Helpon trikoomekon ompelu

miten onnistuisin...

Olen tosi huono ompelemaan mutta haluaisin kovasti ommella yksinkertaisen, hihattoman trikoomekon. Kaikissa aiemmissa yrityksissä on jostain syystä aina tullut liian suuri päänaukko ja liian avarat hiha-aukot. Olen varannut sentin saumavarat, kaavoja minulla ei ole (koska en ole onnistunut löytämään mistään aivan yksinkertaista mekon kaavaa) vaan olen piirtänyt kankaalle ääriviivat vanhasta mekosta. Missä järjestyksessä kannattaisi ommella saumat? Kiitos neuvoista jo etukäteen.

7

4771

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Harrastelija vain

Jos haluat edelleen ommella ilman varsinaisia kaavoja, leikkaa pääntiestä ja kädenteistä silminnähden liian pienet. Niitä on helppo suurentaa, mutta - kuten tiedät - pienentäminen ei oikein onnistu.

Ensin olkasaumat, sitten sivusaumat ja sitten sinnikästä sovittamista. :)

Millä tavalla olet muuten huolitellut pääntien ja kädentiet? Aloittelijana olet ehkä saattanut keksiä kääntää vain kangasta kaksin- tai kolminkerroin, mutta sillä menetelmällä saa aikaan vain lepsuja ja ylisuuria reikiä. Kerropa, kuinka olet ommellut, niin katsotaan sitten, mistä sinulle googlattaisi sopivat viimeistelyohjeet.

• miten onnistuisin...

Ensin ajelen kaikki reunat kolmiaskelsiksakilla. Sitten olen ommellut siihen aivan siksakin viereen suoran ompeleen. Pääntiehen ja hiha-aukkoihin olen ensin tehnyt yksinkertaisen käänteen ja sen jälkeen huolitellut trikoonauhalla.

• Harrastelija vain
        miten onnistuisin... kirjoitti:

Ensin ajelen kaikki reunat kolmiaskelsiksakilla. Sitten olen ommellut siihen aivan siksakin viereen suoran ompeleen. Pääntiehen ja hiha-aukkoihin olen ensin tehnyt yksinkertaisen käänteen ja sen jälkeen huolitellut trikoonauhalla.

Ehkäpä kannattaisi kokeilla muotokaitaleen käyttöä. Leikkaat siis kankaasta täsmälleen kaavojen mukaiset, 2-3 sentin levyiset osat, silität niihin kiinni tukikangasta (nykyisin löytyy kangaskaupoista myös joustavaa tukikangasta), ompelet osat päistään kiinni "lenkiksi", kiinnität nuppineuloilla tasaisesti kädenteille ja pääntielle oikeat puolet vastakkain ja ompelet noin sentin päästä mekkoon kiinni. Sitten käännät kaitaleet nurjalle puolelle ja ompelet vielä mekon oikealta puolelta siistin sauman pitämään ne paikoillaan.

Pahus, kun tämä on hankala selittää. Yritin googlata apua, mutten löytänyt muuta kuin alla olevan, hieman epäselvän ketjun:

http://keskustelu.plaza.fi/ellit/kasityot/keskustelu/t1379176

Sinuna kävisin jossakin isossa marketissa etsimässä käsityölehden, jossa on hihattoman topin tai kotelomekon ohje. Burda-lehdissä ja joissakin saksalaisissa ompelulehdissä on usein "helppokaava", jonka selvistä kuvista kielitaidotonkin saa hyvän käsityksen siitä, mitä pitää tehdä. Yhden lehden ohjeiden avulla voit sitten tehdä istuvia trikoomekkoja vaikka loppuikäsi, joten muutaman euron investointi voi olla oikein hyvä juttu.

• kesä-heinäkuun numero
        Harrastelija vain kirjoitti:

Ehkäpä kannattaisi kokeilla muotokaitaleen käyttöä. Leikkaat siis kankaasta täsmälleen kaavojen mukaiset, 2-3 sentin levyiset osat, silität niihin kiinni tukikangasta (nykyisin löytyy kangaskaupoista myös joustavaa tukikangasta), ompelet osat päistään kiinni "lenkiksi", kiinnität nuppineuloilla tasaisesti kädenteille ja pääntielle oikeat puolet vastakkain ja ompelet noin sentin päästä mekkoon kiinni. Sitten käännät kaitaleet nurjalle puolelle ja ompelet vielä mekon oikealta puolelta siistin sauman pitämään ne paikoillaan.

Pahus, kun tämä on hankala selittää. Yritin googlata apua, mutten löytänyt muuta kuin alla olevan, hieman epäselvän ketjun:

http://keskustelu.plaza.fi/ellit/kasityot/keskustelu/t1379176

Sinuna kävisin jossakin isossa marketissa etsimässä käsityölehden, jossa on hihattoman topin tai kotelomekon ohje. Burda-lehdissä ja joissakin saksalaisissa ompelulehdissä on usein "helppokaava", jonka selvistä kuvista kielitaidotonkin saa hyvän käsityksen siitä, mitä pitää tehdä. Yhden lehden ohjeiden avulla voit sitten tehdä istuvia trikoomekkoja vaikka loppuikäsi, joten muutaman euron investointi voi olla oikein hyvä juttu.

Näin tänään kirjastossa ko lehden, siinä oli helppo kaava trikoomekolle!

• miten onnistuisin...
        kesä-heinäkuun numero kirjoitti:

Näin tänään kirjastossa ko lehden, siinä oli helppo kaava trikoomekolle!

tuon lehden ohjeilla ja mekko onnistui sen verran hyvin tällaiselta aloittelijaltakin, että kehtaa mekkoa käyttääkin. Tosin kaula-aukosta tuli taas ylisuuri mutta onneksi v-kaula-aukkoa oli helppoa jälkeenpäin pienentää. Tuossa ohjeessa mekkoon tulee holkkihihat ja taas tuli näistäkin liian suuriaukkoiset. Korjasin asian laittamalla hihansuihin kuminauhat.

• Harrastelija vain
        miten onnistuisin... kirjoitti:

tuon lehden ohjeilla ja mekko onnistui sen verran hyvin tällaiselta aloittelijaltakin, että kehtaa mekkoa käyttääkin. Tosin kaula-aukosta tuli taas ylisuuri mutta onneksi v-kaula-aukkoa oli helppoa jälkeenpäin pienentää. Tuossa ohjeessa mekkoon tulee holkkihihat ja taas tuli näistäkin liian suuriaukkoiset. Korjasin asian laittamalla hihansuihin kuminauhat.

Harjoitus tekee mestarin tai ainakin oikein hyvän harrastelijan! ;)

• sivustolle

youtube ja laita hakusanakaksi diy dress tutorial niin siitä vaasitten valitsemaan.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      102
      2336
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      119
      1895
    3. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      90
      1493
    4. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      138
      1449
    5. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      117
      1276
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      74
      1268
    7. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      63
      1131
    8. Ajattelen sinua nyt

Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      22
      1130
    9. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      51
      1097
    10. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      38
      1042
    Aihe