hyvä kirurgi/divertikuliitti

uskallanko

Hei!
mulla on divertikuliitti. Muutaman kerran olen ollut jo sairaalassa tipassa ja nyt kehotettiin leikattavaksi. Osaisko joku suositella Jyväskylässä sellaista kirurgia, jonka kynsiin uskaltaisi itsensä jättää. Onko kokemuksia divertikuliitista, kertokaa .

43

13014

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vai julkiselle puolelle?

      Julkisella puolella leikkaavan lääkärin valintamahdollisuus poistui pari vuotta sitten. Tehdäänkö Jyskälässä noin isoja leikkauksia privaatisti? Taitaa olla ainakin aika kallista.

      • samainen

        Joo. ei julkisella puolella voi valitakaan ja siksi kyselenkin? En tunne ja tiedä lääkäreitä täällä. Ootko kuullu, millaisissa sfääreissää hinnat liikkuvat.?


      • kiinnostaa??
        samainen kirjoitti:

        Joo. ei julkisella puolella voi valitakaan ja siksi kyselenkin? En tunne ja tiedä lääkäreitä täällä. Ootko kuullu, millaisissa sfääreissää hinnat liikkuvat.?

        Eli mitä se tarkoittaa..


      • Suolessa pullistumia
        kiinnostaa?? kirjoitti:

        Eli mitä se tarkoittaa..

        Divertikkeli tarkoittaa yleensä paksusuolessa olevaa pientä sormenpään kokoluokkaa olevaa pullistumaa, joka voi tulehtua ja puhjetakin. Niitä voi olla myös lukuisia. Tulehdustilannetta hoidetaan antibiooteilla, mutta jos suoli on puhjennut tai halutaan divertikkeleistä eroon, leikataan huono kohta suolesta pois. Eli kyseessä on aika iso suolistoleikkaus.


      • Palveluhinnastoista
        samainen kirjoitti:

        Joo. ei julkisella puolella voi valitakaan ja siksi kyselenkin? En tunne ja tiedä lääkäreitä täällä. Ootko kuullu, millaisissa sfääreissää hinnat liikkuvat.?

        Netistä löytyvien palveluhinnastojen mukaan tuollaisen leikkauksen kustannus on julkisella puolella 5000 euron luokkaa.


      • saat netistä
        kiinnostaa?? kirjoitti:

        Eli mitä se tarkoittaa..

        nopeesti sanottuna se on paksunsuolen tulehdustila. Suolessa on silloin yleensä paljon yksittäisiä divertikkeleitä (umpipusseja), joihin kertyy "tavaraa", ulosteita ja ruuanjätteitä, jotka sitten tulehtuvat. Yleensä se on tuolla paksunsuolen loppupäässä eli sigma l. sykkyräsuolessa. Se on sellainen S:n muotoinen suolenpätkä vähän ennen peräsuolta. Voi se olla muuallakin toki, mutta tämä on yleisin paikka. Oireet ovat sitten yleensä aristava kipu vasemmalla puolella alavatsalla. Nostaa yleensä lämpöä ja CRP arvoa. Riittääkö tämä nyt alkuun???


    • 221144

      On aina gastrokir. erikoislääkäri koska kyseessä on kuitenkin suolistoleikkaus, itselleni tämä tehtiin 3 ja puolikk. sitten täällä Etelä-Pohjanm. sairaalassa kärsin niistä tulehduksista ja kivuista viimeisen vuoden aikana useasti ja ei ole hyvä syödä niit' hevoskuuria antiooppiakaan aina joten päädyttiin leikkaukseen kun niitä ole mulla runsaasti. kaikki on mennyt tosi hyvin vaikka multa leikkattiin samalla kerralla palleatyrä ja napatyrä paraneminen on tosi hyvää ja suoli toimii jo sut koht normaalisti vaikka sitä piti leikata pois n.40cm mutta on hyvin parantunut samaten nämä tyrä hommat muistaa vain olla 4-5vko turhia rehkimättä. Onnea leikkaukseen

      • nuorella paranee

        Hyvää tietoa. En tarkkoja vuosiasi kysele, mutta kerrotko suurinpiirtein. Itse olen about 50, rapiat päälle. Paljonko leikkaus maksoi? Tuossa edellä joku sanoi, että julkisella puolella noin 5000, mutta oliskohan hän tarkoittanut yksityislääkäriä kuitenkin. Tiedätkö, millaisia riskejä tuollaiseen leikkaukseen liittyy. Ainahan leikkauksessa jotain on, mutta onko tuossa suolijutussa jotain erityistä. Voiko se myöhemmin helposti revetä tai jos lääkäri sulkee sen huonosti, voiko se vuotaa jne. Paljon kysymyksiä. Kyselen näin yleisesti, kun tiedän, että lääkäreillä ei ole paljon vastailla huolestuneiden potilaitten kysymyksiin. Niille ollaan vaan potilaita liukuhihnalla, useimmiten valitettavasti näin on. Viitsitkö vastata tähän.

