.450 Marlin

Ozy

Onko kokemuksia kaliberista .450 Marlin? Miten pelittää hirvimetsällä? Oisko tietoja patruunasta, lataustaulukkoa tai jotai muuta mistä näkisi esim. tehot?

17

26345

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sako

      Olen sivusta seurannut hirvivetsällä kolleegani.
      Hänellä on marlin muistaakseni joku 45-?kaliiberia.Kaveri on kaatanut monta hirveä ja kaadot onnistuneet 100% :sti.Eikä tule lihahukkaa johtunee luodin hitaudesta.Samalla aseella on kaadettu myös 1 karhu pohjoiskarjalassa.Hyvä ja tarkka ase.

    • Dyna

      Tarkoitat varmaan Marlin mod. 1895SS 45/70 Govt.
      Hyvä hirvipyssy, kunhan lataa panokset itse.
      Itse olen kaatanut sillä yli kymmenen hirveä ja se ase kyllä merkkaa osuman heti. On kuin rautakangen keittäisi hirvestä läpi. Yleensä hirvi jää niille sijoilleen kaatuen heti tai huojuen hetken keuhko-osumasta kaatuen sen jälkeen. Viime syksynä toinen hirvi kyllä juoksi keuhko-osuman saatuaan yli 100 m, mutta koska osumapaikka näkyi niin selvästi, ei toista laukausta edes kannattanut miettiä.
      Hirviterveisin.
      P.S. Vanhoista aselehdistä ainakin löytyy latausohjeita. Itse lataan vihtavuoren N130 3,4g ja luotina käytän Hornady RN SP 22,5g, josta yleensä viilaan vielä harjan tasaiseksi.
      Lähtönopeus piipun suusta n. 3 m päästä on n.605m/s.

      • Andy

        On olemassa kaliberi .450Marlin. Se sijoittuu teholtaan .45-70:n ja .458WinMagin väliin. Tehdaspanoksia ei taatusti ole erityisen hyvin saatavilla Suomesta.


      • Dyna
        Andy kirjoitti:

        On olemassa kaliberi .450Marlin. Se sijoittuu teholtaan .45-70:n ja .458WinMagin väliin. Tehdaspanoksia ei taatusti ole erityisen hyvin saatavilla Suomesta.

        Missä on tällainen ase esitelty?
        Tiedän kyllä 444 Marlinin, muta 450 en ole kuullut ikinä.
        Laitahan mailia, niin olen minäkin sitten taas hieman viisampi.
        Kevätterveisin.


      • Andy
        Dyna kirjoitti:

        Missä on tällainen ase esitelty?
        Tiedän kyllä 444 Marlinin, muta 450 en ole kuullut ikinä.
        Laitahan mailia, niin olen minäkin sitten taas hieman viisampi.
        Kevätterveisin.

        Gun Digest 2002:n ballistiikkataulukosta kaliberi löytyy. Yhtään sille pesitettyä asetta en onnistunut löytämään. Lienee joku todella kuollut kaliberi.


      • Ozy
        Dyna kirjoitti:

        Missä on tällainen ase esitelty?
        Tiedän kyllä 444 Marlinin, muta 450 en ole kuullut ikinä.
        Laitahan mailia, niin olen minäkin sitten taas hieman viisampi.
        Kevätterveisin.

        Katoppa Erä-lehti 11/2002 siellä on kyseinen ase testissä, ja osoitteessa www.marlinfirearms.com löytyy myös ihan kuvan kanssa. Ois täällä etelä-suomen pusikoissa oiva peli meinaan!


      • Dyna
        Ozy kirjoitti:

        Katoppa Erä-lehti 11/2002 siellä on kyseinen ase testissä, ja osoitteessa www.marlinfirearms.com löytyy myös ihan kuvan kanssa. Ois täällä etelä-suomen pusikoissa oiva peli meinaan!

        Kiitokset.
        Sieltähän se löytyi.
        Kevätterveisin.


