Käsijarrun kiristys? [Toyota Corolla -02 1.4VVT-i]

Iso-Nalle

Hoi corollan omistajat,

mitenkäs tuo käsijarrun kiristäminen tapahtuu kys. mallissa? En ole saanut korjausopasta/googlettamalla oikein mitään selvää tietoa asiasta, joten turvaudun teidän tietoihin/taitoihin.

32

33984

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vanha korolla

      Pitäis toimia käsijarrua käytettäessä automaattisesti toi kiristys.
      Vetele käsijarrukahvasta oikein reippaasti tiukalle muutaman kerran, säätö pitäis toimia automaattisesti ellei jarruissa ole osat jumissa.
      Korjatkaa jos olen väärässä.

      • RTT

        Olet. Käsijarrussa automaattikiristin. Perus "sääntö" käsijarrunpitävyydelle
        on se että kolmosvaihteella auto sammuu, eli ei jaksa lähteä liikkeelle.


    • Vanhemmissa

      Corolloissa on myös vaijerin säätö mahdollista...ainaskin -99 vielä. Vaikka automaatti säätö pelaa käsijarrua nostellenkin edestakasin...mutta itselläkin oli sen jälkeenkin liian löysä pikkasen. Käsijarrun nostokahvan vieressä on säätö ruuvi, 10 millin pitkällä hylsyllä kireemmäksi ruuvasin.

    • Iso-Nalle

      Jep,

      tuota vetelyä kokeilin mutta ei tuntunut auttavan. Eli käsijarrun kahva nousee "liian" ylös ennen kuin jarrut pitävät. Prkl!

      • nallepuh.

        Jos se käsijarru pitää ja irrottaa hyvin kiristä siitä kahvan vieressä olevasta ruuvista vaijeria kireämmälle sopiva määrä niiku tossa edellä jo mainittiin.


    • Iso-Nalle

      Jep,

      ei onnistu. Käsijarrunkahvan suojan alta ei löydy oikein mitään säätöruuvia. Keskikonsoli estääkin sitten näkemästä sitä rullaa siinä kahvan kyljessä. Eli vissiin pitää se irroittaa kokonaan pois edestä. Ja autohan on vm. -02 -> eli sitä "uudenpaa" korimallia. Korjausopastakaan ei oikein kys. mallille tahdo löytyä.

      • Iso-Nalle

        Jep,

        no nyt se selvisi. Eli konsoli eestä pois ja kiristysrullaan pääseen sitten käsiksi.


      • nallepuh.
        Iso-Nalle kirjoitti:

        Jep,

        no nyt se selvisi. Eli konsoli eestä pois ja kiristysrullaan pääseen sitten käsiksi.

        Juu sulla olikin -02:n toivottavasti se ruuvi löytyy sieltä itte oon vanhemmista malleista säädellyt joissa säätöruuvi tai paremminkin mutteri(t) näkyy ilman konsolin irrotusta, tarkista kiristämisen jälkeen ettei käsijarru jää laahaamaan päälle saataa tehdä senkin jos sitä vaijeria liikaa kiristää.


    • Kuning4s

      Niin no siis vaiheriahan ei kannata säätäää... Rengas irti ja jarrukengän alapäässä on säätörulla josta se kannattaa kiristää... Vaijerista jos alkaa kikkailee niin ei hyvää päivää...

      Siinä levyssä/rummussa on kumitutti josta pääsee säätämään...

      • RTT

        Se kahvasäätö on vaan ja ainoastaan, venyneen vaijerin kiristykseen.
        Kyllä ne rummut kannattaa irrottaa ja säätää sieltä meisselillä.
        Samalla näkee palojen kunnon.


      • Ei tarvitse
        RTT kirjoitti:

        Se kahvasäätö on vaan ja ainoastaan, venyneen vaijerin kiristykseen.
        Kyllä ne rummut kannattaa irrottaa ja säätää sieltä meisselillä.
        Samalla näkee palojen kunnon.