        kiitos


      • Veronpalautusta
        nuorella paranee kirjoitti:

        Hyvää tietoa. En tarkkoja vuosiasi kysele, mutta kerrotko suurinpiirtein. Itse olen about 50, rapiat päälle. Paljonko leikkaus maksoi? Tuossa edellä joku sanoi, että julkisella puolella noin 5000, mutta oliskohan hän tarkoittanut yksityislääkäriä kuitenkin. Tiedätkö, millaisia riskejä tuollaiseen leikkaukseen liittyy. Ainahan leikkauksessa jotain on, mutta onko tuossa suolijutussa jotain erityistä. Voiko se myöhemmin helposti revetä tai jos lääkäri sulkee sen huonosti, voiko se vuotaa jne. Paljon kysymyksiä. Kyselen näin yleisesti, kun tiedän, että lääkäreillä ei ole paljon vastailla huolestuneiden potilaitten kysymyksiin. Niille ollaan vaan potilaita liukuhihnalla, useimmiten valitettavasti näin on. Viitsitkö vastata tähän.

        kiitos

        Sairaanhoitopiirien palveluhinnasto, josta tuo viiden tonnin esimerkki on otettu, kertoo, kuinka paljon kotikuntaasi laskutetaan, jos sinulle tehdään julkisessa sairaalassa sellainen leikkaus. Se perustuu kustannuslaskentaan eikä sisällä mitään voittoa. Julkisen puolen hintoja rasittavat kuitenkin päivystysvelvoitteet yms. ja varautumiset opetukseen ja esim. teho-osastojen ylläpitoon. Koska privaattipuoli haluaa itselleen voittoakin ja palkat ovat paremmat, eivät ne sitä hommaa kovin paljon halvemmalla tee.


      • 221144
        nuorella paranee kirjoitti:

        Hyvää tietoa. En tarkkoja vuosiasi kysele, mutta kerrotko suurinpiirtein. Itse olen about 50, rapiat päälle. Paljonko leikkaus maksoi? Tuossa edellä joku sanoi, että julkisella puolella noin 5000, mutta oliskohan hän tarkoittanut yksityislääkäriä kuitenkin. Tiedätkö, millaisia riskejä tuollaiseen leikkaukseen liittyy. Ainahan leikkauksessa jotain on, mutta onko tuossa suolijutussa jotain erityistä. Voiko se myöhemmin helposti revetä tai jos lääkäri sulkee sen huonosti, voiko se vuotaa jne. Paljon kysymyksiä. Kyselen näin yleisesti, kun tiedän, että lääkäreillä ei ole paljon vastailla huolestuneiden potilaitten kysymyksiin. Niille ollaan vaan potilaita liukuhihnalla, useimmiten valitettavasti näin on. Viitsitkö vastata tähän.

        kiitos

        Kyllä sitä ikää on mulla jo yli 60v paranin kyllä nopeasti sitä lääkärikin sanoi. Olin julkisella puolella ja sairaalassa viikon niin se oli sen päivämaksun mukaan siinä 300 euronpaikkeilla.Kyllä se suolen liitos tulee hyvä kun se on kone joka tekee siihen suoleen uuden sauman, siitä tuli muuten tv,ssä heti pian sen jälkeen kun olin tullut leikkauksesta oli tosi mielenkiintoinen katsoa kun oli itselle juuri tehty sama. Ei se suoli sen leikkauksen vuoksi repeä ei katkee vaan jos sitä ei leikata ja hoideta pois niin se voi puhjeta koska ne tulehdukset heikentää suolta että se on niin hapero että puhkeaa , siskooltani pääsi puhkeamaan 17 vuotta sitten ei silloin niistä niin puhuttu kun nyt ei lääkärit titänyt diaknoosia mahakipuun kun vasta sitten kun pääsi puhkeamaan. Mullakin kun oli nämä tyrä leikkaukset yhtä aikaa ja palleatyrä leikauskin on jo aika iso koska se on mulle tehty 4v sitten mutta nytt uusii taas, kaikki tehtiin tähystyksellä 7 reikää on vain ympäri mahaa ja niin monta asiaa korjattiin yhtä aikaa. Mulla oli tosi mukava lääkäri oli virolainen ja niillä on se kohteliaisuus niin verissä otti potilaan kyllä huomioon ja selitti kaikki hyvin yksityiskohtaisesti se auttoi kyllä siihen toipumiseenki kun se kävi monta kertaa päivässä katsomassa vaikkei ollut kierrollakaa ja muistutti aina että pitää kysyä heti jos on ongelmia ei näyttänyt sitä kiirettä mitä lääkärit yleensä näyttää vain otti potilaan täysin huomioon ja hoivaan. Ei muuta kun onnea leikkaukseen, toivottavasti saat yhtä hyvän ja mielyttävän lääkärin kun mulla oli.


