alaikäisenä omaan kämppään!

nojokuvittu

eli, minä (16) ja ystäväni (17) oltais muuttamassa yhdessä kerrostaloon vuokralle, vuokra on noin 400e. vuokranantaja ja kämppä tiedossa. minkälaisia lisiä ja tukia saa kun molemmat on alaikäisiä?

ja miten homma hoidetaan? omia kokemuksia? kämppä on yksiö.

t. tytöt from tre

24

5001

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ????

      Työttömiä? Opiskelijoita? Työssäkäyviä?

      Ja omahan siitä kämpästä ei tule, jos vuokralle muutatte.

      • ,,,

        vuokra-asunnossani, hän oli laittanut varmuusketjun päälle, sitten tultiin avaamaan irrottamalla ruuvit. "Kenenkä asunto tämä on?" "Minun" vastasin. "Eikä ole, vaan kaupungin". Asunto on siis oma, "hallinnassani oleva vuokra-asunto".


    • Hen-du

      kaveris voi ainaki saad jotai tulii mut sä tuski mitää paitsi laps lisää

      • nojokuvittu

        no autto paljo...
        kyl meki senki verra tiedetää et koskaporukat tienaa alle 39000e/vuosi nii saadaan noin 200e/kk, ja opintotuet tietty vähä vajaa 100 ja mulle lapslisää 100 huhtikuuhu asti..

        mutta lisää neuvoja/linkkejä PLIIS

        :)


      • lkpoj
        nojokuvittu kirjoitti:

        no autto paljo...
        kyl meki senki verra tiedetää et koskaporukat tienaa alle 39000e/vuosi nii saadaan noin 200e/kk, ja opintotuet tietty vähä vajaa 100 ja mulle lapslisää 100 huhtikuuhu asti..

        mutta lisää neuvoja/linkkejä PLIIS

        :)

        VOITKO VASTATA KYSYMYKSEEN. Mitä te olette? Vaikuttaa siihen mitä tukia on mahdollista saada, eikä sinulle voi antaa vastausta ennen kuin kerrot oletteko molemmat opiskelijoita vai mitä.


      • nojokuvittu
        lkpoj kirjoitti:

        VOITKO VASTATA KYSYMYKSEEN. Mitä te olette? Vaikuttaa siihen mitä tukia on mahdollista saada, eikä sinulle voi antaa vastausta ennen kuin kerrot oletteko molemmat opiskelijoita vai mitä.

        eli ite meen amikseen keväällä ja kaveri on lukios ollu ny sen 1 vuoden.. eli opiskelioita.?


      • ----
        nojokuvittu kirjoitti:

        eli ite meen amikseen keväällä ja kaveri on lukios ollu ny sen 1 vuoden.. eli opiskelioita.?

        Sinulle:
        -lapsilisä (maksetaanko itsellesi vai vanhemmillesi?)
        -opintotuen asumislisä (kattaa max. 80% vuokrasta)
        -opintolaina (vanhempien tulot vaikuttavat saatko vai et)

        Kaverille:
        -opintoraha (vanhempien tulot vaikuttavat määrään)
        -opintotuen asumislisä (kattaa max. 80% vuokrasta)
        -opintolaina

        Siinäpä ne. Luultavasti ette tule millään toimeen omilla rahoillanne. Erityisesti sinulla tulee olemaan hankalaa, kun kuulut vielä lapsilisän piiriin. Vanhempienne tulot vaikuttavat paljon siihen kuinka paljon voitte saada erilaisia tukia. Sossustahan te ette saa mitään, koska alaikäisenä olette vanhempienne vastuulla.


    • ömmh..

      Yksiöön kaksistaan? Itse en kyllä pystyis olla yksiössä kaverin kans. Mun mielestä kolmio ois paras niin ois omat huoneetkin niin sais tarvittaessa olla rauhassa. Mutta tää nyt oli vain mun mielipide mistä ei tartte välittää. Onnea teille! :)

    • ymmpispis

      Muistakaa tehdä Vuokrasopimukset erikseen niin molemmat saa asumiseen tukee.. Näin saatte paremman tuen.

