oma laskuvarjo?

laskuvarjohyppääjä

Nyt olen tullut "hyppyurallani" siihen vaiheeseen että olisi aika ostaa oma varjo.. Ongelmana on kuitenkin, etten tiedä niistä oikeastaan mitään. Kaikki omalla kerholla vaan kyselevät, että minkä kokoisen varjon ostan, minkä merkkinen..

Eikä keneltäkään ole tullut apua. Eli minulle saa kertoa, mitä tulee ottaa huomioon kun ostan oman varjon. Haluasin kuulla etenkin eri merkkien eroista.

Vastauksissa voi ottaa huomioon että olen B oppilas, eli tiedän varjoista kuitenkin jotain. Olen päättänyt ostaa uuden varjon.

18

6209

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • C-luokka

      Otahan sitten raskaat suodattimet käyttöön kun luet tänne mahdollisesti ilmestyviä vastauksia. Avoimella palstalla kun on kaikennäköistä "asiantuntijaa", joista puolet ei edes tiedä milloin pallokuvuilla hyppääminen siviilissä loppui, heidän mielestään ei vieläkään. Ai mikä liitovarjo...?
      Ja tässäkin tekstissä saattaa sitten vahingossa joku virhe vielä olla...

      Kannattaisi osoittaa kysymys vaikkapa Suomen laskuvarjokerhon Paraportaaliin (kerhon oma foorumi, johon on kaikilla hyppääjillä mahdollisuus rekisteröityä kerhosta riippumatta), löytyy hakemalla www.laskuvarjokerho.fi -sivujen kautta.
      Sieltä todennäköisesti viestisi luee myös minua kokeneempaa väkeä (C-luokka, 200 hyppyä...)

      Noh, yritän nyt tässä kuitenkin vastata jotain:

      Siitä millä yleensäottaen saat lentää.
      Olet siis B-oppilas, ja sinulla ei vielä ole (varmaankaan) 250 hyppyä.
      Et siis saa vielä hypätä elliptisellä kuvulla, etkä ristituetulla. Tämä jo kaventaa huomattavasti valikoimaa. Yleisimpiä tällaisia kupuja ovat PD Sabre ja Sabre2 ja Spectre, sekä Aerodyne Pilot. Näistä Sabre2 ja Pilot ovat varmaankin tuoreiden kelppareiden keskuudessa yleisimpiä. Vanhemman Sabren saat unohtaa.
      Sabre2:a pidetään hyvänä yleiskupuna, Pilotilla sanotaan olevan mielyttävämmät avaukset, vaikka itse en ole suurta eroa huomannut.
      Spectre sitten on 7-tunnelinen kupu, siinä missä nämä muut ovat 9-tunnelisia. Mitä eroa sillä on, katso vaikka ilmailuliiton sivuilta laskuvarjourheilun alta "Kuvunkäsittelyopas".

      Siipikuormasta:
      Opettele laskemaan siipikuormasi: oma exit-paino kiloina jaettuna 0,454:llä ja jaettuna aiotun kuvun koolla, esim omani 83kg/0,454=182,8/150=1,21. Itse siis lennän 150neliöjalkaista kupua, joka on kuormattu 1,21paunaa per neliöjalka.

      B-oppilaana saat lentää korkeintaan 1,1lbs/sqft kuormattua kupua. Alle 250 hypänneelle kelpparille yläraja on 1,34lbs/sqft. Tuo viimeinen raja on jo aika kova (vaikka tosiherot vetävätkin yli 2lbs/sqft kuormilla), joten harkitse mielummin kupua, joka kokonsa puolesta tuottaa siipikuorman lähemmäksi tuota 1,1 kuin 1,34:ää.

      Alkuun jo sekin tuntuu liikkuvan ihan tarpeeksi ripeästi, koska pienemmän kokonsa lisäksi "kelppari"kupu on suorituskyvyltään ihan eri luokkaa kuin tähän asti lentämäsi oppilasvarjot (todennäköisesti yli 200sqft Navigator, Skymaster, Raider tai Manta, joilla saat todennäköisesti alle 1 siipikuormaksi).

      Myös valjaat kannattaa valita silmällä pitäen ruumiinrakennettasi ja kokoasi.
      Esimerkiksi Wingsin sivuilla on ihan hyvät selityksen heidän reppu-valjasmalliensa eroavaisuuksista, ja mille ruumiinrakenteelle ne sopivat.
      Tässä kuitenkin kannattaa käyttää Parasalen asiantuntemusta hyväksesi.
      Käy otattamassa siellä mitat itsestäsi, ja keskustele kenen valmistajan valjaat ja minkä mallin otat. Käytännössä kuitenkin Parasale on se taho, joka näppärimmin hoitaa maahantuonnin ja alkuvaiheen riggeröinnin, varjokirjojen avaamisen yms.
      Ja muista, että myös varakuvun on sovittava noihin samoihin raameihin kuin pääkuvun.

      Sitten ihan rehellisesti:
      Jo muistaakseni C-luokan teorioihin pitäisi kuulua näistä asioista asiaa.
      En tiedä, mihin kerhoon kuulut, mutta ihmeen nihkeää on, jos eivät suostu neuvomaan. Kannattaa kohdistaa kysymyksesi hyppymestareille ja kalustoväelle. He ovat yleensä hanakampia neuvomaan kuin tavalliset rivikelpparit, joita lähinnä kiinnostaa se oma hyppääminen ja oppilas on vähän kuin toiseen kastiin kuuluva ihminen.
      Alle 250-hypänneille sallituissa ns. konservatiivisissa kuvuissa ei kokematon käyttäjä suuren suurta eroa huomaa, vaikka toi täytyy ottaa huomioon, että uudella paketilla hyppäät hyvän aikaa.

