Löytyisikö jostakin ohjeet kuinka jonka ja minkä sanoja käytetään oikein ?
Missä yhteydessä pitää olla jonka ja missä minkä ?
Tai jossa / missä ?
Jonka ja minkä sanojen käyttö
12
8435
Vastaukset
- :::::)
Mikä/minkä jne... viittaa koko edelliseen lauseeseen. Joka viittaa vain sanaan.
- ::::)
Ja tarkemman selityksen löysin ihan googlettamalla:
Joka viittaa yhteen sanaan (korrelaattiin), joka tarkoittaa asiaa, ihmistä tai eläintä.
Sain syntymäpäivälahjaksi korun, jota olin toivonut jo kauan.
Se mies, jolle Pekka lainasi rahaa, on kadonnut.
Mikä viittaa koko edelliseen lauseeseen, superlatiiviin tai asiaa tarkoittavaan pronominiin.
Eilen paistoi aurinko, mikä oli todella ihanaa.
Se oli paras elokuva, minkä olen nähnyt.
Heillä on kaikkea, mitä ihminen voi toivoa.- ...
Minä kirjoitin kerran äikän aineeseen lauseen, joka meni jotenkin näin: "Hänen ulkonäössään saattaa olla jotain, jonka vuoksi häntä kiusataan."
Opettaja oli korjannut jonka-sanan minkä-sanalla. Mielestäni tuohon sopii kyllä myös jonka, vai mitä mieltä olette? - öäöä
... kirjoitti:
Minä kirjoitin kerran äikän aineeseen lauseen, joka meni jotenkin näin: "Hänen ulkonäössään saattaa olla jotain, jonka vuoksi häntä kiusataan."
Opettaja oli korjannut jonka-sanan minkä-sanalla. Mielestäni tuohon sopii kyllä myös jonka, vai mitä mieltä olette?Opettajasi oli oikeassa.
- Pronomini
Entäs sit tää?
"Uskomme liikeideaan, jonka vuoksi kaikki sijoitimme rahaa yritykseen. "
Korjaus: "Uskomme liikeideaan, minkä vuoksi kaikki sijoitimme rahaa yritykseen."
Ootteko samaa mieltä?- teemu1
Oikein korjattu. Sivulause viittaa koko päälauseeseen, eli siihen, että uskomme liikeaideaan.
- Ger
Riippuu kontekstista, ensimmäisessä lauseessa rahaa sijoitetaan liikeidean vuoksi ja toisessa liikeideaan uskomisen.
- newbs
takaisin ala-asteelle
- korjattu'd
Yläasteelle*
- aho1
osta derbi
- täällä taas
ahyuhuu!
- Hakukone tuttu
Puhunpa suulla suuremmalla:
https://www.cs.tut.fi/~jKorpela/kielenopas/7.9.html#mika
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
R.I.P Marko lämsä
Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi614230Vappu terveiset kaivatullesi
otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡1521794Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut
Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html141503Puskaradio huutaa
Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !351248Miksi aina vain seksiä?
Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau1671046- 56904
- 76895
Hei rakas A,
olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en54811Martinalta vakava ulostulo
Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.162809- 39781