    • yksin asuva

      Ei kannata missää nimessä muutta yksiöö hyvän ystävän kanssa, minulla on kokemusta. asuin sillosen parhaan kaverin kanssa KOLMIOSSA ja nyt ei olla enää hyviä ystäviä, jotenkii pitää tulla toimeen kun olemme samalla luokalla. Ihminen voi olla niin erillainen millasen kuvan on antanut itsestään. Meillä minä tykkäsin että on siistiä hänelle se oli yks lysti. se sai meidät monesti riitelemään. jne.. Kannattaa ottaa tarkat säännöt: siivous päivät, saako toinen tuoda kavereita yöksi, tiskaus vuorot... jne..

    • vkonloppu isi...

      ... no, hyvä, että kerroit, että olette Tampereelta...

      Miksi pois kotoa .. tulee ajatus vaistämättäkin mieleen...

      En kysynyt, kun vain mietin, miten minun tyttäreni, täänään tässä päivässä, aatos menee...
      kun joskus puhunut mainiten, että muuttaa äitinsä&uusioisän luota pois,
      hetikun mahdollista...

      Täytyypäs soittaa tyttärelle ... joko mielessä hautoo ihan muuttomielessä tuota ;)

      ja huhhuikuites... ei me silloin pienenänuorenakokoemattomana noin voitu ees aatella... että Kotoa alle 18vee mihinkään, jos edes ei tietty tullut mieleenkään moinen kun pitäs olla niitä... töitä, tuloja, muitakin kuin Yhteiskunnan, meidän kaikkien kautta rantojen siis rahoittamia..
      Ei ruusuista jo etes riruista elämää se tuo ole jos ei tuloja itsellä, oikeita ansaittuja.

      voivoivoivoivoi....

    • ihmettelijä--

      Miksi muuttaa noin aikaisin kotoa pois? Itse muutan nyt ensimmäistä kertaa kotoa, ja olen 20-vuotias. Mielestäni sopiva ikä, olen ehtinyt käydä lukiot loppuun vuoden verran kotoa käsin töissä ja ansainnut rahaa, että itselläni on varaa maksaa kaikki kuluni, mitä muuttamiseen ja vakuusmaksuihin ja vuokraan menee. Käytännössä aloittaa yksin eläminen todellakin _yksin_. Vanhempien ei tarvitse huolehtia, rahahuolia heillä on jo muutenkin.

      Itse kun olin tuon ikäinen, ei mielessäni ollu ollenkaan muuttaminen. Tiesin, että yksin asumiseen liittyy paljon vastuuta, ja täytyy tietää asioita, joista silloin ei ollut harmainta aavistusta (ja epäilen, ettei ole teilläkään). Kuitenkin yksin asumiseen liittyy niin monta seikkaa, joita täytyy huomioida. Itsekin täytyy vielä lukea muutama seikka, eivätkä asiat ole selviä vielä minullekaan.

      Lisäksi, teillä ei mitenkään nämä tuet tulisi riittämään ihan elämiseen. Sormiako aiotte syödä? Ei hyvänen, nauttikaa vielä kotona olemisesta, ja suorittakaa koulunne loppuun. Varmasti vanhempana huomaatte, miten hyvä ratkaisu tuo olikaan, eikä omille muuttaminen 16/17-vuotiaana olisi kannattanutkaan. Kyllä sitä vielä kerkeää yksin asustella! ;)

      • kotoa

        Muutin kotoa pois, kun olin 15 vuotias, täytin 16 sinä vuona. Muuttamisen syy oli se, että halusin lähihoitaja alalle ja omalla paikkakunnalla ei sitä mahdollisuutta ollut. Linja autolla en jaksanut kulkea, koska matka oli n. 60km, olisi pitänyt herätä aikaisin, matka olisi kestänyt tunnin, linja-autoasemalta olisi pitänyt kävellä vielä koululle, poikaystäväni muutti myös samalle paikkakunnalle ja kaverit olivat nykyisellä opiskelupaikkakunnalla. Asuminen itestään on sujunut hyvin, asun 30,5 neliön yksiössä, lähellä koulua. Vuokra on kallis ja saan vähän asumislisää, koska vanhemmillani on sen verran hyvät tulot. Onneksi kuitenkin vanhempani maksaa asumisen ja antavat rahaa ruokaan ja onhan minulla sitä itsellänikin. Itse en pahemmin ole kokkailuihmisiä, sen takia syön kunnon ruuan koulussa ja kämpällä syön leipää, jogurttia yms. joskus kokkailaan poikaystävän kanssa :). Tänä vuonna aion kyllä kokkailla ihan normaaliakin ruokaa, koska muutan kohta poikaystävän kanssa yhteen niin sitten voidaan syödä yhdessä. Itselle ei jaksa mitään väsätä.

