undulaatit PUHUVATKO NE?

saka saka saka

MOI!
undulaatit oppivatko ne puhumaan??
jos tiedät asiasta niin vastaa...
KiItOs!

27

4821

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minä

      Voivat oppia pari sanaa tai viheltämään..Toistat sitä mitä haluat lintusi oppivan,samalla äänen sävyllä useasti päivässä. Itse haukuin kun koira siskoni neitokakadulle ja se oppi sen n. viikossa.Siellä se orrella räksyttää.Onnea opettamiseen!!!

      • Pupujärki

        taidat olla päästäsi "pipi."


      • tipityy
        Pupujärki kirjoitti:

        taidat olla päästäsi "pipi."

        Tai vaan hyvä lintujen kanssa..


    • Kmlahti

      Undulaattien matkimislahjat ovat paljon heikommat kuin monien muiden papukaijojen, eivätkä parit opi yleensä matkimaan sanaakaan kun keskustelevat yhdessä omalla kielellään. Yksinäinen lintu voi oppia ainakin matkimaan vihellyksiä, mutta en kyllä suosittele ostamaan undulaattia puhelahjoihin perustuen; saatat pettyä pahasti.

      • Hanna

        Undulaattien matkimislahjat voivat olla aivan älyttömän hyvät! Yleisestikin oppivat huomattavastikin enemmän kuin esim. neitopapukaijat.

        Meillä on kaikki (3) poikaunskia oppineet puhumaan. Jokainen oppi sanomaan nimensä, plus yksi tervehti espanjaksi ja kyseli kuulumisia.

        Titityy laulaminen onnistuu niin lintujen kielellä kuin ihmistäkin matkimalla.

        Muistaakseni englannissa yksi unski oppi n.100 joita se osasi käyttää myös oikeissa tilanteissa.

        Onnea jankkaamiselle ;)


      • Kmlahti
        Hanna kirjoitti:

        Undulaattien matkimislahjat voivat olla aivan älyttömän hyvät! Yleisestikin oppivat huomattavastikin enemmän kuin esim. neitopapukaijat.

        Meillä on kaikki (3) poikaunskia oppineet puhumaan. Jokainen oppi sanomaan nimensä, plus yksi tervehti espanjaksi ja kyseli kuulumisia.

        Titityy laulaminen onnistuu niin lintujen kielellä kuin ihmistäkin matkimalla.

        Muistaakseni englannissa yksi unski oppi n.100 joita se osasi käyttää myös oikeissa tilanteissa.

        Onnea jankkaamiselle ;)

        Voivat olla. Matkimislahjat ovat kuitenkin yksilökohtaisia, ja valitettavasti parinkymmenen vuoden aikana olen kuullut aika harvan undulaatin puhumislahjoista verrattuna suurempiin papukaijoihin. Työssäni (lintujen turvakoti) olen joutunut ottamaan hoiviini kymmenkunta undulaattia joiden omistajat toivoivat niiden oppivat puhumaan, mutta jotka eivät sitä koskaan oppineet. Vuosien aikana olen kyllä törmännyt moninkertaiseen määrään "allergian takia" myytyjä jotka kyllä ovat vaikuttaneet pikemminkin pettymyksiltä omistajilleen. Paljon riippuu myös siitä miten paljon ne kuulevat toistoa. Joukossa ei tarvitse olla kuin yksi älykäs joka toistelee oppimaansa ja opettaa muitakin.

        Suurissa papukaijoissa on lajeja jotka oppivat moninkertaisen sanavaraston. siltikään en suosittele ikinä ostamaan lintua matkimislahjojen vuoksi. Puhelahja kun on harvalle linnun tuoman työn ja vaivan arvoinen. Valitettavasti.

        (huom. neitokakadu, ei neitopapukaija:)


      • Hanna
        Kmlahti kirjoitti:

        Voivat olla. Matkimislahjat ovat kuitenkin yksilökohtaisia, ja valitettavasti parinkymmenen vuoden aikana olen kuullut aika harvan undulaatin puhumislahjoista verrattuna suurempiin papukaijoihin. Työssäni (lintujen turvakoti) olen joutunut ottamaan hoiviini kymmenkunta undulaattia joiden omistajat toivoivat niiden oppivat puhumaan, mutta jotka eivät sitä koskaan oppineet. Vuosien aikana olen kyllä törmännyt moninkertaiseen määrään "allergian takia" myytyjä jotka kyllä ovat vaikuttaneet pikemminkin pettymyksiltä omistajilleen. Paljon riippuu myös siitä miten paljon ne kuulevat toistoa. Joukossa ei tarvitse olla kuin yksi älykäs joka toistelee oppimaansa ja opettaa muitakin.