      • 221144
        nuorella paranee kirjoitti:

        Hyvää tietoa. En tarkkoja vuosiasi kysele, mutta kerrotko suurinpiirtein. Itse olen about 50, rapiat päälle. Paljonko leikkaus maksoi? Tuossa edellä joku sanoi, että julkisella puolella noin 5000, mutta oliskohan hän tarkoittanut yksityislääkäriä kuitenkin. Tiedätkö, millaisia riskejä tuollaiseen leikkaukseen liittyy. Ainahan leikkauksessa jotain on, mutta onko tuossa suolijutussa jotain erityistä. Voiko se myöhemmin helposti revetä tai jos lääkäri sulkee sen huonosti, voiko se vuotaa jne. Paljon kysymyksiä. Kyselen näin yleisesti, kun tiedän, että lääkäreillä ei ole paljon vastailla huolestuneiden potilaitten kysymyksiin. Niille ollaan vaan potilaita liukuhihnalla, useimmiten valitettavasti näin on. Viitsitkö vastata tähän.

        kiitos

        Niin unohdin edellises sanoa että pelkäsin eka vessassa käyntiä mutta se oli turha pelko ei se ollut mitenkään erilaisempi vessa pitää olla lähellä aluksi kun se suoli hakee sitä paikkaansa mutta kyllä se siitä pian alkaa normalisoitua. Syön niitä agiocur rakeita kyllä nytkin mitä söin ennen leikkaustakin on suolelle hyväksi lääkäri kehotti käyttää ja siihen saa receptin niin ovat paljon halvempia kilon purkki kestää monta kuukautta.


      • kun vastasit
        221144 kirjoitti:

        Niin unohdin edellises sanoa että pelkäsin eka vessassa käyntiä mutta se oli turha pelko ei se ollut mitenkään erilaisempi vessa pitää olla lähellä aluksi kun se suoli hakee sitä paikkaansa mutta kyllä se siitä pian alkaa normalisoitua. Syön niitä agiocur rakeita kyllä nytkin mitä söin ennen leikkaustakin on suolelle hyväksi lääkäri kehotti käyttää ja siihen saa receptin niin ovat paljon halvempia kilon purkki kestää monta kuukautta.

        Hyvää tietoa.


      • Tutu21

        Hei. Ihana lukea positiivista tietoa,että kaikki mennyt hyvin. Itsellä leikkaus 27.9.2017 ja pelottaa😢


      • Loulaa
        Tutu21 kirjoitti:

        Hei. Ihana lukea positiivista tietoa,että kaikki mennyt hyvin. Itsellä leikkaus 27.9.2017 ja pelottaa😢

        Hei!
        Minulla kolmas diverdikuliitti nyt tän vuoteen ja nyt lähete kirurgille..
        Tsemppiä sulle leikkaukseen.. Toivottavasti kikki menee hyvin..itse joudun myös harkitsemaan sitä vaihtoehtoa..


      • pipimasu
        Tutu21 kirjoitti:

        Hei. Ihana lukea positiivista tietoa,että kaikki mennyt hyvin. Itsellä leikkaus 27.9.2017 ja pelottaa😢

        Minulla on tieto että pääsen leikkaukseen Hatanpään sairaalassa, mutta en vielä ole saanut tietää tarkempaa ajankohtaa. Olen vähän ollut peloissani, jopa katunutkin välillä, mutta luotan suomalaisten lääkärien hyvään ammattitaitoon ja ajattelen sitä helpotusta minkä varmaankin leikkauksen jälkeen koen!


    • lu

      kiitti
      oli hyvää tietoa.
      Mulla on taas masu kipeä.Eli on ollut silloin tällöin divertikkelit kipeät. ja ne on todettu
      sairaalassa. Olen syönyt usamman kerran antibioottikuurit mutta yritän olla syömättä
      niitä. Kuka osaisi kertoa mitä silloin kun tulehdus on päällä kannattaisi syödä.
      Itse olen syönyt jo kolmatta päivää kaurapuuroa ja mehu keittoa.
      Voisiko banaania syödä?

