Uroksen opettaminen

vinkkejä

Uein kirjoitetaan että uroskoira tulisi ajoissa opettaa siihen ettei narttujen pissejä nuolla. Miten te urosomistjat olette tehneet tämän? Mulla uros noin 1 v 2kk ja olen yrittänyt sillä että kiellän aina kun alkaa nuolemaan ja sitten vaan jatketaan matka. Joskus saa oikein vetää koiraa perässä. Koira ei kuitenkaan vaikuta tajuavan että juuri se nuoleminen on kiellettyä, vaan aina pyrkii siihen. Haluan antaa koirani muuten kyllä haistella ympäristöä ja narttujen pissit huomaan itse vasta kun koira alkaa nuolemaan.
En siis halua kieltää koiraa haistelemasta, vaan ainoastaan nuolemasta.

Asiallisia vastauksia ja vinkkejä kiitos!

13

810

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Dalian2009

sukupuoliviettihän se on, joka pojan noin laittaa tekemään. Ihan luonnollista koiralle, että sen sukupuolivietti nousee kun narttupissan löytää. Tylppä pakote laskee viettiä.

Altavistatin "tylppä pakote" ja tästä allaolevasta linkistä löytyvä selite on äkkilukemisella aika hyvä. Kelaa alas otsikkoon "pakotteen paikka".

http://www.kolumbus.fi/~norsal/Nipa/artikkelit.htm

Lue artikkeli ajatuksella ja sovella koirasi/ omaa toimintaasi sen tuomiin juttuihin niin saat vastauksen kysymykseesi.

• tuollaista "sääntöä".

Meillä samanikäinen ja kyllä nuolee välillä pissejä. Ei siitä tarvi mitään numeroa tehdä, se kuuluu koiran luontoon, jos nyt iäisyyden sitä nuolee niin nätisti nykäisen hihnasta ja sanon mennnään, niin koira tietää että nyt riitti. Mitä enemmän sitä alkaa mesota tuonkin asian kanssa, sitä suurempi siitä koiran silmissä tulee.

• oo kuullu
        tuollaista "sääntöä". kirjoitti:

Meillä samanikäinen ja kyllä nuolee välillä pissejä. Ei siitä tarvi mitään numeroa tehdä, se kuuluu koiran luontoon, jos nyt iäisyyden sitä nuolee niin nätisti nykäisen hihnasta ja sanon mennnään, niin koira tietää että nyt riitti. Mitä enemmän sitä alkaa mesota tuonkin asian kanssa, sitä suurempi siitä koiran silmissä tulee.

muttei se sitä tarkoita ettei se jollekin olisi ongelma.
        Jotkut urokset kun kovasti ovat ärhäköitä toisille uroksille ja muutenkin "kovapäisempiä" kun nuoleskelevat tyttöjen pisuja.

• tämän
        oo kuullu kirjoitti:

muttei se sitä tarkoita ettei se jollekin olisi ongelma.
        Jotkut urokset kun kovasti ovat ärhäköitä toisille uroksille ja muutenkin "kovapäisempiä" kun nuoleskelevat tyttöjen pisuja.

viestin. Jos koiralla on taipumusta rähinöintiin toisten urosten kanssa, niin kannattaa laittaa täydellinen kieltolaki päälle. Rauhoittaa kummasti menoa.

• No tuota,pitäis ensin miettiä,miten haluaa toimia.

1.opettaa siihen,että ei pahemmin nuolleskella eli taas se vanha perusjuttu,kielletään kun halutaan,ettei jotain tehdä,ja mahdollisimman nopeaan.
      Ja sen jälkeen haluttaessa joku toinen toiminta perään,vaikka liikkeelle lähtö ja tarvittaessa siitä kehut(palkkio).

tai ei tehdä siitä isompaa numeroa,vaan sanotaan vaikka mennään,jos meinaa mennä nuoleskeluksi.

