Käsijarrun kiristys? [Toyota Corolla -02 1.4VVT-i]

Iso-Nalle

Hoi corollan omistajat,

mitenkäs tuo käsijarrun kiristäminen tapahtuu kys. mallissa? En ole saanut korjausopasta/googlettamalla oikein mitään selvää tietoa asiasta, joten turvaudun teidän tietoihin/taitoihin.

32

31328

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vanha korolla

      Pitäis toimia käsijarrua käytettäessä automaattisesti toi kiristys.
      Vetele käsijarrukahvasta oikein reippaasti tiukalle muutaman kerran, säätö pitäis toimia automaattisesti ellei jarruissa ole osat jumissa.
      Korjatkaa jos olen väärässä.

      • RTT

        Olet. Käsijarrussa automaattikiristin. Perus "sääntö" käsijarrunpitävyydelle
        on se että kolmosvaihteella auto sammuu, eli ei jaksa lähteä liikkeelle.


    • Vanhemmissa

      Corolloissa on myös vaijerin säätö mahdollista...ainaskin -99 vielä. Vaikka automaatti säätö pelaa käsijarrua nostellenkin edestakasin...mutta itselläkin oli sen jälkeenkin liian löysä pikkasen. Käsijarrun nostokahvan vieressä on säätö ruuvi, 10 millin pitkällä hylsyllä kireemmäksi ruuvasin.

    • Iso-Nalle

      Jep,

      tuota vetelyä kokeilin mutta ei tuntunut auttavan. Eli käsijarrun kahva nousee "liian" ylös ennen kuin jarrut pitävät. Prkl!

      • nallepuh.

        Jos se käsijarru pitää ja irrottaa hyvin kiristä siitä kahvan vieressä olevasta ruuvista vaijeria kireämmälle sopiva määrä niiku tossa edellä jo mainittiin.


    • Iso-Nalle

      Jep,

      ei onnistu. Käsijarrunkahvan suojan alta ei löydy oikein mitään säätöruuvia. Keskikonsoli estääkin sitten näkemästä sitä rullaa siinä kahvan kyljessä. Eli vissiin pitää se irroittaa kokonaan pois edestä. Ja autohan on vm. -02 -> eli sitä "uudenpaa" korimallia. Korjausopastakaan ei oikein kys. mallille tahdo löytyä.

      • Iso-Nalle

        Jep,

        no nyt se selvisi. Eli konsoli eestä pois ja kiristysrullaan pääseen sitten käsiksi.


      • nallepuh.
        Iso-Nalle kirjoitti:

        Jep,

        no nyt se selvisi. Eli konsoli eestä pois ja kiristysrullaan pääseen sitten käsiksi.

        Juu sulla olikin -02:n toivottavasti se ruuvi löytyy sieltä itte oon vanhemmista malleista säädellyt joissa säätöruuvi tai paremminkin mutteri(t) näkyy ilman konsolin irrotusta, tarkista kiristämisen jälkeen ettei käsijarru jää laahaamaan päälle saataa tehdä senkin jos sitä vaijeria liikaa kiristää.


    • Kuning4s

      Niin no siis vaiheriahan ei kannata säätäää... Rengas irti ja jarrukengän alapäässä on säätörulla josta se kannattaa kiristää... Vaijerista jos alkaa kikkailee niin ei hyvää päivää...

      Siinä levyssä/rummussa on kumitutti josta pääsee säätämään...

      • RTT

        Se kahvasäätö on vaan ja ainoastaan, venyneen vaijerin kiristykseen.
        Kyllä ne rummut kannattaa irrottaa ja säätää sieltä meisselillä.
        Samalla näkee palojen kunnon.


      • Ei tarvitse
        RTT kirjoitti:

        Se kahvasäätö on vaan ja ainoastaan, venyneen vaijerin kiristykseen.
        Kyllä ne rummut kannattaa irrottaa ja säätää sieltä meisselillä.
        Samalla näkee palojen kunnon.

        Mielestäni säätä jos säätö pelaa automaattisesti...tietysti on hyvä varmistaa että säätö toimii ennen vaijerin kiristystä. Mitenkäs tasasesti noi jarrut ottaa kiini kun joku säätelee ne veisselillä ihan poskelleen. Kun säätö pelaa ei ole ainakaan ikänä ollu katsastuksessa ongelmia jarrujen kanssa.


