Olisinpa kysynyt tämmöstä

asiaa kuin että

Olisin kysynyt teiltä jotka tiedätte noista vesi jutuista semmosta että asumme kerrostalossa joka on jo 25 vuotta vanha ja se putki joka menee lavuaariin on pahasti hapettunut kun se kromi vai millä ne nyt sitten onkaan päällystetty on kulunut pahasti.

Haluaisin tietää että kuuluuko tuollaisen putken vaihto talonmiehen toimenkuvaan vai täytyykö se osa hankkia itse ja asennuttaa jollakin. Niin ja mitähän tuollainen putki sitten maksaa koska voisin sen ostaa itsekkin jos vaan osaisin asentaa. Onkohan se kovinkin syvässä siinä lattiassa se putken pää että saako sitä naisen voimilla laitettua?

Olen nähnyt noissa etuovi.com mainostetuissa asunnoissa kuvista että siellä on ollut valkoisesta muovista ne putket laitettu. Onkohan niitä muun värisiä? Kiitos jos joku jaksaa vastata näihin kysymyksiini.

43

6745

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vastuunjakotaulukon

      mukaan osakkaalle. pelkkä kromattu putki maksaa reilun kympin ja muovinen valkoinen koko hajulukko putkineen sen saman. helppo se on itse uusia jos mitään yllätyksiä ei tule eteen.

      • alkuperäinen kysyjä

        Kiitos vastauksestasi. Täytyykin sitten hakea k-raudasta tuollainen muovinen putki ja koittaa vaihtaa se sitten. Tietääkö kukaan kuinka syvällä se on siinä lattiassa saako sen naisihmisen voimilla irti kun muuten olen kyllä availlut ja putsannut tukkeutuneen viemärin että tuo vaan mietityttää tuleeko siinä sitten tenkkapoo ja kai se talonmies voisi käydä sen vaihtamassa kunhan sen itse ostan valmiiksi. Tietysti vaihtaisin sen itse jos suinkin pystyn koska olen sellainen tee se itse nainen mieluummin teen itse kuin teetän muilla:-) ps. mitä tarkoitit tuolla että mitään yllätyksiä tule eteen? Millaisia ylläreitä voisi tulla?


      • viemäriputki
        alkuperäinen kysyjä kirjoitti:

        Kiitos vastauksestasi. Täytyykin sitten hakea k-raudasta tuollainen muovinen putki ja koittaa vaihtaa se sitten. Tietääkö kukaan kuinka syvällä se on siinä lattiassa saako sen naisihmisen voimilla irti kun muuten olen kyllä availlut ja putsannut tukkeutuneen viemärin että tuo vaan mietityttää tuleeko siinä sitten tenkkapoo ja kai se talonmies voisi käydä sen vaihtamassa kunhan sen itse ostan valmiiksi. Tietysti vaihtaisin sen itse jos suinkin pystyn koska olen sellainen tee se itse nainen mieluummin teen itse kuin teetän muilla:-) ps. mitä tarkoitit tuolla että mitään yllätyksiä tule eteen? Millaisia ylläreitä voisi tulla?

        ole ollut irti, kun olet hajulukkoa puhdistanut? Yleensähän tuo putki on melkoisen tukkoinen mutkakohdastaan. Ei se mene kovin syvälle varsinaiseen lattianrajassa olevaan viemäriputkeen, ehkä 10cm. Putkien välissä on kumiholkki ja putki lähtee ylöspäin vetämällä ja samalla edestakaisin pyörittämällä irti. Ei tuossa mitään isompia ylläreitä pitäisi tulla. Tiukassa olevin liitoksiin pitää varautua sopivilla pihdeillä.


    • putkea

      on sitten kahta vahvuutta, joten mittaa sen vanhan ulkomitta. t: rööriroope.

      • kuin yhtä

        vahvuutta eli 32mm. yllätyksiä voi löytyä vaikka minkälaisia esim. hajonnut/ väärin laitettu hk-kumi, hajalla oleva viemärin pää tai jotain liima/silikonivirityksiä liitoskohdassa. nuo kai ne yleisimmät joista saattaa aiheutua isojakin vahinkoja.


