näyttösuunnitelman tekoon ohjeita

hämmentynyt opiskelja

Suoritan kasvun ohjaus ja tukemisen jakson päiväkodissa, tarvitsisin neuvoa näyttösuunnitelman tekoon. Mitä osaan siihen kirjoittaa? Mitä näyttöviikko tulee olemaan, saako enää kysyä neuvoa tms?

6

19369

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kysyppäs

      ohjaajaltasi!

    • neuvoja,

      Mitä osaan siihen kirjoittaa?

      Ilmeisesti olet saanut näyttösuunnitelmapeperit, jotka pitää täyttää. Olen itse vetänyt useita näyttöjä läpi yhteen putkeen keväällä. Ne on vaativia juttuja, joiden eteen saa tehdä paljon työtä. Työläin homma on se kirjallinen tuottaminen ja suunnitelmien teko. Työstä ei kannata ottaa paineita, se on ihan normaalia työtä. Ei mitään ihmeellistä.

      -Mitä kirjoitat?Käytännön tekoja ja mahdollisimman konkreettisia sellaisia.Ei teoriaa, eikä niin että siirrät sen pallukan sisällön samana mutta eri sanoin muotoiltuna. Jos jotain ei voi näyttää, niin teet kirjallisen selvityksen siitä. Hommasta tehdään myös itsearviointi viikon lopussa.

      -Jos pallukassa esimerkiksi lukee "opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa ohjattua toimintaa päiväkodissa" niin laitat siihen sopivan teon, jonka teet, esim: "järjestän suunnittelemani askartelutuokion lapsiryhmälle". Jos pallukassa vaikka lukee "opiskelija osaa kohdata erilaiset huoltajat ja lapset ammatillisesti", niin laitat siihen esim "Käyttäydyn kaikkia huoltajia ja lapsia kohtaan ystävällisesti ja tasapuolisesti, en esimerkiksi arvostele tai syyllistä".Jos lukee: "opiskelija noudattaa vaitiolovelvollisuutta" niin laitat siihen teoksi: "en paljasta sivullisille mitään asiakkaita koskevia asioita, joita olen saanut tietää työssäni" Eli tämä on se periaate, jolla suunnitelma tehdään. Avaat pallukat konkreettisiksi teoiksi, jotka pystyt sitten tekemään. Mietit jokaiseen kohtaan sellaisen teon, joka liittyy kyseisen pallukan sisältöön. Jos jossain kohdassa vaikka lukee: "opiskelija osaa kuvata yhteiskunnan palvelujärjestelmän" ja tiedät ettet voi sitä tekemällä osoittaa, niin laitat kohtaan esim "laadin kirjallisen tehtävän, jossa kuvaan julkisen sekä kolmannen sektorin toimintaa ja palveluja". Tehtävistä ei tarvitse tehdä kovin laajoja.

      Mitä näyttöviikko tulee olemaan, saako enää kysyä neuvoa tms?

      -Saa, mutta hoida työsi kunnolla, koska se arvioidaan. Jos pidät esimerkiksi tuokion lapsille, niin suunnittele ja valmistele se kunnolla ja näytä etukäteen ohjaajalle suunnitelma. Jos vedät tehtävät huolimattomasti "tuosta noin vain" niin tulee huono numero. Panosta suunnitelmaasi kunnolla. Se ei tule menemään läpi, jos on tyhjiä kohtia tai epäselvästi muotoiltuja juttuja, jotka ei kerro tarkasti mitä teet.

      -Näyttöviikon jälkeen on arviointikeskustelu. Siinä opettaja käy läpi tärkeimmät pallukat suunnitelmasta ja kyselee sinulta ja ohjaajaltakin. Joudut esimerkiksi selittämään kuinka olet jonkun pallukan huomioinut työssä, tai kuinka huomioisit sen jne, arvioimaan itseä yms. Opettajasta riippuu kuinka hankala keskustelu on. Jotkut käy läpi melkein joka kohdat ja toiset ovat suurpiirteisiä ja kyselevät esim vain 2-3 kohtaa sivulta.

      -Varmaankin olet saanut koulussa perehdytyksen, joten huomioi myös se, pieniä koulukohtaisia eroja voinee näytöissä olla mutta periaate on sama.

      • täti 40

        OPPIMAAN OPPIMINEN JA TIEDON HANKINNAN HALLINTA
        *on ottanut vastuun omasta osaamisestaan ja kartuttaa aktiivisesti ammatillista taitotietoaan
        *suoriutuu monipuolisesti tiedon-hausta itseohjautuvasti ja hallitsee työssään tarvitsemansa atk-ohjelmat
        *osaa arvioida ammatillista kasvuaan realistisesti
        SOSIAALI- JA TERVEYSALAN AMMATIEN YHTEISKUNNALLISEN PERUSTAN HALLINTA
        *pystyy perustelemaan lähihoitajan ammatin yhteiskunnallisen tarpeen ja tuntee lähihoitaja-tutkinnon rakenteen ja ammattitaitovaatimukset
        *arvostaa lähihoitajan ammattia ja toimii siihen liittyvien säädösten mukaisesti
        *toimii työyhteisössään luovasti kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti ja yrittäjähenkisesti
        *työskentelee suunnitelmallisesti sosiaali- ja terveysalan palvelujärjestelmää hyväksi käyttäen ja sen toimintaperiaatteiden mukaisesti asiakkaan voimavarat huomioiden
        *osaa laatia ja käyttää hoito-,kasvatus- ja palvelusuunnitelmaa oman työnsä laadun edistäjänä
        AMMATTIETIIKAN PERUSTEIDEN HALLINTA
        *työssä näkyy asiakkaan arvomaailmaa ja kulttuuritaustaa arvostava yksilöllinen työote
        *työskentelee palvelualttiisti asiakkaan tarpeita kuunnellen ja hänen toiveisiinsa kunnioitettavasti suhtautuen
        *soveltaa työssään monipuolisesti ammatillista osaamistaan omalla vastuu-alueellaan lähihoitajan eettisiä peri-aatteita noudattaen
        *toimii ammatillisesti ja eettisesti korkeatasoisesti asiakastilanteissa
        *arvostaa työyhteisöänsä ja sen jäsenten osaamista,kykenee ottamaan vastuuta oman työyhteisönsä toiminnasta
        *noudattaa vaitiolovelvollisuutta
        AMMATILLISEN VUOROVAIKUTUKSEN HALLINTA
        *pystyy itsenäiseen palvelualttiiseen ja luontevaan työtoimintaan erilaisissa työympäristöissä
        *pystyy ilmaisemaan itseään selkeästi ja ymmärtävästi ja vastaanottamaan asiakkaan viestejä
        *käyttäytyy lämpimän kohteliaasti ja ihmisyyttä arvostaen
        *toimii aktiiviseti palautteen saamiseksi, tunnistaa omat voimavaransa ja kehittymistarpeensa saamansa palautetta hyödyntäen
        *ottaa huomioon asiakkaan tunnetilan ja pystyy toimimaan myötätuntoisesti asiakastilanteessa
        *pystyy rakentavaan vuorovaikutukseen työyhteisön pulmien ratkaisemiseksi
        KASVUN TUKEMISEN JA OHJAAMISEN HALLINTA
        ASIAKASLÄHTÖISYYS
        *huomio joustavasti työssään asiakkaan kehityksen ja toimii tilanteen vaatimalla tavalla tukien asiakkaan elinikäistä kehittymistä
        *työskentelee edistäen asiakkaan hyvinvointia ja osaa toiminnallaan vaikuttaa kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin lisääntymiseen asiakkaan arjen kannalta
        *pitää työnsä lähtö-kohtana asiakkaan yksilöllisiä tarpeita,toiveita ja elämäntilannetta
        *toimii voimavara-lähtöisesti
        TOIMINTA TYÖYHTEISÖSSÄ
        *pystyy jäsentämään ja suunnittelemaan joustavasti omaa asiakas-,kasvatus- ja hoitotyötään
        *toimii työssään tavoitteellisesti ja johdonmukaisesti omaa työtään teoreettisesti perustellen
        *arvostaa työyhteisön vuorovaikutteisuutta ja kehittää työtoimintaansa palautteen perusteella
        *arvostaa asiakaskuntansa kulttuuri-taustan moninaisuutta ja toimii hyvinvointia edistäen
        *toimii aktiivisesti oman alansa edustajana työryhmässä
        TOIMINTA KASVUN TUKIJANA
        *huolehtii ohjaavan kasvatuksen keinoin asiakkaiden kokonaisvaltaisesta turvallisuudesta
        *innostaa ja motivoi yksilöllisesti ja ryhminä erilaisiin terveyttä ja hyvinvointia edistäviin toimintamahdollisuuksiin
        *perustelee tarkoituksenmukaiset toimintaa rajoittavat päätöksensä toimien luotettavana ja vastuullisena aikuisena
        *pystyy vastaamaan itsenäisesti ja vastuullisesti asiakkaan yksilöllisestä ohjauksesta ja neuvonnasta huomioiden hänet aktiivisena osallistujana
        *osaa luontevasti toimien ja erilaisia menetelmiä käyttäen koota asiakkaan palvelun ja hoidon kannalta keskeiset tiedot huomioiden asiakkaan sekä hänen sosiaalisen verkostonsa lähettämät viestit
        *osaa käyttää kykyjensä mukaisia luovan ilmaisun menetelmiä työvälineenään

        siinäpä olisi pallukat *merkityt joihin pitäisi osata kirjoittaa jotain, vaikeaa on..
        Neuvokaa jos tiedättä ja kyseessä päiväkoti harjoittelu.Kiitos etukäteen!


      • monimutkaisia.
        täti 40 kirjoitti:

        OPPIMAAN OPPIMINEN JA TIEDON HANKINNAN HALLINTA
        *on ottanut vastuun omasta osaamisestaan ja kartuttaa aktiivisesti ammatillista taitotietoaan
        *suoriutuu monipuolisesti tiedon-hausta itseohjautuvasti ja hallitsee työssään tarvitsemansa atk-ohjelmat
        *osaa arvioida ammatillista kasvuaan realistisesti
        SOSIAALI- JA TERVEYSALAN AMMATIEN YHTEISKUNNALLISEN PERUSTAN HALLINTA
        *pystyy perustelemaan lähihoitajan ammatin yhteiskunnallisen tarpeen ja tuntee lähihoitaja-tutkinnon rakenteen ja ammattitaitovaatimukset
        *arvostaa lähihoitajan ammattia ja toimii siihen liittyvien säädösten mukaisesti
        *toimii työyhteisössään luovasti kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti ja yrittäjähenkisesti
        *työskentelee suunnitelmallisesti sosiaali- ja terveysalan palvelujärjestelmää hyväksi käyttäen ja sen toimintaperiaatteiden mukaisesti asiakkaan voimavarat huomioiden
        *osaa laatia ja käyttää hoito-,kasvatus- ja palvelusuunnitelmaa oman työnsä laadun edistäjänä
        AMMATTIETIIKAN PERUSTEIDEN HALLINTA
        *työssä näkyy asiakkaan arvomaailmaa ja kulttuuritaustaa arvostava yksilöllinen työote
        *työskentelee palvelualttiisti asiakkaan tarpeita kuunnellen ja hänen toiveisiinsa kunnioitettavasti suhtautuen
        *soveltaa työssään monipuolisesti ammatillista osaamistaan omalla vastuu-alueellaan lähihoitajan eettisiä peri-aatteita noudattaen
        *toimii ammatillisesti ja eettisesti korkeatasoisesti asiakastilanteissa
        *arvostaa työyhteisöänsä ja sen jäsenten osaamista,kykenee ottamaan vastuuta oman työyhteisönsä toiminnasta
        *noudattaa vaitiolovelvollisuutta
        AMMATILLISEN VUOROVAIKUTUKSEN HALLINTA
        *pystyy itsenäiseen palvelualttiiseen ja luontevaan työtoimintaan erilaisissa työympäristöissä
        *pystyy ilmaisemaan itseään selkeästi ja ymmärtävästi ja vastaanottamaan asiakkaan viestejä
        *käyttäytyy lämpimän kohteliaasti ja ihmisyyttä arvostaen
        *toimii aktiiviseti palautteen saamiseksi, tunnistaa omat voimavaransa ja kehittymistarpeensa saamansa palautetta hyödyntäen
        *ottaa huomioon asiakkaan tunnetilan ja pystyy toimimaan myötätuntoisesti asiakastilanteessa
        *pystyy rakentavaan vuorovaikutukseen työyhteisön pulmien ratkaisemiseksi
        KASVUN TUKEMISEN JA OHJAAMISEN HALLINTA
        ASIAKASLÄHTÖISYYS
        *huomio joustavasti työssään asiakkaan kehityksen ja toimii tilanteen vaatimalla tavalla tukien asiakkaan elinikäistä kehittymistä
        *työskentelee edistäen asiakkaan hyvinvointia ja osaa toiminnallaan vaikuttaa kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin lisääntymiseen asiakkaan arjen kannalta