      Ääh, kauppareissu kutsuu, jatkan myöhemmin jos tulee mieleen jotain.

      • laskuvarjohyppääjä

        Tossa tuli paljon uutta hyödyllistä tietoa.

        Kaikki omalle kerholla vaan on sanonu että on aika ruveta kettoo varjoa, mut kukaan ei oikeen sano juu:ta eikä jaa:ta..

        Aijon hypätä oppilas ajan oppilaskamoilla, mutta kun tilaan uudet niin niissä kestää tulla. Eikä se kelppari mulla ole enää niin hirveen kaukana, ainakaan toivottavasti.


      • todella siihen
        laskuvarjohyppääjä kirjoitti:

        Tossa tuli paljon uutta hyödyllistä tietoa.

        Kaikki omalle kerholla vaan on sanonu että on aika ruveta kettoo varjoa, mut kukaan ei oikeen sano juu:ta eikä jaa:ta..

        Aijon hypätä oppilas ajan oppilaskamoilla, mutta kun tilaan uudet niin niissä kestää tulla. Eikä se kelppari mulla ole enää niin hirveen kaukana, ainakaan toivottavasti.

        että niissä kestää.

        Normaali toimitusaika varsinkin mittatilausvaljaille mitataan kuukausissa.
        Samoin kupujen osalta, jos haluat jotain muuta kuin varastoväreissä.
        Jos siis kelppari on huulilla niin mieti olisko vaikka joku vähemmän hyppäävä kelppari, jolla olisi sinulle sopivat kamat vähällä käytöllä ja vuokrattavissa.

        Ja tosiaan varsinkin kerhosi koulutuspäälliköltä ja turvallisuuspäälliköltä kannattaa kysellä neuvoa varjon hankinnassa, koska viimekädessä heidän vastuullan on se, että kerhon hyppääjät hyppäävät heille sopivilla kamoilla.
        Ihme on, jos esimerkiksi koulutuspäällikkö ei ehdi istua kanssasi kahville ja pohtia sopivia valintoja varsinkin pääkuvun osalta.

        Mieli tekisi kysyä, missä hyppäät, jotta voisi sen osalta jotain neuvoa antaa, mutta en taida tällä avoimella foorumilla keskustella asiasta.
        Lisäksi tunnen vain parin kerhon ihmisiä, joten todennäköisesti ei edes osu kohtalleen...
        Ainakin meillä asia on mielestäni hyvässä hoidossa ja itse sain reilu vuosi sitten kaiken tarvittavan neuvon.

        Jatkan muuten muutamalla sanalla tuosta kuvun valinnasta ja muutamasta yleisestä virheestä, joita siinä voi tehdä, vaikka tekisi kaiken noiden 1. vastauksen ohjeideni mukaan.
        Tämä koskee lähinnä painoasi ja ruumiinrakennettasi, joista en tiedä mitään, joten vastaan aika yleisellä tasolla.

        Olet todennäköisesti hypännyt ja hyppäät loppuoppilasurasi kuvulla, joka on 200 sqft (tuo koko siis on neliöjalkaa ja se siipikuorma on paunaa per neliöjalka eli lbs/sqft).
        Lisäksi nuo kuvut ovat profiililtaan ja malliltaan oppilaille sopivia.

        Nyt kun vaihdat ns. kelpparikupuun niin tapahtuu monta muutosta:

        1. kupu pienenee yleensä huomattavasti. Mitä kevyempi olet, sitä enemmän sitä on mahdollista pienentää. Ei ole epätavallista, että esimerkiksi pieni hoikka tyttö saattaa siirtyä suoraan 200sqft oppilasvarjosta 135sqft kelpparikupuun.
        Jo tällä perusteella muutos on raju. Usein sanotaan, että maksimi "downsizing" olisi 25%.
        Toki tätä rikotaan jatkuvasti, koska sokeasti tuijotetaan tuohon siipikuormaan ja hypätään "niin pienellä kuin saadaan", mutta asiaa kannattaa harkita varsinkin jos lakeutuminen jännittää oppilaskamoilla eikä päädy aina siististi jaloilleen.
        Ei ole huono valinta ottaa seuraavaa kokoa isompi kupu pienemmällä kuormalla tai ainakin lainata tällaista "välimallia" muutaman kymmenen hypyn ajaksi muutoksen pehmentämiseksi.

        2. "Kelppari"kuvut ovat todellakin malliltaan ja profiililtaan selkeästi erilaisia kuin oppilaskuvut, vaikka perustoimintaidea tietenkin on sama.
        Ne siis ovat selkeästi suorituskykyisempiä, nopeampia ja virheitä vähemmän anteeksiantavia kuin oppilaskuvut. Toki nuo tuoreiden kelpparien rajat (ei elliptisiä, ei yli 1,34lbs/sqft) takaavat, että pahimmat ylilyönnit eivät ole mahdollisia, mutta itse olen nähnyt tuoreella kelpparilla huonosta osaamisesta johtuneen todella ruman laskeutumisen polvilleen keskelle kiitotietä. Virhe oli sellainen, joka oppilaskuvulla ei olisi aiheuttanut läheskään samanlaista kolhua. Onneksi selvisi ruhjeilla ja lääkärintarkastuksella.
        Tämä siis liittyy edelliseen kirjoitukseen sikäli, että tee järkeviä porrastuksia downsizingissä.

        3. Kuvun koon muutos ja siipikuorma eivät kerro koko totuutta.
        Otetaan esimerkki:
        Jari, exit-paino 93 kg, lentää Sabre2:a 170sqft. Siipikuorma on 1,204 lbs/sqft
        Miia, exit-paino 74 kg lentää Sabre2:a 135sqft. Siipikuorma on 1,207 lbs/sqft

        Siis sama kupumalli, sama siipikuorma.

