Niin,tuo oli ihmeellisen tuntuinen aamu ,kun nuo ajatukset kirjoitin ihan ex tempore.
Vähäinen on tämä kotikirjastoni enää.En ollutkaan pitkään aikaan muistanut,että minulla on runoilija Edith Södergranin runoista ja Helene Schjerbeckin maalauksista koottu yhteisteos.Tänä aamuna osui tämä sattumalta käsiini.Taiteilijat eivät koskaan tavanneet,mutta tässä he ovat yhdessä,voimakkaita naisia molemmat.
Heistä olisi paljonkin keskusteltavaa, upeita,voimakkaita naisia molemmat
Mutta kirjoitan vain tämän koskettavan,kiihkeän runon,jonka jokaisesta säkeestä olisi voinut kirjoittaa oman runonsa.
Runo on hänen esikoiskokoelmastaan,jonka on suomentanut Pentti Saaritsa.Muistanenko oikein,että Saaritsa suomensi myös minulle läheistä Lorcan tuotantoa,runoja ja näytelmiä.
Edith Södergran
Vierge Moderne
Moderni Neitsyt
"En minä ole nainen.Olen neutri.
Olen lapsi,hovipoika ja rohkea päätös,
olen naurava häive helakanpunaista aurinkoa....
Olen kaikkien ahnaitten kalojen verkko,
olen malja kaikkien naisten kunniaksi,
olen askel kohti sattumaa ja perikatoa,
olen hyppy vapauteen ja omaan itseeni....
Olen veren kuiske miehen korvassa,
olen sielun vilu,lihan kaipuu ja kielto,
olen uusien paratiisien portinkilpi.
Olen liekki,etsivä ja röyhkeä.
Olen vesi,syvä mutta uskalias,polviin saakka,
olen tuli ja vesi rehellisessä yhteydessä,ilman ehtoja....."
Kahden vahvan naisen seurassa...
10
751
Vastaukset
tuohon edelliseen avaukseeni,mutta lipsahti näin.No onhan täällä tilaa.
Vielä tuosta em.esikoiskokoelmasta löytyy Södergranin sanoiksi pukema vanha totuus:
"Jos janoat kauneutta
sinun pitää sulkea silmäsi
ja katsoa omaan sydämeesi."Edith Södergran,kirjoitti hyviä runoja. Pidän siitä kohdasta,runossa "Olemisen riemu":
"kerran sammuvat kaikki tähdet,mutta ne loistavat aina pelkoa vailla.." Niin meidänkin tulisi elää.. Runon on suomentanut Uuno Kailas. Minulla on hänen
runoteoksensa "Palava laulu". Kirja on kuvitettu hänen aikalaistensa. kuvataiteilijoiden töillä.. Upeita kuvia..myös upeita,vahvoja runoja.. Oli Kailaankin elämä tosi lyhyt,eli vain 31 vuotiaaksi.. Kirjoitan tähän, yhden pienen, Uuno Kailaan runon: " Totuuden lähteellä ,sä syvin lapsensilmin uneksut
ja leikit tähdillä ja auringolla.
Maan vanhat kasvot,nuoriks suutelet.
Ja tuuli vie sun hengitykses tuoksun merten yli.
Ja kätes ovat rikkaat hyvyydestä,
sä niillä ikävöivän lääkitset.
Ja valon kylvät loppumattoman,yön peltoon itämään.
Ja tomust' alkaa avaruus,sun jalkojesi luota.
miss' onnellinen kerjäläinen polvistuu."
Kaunista,kaunista..ei kaikki hänen runonsa ole synkkiä..
Pidän runoista..muutamilla sanoilla, kerrotaan niin paljon.
Mukavaa päivää.. t.Irkkukritisoin tuosta vahva-voimakas nainen sanonnan käytöstä,useampaankin kertaan tuossa taitaa olla.
Mitä käsite "vahva nainen" tuo mieleenne.
En nyt kuitenkaan tarkoita Pekka Puupään Justtinaa tai järkevämielipiteistä liikemiesnaista,vaan ihan vaan nainen-merkityksessä.Onko etuoikeus olla nainen,olla tyytyväinen naiseuteensa.
Vastaan ainakin itse;kyllä olen,en kaipaa enempää demokratiaa,saatikka feministisiä aatteita,enpä ole oikein ajatellutkaan,mitä ne mahtavat olla.
Tietysti on samalla ihan vain ihminen,mutta uskaltaa laittaa niinsanotusti itsensä likoon rohkeasti pelkäämättä seurauksia,altistumatta ankarallekin arvostelulle.Ei väheksy itseään.
Heikkonakin,haavoittuvana muttei itsesäälissä ja avuttomuudessa räpiköiden.