      • Toisinaan Ajattelija
        Andy kirjoitti:

        Gun Digest 2002:n ballistiikkataulukosta kaliberi löytyy. Yhtään sille pesitettyä asetta en onnistunut löytämään. Lienee joku todella kuollut kaliberi.

        Muutama liike myy tuota Browning BLR -kivääriä Suomessa. Kaliberit .308 ja .450Marlin löytyy kotimaisista valikoimista, valmistajan katalogissa mainitaan useita muitakin.


    • Erästäjä

      Minul on Marlin 1895ss 45-70 govt.Asees on kiikari 1-4*20 Keveyden takia mukava passissa ja koiral metsästäes. Eritoten puskapaikois. Rekyyli ei häiritse ,lataan 26g speerin luotia N133 ruudil. Ampuessa näkee heti osumakohan hirves ,jokseenkin pulpahtaa jo kuulan menopuolelt kämmenen kokoin veriläikkä.. Ja kyllä läpäsyä riittää ,ja ei lihaa pilaannu luoti lentää 550m/s. Kaadot onnistuneet 100% toistaiseksi. rata-/lintupyssy tää ei ole.

      • ess

        Matti Kauppi myy Winchterin panoksia Marliniin. Itse olen tyytyväinen ko. aseeseen. Voisin ladata panoksia ja olisiko N530 Vihtavuorn ruuti oikea. Luoti on hakusessa, 300grs sofpointtina, hirvelle


      • esa1234

        Itselläni on Marlinin 45-70. Panoksia löytyy kun seuraa nettiä. Itselläni on parhaat kokemukset PMC-panoksista. Winsisterin paukut voi olla hyviä myös. Onhan itse lataamat itte tehtyjä. Olen Marliinista ylpeä. Testaan??? äänenvaimenninta siihen???????

        PS Raralla Tikka Sporter 308 on yes, kuin piekkari


    • marlin1895m

      Kaliberi: 450 Marlin
      Ase: Marlin 1895M Guide Gun, piipun pituus: 470mm
      Luoti: .458 Remington 405-GR FN
      Nalli: CCI-200
      Ruuti: N130 Vihtavuori
      Lataus [grain] v3 [m/s]:
      50,0 565
      51,0 580
      MINUN!! aseessa 51,0 grainia N130 on turvallinen mutta maksimi lataus ko luodille. N133 on tässä aseessa liian hidas ruuti myös 405-GR luodeille.

      • esa1234

        Hornary 405 gr luotia voi kokeilla. Ystäväni puristaa ruurin luodilla tiiviksi. Itse en niin tee enkä suosittele. Joka tapauksessa en metsällä ollessani Marlinista luovu.


      • Hieman varovaisuutta

        .458 405 Remington SP N130 max paineet 3297 saavutetaan jo 48,75gr määrällä latauspituuden olessa 64,77mm
        .458 405 Remington SP N120 max paineet 3289 saavutetaan jo 45,06gr määrällä latauspituuden olessa 64,77mm

        450Marilin ilmoitetaan 3300 bar Pmax. Tämän ylittyessä ei olla turvallisella alueella.


    • sedu koskinen

      mannlicher tekee asetta kaliberissa 450 Marlin

    • Cz-557

      Täällä jokainen tohisee luodin painoista graineina ei grammoina.onko se hienompaa.pitää tietää paljonko se ja se graini määrä on grammoina.muuten saatetaan mennä metsään.

    • anonyymios

      Fiksumpi laturi kyllä pian hoksaa eron kun alkaa tunkemaan gramma-annosta hylsyyn.
      Grainien kanssa pelaaminen on vain paljon selkeämpää.
      Jokainenhan muistaa että 1 graini = 0,0648 grammaa.
      Grain tai graan = gr, gramma = g.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      148
      2301
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1958
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1918
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1720
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      64
      1514
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1286
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1190
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1178
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1173
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe