä arvostaen
*toimii aktiiviseti palautteen saamiseksi, tunnistaa omat voimavaransa ja kehittymistarpeensa saamansa palautetta hyödyntäen
*ottaa huomioon asiakkaan tunnetilan ja pystyy toimimaan myötätuntoisesti asiakastilanteessa
*pystyy rakentavaan vuorovaikutukseen työyhteisön pulmien ratkaisemiseksi
KASVUN TUKEMISEN JA OHJAAMISEN HALLINTA
ASIAKASLÄHTÖISYYS
*huomio joustavasti työssään asiakkaan kehityksen ja toimii tilanteen vaatimalla tavalla tukien asiakkaan elinikäistä kehittymistä
*työskentelee edistäen asiakkaan hyvinvointia ja osaa toiminnallaan vaikuttaa kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin lisääntymiseen asiakkaan arjen kannalta
*pitää työnsä lähtö-kohtana asiakkaan yksilöllisiä tarpeita,toiveita ja elämäntilannetta
*toimii voimavara-lähtöisesti
TOIMINTA TYÖYHTEISÖSSÄ
*pystyy jäsentämään ja suunnittelemaan joustavasti omaa asiakas-,kasvatus- ja hoitotyötään
*toimii työssään tavoitteellisesti ja johdonmukaisesti omaa työtään teoreettisesti perustellen
*arvostaa työyhteisön vuorovaikutteisuutta ja kehittää työtoimintaansa palautteen perusteella
*arvostaa asiakaskuntansa kulttuuri-taustan moninaisuutta ja toimii hyvinvointia edistäen
*toimii aktiivisesti oman alansa edustajana työryhmässä
TOIMINTA KASVUN TUKIJANA
*huolehtii ohjaavan kasvatuksen keinoin asiakkaiden kokonaisvaltaisesta turvallisuudesta
*innostaa ja motivoi yksilöllisesti ja ryhminä erilaisiin terveyttä ja hyvinvointia edistäviin toimintamahdollisuuksiin
*perustelee tarkoituksenmukaiset toimintaa rajoittavat päätöksensä toimien luotettavana ja vastuullisena aikuisena
*pystyy vastaamaan itsenäisesti ja vastuullisesti asiakkaan yksilöllisestä ohjauksesta ja neuvonnasta huomioiden hänet aktiivisena osallistujana
*osaa luontevasti toimien ja erilaisia menetelmiä käyttäen koota asiakkaan palvelun ja hoidon kannalta keskeiset tiedot huomioiden asiakkaan sekä hänen sosiaalisen verkostonsa lähettämät viestit
*osaa käyttää kykyjensä mukaisia luovan ilmaisun menetelmiä työvälineenään
siinäpä olisi pallukat *merkityt joihin pitäisi osata kirjoittaa jotain, vaikeaa on..
Neuvokaa jos tiedättä ja kyseessä päiväkoti harjoittelu.Kiitos etukäteen! - monimutkaisia.
täti 40 kirjoitti:
OPPIMAAN OPPIMINEN JA TIEDON HANKINNAN HALLINTA
*on ottanut vastuun omasta osaamisestaan ja kartuttaa aktiivisesti ammatillista taitotietoaan
*suoriutuu monipuolisesti tiedon-hausta itseohjautuvasti ja hallitsee työssään tarvitsemansa atk-ohjelmat
*osaa arvioida ammatillista kasvuaan realistisesti
SOSIAALI- JA TERVEYSALAN AMMATIEN YHTEISKUNNALLISEN PERUSTAN HALLINTA
*pystyy perustelemaan lähihoitajan ammatin yhteiskunnallisen tarpeen ja tuntee lähihoitaja-tutkinnon rakenteen ja ammattitaitovaatimukset
*arvostaa lähihoitajan ammattia ja toimii siihen liittyvien säädösten mukaisesti
*toimii työyhteisössään luovasti kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti ja yrittäjähenkisesti
*työskentelee suunnitelmallisesti sosiaali- ja terveysalan palvelujärjestelmää hyväksi käyttäen ja sen toimintaperiaatteiden mukaisesti asiakkaan voimavarat huomioiden
*osaa laatia ja käyttää hoito-,kasvatus- ja palvelusuunnitelmaa oman työnsä laadun edistäjänä
AMMATTIETIIKAN PERUSTEIDEN HALLINTA
*työssä näkyy asiakkaan arvomaailmaa ja kulttuuritaustaa arvostava yksilöllinen työote
*työskentelee palvelualttiisti asiakkaan tarpeita kuunnellen ja hänen toiveisiinsa kunnioitettavasti suhtautuen
*soveltaa työssään monipuolisesti ammatillista osaamistaan omalla vastuu-alueellaan lähihoitajan eettisiä peri-aatteita noudattaen
*toimii ammatillisesti ja eettisesti korkeatasoisesti asiakastilanteissa
*arvostaa työyhteisöänsä ja sen jäsenten osaamista,kykenee ottamaan vastuuta oman työyhteisönsä toiminnasta
*noudattaa vaitiolovelvollisuutta
AMMATILLISEN VUOROVAIKUTUKSEN HALLINTA