        Mielestäni säätä jos säätö pelaa automaattisesti...tietysti on hyvä varmistaa että säätö toimii ennen vaijerin kiristystä. Mitenkäs tasasesti noi jarrut ottaa kiini kun joku säätelee ne veisselillä ihan poskelleen. Kun säätö pelaa ei ole ainakaan ikänä ollu katsastuksessa ongelmia jarrujen kanssa.


      • RTT
        Ei tarvitse kirjoitti:

        Mielestäni säätä jos säätö pelaa automaattisesti...tietysti on hyvä varmistaa että säätö toimii ennen vaijerin kiristystä. Mitenkäs tasasesti noi jarrut ottaa kiini kun joku säätelee ne veisselillä ihan poskelleen. Kun säätö pelaa ei ole ainakaan ikänä ollu katsastuksessa ongelmia jarrujen kanssa.

        Niitä millään saa säädettyä poskelleen. Meisselillä siittä "tähtirissasta" sillai että rummut mahtuu juuri ja juuri paikoilleen. Ja tietenkin ensin painettava
        jarrusylinteri pohjiin. Eka jarrunpolkasulla kengät takuulla rummuissa
        tasaisesti. Sehän nyt on selvää että automaattisäätö on jumissa, mutta
        tämä olikin vaan tälläinen ensiapu. Se jarrukenkien levittäjä siellä on jumissa
        jonka joka kerta kun käsijarrua käyttää pitäis tarkistaa/siirtää kenkiä
        lähemmäs rumpuja. Ilman muuta se kannattais putsata, ainakin viimeistään
        uusia kenkiä vaihdettaessa, mutta kertomallani tavallakin riittää kun
        renkaiden vaihdon yhteydessä tekee edelläämainitsemallani tavalla.


      • säätöön
        RTT kirjoitti:

        Niitä millään saa säädettyä poskelleen. Meisselillä siittä "tähtirissasta" sillai että rummut mahtuu juuri ja juuri paikoilleen. Ja tietenkin ensin painettava
        jarrusylinteri pohjiin. Eka jarrunpolkasulla kengät takuulla rummuissa
        tasaisesti. Sehän nyt on selvää että automaattisäätö on jumissa, mutta
        tämä olikin vaan tälläinen ensiapu. Se jarrukenkien levittäjä siellä on jumissa
        jonka joka kerta kun käsijarrua käyttää pitäis tarkistaa/siirtää kenkiä
        lähemmäs rumpuja. Ilman muuta se kannattais putsata, ainakin viimeistään
        uusia kenkiä vaihdettaessa, mutta kertomallani tavallakin riittää kun
        renkaiden vaihdon yhteydessä tekee edelläämainitsemallani tavalla.

        jalkajarrun polkaisu EI keskitä käsijarrukenkiä, vaikuttaa vain jarrupaloihin eli käyttöjarruun, käsijarrussa kengät jarrulevyn sisällä, kenkäin säätö levyn reiästä ruuvimeisselillä, sen jälkeen vaijerin löysät pois, käsijarrukahvasta kumisuojus pois, aika ahdas mutta lähtee kyllä, kahvan apumiehenpuolella tuplamutterit kirystystangon päässä sitä kiristäen löysyys poistuu vaijerilta. Corollani -03 hyvää vuoden jatkoa.


      • luuleminen
        säätöön kirjoitti:

        jalkajarrun polkaisu EI keskitä käsijarrukenkiä, vaikuttaa vain jarrupaloihin eli käyttöjarruun, käsijarrussa kengät jarrulevyn sisällä, kenkäin säätö levyn reiästä ruuvimeisselillä, sen jälkeen vaijerin löysät pois, käsijarrukahvasta kumisuojus pois, aika ahdas mutta lähtee kyllä, kahvan apumiehenpuolella tuplamutterit kirystystangon päässä sitä kiristäen löysyys poistuu vaijerilta. Corollani -03 hyvää vuoden jatkoa.

        taisi loppua kun saatiin tyhjentävä vastaus asiaan, hyvä näin.


