vaaksa vaaraa

romahdus

Tuttavapiirissäni ei ole yhtään brasiliankävijää, joka ei olisi tullut ryöstetyksi Brasilian matkalla.

Jos Brasilian valtio ei torju turismiin ja turisteihin kohdistuvaa rikollisuutta, tulee matkailu romahtamaan.

12

612

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • missä päin

      Missä päin Brasiliaa he ovat liikkuneet, ovatko olleet kovastikin jurrissa, leveilleet rahoillaan.

    • Emerson

      Itse olen viettänyt Brasiliassa neljällä reissullani kaikkiaan 13 viikkoa ja vielä ei ole ryöstetty. Se on kyllä karu tosiasia, että ryöstöjä siellä tapahtuu. Itse olen nähnyt kaksi ryöstöä läheltä, mutta kummassakin tapauksessa ryöstetyt olivat tehneet itsestään helpon uhrin. Siellä ei kannata käyttää kaulakorua eikä vyölaukkua, kuten he tekivät. Yhdessä tapauksessa ryöstäjä kyttäsi puskassa pimeän aikaan. Syöksyi sieltä esiin ja nappasi käsilaukun.

      Omalla käytöksellään ja huolellisuudella pystyy paljolti vaikuttamaan tähän asiaan.

      • Bra silli

        Myös Brasiliassa 6 kertaa 4:ssä eri paikassa ei ole ryöstetty.7:s kerta taas marraskuussa.


    • ryöstetään...

      Omassa tuttavapiirissäni ei ole yhtään Brasilianmatkaajaa joka olisi ryöstetty.

      Miksikö?

      No, kukaan ei ole ollut niin tyhmä, että
      -pitäisi kalliita kelloja ranteissaan,
      -kulkisi keskustan katujen ulkopuolella yksin jalkaisin,
      -kulkisi pimeällä jalkaisin.
      -pitäisi mitään koruja näkyvillä,
      -jättäisi tavaroitaan rannalle mennessään uimaan,
      -kulkisi päissään kaduilla vaikka taksitkin on keksitty ja ne ovat halpoja.

      Jokaisessa suurkaupungissa on varjopuolensa. Totta on, että Brasilian ja Thaimaan turvallisuusero on huima: olen ollut Bangkokissa aamuyöllä täydessä kännissä eikä tarvinnut varoa, kuin rottalaumoja. (No, viime Bangkokin reissulla piti varoa vallankumousyritystä:) )

      Toisaalta hahmotan köyhyyden määrän ja sosiaaliturvan olemattomuuden Brasiliassa. Siksi köyhät ajautuvat helposti nappaamaan rahat pöljimmiltä turisteilta.

      Minua ei ole Brasiliassa ryöstetty. Osaan varautua ennalta. Ei tulisi mieleenikään liikkua Brasilian kaupungeissa pimeällä edes porukalla ilman taksia.

      Tai no: kerran olimme kaverini kanssa typeryksiä ja kännissä kävelimme Rion rantakadulta parin korttelin päähän hotelliimme. Lauma penskoja (10-15-vuotiaita) pelmahti tyhjästä ympärillemme ja alkoivat selittämään jotain. Siitä selvisimme vain koska heillä ei ollut aseita ja esiinnyin uhkaavasti.

      Tämäkin kerta opetti sen että koskaan ei kannata jättää taksia käyttämättä pimeällä. Typerää oli kuvitella liikkuvansa kännissä yöllä Riossa turvallisesti pari korttelia. Täysin omaa syytä tämäkin ryöstöyritys.

      • kokenut ja viisas

        Kerro vielä jotain mitä tiedät itseäsi tyhmempien, joita riittää, tekevän


      • minultakin:
        kokenut ja viisas kirjoitti:

        Kerro vielä jotain mitä tiedät itseäsi tyhmempien, joita riittää, tekevän

        lisäisin vielä siihen aika hyvään listaan sen ettei kannata iskeä yöseuraa tuntemattomista. Muista olenkin aika lailla samaa mieltä sen listan kirjoittajan kanssa.

        Sinisilmäisiä riittää turistikohteissa jostain kumman syystä ja he ovat ryöstäjien palkkapäivä.


      • noista höynäytetyistä
        kokenut ja viisas kirjoitti:

        Kerro vielä jotain mitä tiedät itseäsi tyhmempien, joita riittää, tekevän

        Kyllähän sitä tällä iällä ja matkustuskokemuksella on pakkokin olla viisastunut, kun on ikänsä kuullut turistien törttöilyjen seurauksista ja niistä jälkikäteen valittamisista.

        Minäkin ihmettelen kuinka paljon höynäytettäviä riittää.