Kummassakin tapauksessa on,kuten yleensäkin,että koira tietää mitä omistaja haluaa eli opetetaan se kieltosana kunnolla,ja lähtökohta olisi se,että koira on marssijärjestyksessä se,joka tottelee,eikä se,joka päättää.

• aloittaja

Eli koiramme tottelee kyllä muuten ja ymmärtää sanan ei. Kun kieltää niin useimmiten lopettaa ja jatkaa matkaa. Joskus on vaan näköjään niin hyvän makuista että pistää jarrut päälle ja yrittää jäädä siihen (ei kuitenkaan onnistu). Haluaisin vaan saada koiran ymmärtämään tämän ettei tarvitsisi kieltää vaan koira itse oivaltaa ettei saa nuolla, mutta mahdottamalta vaikuttaa. Harmi että pitää koko ajan seurailla ettei vaan ala nuolemaan kun haistella maastoa kuitenkin saa...

• tulos yllätti
        aloittaja kirjoitti:

Eli koiramme tottelee kyllä muuten ja ymmärtää sanan ei. Kun kieltää niin useimmiten lopettaa ja jatkaa matkaa. Joskus on vaan näköjään niin hyvän makuista että pistää jarrut päälle ja yrittää jäädä siihen (ei kuitenkaan onnistu). Haluaisin vaan saada koiran ymmärtämään tämän ettei tarvitsisi kieltää vaan koira itse oivaltaa ettei saa nuolla, mutta mahdottamalta vaikuttaa. Harmi että pitää koko ajan seurailla ettei vaan ala nuolemaan kun haistella maastoa kuitenkin saa...

Eli olen pitänyt nyt koko kesän koiralla päällä "kieltolakia", eli naarasvesillä ei käydä juopottelemassa. Välillä olen jopa ihmetellyt että mihin se räyhähenki on kadonnut, niin kiltti ja ystävällinen(?) siitä on tullut. Nyt tänään tein erehdyksessä poikkeuksen sääntööni ja jannuhan heti lipittämään kun silmä vältti.

Äsken palattiin iltalenkiltä ja tavattiin alueella harvemmin tavattuja haukkuja kolme, yksi vähän useammin tavattu sekä yksi hyvinkin tuttu(johon suhtautuminen yleensä hyvin välinpitämätöntä). Sekä lisäksi yksi tuttu narttu.

Tulos oli siis todella yllätys kun mikään sana ei tehonnut, vaan väkisin yritti ängetä haastamaan riitaa noiden harvemmin tavattujen kanssa. Tuon puolitutun kanssa oli ensimmäisellä kerralla lähellä alkaa ärisemään ja toisen kerran samalla lenkillä tavattuna suostui juuri ja juuri tottelemaan ja kulkemaan ohi. Tälle kaikkein tutuimmalle uroksellekin murisi matalaa murinaa.

Että tässä on nyt oman haukkuni osalta vakuuttavaa faktaa, miten nartunpisut vaikuttaa machoon koiraan. Vaikutushan on sama kuin pullolla juhannusjuomaa isäntäänsä xD

Ainakin meillä kieltolaki jatkuu ja jatkuu... hamaan tulevaisuuteen?

• Briard

Pakko on myöntää nyt, etten oikein ymmärrä, miksi haluat koirasi lopettavan täysin luonnollisen uroskoiran toiminnon? Mitä haittaa siitä sinulle on, muuta kuin että joudut joskus kenties kiskaisemaan koiraasi vähän jotta saat sen liikkeelle? Itselläni on aina ollut uroskoiria ja kaikki ovat "harrastaneet" samaa. Toisia on joutunut vetämään enemmän eteenpäin kuin toisia, riippuen niiden seksuaalisesta viretilasta ja muusta, mutta ikinä en ole kokenut moista ongelmaksi. Ongelmana pidän enemmän ylenpalttista nylkytystä ihmisiä ja/tai muita koiria kohtaan...