        Suurissa papukaijoissa on lajeja jotka oppivat moninkertaisen sanavaraston. siltikään en suosittele ikinä ostamaan lintua matkimislahjojen vuoksi. Puhelahja kun on harvalle linnun tuoman työn ja vaivan arvoinen. Valitettavasti.

        (huom. neitokakadu, ei neitopapukaija:)

        sen vanhana taitaa!

        Ilmeisesti, jos oikeasti olet lintujen turvakodissa töissä, sinulle tulleet unskit ovat olleet jo sen verran vanhoja, etteivät ole enää oppineet uutta.

        Täytyy kyllä sanoa, että meillä on opetus aloitettu aivan pikkuisille ja ne ovat oppineet puhumaan, kuten jo sanoin lauseitakin ja oikeissa tilanteissa.

        Tytöt eivät ole koskaan oppineet puhumaan meillä, eivätkä yli 2 vuotta vanhat linnut.

        Mutta minun mielestäni et voi teilata etteivätkö unskit oppisi puhumaan. Tule meille keskustelemaan unskieni kanssa, ovat aika hassua kuultavaa :)

        Tarvitaan siis ahkera toistaja ja nuori sosiaalinen ihmistä pelkäämätön unski, niin eiköhän juttua rupea tulemaan :D


      • Kmlahti
        Hanna kirjoitti:

        sen vanhana taitaa!

        Ilmeisesti, jos oikeasti olet lintujen turvakodissa töissä, sinulle tulleet unskit ovat olleet jo sen verran vanhoja, etteivät ole enää oppineet uutta.

        Täytyy kyllä sanoa, että meillä on opetus aloitettu aivan pikkuisille ja ne ovat oppineet puhumaan, kuten jo sanoin lauseitakin ja oikeissa tilanteissa.

        Tytöt eivät ole koskaan oppineet puhumaan meillä, eivätkä yli 2 vuotta vanhat linnut.

        Mutta minun mielestäni et voi teilata etteivätkö unskit oppisi puhumaan. Tule meille keskustelemaan unskieni kanssa, ovat aika hassua kuultavaa :)

        Tarvitaan siis ahkera toistaja ja nuori sosiaalinen ihmistä pelkäämätön unski, niin eiköhän juttua rupea tulemaan :D

        Lueppas uudelleen viestini; sanoin "Undulaattien matkimislahjat ovat paljon heikommat kuin monien muiden papukaijojen". En kieltänyt etteivät ne oppisi koskaan- sanoin että se on harvinaisempaa kuin monilla muilla papukaijoilla.

        Suurin osa täällä palstalla ostaa undulaattinsa joko lehti-ilmoituksen perusteella tai eläinkaupoista. Kummassakin tapauksessa undulaatit eivät yleensä ole enää nuoria ja ostaja olettaa niiden oppivat puhumaan, pettyen sitten pahasti, koska suurilla papukaijoillahan oppimisikää on paljon, paljon enemmän- ja taitoja siihen. Monelle linnulle saa opetettua sanoja, mutta ei kaikille, ja valitettavan moni hyvin nuori harrastaja ostaa lemmikin juuri puhelahjoja toivoen. Usein ne myöskin ostetaan aikuisina pariskuntina (katselemani mukaan suomessa tulee myyntiin/lahjoitukseen 5-8 undulaattia/ viikko pelkästään yksityisiltä, moni on joko liian kovaääniseksi todettuja, mutta aika monen epäilen olevan juuri heikompien puhelahjojen vuoksi myynnissä).


      • Hanna
        Kmlahti kirjoitti:

        Lueppas uudelleen viestini; sanoin "Undulaattien matkimislahjat ovat paljon heikommat kuin monien muiden papukaijojen". En kieltänyt etteivät ne oppisi koskaan- sanoin että se on harvinaisempaa kuin monilla muilla papukaijoilla.

