Sisu SR 340

viisiakselinen.

Ajelin tänään Turku-helsinki tietä ja ajelin moisen pelin ohi. Nokkamalli sisu ja viisi akaselia Cumminsin kone. Vuosimalli varmaan 90 luvun alussa, oliko jo silloin 5 akselisia, vai onko ko ajokki myöhemmin akseloitu? Äänet olivat miehekkäät, liekkö tehon vaiko rikkinäisen äänenvaimentimen?

11

3850

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mutta sellainen mielikuva on, että joskus -95 tuli ensimmäiset tehdasvalmiit 5-akseliset Sisut. Niihin aikoihin mahtoi myös tapahtua sellaista, että olisivat ensimmäistä kertaa jatkaneet käytetystä 4-akselisesta 5-akselisen, SM-Sisusta oli kyse. Eli luulisin näkemäsi SR:n olevan jälkeenpäin lisäakseloitu.

      • vanhoissa Sisuissa

        hevosvoima määrä, esin ko autossa 340? Jos on, niin aikas mopo muhkeista äänistä huolimati, koska nykyisissä 5 aksilisissa on vähintään 500 hevosvoimaa.
        miksei muuten, esim bulkkeja ole 5 akselisina, olisi aika näppärää jakaa löpöä tai ajella peltokalkkia maanjusseille?


      • se 340
        vanhoissa Sisuissa kirjoitti:

        hevosvoima määrä, esin ko autossa 340? Jos on, niin aikas mopo muhkeista äänistä huolimati, koska nykyisissä 5 aksilisissa on vähintään 500 hevosvoimaa.
        miksei muuten, esim bulkkeja ole 5 akselisina, olisi aika näppärää jakaa löpöä tai ajella peltokalkkia maanjusseille?

        kilowatteina eikö siinä 340:ssä ollut 471 hv cummins ?


      • syytä...
        vanhoissa Sisuissa kirjoitti:

        hevosvoima määrä, esin ko autossa 340? Jos on, niin aikas mopo muhkeista äänistä huolimati, koska nykyisissä 5 aksilisissa on vähintään 500 hevosvoimaa.
        miksei muuten, esim bulkkeja ole 5 akselisina, olisi aika näppärää jakaa löpöä tai ajella peltokalkkia maanjusseille?

        Kuorma-auton verotus määräytyy kokonaispainon mukaan koukku vero(jos autossa on veto kita) Siis mitä kevyemmällä autolla vedät isompaa kärryä (niin että päästään 60 tn kokonais painoon) sitä kevyempi verotus. Siksi pitkää matkaa ajavat kasetti suharitkin käyttää yhdistelmää 3 aks. auto ja 4 aks. kärry. Jos taas ajetaan paljon pelkällä nupilla tai pisempiä matkoja laatikko kyydissa on järkevää olla toisin päin. tästä syystä rahti autoissa näkee paljon yhdistelmää 3 aks. nuppi(ykkös pyörä teli ohjauksella tai ilman) ja 4-5 aks. kärry. koukku vero kun on aina sama vedätpä sitten 2 aks. tai 5 aks. kärryä. Tosin maan siirto ajossa on kyä järkee mitä enemmän saat auton päälle painoa sitä paremmin se vie kärryä. Toisaalta lyhyellä 3 aks nupilla mahtuu aika ahtaaseen paikkaan vaikka kasetti loota kyytissä onkin akselit kovilla kun peruuttaa ja kääntää.


    • nääs...

      Sm Sisua ainakin oli tehdas valmiina 5 akselisena, miksei siis myös SM sisua olisi tehty jos sellaisen joku olisi tilannut. Autothan ovat samoista osista tehty. Toisessa vain on nokka mallin ohjaamo. Sitten tuosta sisun malli merkinnästä. kaksi ensimmäistä numeroa kertovat moottori tehon kilowatteina ja viimeinen numero kehitys mallin. Näkyvimpänä muutoksina ohjaamon sisä osat mukaan lukien kojelauta ja moottorin kehitys (mekaaninen/sähköinen ohjaus) Esim. SM 340= 340kw, kehitys malli 0, SM372 370kw,kehitys malli 2. Tuosta 372 SM:stä sen verran että se on muuten lähes tulkoon sama auto kuin ensimminen E14 (karjaan malli) Tuossa kun oli suomessa tehty ohjaamo ja tehoa 525hv.(SM372 510hv) 5akseliset autot on lähteny yleistyyn vasta viime vuosina. -90luvulla 4 akselinen vielä oli isojen kuormien auto. Nykyään 5 akselisten myyntiä on lisänny tapa rakentaa viimeiseksi akseliksi ohjaava ja telivedolla 2 vetävää akselia. Tuollainen "perinteinen" 5 akselinen on varsin kankea verrattuna 4 akseliseen sora autoon tai "uuden" malliseen 5 akseliseen. Suomen katsastus miehet kun ei vielä -90 luvulla tahtoneet hyväksyä viimeiseksi akseliksi ohjaavaa johon ei mene mekaanista ohajusta.

      • sm sisuakin

        saanut 525 hv koneella?


      • jolloinka
        sm sisuakin kirjoitti:

        saanut 525 hv koneella?

        tyyppimerkintä oli SM393. Moottorina Euro2 cummins. Tuo 372 on Euro1 luokituksella.


    • nokkasisu

      on rakennettu jälkikäteen viisikoks. Alunperin auton on SR220 6x2 vm.83, sihen sitte laitettu akseleita lisää ja kone vaihdettu. Myynnis nettikonees...

      • 10X

        Suomen ensimmäinen 5-akselinen kuorma-auto luovutetaan Kuljetusliike Honkanen Oy:lle. 1988 ja SISU SM


      • liikennöitsijä
        10X kirjoitti:

        Suomen ensimmäinen 5-akselinen kuorma-auto luovutetaan Kuljetusliike Honkanen Oy:lle. 1988 ja SISU SM

        tietoa löytyy, tuli mieleen vanha sisuviesti lehti, jossa tosiaan oli juttu siitäkun honkaselle turkuun luovutettiin vuonna 1988 suomen ensimmäinen tehdasvalmisteinen 5-akselinen laitos, taisi olla vielä kippaavilla merikonttilaitteilla.


    • puuhis original

      huopana kokkolasta rakensi itse sr-340 viis akseliseksi jos kiinnostusta kannattaa kysellä itse persoonalta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

      Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      72
      3073
    2. Nyt se sit loppuu

      Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      55
      2735
    3. Kuoleman pelko katosi

      Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2345
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

      tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      79
      2188
    5. Jos sitä keittelis teetä

      Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      2006
    6. Myötähäpeä kun näkee sut,

      tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      57
      1949
    7. Huomenta ........

      Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1586
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

      Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      17
      1547
    9. Ei mun tunteet

      ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1390
    10. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

      Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      30
      1361
    Aihe