• aloittaja

Uroksemme alkaa joskus "machoilemaan" kun narttupissejä nuolee. Kouluttajalta saatiin vinkki ettei kannata antaa uroksen nuolla pissejä, vaan näyttä "kuka määrää", eli jatkaa matkaa ilman tälläisiä pysähdyksiä. Emme kuitenkaan ole valmiita leikkaamaan urosta, vaikka tästä voisi myös olla apua. Kokeilemme ensin "kolutusta"...

• Briard
        aloittaja kirjoitti:

Uroksemme alkaa joskus "machoilemaan" kun narttupissejä nuolee. Kouluttajalta saatiin vinkki ettei kannata antaa uroksen nuolla pissejä, vaan näyttä "kuka määrää", eli jatkaa matkaa ilman tälläisiä pysähdyksiä. Emme kuitenkaan ole valmiita leikkaamaan urosta, vaikka tästä voisi myös olla apua. Kokeilemme ensin "kolutusta"...

Mitä tarkoitat "machoilemisella"? Potkiiko se maata, levittelee hajujaan? Sekin on luonnollista käytöstä, enkä näe sellaisessa ongelmaa. Tietenkin jokainen taaplaa tyylillään, mutta ihmettelen silti, mitä ongelmaa tuollaisessa normaalissa käyttäytymisessä on...

• mielipide70

Eli siis vinkki tuli viimeisen viestisi mukaan kouluttajalta? Kun minä en ainakaan ole kovin usein törmännyt tähän ensimmäisessä viestissä mainitsemaan asiaan että usein kirjoitetaan. sitä oikeastaan tulinkin kommentoimaan että aina ei saa uskoa sitä mitä kirjoitetaan, ehkä se on ok jollekin koiralle mutta ei varmasti sinulle. JOs taas vinkki on tullut kouluttajalta joka tuntee koiran ja luotat kouluttajaan niin ilman muuta "totellaan".

Minulla ei ole ollut sitä ongelmaa että koirat alkaisivat "urostelemaan" pissejä nuoltuaan eli meillä saa nuolla ja haistaa niin pitkään kuin jaksaa, useimmiten;). Mutta jos häntä nousisi ja tulisi äijä asennetta, takuulla alkaisin kieltämään.

Kuitenkin, meillä on käsky "mene" joka tarkoittaa sitä että nyt loppu haistelu ja mennään. Käsky tulee aina ensin, jos ei totella, selvitän kurkkua hieman ja annan tarvittaessa hihnalla pakotteen koiralle.
      Mutta jos koiralla on voimakas sukupuolivietti niin se voi olla että mikään käsky ei sitä saa lopettamaan sitä nuolemista. Eli ei auta kuin raahata pois.

Kiitokset muuten tuosta linkistä. unohdin jo nimimerkin...

• joku___

Itse en kiellä koska on osa koiran luontoa, mutta silloin kun ollaan lenkillä niin silloin kävellään eikä pysähdellä niitä nuolemaan.
        Meille kasvattaja sanoi että turha kieltää koska se on uros koiralle niin iso asia että tuskin ottaa kuuleviin korviinsa tai esim pysyy muistissa kielto kun oikein mukava haju nenään osuu.
        Meillä toiminut parhaiten että olen kuin en näkisi ja vedän vaan liikkeelle. tai jos yrittää mennä haistelemaan nii hihna kireälle ja ohi..
        se mikä kuuluu koiran luontoon ja on osa käyttäytymistä niin sitä ei kannata lähtee kieltämään.
        esim yritäpä opettaa koiralle jolla on saalistuvietti ettei lähde jäniksen perään jos nenän edestä juoksee?

