Anna-lehti 17.6.2009, Elokuvat-osio, Riitta Pietilä:
Valaistunut täti
"Pikku ötököitä pyydetään jättämään salaattia muillekin", ehdottaa Muumimamma kirjoitettavaksi kasvimaan kylttiin. Rauhanomaisen rinnakkaiselon periaate ja loputon lempeys yhdistyvät hänessä mettabhavanaksi, "rakastavaksi ystävällisyydeksi" koko luomakuntaa kohtaan.
Buddhalaisittain ajatellen Muumimamma on jo "jalon kahdeksanosaisen polun" loppumetreillä, sillä hän ei takerru menneisiin tai vaadi kohtuuttomia. Yleensä jo kannullinen kuumaa kahvia tai teetä auttaa, ja ongelmat muuttuvat miltei elämyksiksi, kun niihin suhtautuu lapsen uteliaisuudella.
"Tästä lähtien säilytämme kaikki korut lammessa; siellä ne näyttävät paljon kauniimmilta", Muumimamma nyökkää hyväksyvästi pojalleen, joka on pudottanut veteen arvoesineitä. Käytännöllinen Muumimamma tietää, että kosmisessa mittakaavassa merkitsevää on ainoastaan se, mikä on tai tapahtuu juuri nyt.
--------
Miksen siis kuvittelisi eteeni säteilevää, lempeästi hymyilevää Muumimammaa meditaatioharjoitukseni avuksi. ;)
Ihana tuo Muumimamma
^.^-87
3
396
Vastaukset
- että muumimamma
olisi muumipappa. Muumipappa hoitaisi, perhettä, ötököitä jne ja muumimamma kirjoittaisi työhuoneessa muistelmiaan, niin olisiko muumimamma vähemmän valaistunut? Entä ne ötökät?
- muumimamma on
filosofi. Hänelle materiaa tärkeämpää on olentojen mieli.
- ^.^-87
Kuvittele vaan!:) Ei mitään väliä sen..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2199334
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k266168- 1045006
- 624896
- 863980
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.753530- 583467
Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv592961Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262946- 432731