      • kokoja..
        kuin yhtä kirjoitti:

        vahvuutta eli 32mm. yllätyksiä voi löytyä vaikka minkälaisia esim. hajonnut/ väärin laitettu hk-kumi, hajalla oleva viemärin pää tai jotain liima/silikonivirityksiä liitoskohdassa. nuo kai ne yleisimmät joista saattaa aiheutua isojakin vahinkoja.

        Vaikutat ammattilaiselta. Eli pienimpänä viemäriputkena käytetään tosiaan 32mm.
        Kerroppas mitä vanhoilla 40mm putkilla tehtiin? Kyllä nekin viemäreinä olivat.
        Eli siis vanhassa kohteessa voi olla 32mm tai 40 mm putkia pesualtaalla.


      • putkea ei ole
        kokoja.. kirjoitti:

        Vaikutat ammattilaiselta. Eli pienimpänä viemäriputkena käytetään tosiaan 32mm.
        Kerroppas mitä vanhoilla 40mm putkilla tehtiin? Kyllä nekin viemäreinä olivat.
        Eli siis vanhassa kohteessa voi olla 32mm tai 40 mm putkia pesualtaalla.

        käytetty pesualtaan hajulukon lattiaputkena, eikä ainakaan 25 vuotta sitten. tai onhan niitä sähköputkia yms. käytetty vaikka missä, mutta se on asia erikseen ja se kuuluu taas kohtaan yllätykset.


      • varmasti
        putkea ei ole kirjoitti:

        käytetty pesualtaan hajulukon lattiaputkena, eikä ainakaan 25 vuotta sitten. tai onhan niitä sähköputkia yms. käytetty vaikka missä, mutta se on asia erikseen ja se kuuluu taas kohtaan yllätykset.

        on, samoi on tietysti alapäässä oleva kumi eri kokoinen, vittu kun oot viisas, vaan et tiedä mistä puhut. Tänäpäivänä saa putkiliikkeestä vielä osia molemmilla vahvuuksilla.


      • ainakaan suomessa
        varmasti kirjoitti:

        on, samoi on tietysti alapäässä oleva kumi eri kokoinen, vittu kun oot viisas, vaan et tiedä mistä puhut. Tänäpäivänä saa putkiliikkeestä vielä osia molemmilla vahvuuksilla.

        ole, eikä mitään 40mm putkia tai osia ole olemassa vitun dorka.


      • oops..
        ainakaan suomessa kirjoitti:

        ole, eikä mitään 40mm putkia tai osia ole olemassa vitun dorka.

        Eli et ollutkaan ammatilainen? Koska 40mm muoviputkia on käytetty vielä 70-80-luvulla, juurikin pesualtaan viemäröinnissä.
        Miksi väität vastaa jos et oikeasti tiedä ?
        Mihin perustat väitteen että 40mm putkea/osia ei ole olemassa?


      • cvsd
        oops.. kirjoitti:

        Eli et ollutkaan ammatilainen? Koska 40mm muoviputkia on käytetty vielä 70-80-luvulla, juurikin pesualtaan viemäröinnissä.
        Miksi väität vastaa jos et oikeasti tiedä ?
        Mihin perustat väitteen että 40mm putkea/osia ei ole olemassa?

        no pistäppäs sitten linkkiä mistä noita löytyy... ja mielellään ihan suomalaisilta sivuilta.


      • Uups..
        cvsd kirjoitti:

        no pistäppäs sitten linkkiä mistä noita löytyy... ja mielellään ihan suomalaisilta sivuilta.

        Niinkun on jo todettu kyseessä on VANHA viemäri standardi, joka ei ole enää käytössä. Jos olisit alalla, niin tietäisit että DN40 viemäreihin voi vanhemmissa rakennuksissa törmätä.
        Nykyään ko. koko muutetaan monesti DN50 tai DN32 viemäreiksi, joten sovitus ja muunto-osia löytyy suoraan hyllyltä. Myös vesilukot, 40dn ht putket löytää, kun tietää mistä etsiä.
        5 minsan etsintä tulos by Google:

        http://whttp://www.putkikauppa.com/epages/Kaupat.sf/?ObjectPath=/Shops/Putkikauppa/Products/568805/SubProducts/5688011 (Muhvi)

        www.rakentaja.fi/pdf/hajahanke/Suunnitelma_Kiikoinen2_A_ ja_B.pdf (Sivu 9)

        http://www.viega.fi/pdf/PDF_FI/L1_FI.pdf (Sivu 20)

        http://www.sgps.fi/linkkitiedosto.asp?taso=1&id=65 (Sivu 20, lattiakaivo 40mm ja 32mm lähdöllä)