      • sindi

        MIitä ruokavaliota pitäisi noudattaa kun sairastaa Divertikuliittiä? Minulla on ensikertaa sairaus päällä ja olen ymmällä mitä pitää syöda lääkäri heitti , ettei nyt ranskalaiset ja pippuripihville, MUTTA MITÄ VELLIÄ TAI PUUROA 1-2 VIIKKOON????


      • 60+
        sindi kirjoitti:

        MIitä ruokavaliota pitäisi noudattaa kun sairastaa Divertikuliittiä? Minulla on ensikertaa sairaus päällä ja olen ymmällä mitä pitää syöda lääkäri heitti , ettei nyt ranskalaiset ja pippuripihville, MUTTA MITÄ VELLIÄ TAI PUUROA 1-2 VIIKKOON????

        Toivoisin myös tietoa ruokavaliosta joka helpottaisi oloa kun sairastaa Divertikuliitta. Ensimmäinen päivä lääkekuuria alkaa olla lopuillansa, en vain tiedä mitä voisin syödä? Kaurapuuro ja mustikkasoppa on tänään ollut ainoa ravintoni.
        Ihmettelen vain miksi lääkäri ei puhunut mitään ruokavaliosta. Olin sen verran kipeä että en älynnyt itsekään sitä kysellä.
        Vatsa on turvoksissa kuin pallo.


    • lexa

      Minulle tehtiin muutama vuosi sitten sigmasuolen poisto tähystysleikkauksessa. Kolmen päivän jälkeen leikkauksesta ensimmäisen WC-käynnin yhteydessä sauma petti ja suolen sisältö pääsi vatsaonteloon. Onneksi olin vielä sairaalassa, joten hätäleikkaus saatiin tehtyä ajoissa. Tuloksena oli väliaikainen avanne, jotta avoleikkauksessa korjattu repeämä saa riittävästi aikaa vahvistua. Ensimmäisen tähystysleikkauksen lopuksi olisi kirurgilla ollut mahdollisuus tehdä painekoe suolisauman testaamiseksi mutta hän ei sitä rutiininomaisesti tee, koska kertomansa mukaan suolisaumalaitteen valmistaja on teettänyt tutkimuksen, jonka perusteella laite toimii siinvarmasti, että painekoe on tarpeeton. Kirurgin kollega mainitsi haastattelussani, että hän tekee aina painekokeen, jo oman mielenterveydenkin vuoksi. Vaatikaa painekoe, niin vältytte edellä mainituilta jälkiseurauksilta!

    • dvtikkeli

      Itse olen ollut sairaalassa kaksi kertaa pahasti tulehtuneiden divertikkelien vuoksi (nainen n. 40 v.). Sanoivat lääkärit, että jos vielä uusii, pitää leikata, mutta normaalilla iisillä elämällä pitäisi pysyä hallinnassa. Ja on pysynyt hyvin jo pari vuotta. Stressi saattaa ärsyttää, samoin liika alkoholi, vaikkei holisairaus sinänsä olekaan.

      Mitään ihmeempiä ruokavaliosuosiotuksia eivät antaneet, kunhan kohtuus pysyy kaikessa. Tämä Helsingissä, jossa lääkärit tuntuivat tietävän mitä tekevät. Tähystetty on, niitä siellä kyllä näkyy, mutta saavat olla elleivät oireile.

      Leikkausta en halua mistään hinnasta, enkä taudin uusimista. Viimeksi päädyin ambulanssilla sairaalaan tulehdusarvot pilvissä, ja nyt osaan kummasti kuulostella vatsan tilaa, josko jokin jostain ärtyy.

    • yllätys

      Itselläni divertikuliitti tuli täytenä yllätyksenä vajaa viikko sitten.
      Olen mielestäni syönyt erittäin terveellisesti, harrastanut liikuntaa ja suoli on toiminut moittettomasti päivittäin. Ei koskaan ummetusta.
      Nyt vahva lääkekuuri päällä.

    • Mulla ollu divertikkelitulehdus n. 30 krt 10 vuoden aikana. Leikkauksesta ei puhettakaan kun on ylipainoa ja Marevan-lääkitys. Rankkaa lompsia 3 krt päivässä antibioottitiputuksessa viikon ajan ja siihen vielä 10 pvän kuuri kotio ;(

      • aulikki7

        Mulla on ollut jo parikymmentä vuotta divertikkeleitä, ja se tyypillinen kohta on alavatsassa usein kipeä, mutta varsinaista kuumeista divertikkelitulehdusta ei ole ollut, ainakaan niin pahaa että olisin sairalaan joutunut. Muistaakseni vuosia sitten olen yhden antibioottikuurin saanyt.

