Osaako joku kertoa olisiko pitänyt olla ADR-lupa kun jouduin ottamaan kuormaan 100 litraa typpihappoa (adr-luokka 8) ja 1000 kiloa hydroflex-f (adr-luokka 5.1)? En noista sallituista kilomääristä ole aivan perillä mitä ilman lupaa saa ajaa.
VAK vapaarajoista
Kuski666
101981
0Äänestä
Muut lukivat myös
Luetuimmat keskustelut
- Älä unohda minuaNainen ethän unohda minua. Asiat olisivat voineet mennä toisin, olisi vain pitänyt uskaltaa lähestyä sinua kun annoit siihen mahdollisuuden. Olen pettynyt itseeni, ja se kyllä närästää. Naiselle Mieheltä
- Nyt on nytTurha miettiä menneitä tapahtumia. Niitä ei saa tekemättömäksi. Tärkeintä on mitä tekee nyt ja tulevaisuudessa. Korjausliikkeetkin voi tehdä jos niihin tuntee tarvetta. Paluu tulevaisuuteenkin voi olla mahdollinen jos v…
- Kadutko mies?Silloin kuin vielä yritin lähestyä, etkä tarttunut siihen. Asioista pitäisi voida aina keskustella.
- Hyvää huomentaEräälle Naiselle ❤️🩹
- Eläkeikä nousee 70 vuoteen. Joudunko palaamaan työelämään?Nyt se on sitten päätetty, että eläkeikä Suomessa nostetaan 70 vuoteen. https://www.is.fi/politiikka/art-2000012324133.html Pääsin 67 vuotiaana eläkkeelle viime syksynä. Tarkoittaakohan tämä, että joudun palaamaan takai…
- Haluatko ettäUnohdetaan toisemme?
- Onko tällainen kuvio teistä okOnko tällainen kuvio teidän mielestänne ihan normaali ja hyväksyttävä? Nainen seurustelee miehen kanssa, mutta pitää samaan aikaan läheistä yhteyttä toiseen mieheen kertomatta tälle toiselle, että on parisuhteessa. Tämä…
- Jos haluat viestin...Olen vielä tämän illan palstalla. Laita halutessasi vinkki, sinä komea keski-ikäinen mies 😗
- Tuntuu kuin olisin vaimosiSe on erikoista se.
- Nyt kun kaikki on ohiToivon, että sulla menee hyvin ja pystyisin sinut kokonaan unohtamaan. Joskus on vaikeita hetkiä ja olen tosi pahoillani, miten sinua loukkasin ja loukkaan yhä. Se täytyy saada loppumaan.
- Empaattiset ihmisetOnko empaattiset ihmiset, etenkin naiset antavaisempia, kun ns. tavikset? Kaverin puolesta kysyn Oisko niinku mahkui?
- Sut tahtoisinSinä senkin kusimutteri menit ja katkaisit kaiken yhteyden minuun. Tajuan nyt, että meidän roolit vaihtuivat ja sinä projektoit omia pelkojasi minuun. Anna minun välittää sinusta, älä työnnä mua pois. En oo vaatinut sul…
- Pitäisikö Vantaa liittää Helsinkiin.Mitä mieltä olette asiasta?
- Niin haluaisin sut nähdä ja jutella!🙂
- TTK-juontaja Veronica Verho lataa suorat sanat tatuointien arvostelijoille: "Mä toivoisin, että..."Veronica Verho juontaa Tanssii Tähtien Kanssa -ohjelmaa yhdessä Ernest Lawsonin kanssa. Yksi puhuttaneimmista aiheista on ollut, miten suosikkijuontajan näyttävät tatuoinnit sopivat ohjelman pukuohjeistukseen ja tullaa…
- Nyt sinä siellä pohjoisessaNainen siellä laita viesti!
- Perussuomalaiset nostamassa eläkeiän 70 vuoteenRiikka Purran johtama valtiovarainministeriö haluaa nostaa eläkeiän 70 vuoteen ja taloutta sopeutettaisiin ensi vaalikaudella 8–11 miljardilla eurolla. Perussuomalaisten johtama ministeriö ilmeisesti arvelee, että seits…
- Mahdatko ymmärtääEttä olet samassa korissa kaikkein rakkaimpien kanssa. Öitä.