      • RTT
        Ei tarvitse kirjoitti:

        Mielestäni säätä jos säätö pelaa automaattisesti...tietysti on hyvä varmistaa että säätö toimii ennen vaijerin kiristystä. Mitenkäs tasasesti noi jarrut ottaa kiini kun joku säätelee ne veisselillä ihan poskelleen. Kun säätö pelaa ei ole ainakaan ikänä ollu katsastuksessa ongelmia jarrujen kanssa.

        Niitä millään saa säädettyä poskelleen. Meisselillä siittä "tähtirissasta" sillai että rummut mahtuu juuri ja juuri paikoilleen. Ja tietenkin ensin painettava
        jarrusylinteri pohjiin. Eka jarrunpolkasulla kengät takuulla rummuissa
        tasaisesti. Sehän nyt on selvää että automaattisäätö on jumissa, mutta
        tämä olikin vaan tälläinen ensiapu. Se jarrukenkien levittäjä siellä on jumissa
        jonka joka kerta kun käsijarrua käyttää pitäis tarkistaa/siirtää kenkiä
        lähemmäs rumpuja. Ilman muuta se kannattais putsata, ainakin viimeistään
        uusia kenkiä vaihdettaessa, mutta kertomallani tavallakin riittää kun
        renkaiden vaihdon yhteydessä tekee edelläämainitsemallani tavalla.


      • säätöön
        RTT kirjoitti:

        Niitä millään saa säädettyä poskelleen. Meisselillä siittä "tähtirissasta" sillai että rummut mahtuu juuri ja juuri paikoilleen. Ja tietenkin ensin painettava
        jarrusylinteri pohjiin. Eka jarrunpolkasulla kengät takuulla rummuissa
        tasaisesti. Sehän nyt on selvää että automaattisäätö on jumissa, mutta
        tämä olikin vaan tälläinen ensiapu. Se jarrukenkien levittäjä siellä on jumissa
        jonka joka kerta kun käsijarrua käyttää pitäis tarkistaa/siirtää kenkiä
        lähemmäs rumpuja. Ilman muuta se kannattais putsata, ainakin viimeistään
        uusia kenkiä vaihdettaessa, mutta kertomallani tavallakin riittää kun
        renkaiden vaihdon yhteydessä tekee edelläämainitsemallani tavalla.

        jalkajarrun polkaisu EI keskitä käsijarrukenkiä, vaikuttaa vain jarrupaloihin eli käyttöjarruun, käsijarrussa kengät jarrulevyn sisällä, kenkäin säätö levyn reiästä ruuvimeisselillä, sen jälkeen vaijerin löysät pois, käsijarrukahvasta kumisuojus pois, aika ahdas mutta lähtee kyllä, kahvan apumiehenpuolella tuplamutterit kirystystangon päässä sitä kiristäen löysyys poistuu vaijerilta. Corollani -03 hyvää vuoden jatkoa.


      • luuleminen
        säätöön kirjoitti:

        jalkajarrun polkaisu EI keskitä käsijarrukenkiä, vaikuttaa vain jarrupaloihin eli käyttöjarruun, käsijarrussa kengät jarrulevyn sisällä, kenkäin säätö levyn reiästä ruuvimeisselillä, sen jälkeen vaijerin löysät pois, käsijarrukahvasta kumisuojus pois, aika ahdas mutta lähtee kyllä, kahvan apumiehenpuolella tuplamutterit kirystystangon päässä sitä kiristäen löysyys poistuu vaijerilta. Corollani -03 hyvää vuoden jatkoa.

        taisi loppua kun saatiin tyhjentävä vastaus asiaan, hyvä näin.


      • kuusete
        säätöön kirjoitti:

        jalkajarrun polkaisu EI keskitä käsijarrukenkiä, vaikuttaa vain jarrupaloihin eli käyttöjarruun, käsijarrussa kengät jarrulevyn sisällä, kenkäin säätö levyn reiästä ruuvimeisselillä, sen jälkeen vaijerin löysät pois, käsijarrukahvasta kumisuojus pois, aika ahdas mutta lähtee kyllä, kahvan apumiehenpuolella tuplamutterit kirystystangon päässä sitä kiristäen löysyys poistuu vaijerilta. Corollani -03 hyvää vuoden jatkoa.