        Tällä hetkellä minulla on jokin kuumeinen suolistotulehdus, joka jatkuu jo kolmatta päivää. Se alkoi oksennuksella ja heti perään tuli myös ripuli. Kaikki mahan sisältö on tuli eikä mikään vieläkään pysy sisällä.

        Voiko tämä olla divertikkelitulehdus? Liittyykö divertikuliittiin oksentelua ja ripulia?


      • masupipi
        aulikki7 kirjoitti:

        Mulla on ollut jo parikymmentä vuotta divertikkeleitä, ja se tyypillinen kohta on alavatsassa usein kipeä, mutta varsinaista kuumeista divertikkelitulehdusta ei ole ollut, ainakaan niin pahaa että olisin sairalaan joutunut. Muistaakseni vuosia sitten olen yhden antibioottikuurin saanyt.

        Tällä hetkellä minulla on jokin kuumeinen suolistotulehdus, joka jatkuu jo kolmatta päivää. Se alkoi oksennuksella ja heti perään tuli myös ripuli. Kaikki mahan sisältö on tuli eikä mikään vieläkään pysy sisällä.

        Voiko tämä olla divertikkelitulehdus? Liittyykö divertikuliittiin oksentelua ja ripulia?

        Mars vain tohtoriin, noin mullakin alkoi sairaalareissun vaatinut divertikuliitti.


      • irmeli5
        aulikki7 kirjoitti:

        Mulla on ollut jo parikymmentä vuotta divertikkeleitä, ja se tyypillinen kohta on alavatsassa usein kipeä, mutta varsinaista kuumeista divertikkelitulehdusta ei ole ollut, ainakaan niin pahaa että olisin sairalaan joutunut. Muistaakseni vuosia sitten olen yhden antibioottikuurin saanyt.

        Tällä hetkellä minulla on jokin kuumeinen suolistotulehdus, joka jatkuu jo kolmatta päivää. Se alkoi oksennuksella ja heti perään tuli myös ripuli. Kaikki mahan sisältö on tuli eikä mikään vieläkään pysy sisällä.

        Voiko tämä olla divertikkelitulehdus? Liittyykö divertikuliittiin oksentelua ja ripulia?

        Mene ihmeessä heti nyt lääkäriin...itse justn eilen pääsin pois...ja kuullostaa samanlaisilta oireilta!!


    • Fru_Karlsson

      Hei! Mieheni (vasta 32v!) on menossa tuohon leikkaukseen vajaan 2kk päästä. Miten kauan teillä leikatuilla se itse leikkaus kesti, ja oliko kovat kivut alussa?

      • Gthyu

        Kysy lääkäriltä idiootti!


      • Fru_Karlsson
        Gthyu kirjoitti:

        Kysy lääkäriltä idiootti!

        Voipi vaihdella yksilöllisesti, idiootti!


      • qwerty3
        Gthyu kirjoitti:

        Kysy lääkäriltä idiootti!

        Trolli


    • aini12

      Tulehdukseen liittyy pahoinvointia alavatsakivun lisäksi. Itse olen päihittänyt sen jogurttipaastolla ts. tulehduksen tullessa pitää muutama päivä VÄLTTÄÄ kaikkia kuituja kunnes suoli rauhoittuu. Normaalioloissa taas suolen pitää kunnossa mahdollisimman kuitupitoinen ruokavalio. Agiopur on myös hyvä apu, mutta juuri sain sisätautilääkäriltä huomautuksen, että ei pidä sitä syödä jatkuvasti, vaan vain kuuriluontoisesti. Ettei suoli totu liikaa...mene tiedä sitten.

      • Neiti x 43-vuotta

        Täällä juuri sairaalassa maataan ensimmäistä kertaa - ihmeissäin. Itselläni vatsakivut kestivät kolme päivää ennen kuin menin lääkäriin. Crp oli 260 ja leukkarit kohollaan. Tietokonetomografia paljasti kipujen syyn. Nyt nautitaankin sitten lientä ja vettä tippasulhanen kulkee rinnalla. Luin jostain artikkelista, että alle 50-vuotiaille suositeltaisiin tehtävän leikkaus jo ensimmäisen tulehduksen jälkeen "rauhallisessa tilassa". Onko jollain tietoa asiasta?


      • Itku silmässä
        Neiti x 43-vuotta kirjoitti:

        Täällä juuri sairaalassa maataan ensimmäistä kertaa - ihmeissäin. Itselläni vatsakivut kestivät kolme päivää ennen kuin menin lääkäriin. Crp oli 260 ja leukkarit kohollaan. Tietokonetomografia paljasti kipujen syyn. Nyt nautitaankin sitten lientä ja vettä tippasulhanen kulkee rinnalla. Luin jostain artikkelista, että alle 50-vuotiaille suositeltaisiin tehtävän leikkaus jo ensimmäisen tulehduksen jälkeen "rauhallisessa tilassa". Onko jollain tietoa asiasta?