        Kuvut kuitenkin käyttäytyvät aivan eri tavalla. Miian kupu on kaikilta mitoiltaan pienempi (pinta-ala, punosten pituus...), kaikki liikelaajuudet ovat pienenpiä, heilurit lyhyempiä ja nopeampia jne.
        Toisin sanoen Miian kupu liikkuu huomattavasti pienemmillä ohjausliikkeillä huomattavasti ketterämmin, kääntyy nopeammin, pienemmällä säteellä, vajoaa käännöksissä nopeammin ja antaa virheitä huomattavasti vähemmän anteeksi.

        Todennäköisesti Miiaa pelottaa laskeutumiset huomattavasti Jaria enemmän, vaikka kupumalli on sama ja siipikuorma on sama ja tuoreen kelpparin rajoissa.

        Mieti siis taas ruumiinrakenteesi perusteella, mikä on sinulle järkevä kuvun koon pienennys äläkä tuijota sokeasti siipikuormaan. Paraportaalissa on asiasta hyvä keskustelu kun etsit.

        Ääh, hälytys.


      • työ minuutin
        todella siihen kirjoitti:

        että niissä kestää.

        Normaali toimitusaika varsinkin mittatilausvaljaille mitataan kuukausissa.
        Samoin kupujen osalta, jos haluat jotain muuta kuin varastoväreissä.
        Jos siis kelppari on huulilla niin mieti olisko vaikka joku vähemmän hyppäävä kelppari, jolla olisi sinulle sopivat kamat vähällä käytöllä ja vuokrattavissa.

        Ja tosiaan varsinkin kerhosi koulutuspäälliköltä ja turvallisuuspäälliköltä kannattaa kysellä neuvoa varjon hankinnassa, koska viimekädessä heidän vastuullan on se, että kerhon hyppääjät hyppäävät heille sopivilla kamoilla.
        Ihme on, jos esimerkiksi koulutuspäällikkö ei ehdi istua kanssasi kahville ja pohtia sopivia valintoja varsinkin pääkuvun osalta.

        Mieli tekisi kysyä, missä hyppäät, jotta voisi sen osalta jotain neuvoa antaa, mutta en taida tällä avoimella foorumilla keskustella asiasta.
        Lisäksi tunnen vain parin kerhon ihmisiä, joten todennäköisesti ei edes osu kohtalleen...
        Ainakin meillä asia on mielestäni hyvässä hoidossa ja itse sain reilu vuosi sitten kaiken tarvittavan neuvon.

        Jatkan muuten muutamalla sanalla tuosta kuvun valinnasta ja muutamasta yleisestä virheestä, joita siinä voi tehdä, vaikka tekisi kaiken noiden 1. vastauksen ohjeideni mukaan.
        Tämä koskee lähinnä painoasi ja ruumiinrakennettasi, joista en tiedä mitään, joten vastaan aika yleisellä tasolla.

        Olet todennäköisesti hypännyt ja hyppäät loppuoppilasurasi kuvulla, joka on 200 sqft (tuo koko siis on neliöjalkaa ja se siipikuorma on paunaa per neliöjalka eli lbs/sqft).
        Lisäksi nuo kuvut ovat profiililtaan ja malliltaan oppilaille sopivia.

        Nyt kun vaihdat ns. kelpparikupuun niin tapahtuu monta muutosta:

        1. kupu pienenee yleensä huomattavasti. Mitä kevyempi olet, sitä enemmän sitä on mahdollista pienentää. Ei ole epätavallista, että esimerkiksi pieni hoikka tyttö saattaa siirtyä suoraan 200sqft oppilasvarjosta 135sqft kelpparikupuun.
        Jo tällä perusteella muutos on raju. Usein sanotaan, että maksimi "downsizing" olisi 25%.
        Toki tätä rikotaan jatkuvasti, koska sokeasti tuijotetaan tuohon siipikuormaan ja hypätään "niin pienellä kuin saadaan", mutta asiaa kannattaa harkita varsinkin jos lakeutuminen jännittää oppilaskamoilla eikä päädy aina siististi jaloilleen.
        Ei ole huono valinta ottaa seuraavaa kokoa isompi kupu pienemmällä kuormalla tai ainakin lainata tällaista "välimallia" muutaman kymmenen hypyn ajaksi muutoksen pehmentämiseksi.

        2. "Kelppari"kuvut ovat todellakin malliltaan ja profiililtaan selkeästi erilaisia kuin oppilaskuvut, vaikka perustoimintaidea tietenkin on sama.
        Ne siis ovat selkeästi suorituskykyisempiä, nopeampia ja virheitä vähemmän anteeksiantavia kuin oppilaskuvut. Toki nuo tuoreiden kelpparien rajat (ei elliptisiä, ei yli 1,34lbs/sqft) takaavat, että pahimmat ylilyönnit eivät ole mahdollisia, mutta itse olen nähnyt tuoreella kelpparilla huonosta osaamisesta johtuneen todella ruman laskeutumisen polvilleen keskelle kiitotietä. Virhe oli sellainen, joka oppilaskuvulla ei olisi aiheuttanut läheskään samanlaista kolhua. Onneksi selvisi ruhjeilla ja lääkärintarkastuksella.
        Tämä siis liittyy edelliseen kirjoitukseen sikäli, että tee järkeviä porrastuksia downsizingissä.

        3. Kuvun koon muutos ja siipikuorma eivät kerro koko totuutta.
        Otetaan esimerkki:
        Jari, exit-paino 93 kg, lentää Sabre2:a 170sqft. Siipikuorma on 1,204 lbs/sqft
        Miia, exit-paino 74 kg lentää Sabre2:a 135sqft. Siipikuorma on 1,207 lbs/sqft

        Siis sama kupumalli, sama siipikuorma.