      • Ups....
        Uups.. kirjoitti:

        Niinkun on jo todettu kyseessä on VANHA viemäri standardi, joka ei ole enää käytössä. Jos olisit alalla, niin tietäisit että DN40 viemäreihin voi vanhemmissa rakennuksissa törmätä.
        Nykyään ko. koko muutetaan monesti DN50 tai DN32 viemäreiksi, joten sovitus ja muunto-osia löytyy suoraan hyllyltä. Myös vesilukot, 40dn ht putket löytää, kun tietää mistä etsiä.
        5 minsan etsintä tulos by Google:

        http://whttp://www.putkikauppa.com/epages/Kaupat.sf/?ObjectPath=/Shops/Putkikauppa/Products/568805/SubProducts/5688011 (Muhvi)

        www.rakentaja.fi/pdf/hajahanke/Suunnitelma_Kiikoinen2_A_ ja_B.pdf (Sivu 9)

        http://www.viega.fi/pdf/PDF_FI/L1_FI.pdf (Sivu 20)

        http://www.sgps.fi/linkkitiedosto.asp?taso=1&id=65 (Sivu 20, lattiakaivo 40mm ja 32mm lähdöllä)

        http://www.putkikauppa.com/epages/Kaupat.sf/?ObjectPath=/Shops/Putkikauppa/Products/568805/SubProducts/5688011


      • b gdv dc
        Ups.... kirjoitti:

        http://www.putkikauppa.com/epages/Kaupat.sf/?ObjectPath=/Shops/Putkikauppa/Products/568805/SubProducts/5688011

        ensimmäisestä aukeaa naisten kuvia, toisessa puhutaan paineviemäristä, kolmannessa ja neljännessä on tosiaan 40 liitos, mutta myös 32 samassa, joka tarkoittaa sitä, että sama tuote on tehty eri maiden tarpeisiin. viimeisessä on joku kumimuhvi, eikä muuta tietoa. missä on kaikki osat ja putket, sekä se 40mm lattiaputki mistä koko keskustelu lähti liikkeelle???


      • huruukko

      • Antiikki!
        b gdv dc kirjoitti:

        ensimmäisestä aukeaa naisten kuvia, toisessa puhutaan paineviemäristä, kolmannessa ja neljännessä on tosiaan 40 liitos, mutta myös 32 samassa, joka tarkoittaa sitä, että sama tuote on tehty eri maiden tarpeisiin. viimeisessä on joku kumimuhvi, eikä muuta tietoa. missä on kaikki osat ja putket, sekä se 40mm lattiaputki mistä koko keskustelu lähti liikkeelle???

        Niitä osia /putki ei enää myydä. Etkö vieläkään ymmärrä? Muutos osia esim. 40/32 löytyy hyllystä.


      • koitat sönköttää???
        huruukko kirjoitti:

        heh,, ehdit etten minua. tollaset klopit jot'eivät mistään ymmärrä.
        kyl 40mm viemäriä on tullut asennettua joskus,

        olet varmaan homokaverisi perseeseen asentanut kyseistä rööriä......


      • vfevc
        Antiikki! kirjoitti:

        Niitä osia /putki ei enää myydä. Etkö vieläkään ymmärrä? Muutos osia esim. 40/32 löytyy hyllystä.

        vittuun ne muutososat. väitätättekä tosiaan kaikki, että 40mm putkea on käytetty käsienpesualtaan lattiaputkena 25 vuotta sitten?????????????


      • kaaaleppi
        oops.. kirjoitti:

        Eli et ollutkaan ammatilainen? Koska 40mm muoviputkia on käytetty vielä 70-80-luvulla, juurikin pesualtaan viemäröinnissä.
        Miksi väität vastaa jos et oikeasti tiedä ?
        Mihin perustat väitteen että 40mm putkea/osia ei ole olemassa?

        70-80 luvulla on mielestäsi käytetty kromattua muovista 40mm putkea vesilukolta viemäriin menevänä putkena.