*pystyy itsenäiseen palvelualttiiseen ja luontevaan työtoimintaan erilaisissa työympäristöissä
*pystyy ilmaisemaan itseään selkeästi ja ymmärtävästi ja vastaanottamaan asiakkaan viestejä
*käyttäytyy lämpimän kohteliaasti ja ihmisyyttä arvostaen
*toimii aktiiviseti palautteen saamiseksi, tunnistaa omat voimavaransa ja kehittymistarpeensa saamansa palautetta hyödyntäen
*ottaa huomioon asiakkaan tunnetilan ja pystyy toimimaan myötätuntoisesti asiakastilanteessa
*pystyy rakentavaan vuorovaikutukseen työyhteisön pulmien ratkaisemiseksi
KASVUN TUKEMISEN JA OHJAAMISEN HALLINTA
ASIAKASLÄHTÖISYYS
*huomio joustavasti työssään asiakkaan kehityksen ja toimii tilanteen vaatimalla tavalla tukien asiakkaan elinikäistä kehittymistä
*työskentelee edistäen asiakkaan hyvinvointia ja osaa toiminnallaan vaikuttaa kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin lisääntymiseen asiakkaan arjen kannalta
*pitää työnsä lähtö-kohtana asiakkaan yksilöllisiä tarpeita,toiveita ja elämäntilannetta
*toimii voimavara-lähtöisesti
TOIMINTA TYÖYHTEISÖSSÄ
*pystyy jäsentämään ja suunnittelemaan joustavasti omaa asiakas-,kasvatus- ja hoitotyötään
*toimii työssään tavoitteellisesti ja johdonmukaisesti omaa työtään teoreettisesti perustellen
*arvostaa työyhteisön vuorovaikutteisuutta ja kehittää työtoimintaansa palautteen perusteella
*arvostaa asiakaskuntansa kulttuuri-taustan moninaisuutta ja toimii hyvinvointia edistäen
*toimii aktiivisesti oman alansa edustajana työryhmässä
TOIMINTA KASVUN TUKIJANA
*huolehtii ohjaavan kasvatuksen keinoin asiakkaiden kokonaisvaltaisesta turvallisuudesta
*innostaa ja motivoi yksilöllisesti ja ryhminä erilaisiin terveyttä ja hyvinvointia edistäviin toimintamahdollisuuksiin
*perustelee tarkoituksenmukaiset toimintaa rajoittavat päätöksensä toimien luotettavana ja vastuullisena aikuisena
*pystyy vastaamaan itsenäisesti ja vastuullisesti asiakkaan yksilöllisestä ohjauksesta ja neuvonnasta huomioiden hänet aktiivisena osallistujana
*osaa luontevasti toimien ja erilaisia menetelmiä käyttäen koota asiakkaan palvelun ja hoidon kannalta keskeiset tiedot huomioiden asiakkaan sekä hänen sosiaalisen verkostonsa lähettämät viestit
*osaa käyttää kykyjensä mukaisia luovan ilmaisun menetelmiä työvälineenään
siinäpä olisi pallukat *merkityt joihin pitäisi osata kirjoittaa jotain, vaikeaa on..
Neuvokaa jos tiedättä ja kyseessä päiväkoti harjoittelu.Kiitos etukäteen!Onhan sulle annettu jo aika paljon vinkkejä, joten luulisi onnistuvan. Uskon että osaat, ja olet jo hyvässä vauhdissa suunnitelmiesi kanssa. Kyllähän jotkut kohdat on vähän älyttömiä esim "kykenee ottamaan vastuuta oman työyhteisönsä toiminnasta". Mulla ei tommosta pallukkaa ollut, mutta jouduin kuitenkin käytännössä tekemään esim sairastuneiden tai poissaolevien työntekijöiden hommia, joten se vastuullisuus tuli siinä ja taitona olla joustava muuttuvissa tilanteissa töiden suhteen.
- Anonyymi
HEI,
kiitos avustasi
voisitko lähettää . tämän kohtaan ( Ammattitaitovaatimukset)
[email protected] - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
HEI,
kiitos avustasi
voisitko lähettää . tämän kohtaan ( Ammattitaitovaatimukset)
[email protected]Hi iskufilan are u somali
- jii jii
no voiteko antaa neuvo minkäläisiä toiminta tuokio voisin pidä???????????
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta445219Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä243430Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2982822Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui552618- 1692294
- 242109
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1261881Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3661835Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881761M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti161391