        Kuvut kuitenkin käyttäytyvät aivan eri tavalla. Miian kupu on kaikilta mitoiltaan pienempi (pinta-ala, punosten pituus...), kaikki liikelaajuudet ovat pienenpiä, heilurit lyhyempiä ja nopeampia jne.
        Toisin sanoen Miian kupu liikkuu huomattavasti pienemmillä ohjausliikkeillä huomattavasti ketterämmin, kääntyy nopeammin, pienemmällä säteellä, vajoaa käännöksissä nopeammin ja antaa virheitä huomattavasti vähemmän anteeksi.

        Todennäköisesti Miiaa pelottaa laskeutumiset huomattavasti Jaria enemmän, vaikka kupumalli on sama ja siipikuorma on sama ja tuoreen kelpparin rajoissa.

        Mieti siis taas ruumiinrakenteesi perusteella, mikä on sinulle järkevä kuvun koon pienennys äläkä tuijota sokeasti siipikuormaan. Paraportaalissa on asiasta hyvä keskustelu kun etsit.

        Ääh, hälytys.

        lähtövalmiudella teettää tätä...

        Edelliseen viitaten meillä on esimerkiksi nyt juuri kerhossamme tuore kelppari, joka on pitkä, mutta muuten todella olematon mies. Exit-paino on sellainen, että kaveri saa hypätä 135sqft kuvulla, jolla kuormaksi tulee lähelle sitä maksimia.
        Kuitenkin pienennys pienimmästä oppilaskuvustamme (200sqft) on niin suuri, ja kaveri ei kuitenkaan ole taidoillaan varsinaisesti loistanut, että harkinnassa oli annetaanko hänen hypätä kuvullaan heti alkuun vai pakotetaanko ottamaan pohjaa jollain siitä välistä. Onneksi kaveri itsekin on tullut järkiinsä, ja tiedustelee lainakamoja hetkeksi, jotta pudotuksesta ei tule niin suurta.
        Kupumalli ja kuorma siis ovat kuitenkin ihan säännöissä sallitut.
        Siellä nyt sitten odottelee 4000 euron kamapaketti, kunnes kaveri hankkii hieman lisää kokemusta.
        Jälleen kerran kehotan tarjoamaan koulutuspäällikölle kahvit ja istumaan alas keskustelemaan asiasta.

        Kyselit eri kupumallien eroista. Valitettavasti en niistä osaa juuri ensimmäistä vastausta enempää kertoa.
        Tosiasia kuitenkin on se, että tuoreille kelppareille sopivat ns. konservatiiviset kuvut ovat varsinkin vielä varsin vähäisillä kuvunkäsittelytaidoilla enemmän tai vähemmän toistensa kaltaisia.
        Muutaman kymmenen hypyn kokemuksella (tai edes parin sadan) ei kuitenkaan osaa kuvusta ottaa irti niin paljoa, että suurta eroa tulisi.

        Kannattaakin siis harkita, että ostat hyvän, yleisesti suositun yleiskuvun (Sabre2, Pilot...), joka on helppo myöhemmin myydä eteenpäin kun itse kaipaat uutta.
        Paljon enemmän huomiota kannattaa kiinnittää tuohon kuvun koko juttuun edellä kerrotut asiat huomioiden.


      • laskuvarjohyppääjä
        työ minuutin kirjoitti:

        lähtövalmiudella teettää tätä...

        Edelliseen viitaten meillä on esimerkiksi nyt juuri kerhossamme tuore kelppari, joka on pitkä, mutta muuten todella olematon mies. Exit-paino on sellainen, että kaveri saa hypätä 135sqft kuvulla, jolla kuormaksi tulee lähelle sitä maksimia.
        Kuitenkin pienennys pienimmästä oppilaskuvustamme (200sqft) on niin suuri, ja kaveri ei kuitenkaan ole taidoillaan varsinaisesti loistanut, että harkinnassa oli annetaanko hänen hypätä kuvullaan heti alkuun vai pakotetaanko ottamaan pohjaa jollain siitä välistä. Onneksi kaveri itsekin on tullut järkiinsä, ja tiedustelee lainakamoja hetkeksi, jotta pudotuksesta ei tule niin suurta.
        Kupumalli ja kuorma siis ovat kuitenkin ihan säännöissä sallitut.
        Siellä nyt sitten odottelee 4000 euron kamapaketti, kunnes kaveri hankkii hieman lisää kokemusta.
        Jälleen kerran kehotan tarjoamaan koulutuspäällikölle kahvit ja istumaan alas keskustelemaan asiasta.

        Kyselit eri kupumallien eroista. Valitettavasti en niistä osaa juuri ensimmäistä vastausta enempää kertoa.
        Tosiasia kuitenkin on se, että tuoreille kelppareille sopivat ns. konservatiiviset kuvut ovat varsinkin vielä varsin vähäisillä kuvunkäsittelytaidoilla enemmän tai vähemmän toistensa kaltaisia.
        Muutaman kymmenen hypyn kokemuksella (tai edes parin sadan) ei kuitenkaan osaa kuvusta ottaa irti niin paljoa, että suurta eroa tulisi.

        Kannattaakin siis harkita, että ostat hyvän, yleisesti suositun yleiskuvun (Sabre2, Pilot...), joka on helppo myöhemmin myydä eteenpäin kun itse kaipaat uutta.
        Paljon enemmän huomiota kannattaa kiinnittää tuohon kuvun koko juttuun edellä kerrotut asiat huomioiden.