        Suurin osa täällä palstalla ostaa undulaattinsa joko lehti-ilmoituksen perusteella tai eläinkaupoista. Kummassakin tapauksessa undulaatit eivät yleensä ole enää nuoria ja ostaja olettaa niiden oppivat puhumaan, pettyen sitten pahasti, koska suurilla papukaijoillahan oppimisikää on paljon, paljon enemmän- ja taitoja siihen. Monelle linnulle saa opetettua sanoja, mutta ei kaikille, ja valitettavan moni hyvin nuori harrastaja ostaa lemmikin juuri puhelahjoja toivoen. Usein ne myöskin ostetaan aikuisina pariskuntina (katselemani mukaan suomessa tulee myyntiin/lahjoitukseen 5-8 undulaattia/ viikko pelkästään yksityisiltä, moni on joko liian kovaääniseksi todettuja, mutta aika monen epäilen olevan juuri heikompien puhelahjojen vuoksi myynnissä).

        mutta kuulostat hiukan katkeralta. Eivätkö omat unskisi oppineet puhumaan ja nyt olet kateellinen siitä, kun esim. minulla on monta puhuvaa undulaattia..?


      • Kmlahti
        Hanna kirjoitti:

        mutta kuulostat hiukan katkeralta. Eivätkö omat unskisi oppineet puhumaan ja nyt olet kateellinen siitä, kun esim. minulla on monta puhuvaa undulaattia..?

        Itse asiassa en:) On meilläkin yksi suuri kakadu, joka kuiskuttelee korvaan ihmisten kielellä ja tällä hetkellä sijoitusamatsoni, joka kirkuu ruoka-aikaa. Lintuja on yhteensä yli 80, joten ei ole mitään syytä olla kateellinen. Yritän vain ehkäistä sitä, etteivät lapset tai nuoret osta undulaattia vain siksi että ne oppisivat puhumaan. Heinolaankaan ei kuulemma enää voida ottaa undulaatteja, heillä on kymmeniä joista on ollut pakko "päästä eroon" ja nykyisin sielä ohjataan meille puheluita.

        Kuten itse totesit, nuoret linnut ja koiraat tuntuvat oppivan puhumaan. Minun kokemukseni mukaan undulaattien puhelahjoilta odotetaan aina liikoja, ja valitettavasti ihanan lajin edustajat joutuvat siksi kodittomiksi.


      • undulaattiystävä
        Hanna kirjoitti:

        Undulaattien matkimislahjat voivat olla aivan älyttömän hyvät! Yleisestikin oppivat huomattavastikin enemmän kuin esim. neitopapukaijat.

        Meillä on kaikki (3) poikaunskia oppineet puhumaan. Jokainen oppi sanomaan nimensä, plus yksi tervehti espanjaksi ja kyseli kuulumisia.

        Titityy laulaminen onnistuu niin lintujen kielellä kuin ihmistäkin matkimalla.

        Muistaakseni englannissa yksi unski oppi n.100 joita se osasi käyttää myös oikeissa tilanteissa.

        Onnea jankkaamiselle ;)

        " Undulaattien matkimislahjat voivat olla aivan älyttömän hyvät!"
        "Onnea jankkaamiselle ;)"
        "Meillä on kaikki (3) poikaunskia oppineet puhumaan. Jokainen oppi sanomaan nimensä, plus yksi tervehti espanjaksi ja kyseli kuulumisia."
        On se kivaa, mutta tiesitkö että voit myös opettaa undulaattejasi KESKUSTELEMAAN? Siis ei pelkästään matkimaan, vaan ymmärtämään sanat ja juttelemaan kanssasi kuin kaverin kanssa! Se on mahdollista, jos sinulla on tahtoa, intoa, kärsivällisyyttä ja taitoa. Tästä on todisteita.

