Käykääs kattomassa Bambergia. Ei uskoisi ennen kuin näkee. Ottakaa hotelellihuone pariksi yöksi vanhasta kaupungista (nimenomaan sieltä). Terasseja, ruokapaikkoja ja monimuotoista keski-ajalle asti ulottuvaa kaupunkimiljöötä riittää ihmteltäväksi ja käveltäväksi Tonavan latvoilla. Pari päivää menee siellä tarpoessa joenrannoilta kukkuloille että hurahtaa.
Kesäkuun alussa turisteja on mutta ei ollenkaan sellaisia massoja, korkeita hintoja ja kuluneisuutta kuin Italian Venetsiassa. Kaunis ja mielenkiintoinen paikka.
Toinen mahdollisuus on pyöräillä esim 100-150km Tonavan juoksujen rantoja ja pistää (ehdottomasti) Bamberg matkan varrelle. Siellä on hyvin huomioitu pyöräilijät. Sieltä alueelta on laajempi pyöräilykartta reittisuunnittelua varten. Tää ei ole se, mutta jokilaaksot antavat hahmoa reittivalintaan:
http://www.germany-tourism.de/pdf/adfc/eng/route_main_cycle_route.pdf
Bamberg, Pikku-Venetsia
2
913
Vastaukset
- Frankenland immer wieder
Bamberg on todella yksi alueen helmistä, mutta koko Main- joen laakson alue on kunnon lomamatkan arvoinen kokemus - aina ei tarvitse päätyä etelän esialpeille tai tyytyä Moselin (kuluneisiin) mutkiin. Oheista linkkiä vilkaisemalla saa jotain käsitystä alueen tarjonnasta, mutta vasta paikan päällä huomaa miten kaunista kumpuilevaa seutua se on. Fränkische Schweiz on ihan omanlainen alue - paljon tippukiviluolia ja eroosion eksoottiseksi muovaamia kivipilareita. Alueella on lukematon määrä linnoja ja upeita luostarikirkkoja sievien pikkukaupunkien lisäksi, linnoisssa kivoja museoita yms - mm. Kulmbachissa tinasotilaista rakennettuja sotatantereita. Eikä paikallinen Franken-viinikään ole lainkaan hassumpaa. Tonava puolestaan rullailee etelämpänä Regensburgin ja Passaun läpi Itävaltaan.
- Zarabande
Kannatan edellistä!
Olen ollut Bambergissa vain yhden yön yli, mutta se on jäänyt mieleen satukirjamaisena ja pienimuotoisena maisemana.
Hotellimme ei ollut vanhassa kaupungissa (ei päästy itse valitsemaan). Kävelimme kävelytietä puistossa ja sen jälkeen joen yli, saavuimme vanhaan kaupunkiin - näkymä oli mykistävä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalle Palander kertoi fantasioivansa siitä, kuinka Kiira Korpi naisi häntä sträppärillä ahteriin
Sai potkut Yleltä. https://yle.fi/a/74-201400005358609Aamuseuraa/rehevää naista
uhkean rehevät m-xxxl naiset/rouvat/pari 18-80v kutsu luokses 31.1 aamusta päiväpanoille 32v hetero mies.oon innokas nuo5369824h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?92215Suomessa eletään liian pitkään
"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy1611203Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain
Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja17856Sun ulkonäkö on
Kyllä viehättävä. Kauniit piirteet. Todella sievät. Ja olemus on ihana. Olet tehnyt vaikutuksen.40764Olen niin haaveillut
Sinusta. Ollut hullun rakastunut. Ajatellut kaikkea mitä yhdessä voisimme tehdä. Mutta ei ei yhtään mitään. Usko vaan lo57752Oletko koskaan
Tavannut/tuntenut ihmistä, jonka kanssa vuosisadan rakkaustarina olisi ollut mahdollinen, mutta joku este tuli väliin?68726- 46715
En voi ottaa
Jos ikinä aiot ottaa yhteyttä, niin tee se nyt. On aika, kun todella todella tarvitsisin sinua. Naiselle.36657