      • kuusete
        säätöön kirjoitti:

        jalkajarrun polkaisu EI keskitä käsijarrukenkiä, vaikuttaa vain jarrupaloihin eli käyttöjarruun, käsijarrussa kengät jarrulevyn sisällä, kenkäin säätö levyn reiästä ruuvimeisselillä, sen jälkeen vaijerin löysät pois, käsijarrukahvasta kumisuojus pois, aika ahdas mutta lähtee kyllä, kahvan apumiehenpuolella tuplamutterit kirystystangon päässä sitä kiristäen löysyys poistuu vaijerilta. Corollani -03 hyvää vuoden jatkoa.

        Kiitos tiedosta! Mulla riitti pelkkien löysien poistaminen käsijarrun kahvan vierestä. Oli kyllä ahdas, mut kun irrotti säilytyslokeron pohjasta pari mutskuu ja vaihdekepin suojuksen alta pari niin tuli sen verran tilaa, et sai pitkällä 10mm hylsyllä vaijeria kiristettyä. ;-)


      • samapa se
        kuusete kirjoitti:

        Kiitos tiedosta! Mulla riitti pelkkien löysien poistaminen käsijarrun kahvan vierestä. Oli kyllä ahdas, mut kun irrotti säilytyslokeron pohjasta pari mutskuu ja vaihdekepin suojuksen alta pari niin tuli sen verran tilaa, et sai pitkällä 10mm hylsyllä vaijeria kiristettyä. ;-)

        Väärä tyyli käsijarrun säätämiseen.


      • pekku_123
        säätöön kirjoitti:

        jalkajarrun polkaisu EI keskitä käsijarrukenkiä, vaikuttaa vain jarrupaloihin eli käyttöjarruun, käsijarrussa kengät jarrulevyn sisällä, kenkäin säätö levyn reiästä ruuvimeisselillä, sen jälkeen vaijerin löysät pois, käsijarrukahvasta kumisuojus pois, aika ahdas mutta lähtee kyllä, kahvan apumiehenpuolella tuplamutterit kirystystangon päässä sitä kiristäen löysyys poistuu vaijerilta. Corollani -03 hyvää vuoden jatkoa.

        Riippuu mallista onko levyt käsijarru rummut takana vai pelkät rumpujarrut, jolloin tuo polkaisu auttaa, sillä rumpujarrullisessa käsijarru vetää samoja kenkiä kuin jalkajarru. Esim yariksessa on rummut takana. Rmmut paremmat ja lähes huoltovapaat verrattuna levyihin takana.


    • Remo reiska

      Tuli sitten katsastettua corolla -99...katsastuspäätös hyväksytty Keväällä säädin kässärin vaijeria kireämmälle vaikka ne säätäjät pelasi myös, vaijeri oli venyny tms. Takajarrut heitti 8 % poljin sekä kässäri. Pitää kyllä kehua tätä mallia, ostaessa oli 115 000 tkm mittarissa nyt on 200 000 tkm. Tulppien, öljyjen, suodattimien, jakohihnan lisäksi vesipumppu vaihdettu. Jarrupalat ja kengät alkaa kyllä olemaan lopussa pitää varmaan kesällä uusia. Vähävikanen auto 100 000 km lisää vielä...pienillä kuluilla.

    • Tare pankakoski

      Jeps. Omassa 2002 sedan Toyota Corollassa ei ole käsijarrulle muuta säätömekanismia kuin tuossa konsolin alla vaijerin päässä vaijerin kiristys ruuvi ja hyvin toimii sillä. Samalla puhdistin käsijarrun kengät jolloin paranee käsijarrun pito, tässä mallissahan on muutoin takajarrut levyjarrut mutta käsijarrulle on nuo jarrukengät!

    • tare pankakoski

      Juups.
      Linkistä näkyy että on kahdenlaisia jarrukenkiä Toyota Corollan käsijarrulle toisissa on automaattisäätö ja toisissa ei.
      Jeps. Omassa 2002 sedan Toyota Corollassa ei ole käsijarrulle muuta säätömekanismia kuin tuossa konsolin alla vaijerin päässä vaijerin kiristys ruuvi ja hyvin toimii sillä. Samalla puhdistin käsijarrun kengät jolloin paranee käsijarrun pito, tässä mallissahan on muutoin takajarrut levyjarrut mutta käsijarrulle on nuo jarrukengät!