        "Muistaakseni englannissa yksi unski oppi n.100 joita se osasi käyttää myös oikeissa tilanteissa. "
        No hyvä, mutta oletkos kuullut undulaatista nimeltä "Victor", se oppi yli 800 sanaa ja KESKUSTELI ihan englanniksi! Victor ymmärsi asioita, ja puhui kuin ihminen! Oikeasti! Käyhän Victorin kotisivuilla:
        http://www.budgieresearch.homestead.com/


      • undulaattienystävä
        Kmlahti kirjoitti:

        Voivat olla. Matkimislahjat ovat kuitenkin yksilökohtaisia, ja valitettavasti parinkymmenen vuoden aikana olen kuullut aika harvan undulaatin puhumislahjoista verrattuna suurempiin papukaijoihin. Työssäni (lintujen turvakoti) olen joutunut ottamaan hoiviini kymmenkunta undulaattia joiden omistajat toivoivat niiden oppivat puhumaan, mutta jotka eivät sitä koskaan oppineet. Vuosien aikana olen kyllä törmännyt moninkertaiseen määrään "allergian takia" myytyjä jotka kyllä ovat vaikuttaneet pikemminkin pettymyksiltä omistajilleen. Paljon riippuu myös siitä miten paljon ne kuulevat toistoa. Joukossa ei tarvitse olla kuin yksi älykäs joka toistelee oppimaansa ja opettaa muitakin.

        Suurissa papukaijoissa on lajeja jotka oppivat moninkertaisen sanavaraston. siltikään en suosittele ikinä ostamaan lintua matkimislahjojen vuoksi. Puhelahja kun on harvalle linnun tuoman työn ja vaivan arvoinen. Valitettavasti.

        (huom. neitokakadu, ei neitopapukaija:)

        "Puhelahja kun on harvalle linnun tuoman työn ja vaivan arvoinen."
        Lauseesi on epäselvä, selventäisitkö vähän?
        Tarkoitit siis, että puhelahjoista oppimisessa ei ole yhtä paljon iloa, kuin siinä vaivassa kun niitä opetetaan?
        Mutta tiesitkö, että undulaatit oppivat muutakin kuin matkimista?
        Voi sinua!
        Undulaatit oppivat ymmärtämään sanomansa, ymmärtämään sinua, ja keskustelemaan! Undulaatit oppivat puhumaan suunnilleen samalla tasolla kuin esim. 6-vuotias lapsi.

        Eräs puhetaituri, "Victor" niminen undulaatti, oppi yli 800 sanaa alle 3:ssa vuodessa, ymmärsi kaikki sanansa ja kirjaimellisesti KESKUSTELI. Siis ihan kuin ihminen. Victor kertoi itsestään, "Victor is budgie, blue budgie", ja hän kuvaili mistä ruuasta hän piti ym. Victor puhui myös eläinten oikeuksista! Victor oppi uskomaan myös jumalaan, ja puhui uskonasioista. Victor keskusteli sellaisista aiheista, mitä "vain ihminen oppii".
        Victorin kotisivu on:
        http://www.budgieresearch.homestead.com/
        Siellä on nauhoituksia, tekstejä ja videomateriaalia jotka todistavat Victorin älykkyyden.


    • Tiitu

      Oppivathan jotkut yksilöt matkimaan taidokkaasti, mutta eivät läheskään kaikki. Ainakin sanaa saa hokea ja hokea ja hokea... eikä se silti välttämättä opi sitä. Myös se, että lintu pääsee puhumaan omalla kielellään (=sillä on partneri), saattaa heikentää ihmisten kielen "oppimista". Silti mielestäni undulaatilla pitäisi olla lajitoveri, koska ainakin Suomessa on hyvin yleistä että isännät on ainakin 6 tuntia arkena poissa.

      Vaikka undulaatti ei matkimaan oppisikaan, sille ja sen omistajalle saattaa kehittyä ihan oma kieli. Se on yksi ihanimmista asioista mitä voi undun kanssa olla! Nimim. kokemusta on!

    • Ellu

      Ne MATKIVAT. Jos matkivat.

      • sansu

        eikös matkiminenkin ole puhumista...? Vai väitätkö, ettet puhu, jos matkit jotain toista ihmistä...? :)


      • Ellu
        sansu kirjoitti:

        eikös matkiminenkin ole puhumista...? Vai väitätkö, ettet puhu, jos matkit jotain toista ihmistä...? :)

        Mutta ihminen ymmärtää mitä puhuu, jos lintu matkii ihmisen puhetta, se ei ymmärrä mitä sanoo. Se korkeintaan osaa yhdistää sanan ja asian toisiinsa ja sanoa esim koiran nähdessään että "tyhmä koira".