        Ihan samoin kävi mulle. Pari viikkoa myöhemmin tuli tutut kivut ja crp alkoi nousta. Hoitajan kehoituksesta jäin odottamaan lääkärä. Viimeksi kun yksi divertikkeli puhkesikin. Nyt oli uusi hoitolinja: tämä sairaus ei invalidisoi näin pahasti. On syytä muuttaa omaa ajattelutapaa, että selviytyy paremmin. Antibiootit sain jos en muuta hoitotapaa keksi. Nyt yritän siis muuttaa asennettani. Lääkäriin en enää mene tajuissani ikinä.


    • tac tussen tac

      Minulta leikattiin tähystyksessä pariviikkoa sitten sigmasuoli jossa oli divertikkeleitä. Muuten olen toipunut hyvin, paitsi se pisin haava on todella kipeä. Se on tosi siisti, ei punoita/eritä. Ei lämpöä eikä kuumotusta haavan ympärillä. Siihen vihlaisee ja sitä särkee. Otan vielä yhden kipulääkkeen vrk. Minulla on jonkun verran "makkaroita" alavatsassa, jossa viilto on, johtuisiko se siitä? Pitäisikö soittaa lääkärille, kun muuta ei ole. No pikkasen sattuu ulostaessa, mutta se on kuulemma normaalia eka viikkojen aikana?

      • Kyllä kannatti

        Itse olen samassa tilanteessa reilu viikko sitten tehdyn vastaavan tähystysleikkauksen jälkeen. Aivan on samat oireet pienen pientä huonoa oloa. Kirjallisuuden perusteella normaalia kun kuumetta ei ole eikä muita hoito-ohjeessa mainittuja oireita kuten verta ulostuksessa, haavan punoitusta tai märkivää haavaa.
        Toimenpide meni nukutuksessa ja toipuminen toistaiseksi käsittämättömän vähillä säryillä. Leikkaus kannatti, divertikkelit tulehtuivat antibioottia vaativiksi hoidoiksi keskim. kerran vuodessa viimeisten yhdeksän vuoden aikana. Se on nyt ohi :-D


      • Ritanni
        Kyllä kannatti kirjoitti:

        Itse olen samassa tilanteessa reilu viikko sitten tehdyn vastaavan tähystysleikkauksen jälkeen. Aivan on samat oireet pienen pientä huonoa oloa. Kirjallisuuden perusteella normaalia kun kuumetta ei ole eikä muita hoito-ohjeessa mainittuja oireita kuten verta ulostuksessa, haavan punoitusta tai märkivää haavaa.
        Toimenpide meni nukutuksessa ja toipuminen toistaiseksi käsittämättömän vähillä säryillä. Leikkaus kannatti, divertikkelit tulehtuivat antibioottia vaativiksi hoidoiksi keskim. kerran vuodessa viimeisten yhdeksän vuoden aikana. Se on nyt ohi :-D

        Minulla on ollut 3 tulehdusta tänä vuonna, keväällä jouduin tiputukseen tk:een lomalla pohjoisessa ja tulehdus uusi taas kun tulimme tänne lomalle, antibioottikuuri loppuu kohta. Olen kotoa 800km:n päässä ja pelko on kova, tk:ssa minua ulkokuntalaisena kohdeltiin huonosti. Hyvä kuulla teidän myönteisistä leikkaushoitokokemuksista. Ehdotettiinko teille leikkausta vai pitikö itse vaatia? Poistetaanko aina suolta vai onko keksitty hellävaraisempi leikkausmuoto? Jouduitteko jonottamaan kauan leikkaukseen pääsyä? Leikataanko näitä yksityisellä puolella? Itse haluaisin leikkaukseen, tuntuu siltä etten uskalla lähteä kotoa enää mihinkään kun tää pamahtaa päälle näin äkisti.


    • Shei

      Kun ootte ollu leikkausessa onko normaalia et 5 päivän päästä leikkauksesta vessassa käydessä vähän tihkuu verta

    • eikestä

      Eipä ollut leikkauksesta apua, tulehdukset jatkuu...

      • eipä

        Minulle tehtiin leikkaus lokakuussa 2014.paksusuolta poistettiin n.30 cm.leikkaus meni tosi hyvin ja toipuminen oli nopeaa.luulin että pääsin vaivasta eroon mutta
        nyt tulehdukset tulivat uudelleen tosi se on vaihtanut paikkaa. ennen oli vasemmalla alavatsassa ja nyt vasemmalla kyljellä. olettako kuulleet uudelleenleikkauksista vai pitääkö odotella että suoli puhkeaa.


