Kompostin sekoitin ?

Innokas kompostoija

Meillä on Biolanin kompostori ja siinä mukana tuli se sekoitussauva, mutta kun emäntä haluaa väkisin käyttää Bioska-pusseja, niin ei oikein tahdo toimia tuo Biolanin oma sekoitin ja siitä taas seuraa että poshaj ei sekoitu, jolloin alkaa mätänemään.

Tuttavien entisillä mökkinaapureilla oli pari vuotta sitten semmoinen vihreä muovinen ruuvattava kompostisekoitin ja näytti todella hyvältä värkiltä. Olisiko jollain tietoa mikä laite se mahdollisesti oli ja mistä semmoisia saisi? Paikallinen rautakauppa ja kompostorikauppias ei moista tuntenut..

Tarkemmin laite oli yläpäästä kuin lapion varsi ja alapäästä semmoinen ehkä reilu 10 cm leveä ruuvi jolla oli pituutta ehkä reilu 20 cm. Ihan puhtaasti hatusta vedetyt mitat, mutta ehkä asia hieman kuitenkin valottui.

10

6535

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Innokas kompostoija

      seuraa että "poshaj" ei sekoitu
      -> Lukihäiriö eli tietenkin piti olla että; "Pohja" ei sekoitu

    • tuommosta

      kun meillä on sekotettu jo muutama vuosi kompostia vanhalla jää- elikkäs pilkkikairalla. Sekoittuu ihan melko hyvin silläkin, jos haluaa, ettei poraile liian syvälle, niin ottaa terät vielä pois. Oli sitäpaitsi ekoteko, taltioin sen metallinkeräysroskiksesta!

      • pussit

        Bioskan pussit hieman haaskausta noin ajatellen. Tiiskipöydän kulmalla voi aivanhyvin pitää nättiä kattilaa tai vastaavaa , päälle vain jokin kansi ja tyhjennys päivittäin ja pesu sen jälkeen. Pohjalle voi laitaa palan tälouspaperia tai sanomalehteä ettei ensim. tartu kiinni.
        Teflonoitu käytöstä poistettu on huippu tuossa virassa vielä pitkään.


      • pussit
        pussit kirjoitti:

        Bioskan pussit hieman haaskausta noin ajatellen. Tiiskipöydän kulmalla voi aivanhyvin pitää nättiä kattilaa tai vastaavaa , päälle vain jokin kansi ja tyhjennys päivittäin ja pesu sen jälkeen. Pohjalle voi laitaa palan tälouspaperia tai sanomalehteä ettei ensim. tartu kiinni.
        Teflonoitu käytöstä poistettu on huippu tuossa virassa vielä pitkään.

        Vielä jäi mainitsematta että kompostia ei kannata sekoitella kuin korkeintaa sitä osaa pinnalta jotka laitettu viikon sisällä. Se rakennetaan kuivikkeen ja massan määrällä sopivaan tasapainoiseen muotoon jolloin se palaa sopivasti. Jos sitä hämmentää liian syvältä palaminen häiriintyy


      • Innokas kompostoija
        pussit kirjoitti:

        Vielä jäi mainitsematta että kompostia ei kannata sekoitella kuin korkeintaa sitä osaa pinnalta jotka laitettu viikon sisällä. Se rakennetaan kuivikkeen ja massan määrällä sopivaan tasapainoiseen muotoon jolloin se palaa sopivasti. Jos sitä hämmentää liian syvältä palaminen häiriintyy

        Kyllä noiden Bioskojenkin kanssa pitäisi toimeen tulla sen poran kanssa, siihen kun ei takerru pussit eikä muut. Mökeillä toki on käytössä järkevämpi ratkaisu kuin pussit, mutta täällä cityssä rouva noita nyt kuitenkin käyttää ja niitä on kaapissa ainakin parin-kolmen vuoden tarpeiksi.

        Eli edelleenkin kaivataan vinkkiä semmoisesta kaupasta jossa noita kairan tapaisia sekoittimia myydään. Se jääkaira on turhan krouvi peli vaikka taatusti toimiva ja sitä paitsi en mä nyt hyvää URn kairaa halua tuohon luovuttaa :) Vaikea uskoa että kellään himo kompostoijalla ei olisi hyvä värkkejä mielessä tuohon kompostin möyhintään.