      • undukunkku
        Ellu kirjoitti:

        Mutta ihminen ymmärtää mitä puhuu, jos lintu matkii ihmisen puhetta, se ei ymmärrä mitä sanoo. Se korkeintaan osaa yhdistää sanan ja asian toisiinsa ja sanoa esim koiran nähdessään että "tyhmä koira".

        Tuo menee jo kertakaikkiaan PILKAN PUOLELLE!
        Monet ihmiset ovat saaneet undulaattinsa puhumaan ihan selvästi ja tarkoittavasti.
        http://www.budgieresearch.com/
        tuo on jonkun undulaattiyhdistyksen nettisivut...
        (jos et osaa englantia, opettele vaikka undulaatti kieltä!)


      • Ellu
        undukunkku kirjoitti:

        Tuo menee jo kertakaikkiaan PILKAN PUOLELLE!
        Monet ihmiset ovat saaneet undulaattinsa puhumaan ihan selvästi ja tarkoittavasti.
        http://www.budgieresearch.com/
        tuo on jonkun undulaattiyhdistyksen nettisivut...
        (jos et osaa englantia, opettele vaikka undulaatti kieltä!)

        Muttei avautunut tuo sivu. Onhan se mahdollista, en mä sitä kiellä, mutta kumminkin sen verran harvinaista että mun mielestäni ei kannata ottaa undulaattia ja olettaa että se oppisi puhumaan, saatikka sitten edes matkimaan. Se on kuitenkin lintu, jolla on, kuten sanoit, oma kieli. Sitäkin voi opetella. Erilaisten yhteisten ääntelyiden ja eleiden avulla voi ihmisen ja linnun välille kehittyä oma kieli, jota kumpikin ymmärtää ja jossa sanoja ei tarvita.


      • undukunkku
        Ellu kirjoitti:

        Muttei avautunut tuo sivu. Onhan se mahdollista, en mä sitä kiellä, mutta kumminkin sen verran harvinaista että mun mielestäni ei kannata ottaa undulaattia ja olettaa että se oppisi puhumaan, saatikka sitten edes matkimaan. Se on kuitenkin lintu, jolla on, kuten sanoit, oma kieli. Sitäkin voi opetella. Erilaisten yhteisten ääntelyiden ja eleiden avulla voi ihmisen ja linnun välille kehittyä oma kieli, jota kumpikin ymmärtää ja jossa sanoja ei tarvita.

        http://www.budgieresearch.com/
        kokeile uudelleen tuosta. Jos ei löydy voit etsiskellä googlella hakusanoilla:
        budgie research group
        tai
        victor budgie
        (Victor on Ryan Reynoldsin, budgie research groupin perustajan, ensimmäinen undulaatti joka oli ehkä maailman taidokkain puhuva undulaatti, tosin victor eli vain runsaat KOLME vuotta, ja kuoli..)

        Hyvä, että ymmärsit pointin. Luulin että pidät lintuja vain pelkkinä värikkäinä kivinä. Vanha hyvä sanonta/kysymys:
        "If humans are so smart
        How come in order to communicate
        It is always the parrot
        That must learn a new language"
        ............................................................................
        Joo, tai sitten opetella ensin itse undulaattien aksenttia/kieltä, ja sen pohjalta muokata ihmisten sanastoon perustuva yhteinen kieli. Mielestäni tämä on HYVINKIN TÄRKEÄ asia. Älykäs yhteiselo ihmisen ja linnun välillä. Luottamus, ystävyys ja yhteinen kieli. Myös geenimanipulaation ja tutkimuksen avulla lintuja/ihmisiä voitaisiin ehkä kehittää vieläkin lähemmäksi toisiaan.

        Ja sitten on undulaatti nimeltään "Gatesey"
        http://www.zille.com/gates/
        käy kuuntelemassa gatesin hämmästyttävää nauhoitus ja arvaile mitä se sanoo.