    • 42vmieshenkilö

      Itselläni alkoi vatsakipu navan alapuolelta ja siitä vasempaan kylkeen tuossa torstai illalla ihan yhtäkkiä kuume siihen päälle. Meinasin että onkohan yrjö tullut minulle nyt kylään kun vanhimmalla tyttärelläni se alkoi tiistaina. Koko yön vatsassa siedettävää kipua joten sain nukuttua enkä ihmetellyt sitä enempää. Aamulla herätessäni sama kipu tuntui vielä ja vähän ihmettelin mutten hirveästi siihen ajatustani laittanut. Illalla 24h jälkeen jo rupesin kipua ihmettelemään ja miksi ei vatsa ollut kummankaan sekaisin ja välillä tunne vatsassani kertoi että pitäisi mennä vessaan isommalle hädällä. Aika monta kertaa kävin tuon tunteen takia vessassa ja loppupelistä ei sitä ulostetta hirveästi edes tullut ulos. Päätin kumminkin vielä odottaa jos jo lauantaina olo helpottaisi. No eipä helpottanut..... Sen verran jo epäilytti koko homma että menin päivystykseen.

      Sairaalassa kahdesti verikokeet ja virtsanäyte myös. Tunne vatsassani oli välillä sama kuin olisin pidättänyt virtsaa jo todella kauan. Lääkäri tuli kertomaan että tulehdusarvot ovat todella korkealla eli jotain minulla on. Jonkin aikaa oltuani makuulla sain sairaalaa aatteet päälleni ja vähän siitä sain jo tipankin suoneesi. Tässä vaiheessa olin jo aika varma että tästä tulisi pitkä päivä.

      Hetkeä myöhemmin hoitaja tms. tuli tekemään minulle pienen ultran kun sain tyhjennettyä rakkoni. Seuraavaksi tiedossa oli tietokonekuvaus.

      Toista kertaa elämässäni pääsin/jouduin kuvaukseen mutta tällä kertaa sanoivat että laittavat minulle varjoaineen jotta näkevät elimet paremmin. Kertoivat minkälaista se tulee olemaan ja mitä hetkellisiä vaikutuksia saatan tuntea. Kuten esim äkillisen lämmön nousun tunteen tai metallisen maun suussa.

      VOI POJAT.....Siinä vaiheessa kun varjoaine pistettiin matkaan suoniini niin en voi kuvailla sitä muulla tavalla kuin että lämmön tunne tuli vahvana aaltona päälaeltani alaspäin ja niin lämpöisenä että oikein hiki tuli. Metallista makua en maistanut ja mitään muuta en huomannutkaan. Sanoivat kuvauksen jälkeen että pitää juoda runsaasti vettä että varjoaine poistuu virtsan mukana pois.

      Kuvauksesta n. 15 minuutin jälkeen lääkäri tuli kertomaan tuloksesta ja sehän oli se DIVERTIKULIITTI. 2 kohtaa näkyi kuvassa selvästi. Asiasta kyseltyäni lääkäri kertoi että ennen näihin on määrätty antibioottikuuri mutta on todettu että normaalisti nämä menevät ohitse ihan itsestään joten kotiin vain ja ainoa lääke mitä reseptiin sain oli Burana 600mg. Eihän se kipua vie mutta laimentaa sitä tunnetta on oma mielipiteeni.

      Nälän tunne ollut todella vähäinen mitä keho yrittää myöskin viestittää ettei halua ruokaa kun paikat tulehduksista. WC käynti alkaa yleensä painostavalla tunteella että nyt sitä tulee mutta eipäs tulekaan kuin vähän kerralla. Ärsyttävää. Sama tunne virtsan kanssa mutta se tulee ihan normaalisti. Sunnuntai illalla kipu lähti kokonaan ja luulen sen johtuneen siitä että suoli rupesi olemaan jo tyhjä. Olin kumminkin syönyt tuossa sunnuntai päivällä normaalisti joten en usko että se oli vielä millään ehtinyt loppuun asti koska kipu alkoi taas tänään iltapäivällä. Tässä sitä taas ollaan ja normaalisti söin tänäänkin ennenkin tämä kipu alkoi. Huomenna kokeilenkin sitten vaan puuroa ja katsotaan miten käy?

      Sairauslomaa sain 10 päivää että saa vatsa olla ihan rauhassa koska teen todella raskasta työtä.