• joku___ kirjoitti:

Itse en kiellä koska on osa koiran luontoa, mutta silloin kun ollaan lenkillä niin silloin kävellään eikä pysähdellä niitä nuolemaan.
        Meille kasvattaja sanoi että turha kieltää koska se on uros koiralle niin iso asia että tuskin ottaa kuuleviin korviinsa tai esim pysyy muistissa kielto kun oikein mukava haju nenään osuu.
        Meillä toiminut parhaiten että olen kuin en näkisi ja vedän vaan liikkeelle. tai jos yrittää mennä haistelemaan nii hihna kireälle ja ohi..
        se mikä kuuluu koiran luontoon ja on osa käyttäytymistä niin sitä ei kannata lähtee kieltämään.
        esim yritäpä opettaa koiralle jolla on saalistuvietti ettei lähde jäniksen perään jos nenän edestä juoksee?

No ehkä hiukan nyt voi ajatella toisinkin...
        Moniakin asioita on,jotka kuuluu koirien "luontoon",ja asioita,joita toisissa roduissa on vahvempana.Jos niihin ei puututtaisi,niin voisi tulla joskus aika showt ;D

Eli kyllä minä lähden siitä,että kaiken takana on se,että omistaja päättää,säätää ja koira toimii sen mukaan.
        Helppoahan se ei aina suinkaan ole,mutta ei ne tulokset aina helpolla tulekkaan.
        Jos ajattelee vaikka pyörällä ajoa koiran kanssa,niin silloin on pakko koira opettaa siihen,ettei se pysähdy,kun silloin,kun saa luvan.Muutenhan olisi aikas vaikeaa ja vois olla niskat nurin äkäseen,jos koira pääsi luontoaan toteuttamaan aina kun tykkäis ;)

Ja saalisviettikin on koiran "luontoa".Toisilla enemmän,toisilla vähemmän.
        Ja kyllä senkin pystyy saamaan hallintaan,vaikka mainitsemassasi tilanteessa.Mutta ei välttämättä ihan helpolla.
        Jos ajattelen omia hurttiani,niin en niitä olisi voinut pitää kuin yhtä irti,jos lähtökohta olisi ollut se,että lähtee pupun perään,kun "haluaa".
        Kun tuo yksi ainoastaan on ollut poikkeus,jolla ei moiseen ole mielenkiintoa riittänyt.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ketä ikävöit?

Tuntomerkkejä jos täällä oikeat kohtaavat❤️
      Ikävä
      160
      3489
    2. Juniorivalmennus Jokereissa..

Mitä hittoa siellä seurassa oikein tapahtuu?? Tämän kauden U14 ikäluokkaan on mahdutettu kaksi päävalmentajaa. Tälle kau
      Nuorten jääkiekko
      61
      2735
    3. Ammuskelua taas

Keskipohjanmaa tietää kertoa että Yläpubin hujakoilla ammuskeltu lauantain vastaisena yönä.
      Kokkola
      33
      2120
    4. Et saa mua ikinä

Oma vikasi. Naiselta.
      Ikävä
      130
      1687
    5. Päivämääriä

Minä päivämääränä näit kaivattusi viimeksi?
      Ikävä
      80
      1583
    6. Seksikkäin asu mikä päällä olet nähnyt kaivattusi ?

Seksikkäin asu mikä yllä olet nähnyt kaivattusi ?
      Ikävä
      83
      1544
    7. Introverttinä osastolla

Yhdellä lääkäritapaamisella hoitaja valitti lääkärille etten tee mitään muuta kuin makaan ja ulkoilen. Kävin kuitenkin s
      368
      1472
    8. Kerro mulle mitä pitäs tehdä

Sun mielestä? Anna neuvo?
      Ikävä
      97
      1215
    9. Toivotko, että

hän tulisi juttelemaan sinulle, vai lähestytkö mieluummin itse?
      Ikävä
      89
      1125
    10. On tullut aika lukita kaupunginjohtajan ovi, ja hlö pihalle

Ei kahta eikä yhtäkään selitystä, ylimielisyys on kääntyi varomattomuudeksi, ja kaupungin jo ennestään kuihtuva talou
      Pyhäjärvi
      195
      1106
    Aihe