        Ja harmaapapukaijoja: Alex
        http://www.alexfoundation.org/
        ja N'Kisi
        http://www.sheldrake.org/nkisi/

        Joo, muuten sanoit että yhteinen oma kieli, jossa SANOJA EI TARVITA?? Hmm, MUSIIKKIA perhaps? Eikös ääntelyt voisi luokitella "sanoiksi": "Squaak, kraak, vaak, k, k, uk, GSUUUK, haak"
        Mielestäni sana on ÄÄNI joka symboli, miksi ne muuten ääntelisivät?


      • Ellu
        undukunkku kirjoitti:

        http://www.budgieresearch.com/
        kokeile uudelleen tuosta. Jos ei löydy voit etsiskellä googlella hakusanoilla:
        budgie research group
        tai
        victor budgie
        (Victor on Ryan Reynoldsin, budgie research groupin perustajan, ensimmäinen undulaatti joka oli ehkä maailman taidokkain puhuva undulaatti, tosin victor eli vain runsaat KOLME vuotta, ja kuoli..)

        Hyvä, että ymmärsit pointin. Luulin että pidät lintuja vain pelkkinä värikkäinä kivinä. Vanha hyvä sanonta/kysymys:
        "If humans are so smart
        How come in order to communicate
        It is always the parrot
        That must learn a new language"
        ............................................................................
        Joo, tai sitten opetella ensin itse undulaattien aksenttia/kieltä, ja sen pohjalta muokata ihmisten sanastoon perustuva yhteinen kieli. Mielestäni tämä on HYVINKIN TÄRKEÄ asia. Älykäs yhteiselo ihmisen ja linnun välillä. Luottamus, ystävyys ja yhteinen kieli. Myös geenimanipulaation ja tutkimuksen avulla lintuja/ihmisiä voitaisiin ehkä kehittää vieläkin lähemmäksi toisiaan.

        Ja sitten on undulaatti nimeltään "Gatesey"
        http://www.zille.com/gates/
        käy kuuntelemassa gatesin hämmästyttävää nauhoitus ja arvaile mitä se sanoo.

        Ja harmaapapukaijoja: Alex
        http://www.alexfoundation.org/
        ja N'Kisi
        http://www.sheldrake.org/nkisi/

        Joo, muuten sanoit että yhteinen oma kieli, jossa SANOJA EI TARVITA?? Hmm, MUSIIKKIA perhaps? Eikös ääntelyt voisi luokitella "sanoiksi": "Squaak, kraak, vaak, k, k, uk, GSUUUK, haak"
        Mielestäni sana on ÄÄNI joka symboli, miksi ne muuten ääntelisivät?

        Heh, vai värittöminä kivinä? Linnut ovat mielestäni maailman eloisimpia olentoja.

        Sanattomalla kielellä tarkoitin elekieltä, mutta tietenkin "sanojakin" käytetään ja vaikka mitä ihania lirkutuksia. En vielä pääse noihin linkkeihin koska koneessani ei ole virustentorjuntaa, mutta koetan päästä koneelle jossain muualla, koska on aivan pakko saada kuulla noiden suloisten tipusten juttuja.


    • andeli

      Sanoisin,että melko mahdotonta. onhan niitä poikkeuksiakin tietty :) eli mahdollista on,muttei kovin todennäköistä. ja todennäköistä vain jos lintu on ostettu yksinään (ei kannata kokeilla!),se on täysin kesy ja tietenkin luonne vaikuttaa aika paljon.ja se viitsiikö ihminen hokea tuota sanaa jatkuvasti..
      tosin.. noita ääniä kyllä tulee.. (esim. meidän linnut ihme ja kumma osaa samanlaisen äänen,kuin jos puhaltais vesilasiin pillillä.. xD)

    • Chris

      Moi! Kyllä Undulaatit oppivat jotain sanoja.
      PS.en ole oikein varma tästä mutta minä uskon niin.

    • undulaattipulmia...

      Moi mä oon sitä mieltä että undulaatit oppii puhumaan vaikka en ookkaan ihan varma siitä... oon yrittänyt toistaa mun omille undulaatteille: "kukkuu" "terve" ja niiden omat nimet mutta ne vaan sirkuttaa ja jos ne on pahalla päällä niin "säksättää" oon kuullut että kun undulaatit sirkuttaa paljon niin ne on iloisia.