        Sinulla on sentään halpa vuokra, ei tarvitse maksaa kuin 200e ja asumislisäsi kattaa 80% vuokrasta koska vuokra ei ylitä 260e/kk. Maksettavaksi jää tietenkin sähkökulut, vesi, (tv-lupamaksu ja netti). Ei kannata muuttaa yksiöön, mieluummin kaksioon tai kolmioon kaverin kanssa. Itseäni ainakin v*tuttas kun en voisi olla missään rauhassa pokaystävän kanssa tai uusien koulukavereitten.


    • hillevitsi

      Ensinnäkään nyt ette kuuntele yhtään noitten "ette te noin nuorena pysty selviämään millään yksin, osaattekohan edes tiskata"-tyyppien kommentteja, vaan pysytte sinnikkäinä.

      Ite muutin opiskelujen perässä 15-vuotiaana yksin vuokralle. Voin sanoa että hoidin asiani ja itseni paremmin kun moni yli 20-vuotias. Se riippuu ihan tyypistä ja siitä että asennoituu koko hommaan asiallisesti. Alaikäinen osaa kyllä noudattaa vuokrasääntöjä ym. ihan hyvin.

      Sain tukia keskiverrosti: 15-16 vuotiaana: Kelalta asumislisää n 200 e/kk, ja lapsilisät 100 e sain itselle.
      Se 100 e meni kuussa ruokaan ym. pakolliseen. Vuokra oli 280 e joten se 80 e piti repästä jostain, porukat auttoi ja osan omista säästöistä.
      Nyt 17 vuotiaana lapsilisä jää pois, ja opintorahaa sai omalle tilille vaihtelevasti, tällä hetkellä 180 e. Asumislisä se sama 200 e.

      Välillä on siis tiukkaa, kannattaa vaan opetella säästämään, se ei oo ees vaikeeta. Miettii vaan et mitä oikeesti tarvii. Tekee kaurapuuroa ja valmistaa itse kiljunsa jne. Koittaa käydä välillä töissä jos pystyy jotenkin. Ja tosikavereilta saa apua tarpeen tullen.

      Kaiken lisäksi: Usein nuorena omilleen muuttaneet ovat kypsempiä muutaman vuoden päästä, kuin äidin helmoissa asuneet ikätoverit. Te opitte oikeesti asumaan ja elämään. Sit on koomista kuunnella koulussa kun oman ikäset valittaa kuinka mamma ei anna rahaa uusiin farkkuihin tai hyi että kun on pahaa ruokaa tms. Se on vaan aika mahtava tunne kun tietää osaavansa ajatella itse ja järkevästi, koska siihen on pakko totutella.

      En tunne teitä, enkä tiedä haluatteko vain siistin bilemestan jossa voi ryypätä, raiskata ja rellestää rauhassa/salaa. Jos näin, niin ainakin rahat loppuu, mutta epäilen että olette ihan norminuoria. Joten tajuatte varmaan itekkin että välillä pidetään hauskaa, sit taas välillä ihan arkista meininkiä. Itellä ainakin huomasin sosiaalisena tyyppinä että yksinasuminen käy välillä aika yksinäiseksi, vaikka kavereita onkin, niin joskus tulee lonely hetkiä yksin hiljasessa kämpässä pimeinä talvi-iltoina....:)

      Mut tsemppiä teille. Omillaan asuminen kasvattaa ihmistä ihan älyttömästi. :)

      • sapss

        oon muuttamassa omaan kämppään ja koulua pitäs käyä yms... mutta ei jaksa enää kotona äitin ja isän helmoisa pyöriä... onko mahollista muuttaa 13vuotiaana omaan kämppään? ja miten sitä asuntoa ku meinasin et käyn sosiaalihuollosta kysymässä kämpän hankinnasta et miten onko se mahollista??


