Hoi corollan omistajat,
mitenkäs tuo käsijarrun kiristäminen tapahtuu kys. mallissa? En ole saanut korjausopasta/googlettamalla oikein mitään selvää tietoa asiasta, joten turvaudun teidän tietoihin/taitoihin.
Käsijarrun kiristys? [Toyota Corolla -02 1.4VVT-i]
32
36088
Vastaukset
- vanha korolla
Pitäis toimia käsijarrua käytettäessä automaattisesti toi kiristys.
Vetele käsijarrukahvasta oikein reippaasti tiukalle muutaman kerran, säätö pitäis toimia automaattisesti ellei jarruissa ole osat jumissa.
Korjatkaa jos olen väärässä.- RTT
Olet. Käsijarrussa automaattikiristin. Perus "sääntö" käsijarrunpitävyydelle
on se että kolmosvaihteella auto sammuu, eli ei jaksa lähteä liikkeelle.
- Vanhemmissa
Corolloissa on myös vaijerin säätö mahdollista...ainaskin -99 vielä. Vaikka automaatti säätö pelaa käsijarrua nostellenkin edestakasin...mutta itselläkin oli sen jälkeenkin liian löysä pikkasen. Käsijarrun nostokahvan vieressä on säätö ruuvi, 10 millin pitkällä hylsyllä kireemmäksi ruuvasin.
- Iso-Nalle
Jep,
tuota vetelyä kokeilin mutta ei tuntunut auttavan. Eli käsijarrun kahva nousee "liian" ylös ennen kuin jarrut pitävät. Prkl!- nallepuh.
Jos se käsijarru pitää ja irrottaa hyvin kiristä siitä kahvan vieressä olevasta ruuvista vaijeria kireämmälle sopiva määrä niiku tossa edellä jo mainittiin.
- Iso-Nalle
Jep,
ei onnistu. Käsijarrunkahvan suojan alta ei löydy oikein mitään säätöruuvia. Keskikonsoli estääkin sitten näkemästä sitä rullaa siinä kahvan kyljessä. Eli vissiin pitää se irroittaa kokonaan pois edestä. Ja autohan on vm. -02 -> eli sitä "uudenpaa" korimallia. Korjausopastakaan ei oikein kys. mallille tahdo löytyä.- Iso-Nalle
Jep,
no nyt se selvisi. Eli konsoli eestä pois ja kiristysrullaan pääseen sitten käsiksi. - nallepuh.
Iso-Nalle kirjoitti:
Jep,
no nyt se selvisi. Eli konsoli eestä pois ja kiristysrullaan pääseen sitten käsiksi.Juu sulla olikin -02:n toivottavasti se ruuvi löytyy sieltä itte oon vanhemmista malleista säädellyt joissa säätöruuvi tai paremminkin mutteri(t) näkyy ilman konsolin irrotusta, tarkista kiristämisen jälkeen ettei käsijarru jää laahaamaan päälle saataa tehdä senkin jos sitä vaijeria liikaa kiristää.
- Kuning4s
Niin no siis vaiheriahan ei kannata säätäää... Rengas irti ja jarrukengän alapäässä on säätörulla josta se kannattaa kiristää... Vaijerista jos alkaa kikkailee niin ei hyvää päivää...
Siinä levyssä/rummussa on kumitutti josta pääsee säätämään...- RTT
Se kahvasäätö on vaan ja ainoastaan, venyneen vaijerin kiristykseen.
Kyllä ne rummut kannattaa irrottaa ja säätää sieltä meisselillä.
Samalla näkee palojen kunnon. - Ei tarvitse
RTT kirjoitti:
Se kahvasäätö on vaan ja ainoastaan, venyneen vaijerin kiristykseen.
Kyllä ne rummut kannattaa irrottaa ja säätää sieltä meisselillä.
Samalla näkee palojen kunnon.Mielestäni säätä jos säätö pelaa automaattisesti...tietysti on hyvä varmistaa että säätö toimii ennen vaijerin kiristystä. Mitenkäs tasasesti noi jarrut ottaa kiini kun joku säätelee ne veisselillä ihan poskelleen. Kun säätö pelaa ei ole ainakaan ikänä ollu katsastuksessa ongelmia jarrujen kanssa.
- RTT
Ei tarvitse kirjoitti:
Mielestäni säätä jos säätö pelaa automaattisesti...tietysti on hyvä varmistaa että säätö toimii ennen vaijerin kiristystä. Mitenkäs tasasesti noi jarrut ottaa kiini kun joku säätelee ne veisselillä ihan poskelleen. Kun säätö pelaa ei ole ainakaan ikänä ollu katsastuksessa ongelmia jarrujen kanssa.