- Tunnetko piston sydämessäsiTunnetko piston sydämessäsi?
- Hyttikallion koulu homeessaHyttikallion koulu on homeessa ja opettajat on painostettu olemaan hiljaa asiasta, myöskään mitään korjauksia ei ole tehty, vakavia tapaturmia tapahtunut kun turvavälineet ovat lähteneet irti yms. Ilmeisesti halutaan kä…
Vastaukset 10
Vanhimmat
määrä on tuo tonni. Eli jos tuo jälkimmäinen kama on vak:ksi luokilteltu, yli meni. Eli luvan olisit tarvinnut.
typpihapolla 1000l vapaaraja, hydroflex on tuntematon aine?
no sama kai se, tuskinpa noi luvan haltijatkaan noista sen enempiä tietävät, kyllä meinaan on sen näköstä turjaketta noitten transpointtien ja kiitolinjojen puikoissa nykyään!
Joskus kanssa tuikattiin tota VAK-tavaraa elintarvikkeiden sekaan, lähettäjä ei maininnut mitään asiasta, mutta huomioni kiinnitti rahtikirjaan niitattu erillinen kuljetusohje, joten soitin juitsarille ja sanoi että alittaa vapaarajan, että kyytiin vaan. No pakkohan se oli herra juitsarin sanaan luottaa, mutta jos sattuu jotain ja herra juitsari kiistääkin puheensa, niin kenen on vastuu? Kyllähän VAK-kurssin käyneet tietävät nämä vapaarajat, mutta miten voidaan olettaa, että kurssin käymätön henkilö nämä tietää? Samoin kuin säännöt VAK-tavaran sijoittelussa kuormatilassa, jossa on elintarvikkeita. Jokseenkin outo juttu tuo vapaaraja sanon minä...
mitä kaikkea on vak kaman kanssa sekaisin samassa kontissa/kärryssä näitten suurien nyytin ajoa harrastavien firmojen runkokuljetuksissa....
saa ajaa aivan täysin sekaisin kaiken kanssa kappaleena mut ainooo mikä pitäs muistaa on että elintarvikkeen ja vakin välissä pitää olla 0,8m tavaraa (ei vak) tai väliseinä myös levy riittää. näin sanoi VAK kouluttaja pirkanmaalla ja tietysti kaikki muut säänökset pitää ottaa huomioon et ztera, mut elintarvikkeita ja vak kamaa saaaaaaaaaaaaaaaaa ajaa samassa kuormatilassa
Niin saa kun tietää nämä jutut, pointtina olikin se, että mistä lainsäädäntö olettaa VAK-kurssin käymättömän henkilön tietävän nämä mm. kuormansijoitteluun liittyvät asiat?? Itse lähdin tälle alalle aikoinaan pelkkä ajokortti taskussa, no onhan sen jälkeen tietotaitoa päivitetty paljonkin mm. kursseilla, mutta suurin osa tietopohjasta on saatu itse lukemalla ja kollekoiden kanssa asioista keskustelemalla. Nuori alalle muualta kuin koulutuksen kautta tuleva kuljettaja ei näistä asioista juurikaan tiedä, vaikka lainsäädäntö näin olettaakin.
,no kaikki jotka tulevat noilta kuljettajakursseilta joutuvat pakosti nykyään vak kursseille ja vuoden 9/2014 jalkeen kun ammatti ajolupa tulee voimaan ei muistaakseni pysty alkamaan hommiin jos ei oo kaiken mailman kursseja käyty yks niistä on vak jos en väärin muista, mutta kun on isossa talossa töissä niin ne käydään automaattisesti, ja jos menee ilman vak-lupaa töihin firmaan missä ajetaan vak:a edes kappalekuormissa niin kyllä siellä laitetaan heti kursssille.
ja jos ei oo vak lupaa niin ei kannata ottaa grammaakaan kyytiin niin ei tarvii miettiä säännöksiä
oot ihan väärässä pelle
Hydroflex on markinointi- eli tuotenimi. Katopas mitä ainesosia siinä on.