      • kaaleppi =)
        kaaaleppi kirjoitti:

        70-80 luvulla on mielestäsi käytetty kromattua muovista 40mm putkea vesilukolta viemäriin menevänä putkena.

        myös samaa mutta harmaan ole asentanut. mikä tota yhtä vaivaa kun ei usko? on ilmeisesti a) nuori kloppi, b) atk-alan ihminen joka ei putkialasta ymmärrä YHTÄÄN mitään.


      • näin väitän
        vfevc kirjoitti:

        vittuun ne muutososat. väitätättekä tosiaan kaikki, että 40mm putkea on käytetty käsienpesualtaan lattiaputkena 25 vuotta sitten?????????????

        KOSKA OLEN ASENTANUT 80-LUVULLA 40MM VESILUKON JA POISTOPUTKEN PESULTAALLE.


      • mutta sinä
        kaaleppi =) kirjoitti:

        myös samaa mutta harmaan ole asentanut. mikä tota yhtä vaivaa kun ei usko? on ilmeisesti a) nuori kloppi, b) atk-alan ihminen joka ei putkialasta ymmärrä YHTÄÄN mitään.

        taidat olla joku tee-se-itse-mies jonka täytyy vängätä pitääksesi egosi kunnossa. moneen kertaan olet kirjoittanut, että et taida olla edes alalla yms. et tosiaan taida itse olla alalla, vaan olet jonkun putkimiehen päähän potkima ja olet siitä jotain traumoja saanut. siitä myös huomaa, että olet amatööri, kun niitä linkkejä laitoit, jotka eivät liittyneet tähän asiaan millään tapaa.


      • nää on?
        mutta sinä kirjoitti:

        taidat olla joku tee-se-itse-mies jonka täytyy vängätä pitääksesi egosi kunnossa. moneen kertaan olet kirjoittanut, että et taida olla edes alalla yms. et tosiaan taida itse olla alalla, vaan olet jonkun putkimiehen päähän potkima ja olet siitä jotain traumoja saanut. siitä myös huomaa, että olet amatööri, kun niitä linkkejä laitoit, jotka eivät liittyneet tähän asiaan millään tapaa.

        http://www.lvi-porssi.fi/50.html


      • sinua raukkaa.
        mutta sinä kirjoitti:

        taidat olla joku tee-se-itse-mies jonka täytyy vängätä pitääksesi egosi kunnossa. moneen kertaan olet kirjoittanut, että et taida olla edes alalla yms. et tosiaan taida itse olla alalla, vaan olet jonkun putkimiehen päähän potkima ja olet siitä jotain traumoja saanut. siitä myös huomaa, että olet amatööri, kun niitä linkkejä laitoit, jotka eivät liittyneet tähän asiaan millään tapaa.

        Onko paha olo kun aloit vänkäämään ja huomasit joutuneesi alakynteen?
        Olen ollut pitkään alalla, tosi en kyllä itse enää ole edes kentällä.
        Oletko itse putkiasentaja? LVI- inssi? tai vastaava?


      • Raukkaa..

      • vässykkää
        sinua raukkaa. kirjoitti:

        Onko paha olo kun aloit vänkäämään ja huomasit joutuneesi alakynteen?
        Olen ollut pitkään alalla, tosi en kyllä itse enää ole edes kentällä.
        Oletko itse putkiasentaja? LVI- inssi? tai vastaava?

        Lisää linkkejä ruikuttajalla joka ei alasta mitään tiedä..


        http://www.separett.fi/default.asp?id=1945&ptid=1937

        http://www.e-pages.dk/unidrain/4/38

        http://www.vieser.fi/fileadmin/pdf/Bl_cher_esiteet/FloorDrainsLeaflet-Fi.pdf

        (upovieser lattiakaivo sivu 2 "Sopii sekä ø 32 että ø 40
        mm:n putkille")


      • oletkaan......
        vässykkää kirjoitti:

        Lisää linkkejä ruikuttajalla joka ei alasta mitään tiedä..