Niitä millään saa säädettyä poskelleen. Meisselillä siittä "tähtirissasta" sillai että rummut mahtuu juuri ja juuri paikoilleen. Ja tietenkin ensin painettava
jarrusylinteri pohjiin. Eka jarrunpolkasulla kengät takuulla rummuissa
tasaisesti. Sehän nyt on selvää että automaattisäätö on jumissa, mutta
tämä olikin vaan tälläinen ensiapu. Se jarrukenkien levittäjä siellä on jumissa
jonka joka kerta kun käsijarrua käyttää pitäis tarkistaa/siirtää kenkiä
lähemmäs rumpuja. Ilman muuta se kannattais putsata, ainakin viimeistään
uusia kenkiä vaihdettaessa, mutta kertomallani tavallakin riittää kun
renkaiden vaihdon yhteydessä tekee edelläämainitsemallani tavalla. - säätöön
RTT kirjoitti:
Niitä millään saa säädettyä poskelleen. Meisselillä siittä "tähtirissasta" sillai että rummut mahtuu juuri ja juuri paikoilleen. Ja tietenkin ensin painettava
jarrusylinteri pohjiin. Eka jarrunpolkasulla kengät takuulla rummuissa
tasaisesti. Sehän nyt on selvää että automaattisäätö on jumissa, mutta
tämä olikin vaan tälläinen ensiapu. Se jarrukenkien levittäjä siellä on jumissa
jonka joka kerta kun käsijarrua käyttää pitäis tarkistaa/siirtää kenkiä
lähemmäs rumpuja. Ilman muuta se kannattais putsata, ainakin viimeistään
uusia kenkiä vaihdettaessa, mutta kertomallani tavallakin riittää kun
renkaiden vaihdon yhteydessä tekee edelläämainitsemallani tavalla.jalkajarrun polkaisu EI keskitä käsijarrukenkiä, vaikuttaa vain jarrupaloihin eli käyttöjarruun, käsijarrussa kengät jarrulevyn sisällä, kenkäin säätö levyn reiästä ruuvimeisselillä, sen jälkeen vaijerin löysät pois, käsijarrukahvasta kumisuojus pois, aika ahdas mutta lähtee kyllä, kahvan apumiehenpuolella tuplamutterit kirystystangon päässä sitä kiristäen löysyys poistuu vaijerilta. Corollani -03 hyvää vuoden jatkoa.
- luuleminen
säätöön kirjoitti:
jalkajarrun polkaisu EI keskitä käsijarrukenkiä, vaikuttaa vain jarrupaloihin eli käyttöjarruun, käsijarrussa kengät jarrulevyn sisällä, kenkäin säätö levyn reiästä ruuvimeisselillä, sen jälkeen vaijerin löysät pois, käsijarrukahvasta kumisuojus pois, aika ahdas mutta lähtee kyllä, kahvan apumiehenpuolella tuplamutterit kirystystangon päässä sitä kiristäen löysyys poistuu vaijerilta. Corollani -03 hyvää vuoden jatkoa.
taisi loppua kun saatiin tyhjentävä vastaus asiaan, hyvä näin.
- kuusete
säätöön kirjoitti:
jalkajarrun polkaisu EI keskitä käsijarrukenkiä, vaikuttaa vain jarrupaloihin eli käyttöjarruun, käsijarrussa kengät jarrulevyn sisällä, kenkäin säätö levyn reiästä ruuvimeisselillä, sen jälkeen vaijerin löysät pois, käsijarrukahvasta kumisuojus pois, aika ahdas mutta lähtee kyllä, kahvan apumiehenpuolella tuplamutterit kirystystangon päässä sitä kiristäen löysyys poistuu vaijerilta. Corollani -03 hyvää vuoden jatkoa.
Kiitos tiedosta! Mulla riitti pelkkien löysien poistaminen käsijarrun kahvan vierestä. Oli kyllä ahdas, mut kun irrotti säilytyslokeron pohjasta pari mutskuu ja vaihdekepin suojuksen alta pari niin tuli sen verran tilaa, et sai pitkällä 10mm hylsyllä vaijeria kiristettyä. ;-)
- samapa se
kuusete kirjoitti:
Kiitos tiedosta! Mulla riitti pelkkien löysien poistaminen käsijarrun kahvan vierestä. Oli kyllä ahdas, mut kun irrotti säilytyslokeron pohjasta pari mutskuu ja vaihdekepin suojuksen alta pari niin tuli sen verran tilaa, et sai pitkällä 10mm hylsyllä vaijeria kiristettyä. ;-)
Väärä tyyli käsijarrun säätämiseen.