        Kiitos tiedosta! Mulla riitti pelkkien löysien poistaminen käsijarrun kahvan vierestä. Oli kyllä ahdas, mut kun irrotti säilytyslokeron pohjasta pari mutskuu ja vaihdekepin suojuksen alta pari niin tuli sen verran tilaa, et sai pitkällä 10mm hylsyllä vaijeria kiristettyä. ;-)


      • samapa se
        kuusete kirjoitti:

        Kiitos tiedosta! Mulla riitti pelkkien löysien poistaminen käsijarrun kahvan vierestä. Oli kyllä ahdas, mut kun irrotti säilytyslokeron pohjasta pari mutskuu ja vaihdekepin suojuksen alta pari niin tuli sen verran tilaa, et sai pitkällä 10mm hylsyllä vaijeria kiristettyä. ;-)

        Väärä tyyli käsijarrun säätämiseen.


      • pekku_123
        säätöön kirjoitti:

        jalkajarrun polkaisu EI keskitä käsijarrukenkiä, vaikuttaa vain jarrupaloihin eli käyttöjarruun, käsijarrussa kengät jarrulevyn sisällä, kenkäin säätö levyn reiästä ruuvimeisselillä, sen jälkeen vaijerin löysät pois, käsijarrukahvasta kumisuojus pois, aika ahdas mutta lähtee kyllä, kahvan apumiehenpuolella tuplamutterit kirystystangon päässä sitä kiristäen löysyys poistuu vaijerilta. Corollani -03 hyvää vuoden jatkoa.

        Riippuu mallista onko levyt käsijarru rummut takana vai pelkät rumpujarrut, jolloin tuo polkaisu auttaa, sillä rumpujarrullisessa käsijarru vetää samoja kenkiä kuin jalkajarru. Esim yariksessa on rummut takana. Rmmut paremmat ja lähes huoltovapaat verrattuna levyihin takana.


    • Remo reiska

      Tuli sitten katsastettua corolla -99...katsastuspäätös hyväksytty Keväällä säädin kässärin vaijeria kireämmälle vaikka ne säätäjät pelasi myös, vaijeri oli venyny tms. Takajarrut heitti 8 % poljin sekä kässäri. Pitää kyllä kehua tätä mallia, ostaessa oli 115 000 tkm mittarissa nyt on 200 000 tkm. Tulppien, öljyjen, suodattimien, jakohihnan lisäksi vesipumppu vaihdettu. Jarrupalat ja kengät alkaa kyllä olemaan lopussa pitää varmaan kesällä uusia. Vähävikanen auto 100 000 km lisää vielä...pienillä kuluilla.

    • Tare pankakoski

      Jeps. Omassa 2002 sedan Toyota Corollassa ei ole käsijarrulle muuta säätömekanismia kuin tuossa konsolin alla vaijerin päässä vaijerin kiristys ruuvi ja hyvin toimii sillä. Samalla puhdistin käsijarrun kengät jolloin paranee käsijarrun pito, tässä mallissahan on muutoin takajarrut levyjarrut mutta käsijarrulle on nuo jarrukengät!

    • tare pankakoski

      Juups.
      Linkistä näkyy että on kahdenlaisia jarrukenkiä Toyota Corollan käsijarrulle toisissa on automaattisäätö ja toisissa ei.
      Jeps. Omassa 2002 sedan Toyota Corollassa ei ole käsijarrulle muuta säätömekanismia kuin tuossa konsolin alla vaijerin päässä vaijerin kiristys ruuvi ja hyvin toimii sillä. Samalla puhdistin käsijarrun kengät jolloin paranee käsijarrun pito, tässä mallissahan on muutoin takajarrut levyjarrut mutta käsijarrulle on nuo jarrukengät!

    • tare pankakoski

      juups.
      http://www.osamies.fi/Toyota/COROLLA_Sedan_(_E12J_,__E12T_)_1.6_VVT-i_(2002_-_)/Jarruosat/Jarrukengat-seisontajarru/3/99/16382
      Linkistä näkyy että on kahdenlaisia jarrukenkiä Toyota Corollan käsijarrulle toisissa on automaattisäätö ja toisissa ei.
      Jeps. Omassa 2002 sedan Toyota Corollassa ei ole käsijarrulle muuta säätömekanismia kuin tuossa konsolin alla vaijerin päässä vaijerin kiristys ruuvi ja hyvin toimii sillä. Samalla puhdistin käsijarrun kengät jolloin paranee käsijarrun pito, tässä mallissahan on muutoin takajarrut levyjarrut mutta käsijarrulle on nuo jarrukengät!