        Olen juuri sellainen esimerkin pieni ”hoikka” tyttö, jonka ensimmäinen varjon koko tulee olemaan 135 sqft. Varjon koko on ainoa asia, missä olen saanut kerholtani apua. Mesu kysyi painoni ja sano että 135 sqft varjo on hyvän kokoinen minulle ensimmäiseksi varjoksi.

        Oppilas kamojen varjon koko, jolla olen hypännyt on 220sqft. Niillä siipikuormani on 0,71lbs/sqft ja omalla varjolla se tulisi olemaan 1,08lbs/sqft. Eli en tule hipomaan rajaa, vaikka kokoero on huima.

        Tarkoituksena olisi mennä ensi tai tällä viikolla Parasaleen käymään ja kysyä asiantuntijan apua. Parasaleen meno on vain vähän ongelmallista matkan takia.

        Tämän ongelman kanssa painiessani olen huomannut, että en tiedä asiasta oikeastaan mitään. :/ Tuntuu ihan kuin kyse ei edes olisi omasta lajista. Toivottavasti saan tarvittavat tiedot omien kamojen hankintaan.


      • ei tämä
        laskuvarjohyppääjä kirjoitti:

        Olen juuri sellainen esimerkin pieni ”hoikka” tyttö, jonka ensimmäinen varjon koko tulee olemaan 135 sqft. Varjon koko on ainoa asia, missä olen saanut kerholtani apua. Mesu kysyi painoni ja sano että 135 sqft varjo on hyvän kokoinen minulle ensimmäiseksi varjoksi.

        Oppilas kamojen varjon koko, jolla olen hypännyt on 220sqft. Niillä siipikuormani on 0,71lbs/sqft ja omalla varjolla se tulisi olemaan 1,08lbs/sqft. Eli en tule hipomaan rajaa, vaikka kokoero on huima.

        Tarkoituksena olisi mennä ensi tai tällä viikolla Parasaleen käymään ja kysyä asiantuntijan apua. Parasaleen meno on vain vähän ongelmallista matkan takia.

        Tämän ongelman kanssa painiessani olen huomannut, että en tiedä asiasta oikeastaan mitään. :/ Tuntuu ihan kuin kyse ei edes olisi omasta lajista. Toivottavasti saan tarvittavat tiedot omien kamojen hankintaan.

        mitään rakettitiedettä ole, mutta alkuun tuntuu toki monimutkaiselta. Usko pois, kun tämä rumba on kohdaltasi ohi, huomaat tietäväsi paljon enemmän=)
        Parasalen ja KP:si neuvoilla et voi mennä pahasti vikaan, ja lajikin saa ihan uusia ulottuvuuksia. Usko pois, kannattaa=) Saman ongelman kanssa kaikki kelpparit ovat jossain vaiheessa painineet=P

        Tuo siipikuorma kuulostaa järkevältä, vaikka saisit määräysten puitteissa hypätä jopa 120sqft:llä.
        Sabre2:a tai Pilotia suosittelen itse ensimmäiseksi kuvuksi. Hyviä peruskupuja mitä sitten teetkin ja helppoja myydä eteenpäin.
        Miragen tai Wingsin valjaat ovat melko varma valinta. Malleista ja optioista kannattaa kysellä taas edellämainituilta.

        Harkitse viimeaikaisia laskeutumisiasi. Jos ne menevät hyvin, laskeudut useinmiten jaloillesi, eikä laskeutuminen poskettomasti jännitä niin kaikki on mielestäni kunnossa suurehkosta downsizingistä huolimatta. Jos asia ei ole näin, lainaa joltakulta, jonka valjaat sopivat sinulle ja on vaikkapa 150-kupu kiinni kamat kokeiltavaksi.
        Myös omiin uusiin valjaisiisi voidaan luultavasti tilapäisesti kiinnittää 150-kupu. Tämä tosin riippuu repun ja sisäpussin koosta, mutta sinällään pääkuvun vaihtaminen valjaisiin on helppo homma. Kysy tarvittaessa kerhosi kalustoväeltä neuvoa.
        Tämä vain varmuuden vuoksi, kun olen huomannut, että tytöt pääasiassa jännittävät laskeutumisia poikia enemmän. Toki monet tytöt ovat tehneet saman vaihdoksen ongelmitta.

        Parasalesta muutama sana, jos paikka ei ole tuttu.
        Kannattaa soittaa ja "varata aika".
        Parasale on itseasiassa omakotitalon tontille rakennettu keskikokoinen halli, jonka sisätilat ovat pääasiassa riggeröintitilaa. Työntekijöitä on muutama.
        Mikään "laskuvarjokauppa" siis ei varsinaisesti ole kyseessä, jossa ovesta sisään astuessasi avulias myyjä säntää paikalle kysymään "kuinka voin auttaa" pudottaen kaikki muut työt käsistään, ja valmiina palvelemaan sinua tuntikausia.
        Asiantuntemusta ja osaamista sitten kyllä löytyy varmasti hieman karusta asusta huolimatta.

        He hoitavat käytännössä suurimman osan suomalaisten oppilas- ja kelpparikamojen huolto- korjaus- ja tarkastustöistä, maahantuonnit ja vastaavat, joten kaikki työt on aikataulutettu parin viikon päähän. Sinun tapauksessasi tarvitset mittojen ottamista ja neuvontaa mallien valitsemisessa, johon menee hetki aikaa, joten suosittelen soittamaan etukäteen.

        Matka on kieltämättä ongelma, varsinkin kun ko. putiikki ei sijaitse aivan keskustassa tai julkisen liikenteen solmukohdissa.
        Kannattaa kysellä onko kerhostasi kenelläkään kamaa menossa sinne tai tulossa sieltä, niin saat ehkä osan matkakuluista korvauksena.
        Auto on lähes välttämätön...