    • tare pankakoski

      juups.
      http://www.osamies.fi/Toyota/COROLLA_Sedan_(_E12J_,__E12T_)_1.6_VVT-i_(2002_-_)/Jarruosat/Jarrukengat-seisontajarru/3/99/16382
      Linkistä näkyy että on kahdenlaisia jarrukenkiä Toyota Corollan käsijarrulle toisissa on automaattisäätö ja toisissa ei.
      Jeps. Omassa 2002 sedan Toyota Corollassa ei ole käsijarrulle muuta säätömekanismia kuin tuossa konsolin alla vaijerin päässä vaijerin kiristys ruuvi ja hyvin toimii sillä. Samalla puhdistin käsijarrun kengät jolloin paranee käsijarrun pito, tässä mallissahan on muutoin takajarrut levyjarrut mutta käsijarrulle on nuo jarrukengät!

      • Eki ekivookki

        Eki ekivookki kyseinen corolla on minullakin huollon alla, kaikki muu tarpeellinen on
        suoritettu paitsi käsijarrun säätö. Säätö tapahtuu todellakin konsoolin sisältä eikä
        mistään muualta. 2002 mallissa ei ole jarrukenkiä on vain palat. aedessä ja takana.
        Kun säädätte huomioitaa työsylinterien liikkuvuus, varsinkin katsokaa ettei mäntä
        ns. kanna! Minä onnistuin näillä toimenpiteillä.


    • asentaja19

      Jos autossa on käyttöjarrut takana levyillä ja lisäksi käsijarru rummulla nii käsijarrua nostaessa pitää olla tyhjää jonkuverran 5 napsua muuten jarrumakaa päällä ja jarrutkärähtää.. ja vaijerin säätöön ei kannata koskee rummusta vaa hihnoja lähemmäks.

    • Kaltre68

      Erikoisia autoja nuoToyotat kun jokaikisellä on erilaiset jarrut tai ainakin tuntuu siltä kun neuvot menee laidasta laitaan. Itselläni Corolla 2001 v ajettu 250000 ei vielä jarruremonttia katsastuksessa kelvannut aina ensikeralla. Missä vika kun jarrut ei kulu.

    • corr

      Tässä ohje. takapyörä pois ja sen jälkeen etsi taskulamppu sekä talttameisseli. Sitten se rummun reikä klo 6 asentoon eli se reikä alas jossa kumitutti. Ota kumitutti pois, etsi fikkarilla se kohta että näkyy kiristin. Sitä pyöritä siitä reiästä ylöspäin talttapäällä ja kiristyy tai toiseen niin löystyy. Helppo homma ja toimii...

      • Huoh873

        Idiootti. 2002 mallissa on levyt edessä ja takana eikä enää rumpua?!


      • hantaaki

        Käsijarru on rumpujarru, takajarrulevyn sisällä. Korjausoppaassa lukee montako naksausta kahvan pitäisi nousta käsivoimin vetäessä, jos menee paljon enemmän voi vaijeri olla venynyt jolloin sitä pitää kiristää kahvan juuresta.


      • Anonyymi
        Huoh873 kirjoitti:

        Idiootti. 2002 mallissa on levyt edessä ja takana eikä enää rumpua?!

        idijootti ei taida tietää että 2002 mallissa on käsijarrulle omat kengät


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        idijootti ei taida tietää että 2002 mallissa on käsijarrulle omat kengät

        Juuri näin.


    • Anonyymi

      Ihan paskamainen tuo käsijarrukenkien säätö. Pyörä pois ja kumitutti pois ja sieltä meisselillä tähtimäistä mutteria kääntäen kengät lähes laahaamaan, Sitten ei kahva nouse liian ylös. Kyllä tuon ikäisessä autossa pitäis olla käsijarru samoilla paloilla kuin jalkajarru ja niille automaattisäätö.