      • Eki ekivookki

        Eki ekivookki kyseinen corolla on minullakin huollon alla, kaikki muu tarpeellinen on
        suoritettu paitsi käsijarrun säätö. Säätö tapahtuu todellakin konsoolin sisältä eikä
        mistään muualta. 2002 mallissa ei ole jarrukenkiä on vain palat. aedessä ja takana.
        Kun säädätte huomioitaa työsylinterien liikkuvuus, varsinkin katsokaa ettei mäntä
        ns. kanna! Minä onnistuin näillä toimenpiteillä.


    • asentaja19

      Jos autossa on käyttöjarrut takana levyillä ja lisäksi käsijarru rummulla nii käsijarrua nostaessa pitää olla tyhjää jonkuverran 5 napsua muuten jarrumakaa päällä ja jarrutkärähtää.. ja vaijerin säätöön ei kannata koskee rummusta vaa hihnoja lähemmäks.

    • Kaltre68

      Erikoisia autoja nuoToyotat kun jokaikisellä on erilaiset jarrut tai ainakin tuntuu siltä kun neuvot menee laidasta laitaan. Itselläni Corolla 2001 v ajettu 250000 ei vielä jarruremonttia katsastuksessa kelvannut aina ensikeralla. Missä vika kun jarrut ei kulu.

    • corr

      Tässä ohje. takapyörä pois ja sen jälkeen etsi taskulamppu sekä talttameisseli. Sitten se rummun reikä klo 6 asentoon eli se reikä alas jossa kumitutti. Ota kumitutti pois, etsi fikkarilla se kohta että näkyy kiristin. Sitä pyöritä siitä reiästä ylöspäin talttapäällä ja kiristyy tai toiseen niin löystyy. Helppo homma ja toimii...

      • Huoh873

        Idiootti. 2002 mallissa on levyt edessä ja takana eikä enää rumpua?!


      • hantaaki

        Käsijarru on rumpujarru, takajarrulevyn sisällä. Korjausoppaassa lukee montako naksausta kahvan pitäisi nousta käsivoimin vetäessä, jos menee paljon enemmän voi vaijeri olla venynyt jolloin sitä pitää kiristää kahvan juuresta.


      • Anonyymi
        Huoh873 kirjoitti:

        Idiootti. 2002 mallissa on levyt edessä ja takana eikä enää rumpua?!

        idijootti ei taida tietää että 2002 mallissa on käsijarrulle omat kengät


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        idijootti ei taida tietää että 2002 mallissa on käsijarrulle omat kengät

        Juuri näin.


    • Anonyymi

      Ihan paskamainen tuo käsijarrukenkien säätö. Pyörä pois ja kumitutti pois ja sieltä meisselillä tähtimäistä mutteria kääntäen kengät lähes laahaamaan, Sitten ei kahva nouse liian ylös. Kyllä tuon ikäisessä autossa pitäis olla käsijarru samoilla paloilla kuin jalkajarru ja niille automaattisäätö.

    • Anonyymi

      Vanha keskustelu mutta kirjoitetaan miten oma käsijarrun säätö meni. Otsikon mukaiseen autoon vaihdettu käsijarrukengät merkiltään Brembo. Käsijarruvaijeri löysätty. Kengät säädetty rummusta lähes laahaamaan. Vaijerista kiristetty löysät pois. Toinen rengas menee hiekkatiellä lukkoon mutta toinen ei. Pyörii melkein käsin pyörittämällä. Useana päivänä säädetty ja tutkittu jarruja mutta en vaan saanut toimimaan.

      Sitten Toyotalta alkuperäiset kengät ja samat säädöt kuin ensimmäisellä kerralla. Heti molemmat jarrut lukkoon hiekkatiellä ja sama kokeilu perään asfaltilla. Molemmat renkaat piirsi mustat jäljet asfalttiin. Auto uusinta näyttöön konttorille ja jarruissa eroa 6% kun sallittu on 70%. Eli unohtakaa ne tarvike kengät (Brembo) ja ostakaa alkuperäiset kengät niin säästytte monelta murheelta. Ainakin saatte suljettua pois sen että vika olisi jarrukengissä.

      • Anonyymi

        Pieni lisäys vielä. Tossa linkin takana jollain samoja ongelmia Brembon kenkien kanssa.
        https://fi-fi.facebook.com/groups/6297334156/permalink/10156624765714157/


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5045
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3177
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1827
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1790
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1655
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1501
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1275
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1266
    9. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1257
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1247
    Aihe