      • täällä näkyy
        ei tämä kirjoitti:

        mitään rakettitiedettä ole, mutta alkuun tuntuu toki monimutkaiselta. Usko pois, kun tämä rumba on kohdaltasi ohi, huomaat tietäväsi paljon enemmän=)
        Parasalen ja KP:si neuvoilla et voi mennä pahasti vikaan, ja lajikin saa ihan uusia ulottuvuuksia. Usko pois, kannattaa=) Saman ongelman kanssa kaikki kelpparit ovat jossain vaiheessa painineet=P

        Tuo siipikuorma kuulostaa järkevältä, vaikka saisit määräysten puitteissa hypätä jopa 120sqft:llä.
        Sabre2:a tai Pilotia suosittelen itse ensimmäiseksi kuvuksi. Hyviä peruskupuja mitä sitten teetkin ja helppoja myydä eteenpäin.
        Miragen tai Wingsin valjaat ovat melko varma valinta. Malleista ja optioista kannattaa kysellä taas edellämainituilta.

        Harkitse viimeaikaisia laskeutumisiasi. Jos ne menevät hyvin, laskeudut useinmiten jaloillesi, eikä laskeutuminen poskettomasti jännitä niin kaikki on mielestäni kunnossa suurehkosta downsizingistä huolimatta. Jos asia ei ole näin, lainaa joltakulta, jonka valjaat sopivat sinulle ja on vaikkapa 150-kupu kiinni kamat kokeiltavaksi.
        Myös omiin uusiin valjaisiisi voidaan luultavasti tilapäisesti kiinnittää 150-kupu. Tämä tosin riippuu repun ja sisäpussin koosta, mutta sinällään pääkuvun vaihtaminen valjaisiin on helppo homma. Kysy tarvittaessa kerhosi kalustoväeltä neuvoa.
        Tämä vain varmuuden vuoksi, kun olen huomannut, että tytöt pääasiassa jännittävät laskeutumisia poikia enemmän. Toki monet tytöt ovat tehneet saman vaihdoksen ongelmitta.

        Parasalesta muutama sana, jos paikka ei ole tuttu.
        Kannattaa soittaa ja "varata aika".
        Parasale on itseasiassa omakotitalon tontille rakennettu keskikokoinen halli, jonka sisätilat ovat pääasiassa riggeröintitilaa. Työntekijöitä on muutama.
        Mikään "laskuvarjokauppa" siis ei varsinaisesti ole kyseessä, jossa ovesta sisään astuessasi avulias myyjä säntää paikalle kysymään "kuinka voin auttaa" pudottaen kaikki muut työt käsistään, ja valmiina palvelemaan sinua tuntikausia.
        Asiantuntemusta ja osaamista sitten kyllä löytyy varmasti hieman karusta asusta huolimatta.

        He hoitavat käytännössä suurimman osan suomalaisten oppilas- ja kelpparikamojen huolto- korjaus- ja tarkastustöistä, maahantuonnit ja vastaavat, joten kaikki työt on aikataulutettu parin viikon päähän. Sinun tapauksessasi tarvitset mittojen ottamista ja neuvontaa mallien valitsemisessa, johon menee hetki aikaa, joten suosittelen soittamaan etukäteen.

        Matka on kieltämättä ongelma, varsinkin kun ko. putiikki ei sijaitse aivan keskustassa tai julkisen liikenteen solmukohdissa.
        Kannattaa kysellä onko kerhostasi kenelläkään kamaa menossa sinne tai tulossa sieltä, niin saat ehkä osan matkakuluista korvauksena.
        Auto on lähes välttämätön...

        vain nämä kuusi vastausta, mutta aihelistan mukaan aihe on kuuma ja täällä on 34 vastausta...
        Jotain paskanjauhantaa, jonka valvoja on poistanut?


      • kohti A-luokkaa
        täällä näkyy kirjoitti:

        vain nämä kuusi vastausta, mutta aihelistan mukaan aihe on kuuma ja täällä on 34 vastausta...
        Jotain paskanjauhantaa, jonka valvoja on poistanut?

        Oli kyllä valaiseva teksti. Olisipa kerholla kaikki kelpparit noin asiallisia eivätkä omaan napaan tuijottajia. Onhan oppilastyö tärkeää, mutta....

        Jos tietopaketin kirjoittaja on palomies=arjen sankari!!


    • a-luokkaa kohti

      Voiko kamoihin, jotka on tehty 120-135 kuvuille, kiinnittää 150 kuvun juurikin välivaiheen ajaksi?

      Olen lyhyt ja ruipelo oppilas, ja tavoitteena on hypätä ensi kauden aikana lupakirja (jos vain suinkin ehdin ja suoritukset etenee). Näinollen tarvisin omia kamoja ensikauden loppupuolella.

      Mietin omia jo nyt siksi, kun en halua olla sitten tuoreena kelpparina kerjäämässä toisten kamoja lainaan. Samaten koko rajoittaa keltä voisi ylipäätään pyytää niitä lainaan; valjaiden tulisi olla snadit mutta kuvun suhteellisen iso. Mietin omia kamoja 150 kupua. Se lieneisi aivan sopiva välikoon kupu, siitä voisi sitten joskus pienentää. Näin syksyn tullen sopivia kamoja olisi myös setteinä joitain tarjolla, en usko että kauden ollessa kiihkeimmillään vastaavanlaisia tapauksia tulee vastaan. Käytetyt kamat kelpaa.

      • Kohti D-luokkaa =)

        Kirjoitin tämän jo kerran mutta sähläsin ja se katosi...

        Noh, pari sanaa suorituksesta: uusiks meni...