- pekku_123
säätöön kirjoitti:
jalkajarrun polkaisu EI keskitä käsijarrukenkiä, vaikuttaa vain jarrupaloihin eli käyttöjarruun, käsijarrussa kengät jarrulevyn sisällä, kenkäin säätö levyn reiästä ruuvimeisselillä, sen jälkeen vaijerin löysät pois, käsijarrukahvasta kumisuojus pois, aika ahdas mutta lähtee kyllä, kahvan apumiehenpuolella tuplamutterit kirystystangon päässä sitä kiristäen löysyys poistuu vaijerilta. Corollani -03 hyvää vuoden jatkoa.
Riippuu mallista onko levyt käsijarru rummut takana vai pelkät rumpujarrut, jolloin tuo polkaisu auttaa, sillä rumpujarrullisessa käsijarru vetää samoja kenkiä kuin jalkajarru. Esim yariksessa on rummut takana. Rmmut paremmat ja lähes huoltovapaat verrattuna levyihin takana.
- Remo reiska
Tuli sitten katsastettua corolla -99...katsastuspäätös hyväksytty Keväällä säädin kässärin vaijeria kireämmälle vaikka ne säätäjät pelasi myös, vaijeri oli venyny tms. Takajarrut heitti 8 % poljin sekä kässäri. Pitää kyllä kehua tätä mallia, ostaessa oli 115 000 tkm mittarissa nyt on 200 000 tkm. Tulppien, öljyjen, suodattimien, jakohihnan lisäksi vesipumppu vaihdettu. Jarrupalat ja kengät alkaa kyllä olemaan lopussa pitää varmaan kesällä uusia. Vähävikanen auto 100 000 km lisää vielä...pienillä kuluilla.
- Tare pankakoski
Jeps. Omassa 2002 sedan Toyota Corollassa ei ole käsijarrulle muuta säätömekanismia kuin tuossa konsolin alla vaijerin päässä vaijerin kiristys ruuvi ja hyvin toimii sillä. Samalla puhdistin käsijarrun kengät jolloin paranee käsijarrun pito, tässä mallissahan on muutoin takajarrut levyjarrut mutta käsijarrulle on nuo jarrukengät!
- tare pankakoski
Juups.
Linkistä näkyy että on kahdenlaisia jarrukenkiä Toyota Corollan käsijarrulle toisissa on automaattisäätö ja toisissa ei.
Jeps. Omassa 2002 sedan Toyota Corollassa ei ole käsijarrulle muuta säätömekanismia kuin tuossa konsolin alla vaijerin päässä vaijerin kiristys ruuvi ja hyvin toimii sillä. Samalla puhdistin käsijarrun kengät jolloin paranee käsijarrun pito, tässä mallissahan on muutoin takajarrut levyjarrut mutta käsijarrulle on nuo jarrukengät! - tare pankakoski
juups.
http://www.osamies.fi/Toyota/COROLLA_Sedan_(_E12J_,__E12T_)_1.6_VVT-i_(2002_-_)/Jarruosat/Jarrukengat-seisontajarru/3/99/16382
Linkistä näkyy että on kahdenlaisia jarrukenkiä Toyota Corollan käsijarrulle toisissa on automaattisäätö ja toisissa ei.
Jeps. Omassa 2002 sedan Toyota Corollassa ei ole käsijarrulle muuta säätömekanismia kuin tuossa konsolin alla vaijerin päässä vaijerin kiristys ruuvi ja hyvin toimii sillä. Samalla puhdistin käsijarrun kengät jolloin paranee käsijarrun pito, tässä mallissahan on muutoin takajarrut levyjarrut mutta käsijarrulle on nuo jarrukengät!- Eki ekivookki
Eki ekivookki kyseinen corolla on minullakin huollon alla, kaikki muu tarpeellinen on
suoritettu paitsi käsijarrun säätö. Säätö tapahtuu todellakin konsoolin sisältä eikä
mistään muualta. 2002 mallissa ei ole jarrukenkiä on vain palat. aedessä ja takana.
Kun säädätte huomioitaa työsylinterien liikkuvuus, varsinkin katsokaa ettei mäntä
ns. kanna! Minä onnistuin näillä toimenpiteillä.
- asentaja19
Jos autossa on käyttöjarrut takana levyillä ja lisäksi käsijarru rummulla nii käsijarrua nostaessa pitää olla tyhjää jonkuverran 5 napsua muuten jarrumakaa päällä ja jarrutkärähtää.. ja vaijerin säätöön ei kannata koskee rummusta vaa hihnoja lähemmäks.
