Kaupan kassa ylityöt mistä ei makseta?"!

Divinity

Terppa!

Elikkä ajattelin nyt ihan teiltä fiksummilta kysellä kun olen tässä jo jonkun aikaa ollut kaupan kassalla töissä.
Työaika josta maksetaan palkkaa on 7 eteenpäin
vaikka kassalle pitää asetella röökit, hakea ne takaa, avata röökihyllyt/sikari hyllyt, avata peli kone ja online kone ja Kauppa..

Kun taas illalla klo 21 tasan loppuu työaika.
Tasan 21??
Porukkaa riittää 10 yli asti ja kun on saatu ihmiset pois kaupasta niin taas sama rumba röökit taakse, verhot kiinni, röökihyllyt lukkoon ym. ulos pääsen vasta 15 yli joka päivä! Kyseisestä 15 minuutista ei korvausta?!

Onko tämä laillista? ;(

13

1029

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tytti

Meillä on käytäntö, että aamuvuoro alkaa varttia vaille seitsemän ja iltavuoro loppuu puoli kymmenen työvuorolistan mukaan. aika oudolta tuntuu tuo teidän käytäntö, sinuna menisin pomolta kyselee että lähetkö sä just tasan yhdeksän vai hoidatko hommas ja saat rahas :D

• -.-

Mikään ei velvoita sinua tekemään töitä ennen kuin työaika alkaa/palkka alkaa juosta. Tehkää niin että aloitatte tupakkien asettelut, hakemiset, hyllyjen avaamiset jne klo 7jälkeen. ja kun työaika ohi niin kotiin vaan. Ei se mene niin että ylitöitä teetetään noin ja jätetään maksamatta!! Terve järkikin sen sanoo!!!

• ilmaistatyötä

Noin se just meni minunkin kohdalla ja työkavereideni. Aina sai tehdä pikkasen ylitöitä mutta koskaan ei päässy vastaavasti aikasemmin. Turha pomolle mitään oli sanoa, se vaan ilmoitti ettei oo pakko tehdä yhtään töitä työajan jälkeen, mutta kuitenkin oli tiettyjä töitä mitkä nyt vaan täyty tehdä. Eipä ole ihme jos s-ryhmällä menee hyvin kun porukka tekee ilmaistyötä sille.

• Nainen*
        ilmaistatyötä kirjoitti:

Noin se just meni minunkin kohdalla ja työkavereideni. Aina sai tehdä pikkasen ylitöitä mutta koskaan ei päässy vastaavasti aikasemmin. Turha pomolle mitään oli sanoa, se vaan ilmoitti ettei oo pakko tehdä yhtään töitä työajan jälkeen, mutta kuitenkin oli tiettyjä töitä mitkä nyt vaan täyty tehdä. Eipä ole ihme jos s-ryhmällä menee hyvin kun porukka tekee ilmaistyötä sille.

oli eräässä lähikaupassa vähän samanlaista ongelmaa. Kassojen laskemiselle oli varattu aikaa 15min sulkemisajan jälkeen, mutta usein silloin oli vielä asiakkaita sisällä kaupassa. Usein meni siis puoli kymmeneen tai varttia vaille kymmeneen, eikä mitään siitä ajasta maksettu.

• s-ryhmäläisellä
        ilmaistatyötä kirjoitti:

ei tule ainakaan minuuttiakaan ilmaisia ylitöitä.Jos tulee "ylitöitä" ne merkitään listaan ja niistä maksetaan palkka!

• kuulostaa

Mä tulin ekana 07 aamuna duuniin varttia vaille, kun ajattelin olla ajoissa..Noh, duuniporukka katto pitkään ja sano, että kuuluisi kyllä tulla vähintään 06.30, on kuulema kirjoittamaton sääntö..Mitä hittoa?! Iltasin työajat lopuu varttia yli 18/21 ( ikinä siihen mennessä ehtinyt suorittaa kassanlaskuja ym. sulkuja) paitsi sunnuntaisin päättyy listan mukaan tasan klo 21! Mitä, katsonko kelloa ja lähden kotiin-hitot jos asiakkaita jonossa-eihän mulle makseta siitä, etenkin sunnuntaisin, kun saisi tuplapalkkaa?! Eli yleistä kusetusta taitaa olla, ehkä se kellokortti-systeemi oiskin hyvä, palkka sen mukaan..