Ei kaikilla ole edes tarvettakaan itseään miettiä,mutta tällaiset "epätasapainoisemmat",kuten minä,elämänsä jossain vaiheessa siihen ryhtyvät.Rohkeudella,onnella ja käyttämällä siihen oivaltamiaan mahdollisuuksia löytävät sen niin paljon mainitun "oman itsensä."
Tulee tasapainoisuutta,ymmärrystäkin,hyväksymistä jne. Ja minulle myös puuttunutta sosiaalisuutta hyväksyä toistenkin mielipiteitä...heh....ryhmissä olemista (kuitenkin vain sopivissa määrin)...nii-in,oishan se helppoa elämää,jos hyväksyisi helposti kaikki.
Toisaalta eristäytyy jollain lailla vielä enemmän,mutta positiivisessa mielessä;minä ainakin olen ehdoton ystävieni suhteen,joko-tai.
Mikö lie vimmauttanut tähän höpsötykseen taas...no voi laittaa Edithin ja Helenen syyks,vaikkapa.
- Maalaismies*
Kukaan ei halunnut hänen maalauksissaan vaikka Schjerfbeck olisi luopunut niistä neljälläkympillä. Tai oli sentään yksi, Gösta Stenman, taidekauppias ja mesenaatti. Hän rikastui pitäen kuiitenkin taiteilijaa hengissä loppuun asti.
Saman hengen lapsia olivat molemmat, Edith Södergran ja Helene Schjerfbeck. Yksinäisiä ja hylättyjä, mutta vahvoja. Södergran kuuluu monen nuoren tytön naiseksi kypsymiseen. Minulle hän on ollut aina liian rankka ja pessimistinen, mielestäni naisen osaan tyytymätön ja pettynyt runoilija,monista runoista on jäänyt ahdistunut olo.
Du sökte en blomma
och fann en frukt.
Du sökte en källa
och fann ett hav.
Du sökte en kvinna
och fann en själ -
du är besviken.
Helene Schjerfbeckin näyttely hänen Tammisaaren aikaisista töistään on parhaillaan Tammisaaressa. Siellä on 53 teosta, myös ensi kertaa esillä olevia. Kannattaa tehdä matka rannikon kesäkaupunkeihin, myös Hankoon pitsihuviloita sekä Venny Soldanin ja Juhani Ahon kesämaisemia ihailemaan.
http://www.evenemax.fi/FI/Tapahtumat/Tiedot/tabid/90/EvId/65426/language/fi-FI/Default.aspx
p.s. Saaritsa on Lorcaa suomentanut.runouttakin.
Jos suomennan tuon,tai kun suomennan tuon runon omin sanoin....sehän on hieno.elämä on yllätyksiä täynnä.
Ei ole sanakirjaa,mutta jos källa on lähde,niin upeaahan on lähdettä etsiessään löytää meri.Ja....besviken....epätietoinen,hämmentynyt,ihmeissään on hyvä olla.
Sitäpaitsi Södergran ei ennättänyt naiseuttaan kokea,toteuttaa,etsiä vain.Hänhän taisi kuolla jo kolmiisakymmenissä.- pilvi*
Varhaisnuoruuden ensi herättäjä Suomen ruotsalaiseen runouteen minulle. Koin Edith Södergranin runouden ensalkuun henkistyneenä,herkkänä,mutta nuoruudestani johtuen,en tajunut häntä naisena.
Tuberkuloosi,tämän runoilijan kohtalo,muovaa hänen sanomaansa koskettavasti,
Tämä nuori ihminen,joutui tiivistämään sanomaansa koko elämän-nälkänsä,
rakkautensa....ja vahvana todella, nousi julkisuuteen.
Se utopistinen maailmankuva,jäi minulle vieraaksi,jota siteeraan yllä. pilvi* kirjoitti:
Varhaisnuoruuden ensi herättäjä Suomen ruotsalaiseen runouteen minulle. Koin Edith Södergranin runouden ensalkuun henkistyneenä,herkkänä,mutta nuoruudestani johtuen,en tajunut häntä naisena.
Tuberkuloosi,tämän runoilijan kohtalo,muovaa hänen sanomaansa koskettavasti,
Tämä nuori ihminen,joutui tiivistämään sanomaansa koko elämän-nälkänsä,
rakkautensa....ja vahvana todella, nousi julkisuuteen.
Se utopistinen maailmankuva,jäi minulle vieraaksi,jota siteeraan yllä.sen kummemmin tuntenutkaan hengenheimolaisuutta Södergranin kanssa,mutta nuoruuden etsinnöissähän tuli tutustuttua kaikkeen mahdolliseen....Vi längtade till landet som icke är...
Suomalaisista runoilijoista on Uuno Kailas minulle ehdottomasti läheisin.