        http://www.separett.fi/default.asp?id=1945&ptid=1937

        http://www.e-pages.dk/unidrain/4/38

        http://www.vieser.fi/fileadmin/pdf/Bl_cher_esiteet/FloorDrainsLeaflet-Fi.pdf

        (upovieser lattiakaivo sivu 2 "Sopii sekä ø 32 että ø 40
        mm:n putkille")

        edelleenkin noissa on 32 ja 40 yhteet eri maiden tarpeita varten, kun niitä käytetään muuallakin kuin suomessa. eikö mene jakeluun? vieläkään et ole laittanut yhtään linkkiä, missä näkyisi niitä pelkkiä 40 putkia ja osia. pistäpäs vaikka linkki 70-40 hk-kumista tai 75-40 supparista, millä noi putket saa liitettyä. rehvastelet vaan täällä, kun asentanut joskus jotain bilteman kamoja. kohta varmaan rupeet taas kertomaan kuinka kauan olet ollut alalla ja plaa plaa plaa. johan tuolla alussa lukee, että viemäreinä on käytetty mm. sähköputkia ja tuo 40mm menee samaan kategoriaan. tuollaiset virittelijät niitä on käyttänyt, mutta todellisuudessa niitä on niin vähän käytössä, että siitä ei kannata erikseen mainita.


      • sua reppanaa
        oletkaan...... kirjoitti:

        edelleenkin noissa on 32 ja 40 yhteet eri maiden tarpeita varten, kun niitä käytetään muuallakin kuin suomessa. eikö mene jakeluun? vieläkään et ole laittanut yhtään linkkiä, missä näkyisi niitä pelkkiä 40 putkia ja osia. pistäpäs vaikka linkki 70-40 hk-kumista tai 75-40 supparista, millä noi putket saa liitettyä. rehvastelet vaan täällä, kun asentanut joskus jotain bilteman kamoja. kohta varmaan rupeet taas kertomaan kuinka kauan olet ollut alalla ja plaa plaa plaa. johan tuolla alussa lukee, että viemäreinä on käytetty mm. sähköputkia ja tuo 40mm menee samaan kategoriaan. tuollaiset virittelijät niitä on käyttänyt, mutta todellisuudessa niitä on niin vähän käytössä, että siitä ei kannata erikseen mainita.

        En jaksa enää laittaa mitään linkkejä. Kysy itse joltain putkimiehelta jos et usko.


      • ääliöö
        sua reppanaa kirjoitti:

        En jaksa enää laittaa mitään linkkejä. Kysy itse joltain putkimiehelta jos et usko.

        usko nytte! et ole mikään asiantuntija. 50mm viemäri on pienin mikä on käytössä!
        noi 32 ja 40 on jotain sähköasennusputkia mitä oot kiinni räpeltänyt. ei muita suomessa käytetä, vaan ne on tarkoitettu ulkomaanvientiin ja muihin maihin.


      • ääliötä
        oletkaan...... kirjoitti:

        edelleenkin noissa on 32 ja 40 yhteet eri maiden tarpeita varten, kun niitä käytetään muuallakin kuin suomessa. eikö mene jakeluun? vieläkään et ole laittanut yhtään linkkiä, missä näkyisi niitä pelkkiä 40 putkia ja osia. pistäpäs vaikka linkki 70-40 hk-kumista tai 75-40 supparista, millä noi putket saa liitettyä. rehvastelet vaan täällä, kun asentanut joskus jotain bilteman kamoja. kohta varmaan rupeet taas kertomaan kuinka kauan olet ollut alalla ja plaa plaa plaa. johan tuolla alussa lukee, että viemäreinä on käytetty mm. sähköputkia ja tuo 40mm menee samaan kategoriaan. tuollaiset virittelijät niitä on käyttänyt, mutta todellisuudessa niitä on niin vähän käytössä, että siitä ei kannata erikseen mainita.

        mitään noista viemärikaivoista tai vesilukoista ei ole käytössä suomessa.ulkomailla ehkä tuollaiset virittelijät niitä on käyttänyt, mutta todellisuudessa niitä on niin vähän käytössä, että siitä ei kannata erikseen mainita.


