Hotellihenkilökunnan tippaus

Kuinka paljon?

Eli taas tyhmä suomalainen ilmoittautuu. Yksin matkustan ensimmäistä kertaa ulkomaille ja haluaisin tietää että kuinka paljon hotellin henkilökuntaa kannattaa tipata?

Siivoojalle? (joka aamu esim vai?)
Mahdollisesti laukun kantajalle tms?
Onko muita mitä pitää tipata? (respaa siis ei tietty tipata)

Mistä tiedän mihin aikaan EN saa olla hotellihuoneessa (esim siivouksen aikana)? Onko esim hotellissa joku lappunen missä kerrotaan mihin aikaan siivous tapahtuu?

Joka kerta kun poistun hotellista, pitääkö avain palauttaa respaan ja kun palaan, pyydän sen respasta vai...?

Anteeksi tyhmyyteni, kiitos jos joku jaksaa vastata :D

11

1727

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vastauksia

liuta kysymyksiä. Tippi on jenkeissä vähän sama kuin meillä alv-vero eli n.10% laskun summasta on tippiä eli palvelimaksua. Sitä ei siis anneta siivoojille tai muulle henkilökunnalla jos ei halua. Laukunkantajalle riittää esim. 2 taalaa jne.
      Muuten esim. laskussa lukee jo tippi valmiina eli ei tarvitse sitä erikseen itse laskea.
      Hyvästä palvelusta voi antaa tippiä vaikka meillä täällä mutta järki kertoo missä ja kuinka paljon.
      Kun siivous on menossa niin ovi on auki ja näet ihan itse milloin se loppuu. Jos et halua että sinun häiritään niin laita valmis lappu kahvaan. Avain tai kortti jätetään aina respaan kun poistut hotellista. Hyvin se menee ja turha jännitys vaan pois.

• Outo väite

"Avain tai kortti jätetään aina respaan kun poistut hotellista"

Kymmeniä kertoja olen asunut hotelleissa (Suomessa ja ulkomailla) joissa korttiavaimet, ja ikinä en ole jättänyt sitä korttia respaan. Miksi ihmeessä sen tekisin?

Ja niissä korteissahan ei lue huoneen numeroa, joten miten respan henkilökunta pitäisi selkoa siitä mikä on kenenkin kortti?

• Rauno72

Siivojaa tipataan AINA 2-3 dollaria/per yö. Hänen palkka koostuu siitä. Respaa ei tipata koskaan. Ovimiestä tullessa, jos vie laukut huoneeseen 1-2 dollaria/laukku.

• matkailija-x

Jos hotellissa on korttiavaimet (sellaiset luottokortin näköiset), niitä ei jätetä rspaan, vaan pidetään mukana. Joissain hotelleissa on huoneessa oven vieressä pieni laite, johon avainkortti sujautetaan sisään tullessa ja otataan pois huoneesta lähtiessä, sähköt toimivat vain jos kortti on lukijassa (koettavat siis minimoida sitä, että ihmiset jättävät television ja kaikki valot päälle lähtiessään huoneesta).

Laukun kantajalle ja viimeisenä päivänä jos jätät laukun talteen huoneen luovutuksen ja kentälle lähdön väliseksi ajaksi, 1-2 dollaria/laukku on ok tippi.

Siivoojalle olemme jättäneet 1 $/hlö näkyvälle paikalle huoneeseen (joskus lapun "for maid" päälle). Respassa tai ulko-oven avauksesta ei tarvitse tipata. Jos ovimies vinkkaa taksin, siitä on tapana antaa dollari, pari.

Siivous tapahtuu yleensä aamupäivällä/puolen päivän aikaan, hotellihuoneen ovessa on lappu, jonka voit ripustaa huoneen oven ulkopuolelle kun et halua siivojan koputtelevan ovellesi "don't disturb, pls" ja kääntää ulos lähtiessäsi "clean my room, pls".

Ravintolassa suositeltava tippi on 15-20% verottomasta hinnasta, sen saa kätevästi kertomalla laskuun merkityn veron kahdella. Jos laskussa onjo merkittynä (yleensä 18-20%) gratuity, service, service fee, tip tms, on tippi jo sisällytetty laskun loppusummaan.

• heittäytyä

joulupukiksi.kaikki on sisällytetty matkan hintaan ja turha surkutella hotelli henkilökunnan palkkausta varmaan he sillä palkalla elävät vaikka niiden palkka tuntuu pieneltä.mitä enemmän tippiä jakelet sen kalliimmaksi hotellit tulevat.itse jätän vain siivoojalle jotain,muutenhan on parempi heittää lompakko ensimmäiselle virkailijalle sen jälkeen kaikki on helpompaa?

• mutta oot
        heittäytyä kirjoitti:

joulupukiksi.kaikki on sisällytetty matkan hintaan ja turha surkutella hotelli henkilökunnan palkkausta varmaan he sillä palkalla elävät vaikka niiden palkka tuntuu pieneltä.mitä enemmän tippiä jakelet sen kalliimmaksi hotellit tulevat.itse jätän vain siivoojalle jotain,muutenhan on parempi heittää lompakko ensimmäiselle virkailijalle sen jälkeen kaikki on helpompaa?

tapakulttuurista pihalla kuin tamppoonin naru. Matkailija x:n ohjeistuksen allekirjoitan 100%:sti.

• Suomessa
        heittäytyä kirjoitti:

Ala tule tanne muiden suomalaisten mainetta pilaamaan.

• mrw434
        Suomessa kirjoitti:

Ala tule tanne muiden suomalaisten mainetta pilaamaan.

Mene sina nuolemaan pomosi perse puhtaaksi typeränvärinen kravatti liian kireällä.

• sivistynyt kommentti
        mrw434 kirjoitti:

Mene sina nuolemaan pomosi perse puhtaaksi typeränvärinen kravatti liian kireällä.

suomalaiselta, mista naita idiootteja sikiaa? Tiedoksi sinulle, minulla ei ole pomoa kun ei tarvitse kayda toissa. Kravattia en kayta.

• väärinkäsitystä
        sivistynyt kommentti kirjoitti:

suomalaiselta, mista naita idiootteja sikiaa? Tiedoksi sinulle, minulla ei ole pomoa kun ei tarvitse kayda toissa. Kravattia en kayta.

Pahoittelen väärinkäsitystä työstä ja esimiehistä.

"suomalaiselta, mista naita idiootteja sikiaa?"

Mistä ne lapset tulevat?
        Jenkitkin voisivat häipyä Lähi-Idästä mainettaan pilaamasta.

• Kiitos!

Molemmille, tää autto TAJUTTOMAN paljon!! Kiitos :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensi kesänä

Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      70
      3560
    2. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      148
      3553
    3. Tukalaa kuumuutta

Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      46
      3332
    4. Sinä, ihastukseni

Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      53
      2779
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      32
      2046
    6. Okei, myönnetään,

Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      30
      1972
    7. Et siis vieläkään

Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      42
      1734
    8. Onko kaivatullasi

himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1686
    9. Mihin hävisi

Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      96
      1635
    10. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1400
    Aihe