- Kaltre68
Erikoisia autoja nuoToyotat kun jokaikisellä on erilaiset jarrut tai ainakin tuntuu siltä kun neuvot menee laidasta laitaan. Itselläni Corolla 2001 v ajettu 250000 ei vielä jarruremonttia katsastuksessa kelvannut aina ensikeralla. Missä vika kun jarrut ei kulu.
- corr
Tässä ohje. takapyörä pois ja sen jälkeen etsi taskulamppu sekä talttameisseli. Sitten se rummun reikä klo 6 asentoon eli se reikä alas jossa kumitutti. Ota kumitutti pois, etsi fikkarilla se kohta että näkyy kiristin. Sitä pyöritä siitä reiästä ylöspäin talttapäällä ja kiristyy tai toiseen niin löystyy. Helppo homma ja toimii...
- Huoh873
Idiootti. 2002 mallissa on levyt edessä ja takana eikä enää rumpua?!
- hantaaki
Käsijarru on rumpujarru, takajarrulevyn sisällä. Korjausoppaassa lukee montako naksausta kahvan pitäisi nousta käsivoimin vetäessä, jos menee paljon enemmän voi vaijeri olla venynyt jolloin sitä pitää kiristää kahvan juuresta.
- Anonyymi
Huoh873 kirjoitti:
Idiootti. 2002 mallissa on levyt edessä ja takana eikä enää rumpua?!
idijootti ei taida tietää että 2002 mallissa on käsijarrulle omat kengät
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
idijootti ei taida tietää että 2002 mallissa on käsijarrulle omat kengät
Juuri näin.
- Anonyymi
Ihan paskamainen tuo käsijarrukenkien säätö. Pyörä pois ja kumitutti pois ja sieltä meisselillä tähtimäistä mutteria kääntäen kengät lähes laahaamaan, Sitten ei kahva nouse liian ylös. Kyllä tuon ikäisessä autossa pitäis olla käsijarru samoilla paloilla kuin jalkajarru ja niille automaattisäätö.
- Anonyymi
Vanha keskustelu mutta kirjoitetaan miten oma käsijarrun säätö meni. Otsikon mukaiseen autoon vaihdettu käsijarrukengät merkiltään Brembo. Käsijarruvaijeri löysätty. Kengät säädetty rummusta lähes laahaamaan. Vaijerista kiristetty löysät pois. Toinen rengas menee hiekkatiellä lukkoon mutta toinen ei. Pyörii melkein käsin pyörittämällä. Useana päivänä säädetty ja tutkittu jarruja mutta en vaan saanut toimimaan.
Sitten Toyotalta alkuperäiset kengät ja samat säädöt kuin ensimmäisellä kerralla. Heti molemmat jarrut lukkoon hiekkatiellä ja sama kokeilu perään asfaltilla. Molemmat renkaat piirsi mustat jäljet asfalttiin. Auto uusinta näyttöön konttorille ja jarruissa eroa 6% kun sallittu on 70%. Eli unohtakaa ne tarvike kengät (Brembo) ja ostakaa alkuperäiset kengät niin säästytte monelta murheelta. Ainakin saatte suljettua pois sen että vika olisi jarrukengissä.- Anonyymi
Pieni lisäys vielä. Tossa linkin takana jollain samoja ongelmia Brembon kenkien kanssa.
https://fi-fi.facebook.com/groups/6297334156/permalink/10156624765714157/
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sä et pääse yli, mä en pääse yli
Jäädäänkö kuinka pitkäksi aikaa kärvistelemään omissa kuplissa näihin tunteisiin vai aletaanko puskemaan jo tätä läpi. V1281488- 371401
- 671215
Hei sinä nainen
Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa541149- 69994
Mitäs te venäjän puolustajat tekisitte, jos venäjä todella hyökkäisi tänne?
Tää on se mielenkiintoinen kysymys. Tehän olette lähinnä vasemmistolaisia, eikä armeijaa ole käyty, eikä rintamalle mi255961Kelan perkeleellinen käytäntö
Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei195948- 73911
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask napauttavat - Tällaisten ihmisten ei kannata muuttaa Italiaan: "Ei..."
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask toteuttivat oman unelmansa Italiassa. He ostivat kakkoskodin Italian Pugliasta. Lue lisää16830Miksi kaikki jauhaa KAJ:sta
Se bastulauluhan on todella huono, vanhanaikainen ja oikea junttilaulu. Oikein ällöttää, kun idiootit hehkuttaa sitä ps106818