• Vaatemyyjä

Heippa,

Missään nimessä ilmaista työtä ei tarvitse kenenkään alkaa tekemään. Se antaa työnantajan loputtomaan kukkaroon vain lisää rahaa, eikä edistä kaupan alan työntekijöiden oikeuksia.

Meillä tavaratalossa vanhat pierut sanoo että, "Voi, ainahan sitä menee yliaikaa, kun oot minun iässä et edes ajattele tuollaisia, 20 min. voi mennä yli joka päivä".

JAA, no minäpäs en tee ilmaiseksi hommia, joten olen joko lähtenyt aikaisemmin toisena päivänä, pitänyt pidemmän tauon, lisännyt työvuorolistaan lisäajan tai tullut myöhempään toiste. En jumankauta kyllä ilmaiseksi ala pyörimään työpaikalla sentään. Jos tuo on ihan toimintatavaksi vakiintunut ja muut toopet roikkuu siellä jo 30 min. ennen työaikaa OIKEASTI, niin tee itsellesi palvelus ja vaihda fiksumpaan työpaikkaan, tai jos haluat jäädä, ota asia esille pomon kanssa. Myös liittoon soitto auttaa.

Hyvää viikonloppua.

• teillä on vielä töitä

papariliittolaisten lähtölaskenta jo alkoi.
        Kyllä tauot muistetaan pitää joo

• Viiden tunnin päiviä
        teillä on vielä töitä kirjoitti:

papariliittolaisten lähtölaskenta jo alkoi.
        Kyllä tauot muistetaan pitää joo

Helppo niiden on sanoa jotka tekee esim. kahdeksan tunnin työpäivän ettei yks vartti sinne sun tänne oo mitään. Ainakin elintarvike kauppojen myyjillä on usein viiden tunnin työpäiviä ja sit kun siihen tekee vartin tai hiukan enemmän niin se on melko iso prosentti ilmaista työtä ja varsinkin just sunnuntaisin kun kuuluis saada tupla palkka ja iltalisä päälle.

• ex-cittarilainen

Aina oli vuorot laitettu meille 21.10 asti ja jos mentiin yli joskus, niin merkittiin minuuttien mukaan ja siten maksettiin palkka. Eli jos myymälässä kierteli vielä 21 jälkeen ihmisiä ja pääset poistumaan kassalta vasta 10 yli ja oot sen 8 minuuttia yliaikaa, ni sitten vaa merkittiin alotus ja lopetus 21.18. Sähkölätkällä kirjattiin pois, niin pääsi tarkistamaan.
      Ja jos päivävuoro oli ja sattu tulemaan suma ihmisiä, niin neuvottiin jäämään kassalle purkamaan ruuhka, jos vain mahdollista jäädä. Ja yliminuutit kirjoille vaan. Hyvä systeemi mun mielestä, tykkäsin.

• menestynyt hyvin

kun on valittu Suomen parhaat työpaikat.

• Paljon laitonta

Onko se laillista, kun vietät aikaasi paskahuussissa pari tuntia päivässä?

• ....

Olen kanssa kaupassa töissä ja tuttua puuhaa, olen kylläkin osastonhoitajana.. Työaika ei mitenkään aina riitä ja ylitöitä ei saa tehdä.. Ei vaan voi kuitenkaan lähteä läheskään aina silloin kun vuoro loppuu.. Vuodessa tulee helposti tehtyä ainakin viikko ilmaista työtä.. Eikä edes riitä.. Sitten meillä vähän kiristettiin henkilöstökuluissa ja vitutus oli valtaisa, varsinkin kun iso osa tiukennuksista tapahtui omalle osastolle! Noh, enää ei vittuakaan kiinnosta, kello määräsi siitä lähtien mun työaikani.. Eilenkin lähdin vaan pois, töitä jäi helvetisti mutta aivan sama.. Kauppias kyllä katseli suu auki että meinaako se oikeasti lähteä.. Hiki päässä teen kyllä koko työaikani töitä, mutta ylimääräistä en enää minuuttiakaan!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      93
      1851
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      85
      1292
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1143
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1027
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      113
      961
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      853
    7. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      772
    8. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      771
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      731
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      693
    Aihe