    • alpha-isomethyl ionone

      En ymmärrä, miksi on niin vaikea uskoa, että viemäriputkia on myös kokoa 32 ja 40. Asian voi tarkistaa vaikkapa rakentamismääräyskokoelman osasta D1, jossa sivulla 53 on lueteltu tavallisimpia viemäriputkimateriaaleja ja kokoja. Kohta joku varmaan väittää, että ne ei ole Suomea vaan jotain muuta maata varten, tai että ympäristöministeriö on keksinyt koot aivan piloillaan :)

      http://www.finlex.fi/data/normit/28208-D1_2007.pdf

      • ääliötä

        näytäs missä tollasi putkia on? ainakaan ei netistä löydä 40/70 t-haaraa? tai 40mm suoraa putkea? miksi laitat linkin jossa ei näy putkia vaa jotain ministereiden arvoja?? oot tainu niitä unissas asentaa?


      • alpha-isomethyl ionone
        ääliötä kirjoitti:

        näytäs missä tollasi putkia on? ainakaan ei netistä löydä 40/70 t-haaraa? tai 40mm suoraa putkea? miksi laitat linkin jossa ei näy putkia vaa jotain ministereiden arvoja?? oot tainu niitä unissas asentaa?

        kysymys olikin siitä, onko sellaisia putkia olemassa vanhassa talossa, vastaus on: kyllä, ihan oikeita viemäriputkia, esimerkiksi vesilukosta lattiaan. Miksi esimerkiksi Merikalla olisi HK-tiivisteitä putkikoolle 40, ellei sellaista tarvittaisi.

        Se, valmistetaanko nykyisin putkikokoa 40 juurikaan, on aivan toinen kysymys.


      • alpha-isomethyl ionone
        ääliötä kirjoitti:

        näytäs missä tollasi putkia on? ainakaan ei netistä löydä 40/70 t-haaraa? tai 40mm suoraa putkea? miksi laitat linkin jossa ei näy putkia vaa jotain ministereiden arvoja?? oot tainu niitä unissas asentaa?

        http://www.pipelife.fi/web/fi.nsf/lookupDownloads/Smarline_esite/$file/Smarline_A4.pdf


      • niitä nyt on.

      • ole uusi
        niitä nyt on. kirjoitti:

        No niin, herra asiantuntija, siinä niitä 40 mm viemäriputkia. Joko alat uskomaan?

        systeemi... miten niitä on voitu laittaa 25v sitten? eikä kyse ole kai ollut siitä, onko niitä 40 putkia, vaan siitä, että niitä ei ole ikinä käytetty yleisesti, joten ei voida olettaa, että niitä jostain tulisi eteen. saahan niitä osia jostain biltemasta, mutta muut kuin tuollaiset teeseitsevirittelijät ei niitä käytä.


      • niin*
        alpha-isomethyl ionone kirjoitti:

        kysymys olikin siitä, onko sellaisia putkia olemassa vanhassa talossa, vastaus on: kyllä, ihan oikeita viemäriputkia, esimerkiksi vesilukosta lattiaan. Miksi esimerkiksi Merikalla olisi HK-tiivisteitä putkikoolle 40, ellei sellaista tarvittaisi.

        Se, valmistetaanko nykyisin putkikokoa 40 juurikaan, on aivan toinen kysymys.

        ja kun asun samassa kylässaä, missä on merikan tehdas, sieltä osia hakiessani, aina muistavat kysyä, kumman tarvitsen, 32 vai 40 mm, heillä niitä on hyllytavarana. Toki tollanen Merika on mitätön valmistaja...varmaankin.


      • RaakaRane
        ole uusi kirjoitti:

        systeemi... miten niitä on voitu laittaa 25v sitten? eikä kyse ole kai ollut siitä, onko niitä 40 putkia, vaan siitä, että niitä ei ole ikinä käytetty yleisesti, joten ei voida olettaa, että niitä jostain tulisi eteen. saahan niitä osia jostain biltemasta, mutta muut kuin tuollaiset teeseitsevirittelijät ei niitä käytä.

        40mm:n viemäriputket ovat laajassa käytössä läntisessä naapurimaassamme eli Hurrilandiassa. Sieltä niitä on joskus uinut Suomeen jobbarien kautta ja siksi joissakin lattiakaivoissa /vesilukoissa on myös 40mm:n liitynnät, kun niitä myydään kaikissa pohjoismaissa.
        Suomessa ei 40mm:n putket yleistyneet ja hyvä niin. Osia ja putkia on varmasti saatavilla kaikilta LVI-tukkuliikkeiltä, jotka toimivat Pohjoismaissa (Onninen, Ahlsell, Dahl). Ainakin tilauksesta.
        Pohjanmaalla näitä tulee joskus eteen, kun on käyty LVI-tarvikkeita hakemassa lahden toiselta puolelta ja tuotu samalla putket ja yhteet mukana.