      • koht15v
        sapss kirjoitti:

        oon muuttamassa omaan kämppään ja koulua pitäs käyä yms... mutta ei jaksa enää kotona äitin ja isän helmoisa pyöriä... onko mahollista muuttaa 13vuotiaana omaan kämppään? ja miten sitä asuntoa ku meinasin et käyn sosiaalihuollosta kysymässä kämpän hankinnasta et miten onko se mahollista??

        kyllä on mahdollista tietääkseni muuttaa omaan kämppään jo 13 vuotiaana jos vanhempas sulle sen vuokraa. vähän vaan ihmetyttää et miks et voi oottaa sitä parii vuotta kun meet lukioon tai amikseen tai jonnekkin opiskeleen, kuitenkin 13 vuotias on omasta mielestä aika nuori yksin asuun vaikka pärjäiskin kun peruskouluki viel kesken... mutta joo en voi tietää et millainen sä oot ja oma on päätökses, mutta joka tapauksessa kysele vanhemmiltas en oo asiasta ihan varma. en ihan sun viestistä ymmärtäny et ookko jo niille puhunu vai...?


      • ei ymmärrä
        koht15v kirjoitti:

        kyllä on mahdollista tietääkseni muuttaa omaan kämppään jo 13 vuotiaana jos vanhempas sulle sen vuokraa. vähän vaan ihmetyttää et miks et voi oottaa sitä parii vuotta kun meet lukioon tai amikseen tai jonnekkin opiskeleen, kuitenkin 13 vuotias on omasta mielestä aika nuori yksin asuun vaikka pärjäiskin kun peruskouluki viel kesken... mutta joo en voi tietää et millainen sä oot ja oma on päätökses, mutta joka tapauksessa kysele vanhemmiltas en oo asiasta ihan varma. en ihan sun viestistä ymmärtäny et ookko jo niille puhunu vai...?

        puutu asiaan. 13 vuotias on lapsi ja se on heitteillejättöä mikäli vanhemmat vuokraavat asunnon lapselleen joka asustaa siellä yksin. Ei riitä ymmärrystä semmoisille vanhemmile jotka sallisivat 13 vuotaan tai edes 15 vuotiaan lapsen muuttavan omaan asuntoon.


      • Vaavi
        koht15v kirjoitti:

        kyllä on mahdollista tietääkseni muuttaa omaan kämppään jo 13 vuotiaana jos vanhempas sulle sen vuokraa. vähän vaan ihmetyttää et miks et voi oottaa sitä parii vuotta kun meet lukioon tai amikseen tai jonnekkin opiskeleen, kuitenkin 13 vuotias on omasta mielestä aika nuori yksin asuun vaikka pärjäiskin kun peruskouluki viel kesken... mutta joo en voi tietää et millainen sä oot ja oma on päätökses, mutta joka tapauksessa kysele vanhemmiltas en oo asiasta ihan varma. en ihan sun viestistä ymmärtäny et ookko jo niille puhunu vai...?

        Olen 11 vuotias. Voinko muutaa omaan kämppään ja mitä tukia saan? Voinko viedä pyykit äitin pestäväksi?


      • latemoi
        ei ymmärrä kirjoitti:

        puutu asiaan. 13 vuotias on lapsi ja se on heitteillejättöä mikäli vanhemmat vuokraavat asunnon lapselleen joka asustaa siellä yksin. Ei riitä ymmärrystä semmoisille vanhemmile jotka sallisivat 13 vuotaan tai edes 15 vuotiaan lapsen muuttavan omaan asuntoon.

        täytän tänä vuonna 16-vuotta ja muutan loppukesästä omaan vuokra-asuntoon asumaan lähelle opiskelupaikkaani. Onko se heitteillejättöä jos vanhemmat antaa luvan sosiaalitoimistolle hoitaa asian koska kotona ei ole myöskään hyvä olla ?


      • katsottuna...
        latemoi kirjoitti:

        täytän tänä vuonna 16-vuotta ja muutan loppukesästä omaan vuokra-asuntoon asumaan lähelle opiskelupaikkaani. Onko se heitteillejättöä jos vanhemmat antaa luvan sosiaalitoimistolle hoitaa asian koska kotona ei ole myöskään hyvä olla ?

        tapauksessa kuten sinulla että sosiaaliviranomaiset ovat puuttuneet asiaan ja hoitavat asumisesi.