    • MissäNykyaika

      On kummallista, ettei jo 2019 kohta, ole keksitty mitään lempeämpää hoitokeinoa divertikkeleihin, tai divertikuloosiin, kuin järeät antibiootit, tai vielä kovempi leikkaus, eli kirurgia ?

      • Anonyymi

        Minut leikattiin 2016. Kärsin tulehduksista noin 15 vuotta kovine kipuineen 2-3 kertaa vuodessa. Yhden kerran jouduin sairaalaan, muuten hoitui antibiooteilla. Leikkaus onnistui, paksusta suolesta otettiin 50 senttiä. Olin sairauslomalla 7 viikkoa, aluksi toki oli kipuja mutta tavalliset kipulääkkeet auttoivat. Olin leikkauksen aikaan 58 v. Sen jälkeen olen voinut melko hyvin, ruokavaliota olen keventänyt ja lisännyt kuituja. Ehdottomasti kannattaa mennä leikkaukseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minut leikattiin 2016. Kärsin tulehduksista noin 15 vuotta kovine kipuineen 2-3 kertaa vuodessa. Yhden kerran jouduin sairaalaan, muuten hoitui antibiooteilla. Leikkaus onnistui, paksusta suolesta otettiin 50 senttiä. Olin sairauslomalla 7 viikkoa, aluksi toki oli kipuja mutta tavalliset kipulääkkeet auttoivat. Olin leikkauksen aikaan 58 v. Sen jälkeen olen voinut melko hyvin, ruokavaliota olen keventänyt ja lisännyt kuituja. Ehdottomasti kannattaa mennä leikkaukseen.

        Kyllä leikkaukseen kannattaa mennä jos divertikkelit tulehtuu parikin kertaa vuodessa. Minulle suoritettiin tähystysleikkaus viisi viikkoa sitten Pe 13.5. :-)
        Leikkaus kesti kolme tuntia ja sen suoritti kirurgi joka on tilastoissa alle 1% vuoto riskillä. Suolesta pätkäistiin 25cm ja tuolla alueella oli yhteensä 40 divertikkeliä. Pyysin kirurgia ottamaan kuvan suolesta ja täytyy sanoa että aika karmean näköinen se oli ja nyt ymmärrän miksi se aina uusiutui niin helposti, koska jotkut pussit olivat jatkuvan tulehduksen alla.
        Olisin päässyt kotiin sairaalasta jo samana iltana, mutta päätin olla yön yli sairaalassa, jotta olin varma että normaalit toiminnot olivat kunnossa.
        Kipulääkkeinä käytin vain Tylenol 500mg ja Ibuprofeiini 400mg. Olin saanut mukaan myös Oxycodeja, mutten koskaan edes avannut tuota purkkia.
        Ensimmäisen viikon söin kevyesti keittoja ja kaikkea helposti sulavaa.
        Kolme päivää leikkauksen jälkeen tein jo kilometrin kävelylenkkejä lähialueella.
        Tärkeää oli huolehtia ensimmäisen viikon aikana ettei suoleen muodostunut painetta ja pöntöllä tulikin istuttua kymmenen kertaa päivässä.
        Leikkaus maksoi 30K mistä itse piti maksaa $100
        Rohkeasti vain leikkaukseen jos divertikkelit vaikeuttavat elämää - tuntuu hyvältä kun ei enää ole tuota jatkuvaa kipua alavatsassa.


    • Tuy

      Onko ketään leikattu Jorvissa? Pelottaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      0
      7937
    2. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      177
      1755
    3. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      77
      1114
    4. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1113
    5. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      62
      1031
    6. Persut petti duunarit

      Kyllä persujen kuuluu nyt mennä häpeämään kun äänestivät lakkolakien puolesta. Vielä muka kehutaan olevan työväenpuolue,
      Perussuomalaiset
      193
      945
    7. Persuille kovaa kyytiä YLEn kannatusmittaus

      https://yle.fi/a/74-20085866 Näin se menee persueliitti. Pettäjän tie on karu, persujen äänestäjät ovat nyt reagoineet
      Maailman menoa
      182
      920
    8. Lindtman runnonut demarit huimaan nousukiitoon!

      Palkansaajat – siis Suomen käynnissä pitävä kansanosa – ei näemmä arvosta EK/SY-sätkyakka Purran saksipelleilyä. Niin
      Maailman menoa
      271
      886
    9. Mitä ajattelen sinusta

      Että olit erilainen kuin muut ja jollakin kummalla tavalla samanlainen kanssani, vaikka ei tunnetukaan. Sinun kanssa tu
      Ikävä
      35
      823
    10. Itkisikö onnesta

      Jos panisin sua kunnolla?
      Ikävä
      86
      707
    Aihe