      Joo sain yhesti isolta papukaijalta reiän korvan lehteen kun ekaa kertaa
      uskaltauduin ottamaan sen kärivarrelle, sen kynnet oli isot ja terävät ja siitä syystä mulla oli takki mikä luultavastikkin oli huono idea koska kun olin sohvalla ja se oli siinä selkänojalla niin kun nousin niin se hyppäsikin jälkeenpäin mun olkapäälle, sen jalat lipes ja se otti nokallaan mun korvastani kiinni ja se sattu PALJON!!! muuten miten undulaatilta saa leikattua kynnet jos niitä ei saa häkkiin ilman että ne on heti hullunpilke silmässä puremassa nahkaa ???

      • Lintutäti

        Undulaatittien mahdolliset matkimislahjat eivät tosiaankaan ole suuret verrattuna isompiin papukaijoihin. Mutta täytyy ottaa huomioon, että jokainen lintu on yksilö: siinä missä yleensä taitavaksi matkijaksi määritelty harmaapapukaijayksilö ei välttämättä opi matkimaan sanaakaan, voikin joku undulaatti oppia. Täytyy kuitenkin muistaa, että lintua ei saisi koskaan ostaa vain sen takia, että toivoo sen oppivan puhumaan. Jotkut oppivat, jotkut eivät. Se on sivuseikka mietittäessäpitkäikäisen lintuystävän ostamista.

        Sinulle, "undulaattipulmia...", olisit voinut mieluummin tehdä pulmillesi oman aiheen kuin nostaa jo hyvin vanhan keskustelun. Mutta kai ymmärrät, että tämä "iso papukaija" tuskin aikoi sinulle mitään pahaa. Horjahtaessaan se selvästi vain pyrki ottamaan sinusta tukea, eikä oikein ymmärtänyt nokkansa puruvoimaa tässä tilanteessa, joka säikäytti sen. Toivottavasti tämä ei jättänyt sinulle pahoja kokemuksia isommista linnuista. :) Aina kannattaa kuitenkin olla varovainen, eikä isoa vierasta lintua kannattaisikaan ottaa olkapäälle, ellet tarkasti tunne sen tapoja, eleitä jne. Pienikin linnun mielestä epämiellyttävä hetki ja voi tulla nokasta - ja iso nokka voi tehdä ison jäljen.
        Undulaateistasi, miten yrität laittaa undulaattisi häkkiin? Jos yrität ottaa niitä kiinni, purevat takuulla. Tämä ei ole hyvä keino, linnun saisi ottaa kiinni "väkisin" vain viimeisessä pakkotilanteessa. Nyt kun linnut jo purevat sinua, asia on vähän kehnompi, muttei mitenkään mahdoton. Sinun on oltava kärsivällinen lintujen kanssa ja toimittava niiden ehdoilla, rauhallisesti ja positiivisella vahvistamisella. :) Näytät niille, että kädet ovat hyvä juttu: kärsivällisesti vaikka tarjoilet niille nameja sormien välistä, etkä koskaan yhdistä itseäsi mitenkään linnulle epämieluisaan tilanteeseen, kuten vaikka siihen, että jahtaisit niitä aikeina saada ne häkkiin. Undulaatti menee häkkiin vapaaehtoisestikin, kun vaan on oikeat tavat. :) Tarjoile esim. isompi ruoka aina vain häkistä. Kun laitat häkkiin uudet ruoat/jotain hyvää herkkua esim. hirssiä, lintusi luultavasti lentävät takaisin häkkiin syömään. Muuta huonetta voi myös yrittää pimentää ja valaista häkkiä: linnut lentävät mieluusti valoisampaan paikkaan. Kun linnut ovat tottuneet käsiisi eivätkä heti "hullunpilke silmissä pure nahkaa", voit houkutella ne kädellesi/kepille hirssin tai muun lintujesi herkun perässä, ja siirtää ne häkkiin rauhallisesti. Palkinnoksi häkkiinmenosta tietenkin namia ja kehuja. Häkkiinmenoa kannattaakin opetella niin, ettei heti mäiskäise luukkua kiinni, vaan antaa linnun tulla myös ulos häkkiinmenon jälkeen. Näin voit tehdä useita toistoja, ja lintu ymmärtää, mitä siltä toivotaan.
        Kynsienleikkuussa voit hellästi ottaa undulaatin kiinni, esim pyyhkeellä. Aseta pyyhkeeseen kääritty lintu selälleen. Otat jalan esiin pyyhkeen sisältä (hellästi) ja pidät toisella kädellä jalkaa esillä samalla kun toisella kädellä leikkaat kynnet sopivan pituisiksi. Joku muu voi pidellä lintua, jos useammista käsistä olisi hyötyä. Ole tarkkana, ettet leikkaa liian syvältä. Jos vahinko sattuu, kannattaa olla esim. verenyydytysainetta/perunajauhoja/jäpala lähellä, jolla tyrehdyttää kynnen verenvuoto. Tämäntyylinen kynsienleikkuu on kuitenkin väistmättä stressaava toimenpide linnulle, joten mieluummin suosittelisin kokeilemaan linnun kynsien luontaista kuluttamista. Laita lintujenhäkkiin ja mieli istuma-paikoille luonnonorsia (ellei ole jo). Räpelöisiä ja kiemuraisiakin oksia, vähän vinottain ja poikittain, jotta linnut pääsevät käyttmään kynsiään ja ne kuluvat juuri sopivasti. :) Muoviset orret / tasapaksut ja tylsät, sileät harjanvarsiorret ovat ehdoton ei! Jos kynnet ovat jo niin pitkät, ettei muuta ole tehtävissä kuin kynsien leikkaaminen manuaalisesti, voi myös eläinlääkäriltä pyytää apua. Pieneläinlääkärit leikkailevat lemmikkien kynsiä nopeasti ja asiantuntevasti. Myös jotkut lemmikkieläinliikkeet toimivat näin.