Hyvin hyvin harvoin otan runokirjan enää käteeni.susmorsian kirjoitti:
sen kummemmin tuntenutkaan hengenheimolaisuutta Södergranin kanssa,mutta nuoruuden etsinnöissähän tuli tutustuttua kaikkeen mahdolliseen....Vi längtade till landet som icke är...
Hyvin hyvin harvoin otan runokirjan enää käteeni.Minä pidän runoista..vaikka olen aika arkinen tyyppi,en osaa niitä kirjoittaa..
Luin muutamia Edith Södergranin runoja,kun tässä oli puhetta.. On niissä paljon voimakkaita tunteita,vaikka hän ei varmaan eläessään niitä ehtinyt kokea,kun sairasteli ja kuoli nuorena.. mieli oli kuitenkin vapaa..Ihania ajatuskuvioita!
Pidän Maaria Leinosesta,kun hän työssään näki tämän elämän nurjan puolen..
Hänen runonsa ovat täynnä ,lohdutuksen sanoja,kanssakulkijoille..
Tekisi mieli kirjoittaa tähän jonkun,mutta jääköön nyt.. Minä en voisi elää päivääkään,jos en lukisi jonkun runon,ovat niin rakkaita.. Moi taas...- pilvi*
susmorsian kirjoitti:
sen kummemmin tuntenutkaan hengenheimolaisuutta Södergranin kanssa,mutta nuoruuden etsinnöissähän tuli tutustuttua kaikkeen mahdolliseen....Vi längtade till landet som icke är...
Hyvin hyvin harvoin otan runokirjan enää käteeni.ja mestarillisen taidon saavuttanut Helene Schjerfbäck,jonka maalauksissa koen,niin aitoa rakkautta, kuvattavana oleviin kohteisiin.
Niinkin arkisesta asiasta kuin, sipuliasetelma, voi näkijä löytää kauneutta,joka yltää katsojaan---- yli ajan.Puhumattakaan niistä lukemattomista muista tauluista...leipomo,....Bretangen ajan vaikutteista,Ranskan...tuo nuori tyttö imi vaikutteet lahjakkuutensa ansiosta,juuri niin kuin kehittyvä taitaja, saadessaan mahdollisuuden. Tässäkin hymyilen itsekseni huomaan,kun Helenen värimaailmaa aukeaa muistissani. Se hellivä lempeys!
Jännittävää,ettei hän millään lailla jämähtänyt,vaan loppukauden muotokuvissa on kokeilunhalua, ja voimakkaita värejä.Hän seurasi aikaansa,ja vaikutteet näkyy.
Helenehän löydettiin kotonaan Ruotsissa, vuoteestaan poisnukkuneena, ja viimeinen työ yöpöydällään oli luonnos Kristuksesta.
Viime vuosien omakuvat,olivat jo vahvasti abstrahoituja,pelottaviakin.Liikuttavaa tässä yksinäisessä maalarissa koen,sen supistuneen aihepiirin,mikä näkyy omakuvien runsautena.
Tosin on otettava huomioon myös,että hän tiesi oman arvonsa taiteilijana. Ehkä hän sittenkin vain dokumentoi itsessään tapahtuvia muutoksia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Harris vai Trump - ketä kiinnostaa?
Ärsyttää suunnattomasti, kun meillä Suomessa ovat mediat täynnä USA:n presidentin vaalikampanjaa. Meillä ei ole siellä2621916Ehkäpä tunnet sinuun kohdistuvan rakkauden
Mutta tunnetko tuskani siitä sinuun kohdistuvasta suuresta ikävästä ja toteutumattomasta läheisyydestä? Vaistoatko kun i661519Kansa on on puhunut.
Ja pulinat pois. Amerikan kansa kyllästyi edelliseen 4 vuoteen. Demokratia toteutuu. Vaalivilppiä salaliittoteoriaksi ha2141236- 831175
- 571074
- 341033
Venäjän vuonna 2022 Ukrainalle tarjoama "rauhansopimus"
on tällainen: Ukraina julistaa puolueettomuutensa. Ukraina vähentää armeijan 50 tuhanteen ihmiseen, mukaan lukien puol2801014Joko Niinistökin hiukan ymmärtää että oli huono veto Suomelta tässä ajassa alkaa härnäämään Venäjää?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000010801464.html "Niinistö varoitti Venäjän ja Naton yhteenotosta – näin hän komment206979Iida Vainio tilittää Farmista - Paljastaa yllätyshaaveen Archie-rakkaan kanssa: "Me ei..."
Iida Vainio ja Archie Cruz eli Arttu Kuosmanen ovat kihloissa ja odottavat ensimmäistä yhteistä lastaan. Lue Iidan haas7966- 73943