    • Anonyymi

      Vanha keskustelu mutta kirjoitetaan miten oma käsijarrun säätö meni. Otsikon mukaiseen autoon vaihdettu käsijarrukengät merkiltään Brembo. Käsijarruvaijeri löysätty. Kengät säädetty rummusta lähes laahaamaan. Vaijerista kiristetty löysät pois. Toinen rengas menee hiekkatiellä lukkoon mutta toinen ei. Pyörii melkein käsin pyörittämällä. Useana päivänä säädetty ja tutkittu jarruja mutta en vaan saanut toimimaan.

      Sitten Toyotalta alkuperäiset kengät ja samat säädöt kuin ensimmäisellä kerralla. Heti molemmat jarrut lukkoon hiekkatiellä ja sama kokeilu perään asfaltilla. Molemmat renkaat piirsi mustat jäljet asfalttiin. Auto uusinta näyttöön konttorille ja jarruissa eroa 6% kun sallittu on 70%. Eli unohtakaa ne tarvike kengät (Brembo) ja ostakaa alkuperäiset kengät niin säästytte monelta murheelta. Ainakin saatte suljettua pois sen että vika olisi jarrukengissä.

      • Anonyymi

        Pieni lisäys vielä. Tossa linkin takana jollain samoja ongelmia Brembon kenkien kanssa.
        https://fi-fi.facebook.com/groups/6297334156/permalink/10156624765714157/


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nainen, tervetuloa

      Tule luokseni eka vaikka viikoks tai pariksi. Saisin helliä, kannustaa ja tukea sua ja kokata lempi herkkujasi. Pääsisit
      Ikävä
      35
      7714
    2. Olisit ollut varovaisempi

      Nyt jos minut hylkäät ja et meidän asiasta minulle mitään ilmoita niin ettet edes anteeksi pyydä, niin tiedä että minä e
      Ikävä
      83
      4586
    3. Mies sinä olet kaunis katsella

      Olet myös rauhallinen, tavallinen, varovainen, lämmin, poikamainen, komea, ryhdikäs, rentotyylinen, kiva, mukava... jne
      Ikävä
      67
      3231
    4. Vastenmielisyys

      Kuvaa sinua parhaiten
      Ikävä
      55
      2166
    5. Sinulle, tahtoisin kertoa mitä

      ajattelen siitä. Ehkä olen väärässä, mutta minusta kuulostaa jonkin alulta, mutta ei kerro minkä. Se selvinnee myöhemmi
      Ikävä
      28
      1709
    6. Ensitreffit alttarilla Jyrki paljastaa hääyön intiimiasioista kameroiden sammuttua: "Fyysinen..."

      Ooo-la-laa… Ensitreffit alttarilla -sarjassa alkaa hääparien välillä ns. tunteet kuumenemaan. Lue lisää: https://www.s
      Ensitreffit alttarilla
      7
      1687
    7. Persut tyrmäsivät Suomen osallistumisen Ukrainan jälleenrakentamiseen

      Siinä meni sitten kokoomusyrittäiltä bisnekset sivun suun putinistipersujen takia. Jälleenrakentamiseen osallistuvat mu
      Maailman menoa
      358
      1488
    8. Miksi suomussalmelaiset haisee niin pahalle?

      Kaupassa käydessä huomaa, miten monet ihmiset haisee todella kammottavalle. Eikö täällä osata käydä pesulla tarpeeksi us
      Suomussalmi
      15
      1442
    9. Miksi miehet pelkäätte jotain naista?

      Iskeekö ujous, paniikki ja hävetys. En ole niin pelottava miltä vaikutan vink vink.
      Ikävä
      58
      1129
    10. Nuorisojoukko ryösti merkkikengät teinipojan jalasta Helsingin Itäkeskuksessa.

      https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010709501.html Muun muassa näidenkin rikosten huomattavan suurista kasvamismääristä vi
      Maailman menoa
      276
      1080
    Aihe