    • Kyllähän ne siitä oppii jos poikasesta asti puhut sille yhtä ja samaa.

    • undulaatti fani

      undulaattit voivat oppia jonkunverran pieniä sanoja tai kirhainta mutta ne oppivat myös ymmärtämää sinua esin kun päästät ne huoneeseesi lentelemään niin ja vaikka vihellät nevoi lentää takas häkkiin MUTTA vain josne on oppinusen ! ja siinä kestää jos haluat sen puhumaan sano sille joka päivä ainakin 6 vaikka moi. tai hei. tai jotai sen tyyppistä mutta ne ei kuitenkaa ehkä aina tajua esin jos olet opettanu sanan olen ja kysyt siltä oletko tyhmä sevoi vastata olen

    • puhuvathan ne

      Mulla oli joskus unduja. Katselin YouTube-videolta tuota taitavasti puhuvaa Victoria, vai olikohan siinä vain ääni, mutta kumminkin omat lintuni kuulivat äänen ja oppivat puhumaan samantapaisesti mitä vain mutteivät kovin selvästi Ikää niillä oli monta vuotta siinä vaiheessa. Eläinkaupassa joskus unduja katsellessani olen huomannut, että ne osaavat jo valmiiksi puhua, mutta puhe on viserryksen sivusävyissä, ei siis äänteitä vaan intonaatiota, rytmitystä, kovin nopeatahtista ihmispuheen idealla mutta ei siis yleensä ääntein vaan visertelevät kaikenlaista ja jotenkin se vain hahmottuu yleishahmoltaan erilaisiksi huomautuksiksi, joissa voi olla samaa toistettu ja sitten aivan erilaisia huomautuksia kuin sanasukkela tai muuten vain fiksu ihminen ja eläimen maailmankuva toki ja niiden elämänrytmi ja -piiri. Ja eläinten puheelle kai tyypillistä on, että sama eläin voi sanoa kaksi tai ehkä useammankin tokaisun yhtä aikaa, useimmiten aloittaen ne eri aikoihin. Älä siis mieti, sanoiko eläin tätä vai tuota vaan hyväksi, että se on kyllin vikkelä sanoakseen molempia. Oman kommenttinsa voi ihminen sanoa ilmein tai ilmein ja hiljaiseen ääneen kuin puhuisi - tai sitten tavalliseen tapaan jutellen.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      108
      7826
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2872
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2452
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      119
      2175
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1845
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      10
      1599
    7. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1449
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1446
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1415
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1364
    Aihe