Kuka korvaa?

Nannna11

Onko kellään tietoa, jos koirat ovat vapaina koirille tarkoitetulla alueella ja toinen koira tulee puremaan/ haastamaan riitaa toisen kanssa? Onko omistaja itse vastuussa vain omasta koirastaan vai onko omistajalla, jonka koira on käynyt päälle, korvausvelvollisuus?

Meille kävi muutamia päiviä sitten tällainen tilanne.
Lisäksi omistajaa ei näkynyt missään (isompi aidattu alue). Vasta kun itse olin irrottanut koirat toisistaan, omistaja tuli paikalle ja vieläpä syyttämään meitä tapahtuneesta. Aiemmin tämä toisen omistajan koira oli käyttäytynyt hieman epäsopivalla tavalla muita ihmisiä kohtaan (iso koira hyppi päälle yms. vaatteet meni ihan likaiseksi jne.)

Sivustakatsojat sanoivat että syy oli täysin sen toisen koiran, kun pyysimme mielipidettä asiasta.

Lisäksi olisin kysynyt, onko teidän mielestä ok, että koira on vapaana koirille tarkotietulla alueella eikä omistaja ole lähettyvillä? Eikö tämä ole melkein sama, kun veisi vain koiransa puistoon ja lähtisi itse vaikka kauppaan..

8

574

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ryynis

      ...on jokainen omalla vastuulla. Mikään laki tms. ei velvoita toista vahingonkorvauksiin vaan näin voi tehdä halutessaan (ja olisihan se hyvien tapojen mukaistakin).

      Ja jos koirapuistoon mennään, silloin mielestäni tulee myös olla perillä koiran touhuista eikä vain jauhaa paskaa muiden puistossa olijoiden kanssa/olla muuten ihan muissa maailmoissa.

      • omistajia

        Moni tuo uhmaavan koiransa puistoon, joka saa sitten selkäänsä kun on tarpeeksi monta koiraa käynyt uhmaamassa ja joku sitten lopulta hermostuukin. Sitten syytellään toista kun oma koira saakin hamppaat nahkaansa.


      • edelliseen
        omistajia kirjoitti:

        Moni tuo uhmaavan koiransa puistoon, joka saa sitten selkäänsä kun on tarpeeksi monta koiraa käynyt uhmaamassa ja joku sitten lopulta hermostuukin. Sitten syytellään toista kun oma koira saakin hamppaat nahkaansa.

        eli en kohdistanut tuota juttua aloittajaan :)


      • korvaa AINA

        JA KAIKKIALLA oman koiransa vahingonteot!!!

        Laki ottaa aina ihmisen päävastuulliseksi ja jos hänen omaisuutensa eli koiransa aiheuttaa vahinkoa on silloin koiran omistaja siitä vastuussa 100%.


    • Nannna11

      Mietin vain sitä, että meinaako se että "jokainen koira on omistajan vastuulla", sitä, että minä korvaan oman koirani aiheuttamat kulut vai sitä että korvaan minun koiralle aiheutuneet kulut?

    • Joou

      Jos omistaja on fiksu, tarjoutuu hän korvaamaan mahdolliset lääkärikulut tms.
      Mikäli ei ole, niin so sad sitten vaan.
      Mielestäni jokaisen tulisi olla vastuussa koirastaan ja kantaa vastuu seurauksista, mutta ilmeisesti siis mikään laki ei tähän velvoita??
      Mikäli vaatteet likaantuu, niin sellaisista ei tietenkään mitään korvauksia saa, koirat kun nyt vaan joskus ovat kuraisia..

    • ????

      Se on välillä aika vaikea sanoa kumpi koira on oikeasti aloittanut... Tietenkin sellainen on helppo sanoa, jos toinen on tullut kauempaa ja suoraan päälle. Mutta vaikka ihmisestä näyttäisi toisen koiran aloittaneen, niin tappelu voikin olla ihan toisen koiran syytä. Tuli vain mieleen näin ohimennen.

      • mennä koira-

        puistoon niin pitää vain hyväksyä se, että jotain silloin tällöin tapahtuu.

        Puistossa käy paljon ihmisiä, jotka eivät muutoin uskalla pitää koiraa vapaana. Eivät siis kouluta koiraansa. Koirat myös hyppivät ja juoksevat päin.

        En käy enää koirapuistossa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      108
      7826
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2872
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2452
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      119
      2175
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1845
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      10
      1599
    7. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1449
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1446
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1415
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1364
    Aihe