        En osaa varmaksi sanoa, saako 120-135 -reppuun 150-kupua, luultavasti riippuu repun valmistajasta ja mallista. Kireä se on ainakin pakata, mutta voi onnistua. Tässä asiassa kannattaa (taas) kääntyä paraportaalin tai (mielummin) oman koulutuspäällikkösi ja kerhosi kalustoväen puoleen.

        Tällaiset "yhden koon heitot" ovat ainakin joskus mahdollisia. Itseäni kiinnostaisi pienentää 150-->135, mutta reppuni on kuulemma himpun iso 135-kuvulle (Mirage G3M2, suunniteltu 150-170). Tilapäisesti se kyllä onnistui ja kesällä hyppäsin muutaman kokeilun omalla repullani, johon laitettiin 135-kupu. Kuulemma oli kuitenkin sen verran väljä, että ei ole pysyvänä ratkaisuna hyvä.

        Jos 135 on sinulle siipikuorman puolesta ok, ja koulutusväkesi on sitä mieltä, ei kannata tuosta downsizingistä nyt kuolemanhermoja ottaa.
        Jos olet oppilaskuvulla selviytynyt laskeutumisista mukavasti niin tarvitset sitä välikoon kupua mielestäni korkeintaan muutamaksi tai pariksikymmeneksi hypyksi. Ei tuota varten kannata kauheasti uhrata aikaa tai rahaa oman välikoon kuvun hankkimiseksi varsinkin jos tarvitsisit isomman repunkin siihen...
        Kyllä se toisten kelpparien kamojen lainaaminen väliajaksi on ihan ok vaihtoehto. Jos siinä lainarepussa nyt selän pituus on hieman sinnepäin niin kunhan jalkalenkit saa kireälle niin sillä voi kokeilla. Katsele sieltä hieman hintelämmästä päästä olevia miehiä tai pienempikokoisia naisia, joilla on 150-kupu ja rohkeasti kysy lainaksi. Tai siis kysy vuokraksi! Onnistuu varmemmin=)

        Meillä on juuri nyt tuore kelppari, joka on pitkä, mutta tosi hoikka mimmi. 135-kupu olisi ok, mutta haluaa hypätä muutaman 150-kuvulla. Ongelma oli reisien "ohuus", joka aiheutti sen, että esimerkiksi omat kamani (mies 168cm, mutta yli 70kg), olivat jalkalenkeistä liian väljät ja sama ongelma muutamalla muulla repulla. Nyt ilmeisesti kuitenkin sovitti ja sopivaksi totesi erään hintelämmän kaverin 150-paketin ja kokeilee sillä varmaan heti kun pääsee, kausi perhana vaan loppui kesken...


      • Ja vielä pidemmälle
        Kohti D-luokkaa =) kirjoitti:

        Kirjoitin tämän jo kerran mutta sähläsin ja se katosi...

        Noh, pari sanaa suorituksesta: uusiks meni...

        En osaa varmaksi sanoa, saako 120-135 -reppuun 150-kupua, luultavasti riippuu repun valmistajasta ja mallista. Kireä se on ainakin pakata, mutta voi onnistua. Tässä asiassa kannattaa (taas) kääntyä paraportaalin tai (mielummin) oman koulutuspäällikkösi ja kerhosi kalustoväen puoleen.

        Tällaiset "yhden koon heitot" ovat ainakin joskus mahdollisia. Itseäni kiinnostaisi pienentää 150-->135, mutta reppuni on kuulemma himpun iso 135-kuvulle (Mirage G3M2, suunniteltu 150-170). Tilapäisesti se kyllä onnistui ja kesällä hyppäsin muutaman kokeilun omalla repullani, johon laitettiin 135-kupu. Kuulemma oli kuitenkin sen verran väljä, että ei ole pysyvänä ratkaisuna hyvä.

        Jos 135 on sinulle siipikuorman puolesta ok, ja koulutusväkesi on sitä mieltä, ei kannata tuosta downsizingistä nyt kuolemanhermoja ottaa.
        Jos olet oppilaskuvulla selviytynyt laskeutumisista mukavasti niin tarvitset sitä välikoon kupua mielestäni korkeintaan muutamaksi tai pariksikymmeneksi hypyksi. Ei tuota varten kannata kauheasti uhrata aikaa tai rahaa oman välikoon kuvun hankkimiseksi varsinkin jos tarvitsisit isomman repunkin siihen...
        Kyllä se toisten kelpparien kamojen lainaaminen väliajaksi on ihan ok vaihtoehto. Jos siinä lainarepussa nyt selän pituus on hieman sinnepäin niin kunhan jalkalenkit saa kireälle niin sillä voi kokeilla. Katsele sieltä hieman hintelämmästä päästä olevia miehiä tai pienempikokoisia naisia, joilla on 150-kupu ja rohkeasti kysy lainaksi. Tai siis kysy vuokraksi! Onnistuu varmemmin=)

        Meillä on juuri nyt tuore kelppari, joka on pitkä, mutta tosi hoikka mimmi. 135-kupu olisi ok, mutta haluaa hypätä muutaman 150-kuvulla. Ongelma oli reisien "ohuus", joka aiheutti sen, että esimerkiksi omat kamani (mies 168cm, mutta yli 70kg), olivat jalkalenkeistä liian väljät ja sama ongelma muutamalla muulla repulla. Nyt ilmeisesti kuitenkin sovitti ja sopivaksi totesi erään hintelämmän kaverin 150-paketin ja kokeilee sillä varmaan heti kun pääsee, kausi perhana vaan loppui kesken...

        jäi huomioimassa=)

        Omilla kamoilla voit periaatteessa hypätä B-luokassa.
        Kuitenkin määräykset ovat seuraavat:
        C-luokka alle 250 hyppyä --> siipikuorma max 1,34lbs/sqft
        B-oppilaille koulutuspäällikön hyväksyntä ja suositus siipikuorma max. 1,1.
        Tuohon max. 1,1 siipikuormaan kerhot sitten suhtautuvat eri tavalla. Esimerkiksi omassa kerhossani (mielestäni ihan aiheesta) tuota käsitellään kuin määräystä. Eli meillä ei oppilas hyppää yli 1,1 siipikuormalla. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että useimmat oppilaat hankkivat kamansa siihen kelpparin kynnykselle tai sen jälkeen, jolloin tuon kanssa ei tarvitse olla ihan niin tarkkana.
        Tuo seuraava raja 1,34 on sitten tuoreelle kelpparille ihan riittävän iso.
        Omalla kuvullani kuormaksi tuli kelpparin saadessani ~1,17 ja se oli ihan riittävän nopea.