        Kaikki olisi varsin helppoa, kunhan tutustuu kohdemaan tapoihin etukäteen esim netissä ja varautuu aina pahimpaan. Etukäteen miettimällä ryöstäjän logiikkaa selviää aivan hyvin.

        Mutta kun joidenkin on jostain syystä pakko laittaa kultakäädyt ranteisiin ja kailottaa kalliiseen puhelimeen kaduilla ja levitellä rahojaan pankkiautomaatin kupeessa ja pitää se lompakko siellä takataskussa. Puhumattakaan kännissä liikkumisesta yöaikaan.

        Vaikeudet olisi kohtalaisen helppoa välttää, mutta jotkut eivät vaivaudu ajattelemaan etukäteen asioita.

        Oma lukunsa ovat nämä, jotka kyselevät uskaltaako sielläjasiellä syödä mitään. Heille vastaan ottavani matkoille kotoa maksalaatikkoa ja suomalaista (mitä se on?) kahvia mukaan.


    • miepä

      Nämä on taas tälläisiä yleistyksiä.
      Itse olen ollut perheen kanssa muutaman kerran Brasiliassa ja en tiedä onko ollut tuuria vai mitä, mutta yhtään edes ryöstönyritystä meitä kohtaan ei ole ollut. Missä lie liikkuneet ja kannattaa ehkä olla tuollaisten ystävien kanssa matkustamista välttää.
      Oletko itse käynyt ko. maassa?
      Nämä on varmaan samoja provolistoja kuin esim. lapsiperheet jääkää kotiin, Thaimaassa käyvät vain lapsiinsekaantujat, Tallinnassa huoriin meinijät jne...

    • psv

      Itse olen käynyt parissakin paikassa Brasiliassa ja totean, että ei kannata kantaa mukanaan koko omaisuuttaan; koruja, kelloja ym. käsilaukkuja tms. Lomallahan siellä ollaan; eli pukeutumisellasikin saatat herättää paikallisten huomion, saati muuten..Pidä tarvitsemasi käyttörahat sopivassa paikassa (rintsikat, povitasku tms) ja mukana vain sen verran kuin oletat sillä kertaa todella tarvitsevasi. Öiseen aikaan ei kannata liikuskella eli maalaisjärjen käyttö sallittua niin Brasisiliassakin. Ryöstelyksihän voit joutua koto Suomessakin. Ei tarvitse matkustaa maapallon toiselle puolelle!!! Hyvää matkaa!!!!

      • americano

        Juuri tultiin Riosta kotimaahan. Ennen matkalle meidätkin oli peloteltu noilla ryöstöviesteillä, joten varauduimme hyvin eli jätettiin korut sun muut kotia. Yhtään ryöstöä tai mitään uhkaavaa tilannetta emme nähneet vaikka kuljimme muuallakin kuin turisialueella. Rion metro tuntui paljon turvallisemmalta kuin suomen...Itse olen niin turistin näköinen kuin olla ja voi. Eli ei kannata turhaan pelätä.


      • Paulistano
        americano kirjoitti:

        Juuri tultiin Riosta kotimaahan. Ennen matkalle meidätkin oli peloteltu noilla ryöstöviesteillä, joten varauduimme hyvin eli jätettiin korut sun muut kotia. Yhtään ryöstöä tai mitään uhkaavaa tilannetta emme nähneet vaikka kuljimme muuallakin kuin turisialueella. Rion metro tuntui paljon turvallisemmalta kuin suomen...Itse olen niin turistin näköinen kuin olla ja voi. Eli ei kannata turhaan pelätä.

        Olen asunut sao paulossa kohta 1,5vuotta ja matkustelen koko ajan ympäri brasiliaa. ei ole kertaakaan vielä ryöstetty. riski on aina olemassa, mutta omalla käyttäymisellä voi riskiä minimoida huomattavasti.


      • jess Barazil
        Paulistano kirjoitti:

        Olen asunut sao paulossa kohta 1,5vuotta ja matkustelen koko ajan ympäri brasiliaa. ei ole kertaakaan vielä ryöstetty. riski on aina olemassa, mutta omalla käyttäymisellä voi riskiä minimoida huomattavasti.

        Rikulta ja Tunnalta (Madventures) kysyttiin mikä on heidän mielestään vaarallisin maailmankolkka ,niin vastaus oli Suomi ja Helsinki viikonloppuna jossain asematunnelin tienoilla kun on Suomalaisten känniurpojen sessiot meneillään....


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      423
      1826
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      186
      1475
    3. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      109
      1411
    4. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      156
      1358
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      45
      1046
    6. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      980
    7. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      966
    8. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      119
      923
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      93
      900
    10. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      886
    Aihe