    • Heba

      Joo kyllä mä oon vähän sillä linjalla monen muun kanssa, et miks tossa iässä vielä muuttaa pois kotoa. Ite oon 19v ja oon muuttamassa nyt muutamaks kuukaudeks mun sedän kämppään ku se matkustelee, aattelin ottaa aluks tommosen vähemmän sitovan asumismuodon, et saa kokeilla sitä itsenäistä elämää helpolla tavalla. Ja vielä "tässäkin" iässä kyllä tahtoo olla niin sekasin noista jutuista ettei tuu oikee ajatelleeks millasta vastuuta se yksin asuminen mukanaan tuo. Mut jos ootte tarkkaan harkinnu asian nii ei muuta ku menoks vaan.

    • LucyIllusion

      Joo itekkin oon 16v. ja tarkotus ois muuttaa ens vuonna pois täält kotoo korvest johonkin isompaan kaupunkiin opiskelemaan. Mut koska en kestä äitiä ja isäpuoltani, voi se muutto olla vieläkin lähempänä. Meinattiin parhaan ystäväni (15v.) kanssa muuttaa yksiöön sillä ollaan oltu se 10 vuotta parhaita ystäviä ja se on ollu meillä monia viikkoja kun porukat on ollu matkoilla ym. niillä myös. Eli luulen et jos ootte oikeen hyviä kavereita, tuutte pärjäämään yksiös. Mullakin tää sama ongelma, eli pitäis miettii näit tukia ym. rahapuolta. Käyn töissä koulun lisäks ja kuukaudes saan sen 150 e palkkaa. (peruskoulu on viel kesken, ku menin vuoden myöhemmin kouluu.) Mut joo, pitäis miettii mihin menis opiskelee et sit kans vähän tietäis mist sen asunnon sit vuokrais... Suunnitteilla ois et alkaisin tatuoijaks. ;) Onnee teil sinne ja toivottavast teilläkin menee suunnitellusti kaikki!

      • Jeejeejee___

        Morjensta kaikille!

        Itse olen 15-vuotias miehenalku ja olen ensi syksynä muuttamassa kahden kaverin kanssa toiseen kaupunkiin omaan vuokra-asuntoon opiskelujen perässä. Itse olen silloin vielä 15-vuotias, mutta mielestäni ikä ei saisi olla esteenä muutossa. Kaikki on suunniteltu hyvin jo tässä vaiheessa. Raha-asiat, vastuut, laskujen maksamiset, käyminen kotona jne. Tietenkin pieniä yllätyksiä on tulossa varmasti, mutta eikähän ne selvitetä yhteisvoimin (kaverien kanssa). Kunhan asiat suunnittelee tarpeeksi hyvin ja on varma päätöksestään (ja saa vanhempien luvan) niin antaa mennä vaan. Sinne ollaan menossa opiskelemaan, ei rellestämään. Itse olen tohkeissani etenkin siitä, että saa maistaa miltä "tosielämä" maistuu. Ilman tätä tulevaa kokemusta voisi olla pulassa kun täysi-ikäisenä pitäisi muuttaa yksin ja mistään ei olisi mitään tietoa Ei ole varmaa pääsemmekö sille linjalle jolle ensisijaisesti haluaisimme, mutta vara-vaihtoehdot on tarkoitus ottaa samasta kaupungista sillä jos käy niin, että esim. minä pääsisin, mutta kaverit eivät niin suunnitelmat kokisivat liian suuren muutoksen. Ei olisi kiva huomata, että onkin yksin muuttamassa ja rahat riittäisivät vaivoin yksiöön. Kavereiden kanssa selviää "kulttuurishokista" varmasti ehjin nahoin. Olemme katsoneet kaupungin hinta-tasoa ja mahdollisuus olisi varmaankin hommata kolmio. Kaksio menee EHKÄ hätä-tapauksessa, mutta ensijaisesti aiomme etsiä kolmiota. Onko (kolmio tai kaksio) se ihan ok?

        Kaikille ei sovi omaan kämppään muutto ja itse myönnän olevani keltanokka monella elämän saralla, mutta tekemällä sitä oppii. Jos jotain tosissaan haluaa niin se pitää pistää toimimaan.

        Onko muilla jotain neuvoja joita kannattaa ottaa tarkempaan syyniin?


      • hukassa92
        Jeejeejee___ kirjoitti:

        Morjensta kaikille!