        Mieti siis minkä kokoista kupua haluat käyttää kelpparina ja jos se jää alle 1,1 (niinkuin joskus jää, ellei mennä ihan nenäliinoihin), niin voit kysyä saatko hypätä sillä jo B-luokassa.
        Tämä talvi ei kuitenkaan ole yhtään liian aikainen ajankohta aloittaa kamojen katselua ainakin ajatuksen tasolla, vaikka niitä (toisin kuin epäilit) on aika hyvin myynnissä ympäri vuoden.
        Yllättävästi sitä kamojen saamista käyttöön saattaa sitten viivästyttää parilla kuukaudella tarkastukset, pikku rempat, jalkahihnojen pehmusteiden passaaminen yms. ja kelppari on todellakin mahdollista hypätä ensi kaudella varsinkin jos nyt on yhtään vauhdissa ja laji tuntuu omalta.


    • freefall12

      En ole hypännyt koskaan. Etsin siis yleistä tietoa aiheesta alustavasti. Merkittävin kokemus tästä keskustelusta täällä on sen äärimmäisen hyvä laatu, puhumattakaan itse tiedosta. Tällaista lisää! ;)
      Kertakaikkiaan nautittavaa: tietoa, keskustelua ja kehittymistä.
      Mahtavaa.

      • D

        No lähdehän hyppäämään. Suurin este on "sitten joskus". Kevät on paras aika aloittaa.

        Hyvä jos keskustelumme kelpasi, vaikka se jo vähän vanha onkin ja mm. lisenssien kirjaimetkin on kerinneet jo meneen uusiksi =)


    • tuleva kelppari

      loistavaa löytyihän täält netistä vastaukset kysymyksiini.. oma varjopaketti hankinnassa. mistähän muualta vois katella uusia suitteja kuin parasalesta ku siellä oli vähän kehno valikoima?

      • Ensimmäinen vastaaja

        Lakatkaahan ihmiset etsimästä neuvoa laskuvarjon hankintaan Suoli24:n tyyppisiltä palstoilta. Vaikka nyt tällä kertaa tästä tulikin ihan asiallinen keskustelu, ja seison edelleen kaiken kirjoittamani takana (muuttunut määräysympäristö huomioiden) niin yleisesti ottaen tämä on huono paikka. Ikinä et voi olla varma, onko saamasi neuvot oikeasti hyviä vai ei.

        Kaksi kuppia kahvia käteen, toinen koulutuspäällikölle tai kalustopäällikölle (tai mesuille) ja turisemaan asiasta. Kokeneemmilta kelppareiltakin voi kysellä, mutta vähän pitää osata suodattaa joitain asioita pois.

        Hae suittivalmistajia esimerkiksi seuraavilla hakusanoilla:
        - Tony Suit
        - NecSuits
        - Sonic
        - Skylark
        - Boogieman
        - Deepseed
        Ainakin noilta valmistajilta on suitteja suomalaisten hyppääjien päällä. Riippuu toki millaista suittia haluat. Ekaa (free)suittia vai esim. FS-suittia.

        Ja jos et vielä tee niin, niin rupea seuraamaan kaikkia avoimia hyppykerhojen keskustelupalstoja. Suomessa tunnetuin lienee SLK:n paraportaali
        forum.laskuvarjokerho.fi


    • Jämijärveltä

      Pirkanmaanlaisilla laskuvarjohyppääjäïllä on just ylimääräisiä jaossa.
      Ainakaan niiden omistajat ei enää niitä tarvi ja löytyy jopa ihan nurten
      naisten kokoa..Uskoisin,että voisi irrota halvallakin.

      • d3223r

        Tyhjänpäiväistä länkytystä tämäkin vastaus niinkuin koko muukin Suoli24:ssä koko onnettomuutta käsittelevä keskustelu. Sellaisten ihmisten tekstiä, jotka eivät tiedä koko asiasta mitään, ja joiden ei asennevamman takia soisi tietävänkään. Sinäkin halusit vain päästä länkyttämään aiheesta ja keksit tehdä sen kaivamalla vuosia vanhan ketjun arkistosta.

        Jos todella tietäisit onnettomuudesta tai edes vähän ymmärtäisit lukemiasi asioita, tietäisit mikä niiden "ylimääräisten" laskuvarjojen tilanne on. En kuitenkaan kerro. Saat vaivata liian pientä mieltäsi vaikka maailman tappiin miettiessäsi miksi ne eivät ole myynnissä.

        Mitä aiheeseen muuten tulee, niin hanki elämä niin sinun ei tarvitse kuluttaa aikaasi täällä suoltamalla paskaa.


    • Kesna172

      Kuka ottas poskeen?

    Ketjusta on poistettu 43 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikko Leppilampea epäillään seksuaalisesta ahdistelusta

      Tämä on ilon päivä 😁
      Kotimaiset julkkisjuorut
      143
      4048
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      111
      3662
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      20
      2565
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1861
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1727
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1619
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1585
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1523
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1491
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      89
      1483
    Aihe