      • uusiah..
        ole uusi kirjoitti:

        systeemi... miten niitä on voitu laittaa 25v sitten? eikä kyse ole kai ollut siitä, onko niitä 40 putkia, vaan siitä, että niitä ei ole ikinä käytetty yleisesti, joten ei voida olettaa, että niitä jostain tulisi eteen. saahan niitä osia jostain biltemasta, mutta muut kuin tuollaiset teeseitsevirittelijät ei niitä käytä.

        Eli haluut linkin nettisivuille missä myydään 25 vuotta vanhoja 40mm viemäri putkia?


      • mutta.......
        uusiah.. kirjoitti:

        Eli haluut linkin nettisivuille missä myydään 25 vuotta vanhoja 40mm viemäri putkia?

        jos niitä osia olisi käytetty 25 vuotta sitten yleisesti, niin myös nykypäivänä löytyisi osia helposti niihin. mutta näin ei ole, vaan löytyy ihan yksittäisiä osia, joilla pystyy 40 muuttamaan 32 tai 50. yhtäkään osaa, millä 40 muuttuu vaikka 50 ei noista linkeistä löydy, minkä saisi jättää rakenteisiin.


      • ...ole yleisessä käytösä
        mutta....... kirjoitti:

        jos niitä osia olisi käytetty 25 vuotta sitten yleisesti, niin myös nykypäivänä löytyisi osia helposti niihin. mutta näin ei ole, vaan löytyy ihan yksittäisiä osia, joilla pystyy 40 muuttamaan 32 tai 50. yhtäkään osaa, millä 40 muuttuu vaikka 50 ei noista linkeistä löydy, minkä saisi jättää rakenteisiin.

        Yleisessä käytössä ei varmasti ole ollut ...ainakaan pääkaupunkiseudulla..kaveri on satavarmasti oikeassa...
        Ikinä en ole törmännyt tuohon viemärikokoon ...

        näihin olen..17 ja 14 kuparikokoihin 70 luvulla käytössä , 8 mm vielä pitkälle 80 loppuun yleisesti käytössä...Tämä ei liittynyt sinänsä aiheeseeen ...oli vain katsaus yleiseti käytössä olleista ja markkinoilta poistuneista.


        Riippuu varmasti asuinpaikasta...helvetin harvinainen koko..
        törmännyt joskus ruotsista tulleisiin ns. kokeilukerrostaloihin...siellä vasta omituiset viemäröintijärjestelmät..
        Uskon tuohon svedujen käyttäneen...on ne sellaisia fakiireja


      • onpas
        ...ole yleisessä käytösä kirjoitti:

        Yleisessä käytössä ei varmasti ole ollut ...ainakaan pääkaupunkiseudulla..kaveri on satavarmasti oikeassa...
        Ikinä en ole törmännyt tuohon viemärikokoon ...

        näihin olen..17 ja 14 kuparikokoihin 70 luvulla käytössä , 8 mm vielä pitkälle 80 loppuun yleisesti käytössä...Tämä ei liittynyt sinänsä aiheeseeen ...oli vain katsaus yleiseti käytössä olleista ja markkinoilta poistuneista.


        Riippuu varmasti asuinpaikasta...helvetin harvinainen koko..
        törmännyt joskus ruotsista tulleisiin ns. kokeilukerrostaloihin...siellä vasta omituiset viemäröintijärjestelmät..
        Uskon tuohon svedujen käyttäneen...on ne sellaisia fakiireja

        asentelin tässä eilen Franke:n uutta "design" allast ja kappas vaan siinä oli vesilukko tehty kokonaan ja lähtökin on 40mm putkilla..!


    • Anonyymi

      Siihen franken mukana tulevaan vesilukkoon saa vesijohtoliikkeestä 40/50 supparin, ei mitenkään erikoista.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      112
      8751
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2623
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      128
      2361
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1989
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1736
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1540
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1487
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      9
      1427
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1296
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1219
    Aihe