        Itse olen 15-vuotias miehenalku ja olen ensi syksynä muuttamassa kahden kaverin kanssa toiseen kaupunkiin omaan vuokra-asuntoon opiskelujen perässä. Itse olen silloin vielä 15-vuotias, mutta mielestäni ikä ei saisi olla esteenä muutossa. Kaikki on suunniteltu hyvin jo tässä vaiheessa. Raha-asiat, vastuut, laskujen maksamiset, käyminen kotona jne. Tietenkin pieniä yllätyksiä on tulossa varmasti, mutta eikähän ne selvitetä yhteisvoimin (kaverien kanssa). Kunhan asiat suunnittelee tarpeeksi hyvin ja on varma päätöksestään (ja saa vanhempien luvan) niin antaa mennä vaan. Sinne ollaan menossa opiskelemaan, ei rellestämään. Itse olen tohkeissani etenkin siitä, että saa maistaa miltä "tosielämä" maistuu. Ilman tätä tulevaa kokemusta voisi olla pulassa kun täysi-ikäisenä pitäisi muuttaa yksin ja mistään ei olisi mitään tietoa Ei ole varmaa pääsemmekö sille linjalle jolle ensisijaisesti haluaisimme, mutta vara-vaihtoehdot on tarkoitus ottaa samasta kaupungista sillä jos käy niin, että esim. minä pääsisin, mutta kaverit eivät niin suunnitelmat kokisivat liian suuren muutoksen. Ei olisi kiva huomata, että onkin yksin muuttamassa ja rahat riittäisivät vaivoin yksiöön. Kavereiden kanssa selviää "kulttuurishokista" varmasti ehjin nahoin. Olemme katsoneet kaupungin hinta-tasoa ja mahdollisuus olisi varmaankin hommata kolmio. Kaksio menee EHKÄ hätä-tapauksessa, mutta ensijaisesti aiomme etsiä kolmiota. Onko (kolmio tai kaksio) se ihan ok?

        Kaikille ei sovi omaan kämppään muutto ja itse myönnän olevani keltanokka monella elämän saralla, mutta tekemällä sitä oppii. Jos jotain tosissaan haluaa niin se pitää pistää toimimaan.

        Onko muilla jotain neuvoja joita kannattaa ottaa tarkempaan syyniin?

        Olen 17,huhtikuun 14 pv täytän 18.muuttaisin riihimäkeen ja vuokra olisi 450e/kk.Miten saan rahaa sossusta,kun en ole vielä töissä?En mitenkään pärjää,ja vanhemmat eivät auta.enkä haluaisikaan että auttaisivat,koska kun muuttaa omilleen niin sitten muuttaa omilleen!kesällä vasta menen töihin.poikaystävä pääsee heinäkuussa armeijasta ja hakee töitä.Muuttaisimme yhteen ja meno helpottuisi koska poikaystävälleni on luvattu jo työpaikka.maksaisimme vuokrat puoliksi.tein arvion kelassa ja sain arvioksi 17v opintotukea jonku 130e/kk ja asumislisää 200e/kk.kelasta sain sitte arvion 18v opintotuki 245e/kk ja asumislisä 200e/kk.pystynkö tekemään vuokrasopimuksen alaikäisenä?ja miten se tapahtuisi,kun sossuun pitäisi kuitenkin viedä se vuokrasopimus mutta mun vuokranantaja sano,että vasta täysi ikäisenä saisi tehdä sopimuksen.ja pitäis kuukauden 4 ensimmäisen päivän sisään maksaa vuokra.elikkäs tässä kysymykset vielä selkeämmin:
        -Voinko tehdä vuokrasopimuksen ala-ikäisenä?
        -Voinko hakea sossusta rahaa ilman vuokrasopimusta?mutta jos kertoo että olisi kämppä jo tiedossa,vuokrasopimusta vailla yms
        -Tuleeko tuet muuttumaan suuremmiksi sinä kuukautena kun täyttää 18?eli tuet muuttuisi automaattiseksi noihin isompiin sinä kk?
        -minä päivänä tuet yleensä tulevat?

        Tiedän,varmaan ajattelette, ettei mun kannata mihkää lähteä.mut se vaan tulisi nii paljo helpommaksi käydä koulua,käydä töissä ja muutenkin kaikki olisi lähellä.kiitos vastauksista jo etukäteen!!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5700
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3607
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      212
      1765
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1722
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      93
      1188
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      29
      1145
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      927
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      876
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      72
      849
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      838
    Aihe