        Tuota kompostia on nimittäin pakko möyhiä, kun sen edellinen pääkäyttäjä on vain heittänyt sinne uutta tavaraa mätänemään ilman että on viitsinyt nakella tarpeeksi kuiviketta sekaan. Seuraus se että puolet (alaosa) kompostista on todella märkää ja törkeästi haisevaa tavaraa.


      • Hjyvä!
        Innokas kompostoija kirjoitti:

        Kyllä noiden Bioskojenkin kanssa pitäisi toimeen tulla sen poran kanssa, siihen kun ei takerru pussit eikä muut. Mökeillä toki on käytössä järkevämpi ratkaisu kuin pussit, mutta täällä cityssä rouva noita nyt kuitenkin käyttää ja niitä on kaapissa ainakin parin-kolmen vuoden tarpeiksi.

        Eli edelleenkin kaivataan vinkkiä semmoisesta kaupasta jossa noita kairan tapaisia sekoittimia myydään. Se jääkaira on turhan krouvi peli vaikka taatusti toimiva ja sitä paitsi en mä nyt hyvää URn kairaa halua tuohon luovuttaa :) Vaikea uskoa että kellään himo kompostoijalla ei olisi hyvä värkkejä mielessä tuohon kompostin möyhintään.

        Tuota kompostia on nimittäin pakko möyhiä, kun sen edellinen pääkäyttäjä on vain heittänyt sinne uutta tavaraa mätänemään ilman että on viitsinyt nakella tarpeeksi kuiviketta sekaan. Seuraus se että puolet (alaosa) kompostista on todella märkää ja törkeästi haisevaa tavaraa.

        Niitä kairoja rojottaa joka toisen kierrätyskeskuksen ja kirpparin nurkassa. Mutta ne terät kyllä olisi hyvä ottaa pois, ettei poraile kompostin pohjaa puhki. Ja sillä saat kätevät kanavat kuivikkeelle kompostin pohjalle asti, kun kairaat ja "puulaat" alhaalta ylös. On toiminu!

        Tuosta ylikosteudesta tuskin pääsee kuin lamppaamalla komposti ulos ja mättämällä takaisin vähän sekoitellen sitä märkää ja kuivempaa sekaisin.


      • Maalin/laasinsekotin. Hitsaa sopivä jatkovarsi ja veivaa akkukoneella.


      • Anonyymi

        Ihan uusi kompostori meillä. Laitoi ohjeen mukaisesti alle kuiviketta. Nyt parin viikon ajan laiteltu biojätettä ja kuiviketta. Ei ole lämmennyt, eikä haise. Onkohan tää normaalia.


    • kompo

      Sekö ei siis ole se Biolanin kompostimöyhennin?

    • heippavaanjuu

      Ja onhan sinulla siellä kompostin pohjan lähellä seinämässä joku reikä (ja verkko hiirien takia) että liika kosteus valuu pois? samoin tarvii yläreunassa lähellä kantta olla "huohotusreikä". Palaminen eli maatuminen tarvii happea.

      Meillä pääsi yksi kevät käymään kun ei ehtinyt vielä sulamaan talven jäljiltä niin kärpäset munimaan, ja oli hirveästi vaaleata toukkaa siellä, aivan kihisemällä, kantta myöten siinä pinnalla. Kaadettiin kiehuvaa vettä päälle, ja kansi kiinni. Myöhemmin kuiviketta ja sekoiteltiin, alkoi palaminen ja silloinhan ei kärpänen mene niin lämpimään munimaankaan.

      Nykyään talvenpakkasilla jäätyy, mutta keväällä sitten sulaa ja alkaa palamaan.
      Vanhoja pakastimia meillä ne 2 kompostia, mies värkkäili, hyviä ovat. Nostetaan aina joka syksy siihen toiseen se melkein palanut, ja talveksi siis tyhjä mistä sitten aloitetaan taas, oksaa ja karheeta alimmaksi, ja porkkananvarsia ym, tulee nopeasti lämpöä niistä, höyry aivan. Tuore ruoho kanssa seuraavana pvnä lämmittää ihan käpälää. :) Sitä lisäillään pitkin kesää pieni kerros

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      190
      1965
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1053
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      114
      1046
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      20
      757
    5. 52
      704
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      32
      643
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      608
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      557
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      528
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      9
      482
    Aihe