        *pitää työnsä lähtö-kohtana asiakkaan yksilöllisiä tarpeita,toiveita ja elämäntilannetta
        *toimii voimavara-lähtöisesti
        TOIMINTA TYÖYHTEISÖSSÄ
        *pystyy jäsentämään ja suunnittelemaan joustavasti omaa asiakas-,kasvatus- ja hoitotyötään
        *toimii työssään tavoitteellisesti ja johdonmukaisesti omaa työtään teoreettisesti perustellen
        *arvostaa työyhteisön vuorovaikutteisuutta ja kehittää työtoimintaansa palautteen perusteella
        *arvostaa asiakaskuntansa kulttuuri-taustan moninaisuutta ja toimii hyvinvointia edistäen
        *toimii aktiivisesti oman alansa edustajana työryhmässä
        TOIMINTA KASVUN TUKIJANA
        *huolehtii ohjaavan kasvatuksen keinoin asiakkaiden kokonaisvaltaisesta turvallisuudesta
        *innostaa ja motivoi yksilöllisesti ja ryhminä erilaisiin terveyttä ja hyvinvointia edistäviin toimintamahdollisuuksiin
        *perustelee tarkoituksenmukaiset toimintaa rajoittavat päätöksensä toimien luotettavana ja vastuullisena aikuisena
        *pystyy vastaamaan itsenäisesti ja vastuullisesti asiakkaan yksilöllisestä ohjauksesta ja neuvonnasta huomioiden hänet aktiivisena osallistujana
        *osaa luontevasti toimien ja erilaisia menetelmiä käyttäen koota asiakkaan palvelun ja hoidon kannalta keskeiset tiedot huomioiden asiakkaan sekä hänen sosiaalisen verkostonsa lähettämät viestit
        *osaa käyttää kykyjensä mukaisia luovan ilmaisun menetelmiä työvälineenään

        siinäpä olisi pallukat *merkityt joihin pitäisi osata kirjoittaa jotain, vaikeaa on..
        Neuvokaa jos tiedättä ja kyseessä päiväkoti harjoittelu.Kiitos etukäteen!

        Onhan sulle annettu jo aika paljon vinkkejä, joten luulisi onnistuvan. Uskon että osaat, ja olet jo hyvässä vauhdissa suunnitelmiesi kanssa. Kyllähän jotkut kohdat on vähän älyttömiä esim "kykenee ottamaan vastuuta oman työyhteisönsä toiminnasta". Mulla ei tommosta pallukkaa ollut, mutta jouduin kuitenkin käytännössä tekemään esim sairastuneiden tai poissaolevien työntekijöiden hommia, joten se vastuullisuus tuli siinä ja taitona olla joustava muuttuvissa tilanteissa töiden suhteen.


      • Anonyymi

        HEI,
        kiitos avustasi
        voisitko lähettää . tämän kohtaan ( Ammattitaitovaatimukset)
        [email protected]


    • jii jii

      no voiteko antaa neuvo minkäläisiä toiminta tuokio voisin pidä???????????

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      149
      2339
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1958
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1928
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1730
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1520
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1296
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1190
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1183
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1178
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe