mikä mac pro

pekka####

mac pro 15-inch: 2.53GHz 250gb n.1650 €
15" 15-inch: 2.66GHz 320gb n.1890 €
15-inch: 2.8GHz 500gb n. 2200 €

Noi kolme uutta mac pro:ta mulla vaihtoehtona..kun vaan tietäis mist kannattais maksaa..? en hae pelikonetta..valokuvausta harrastan..kuvia tulee tallennettua ja videokuvaa myös..kone auki mulla jatkuvasti mutta lähinnä surffailen..onko noilla gigahertseillä merkitystä tälläiselle taviskäyttäjälle ja tossa edullisemmassa on näytönohjain nvidia 9400 ja kelleimmissa 9600..minkalainen ero noissa..kannattaisiko mun ottaa vaan edullisin ja vaikka ulkoinen iso kovalevy valokuville..hintaeroa noilla kuitenkin on..mulle ei sano noi gigahertsit eikä näytönohjaimet mitään

15

973

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mie-ite

      Henkilökohtaisesti olen aina ollut sitä mieltä, että kun koneen ostaa, ostaa sittten kerralla riittävän tehokkaan ettei tarvii ensi viikolla kauppaan taas rynnistää.

      Katsot mallin (noi, mitä luettelit on kyllä MacBook Pro -koneita, ei MacPro -koneita. Applen sivustolta selviää, mikä ero heillä.), joka viehättää, otat tehokkaimmalla prossulla.
      VErtaat, mitä maksaa kovo Applella ja mitä ulkona, kannattaisiko ehkä ottaa valmiiksi isoimmalla kovolla vai peruskovolla ja myöhemmin vaihtaa kovoa?
      Vertaat muistien hintaa Applella ja muualla ja päättelet, ostatko muistit tappiin heti tilatessa vai tilaatko koneen jämyltä perusmuistilla, jonka jämy vaihtaa täyteen, jolloin muistin hinnassa voipi voittaa. Samalla ehkä kannattaa sijoittaa AppleCareen, jolloin takuu saadaan tietyiltä osin 3 vuoteen.

      Kovalevytila ja muisti on tänä päivänä varsinkin jämyjen kautta sen verran halpaa, että ovat ehdottomasti väärä paikka säästää.

      Laajennettua takuuta voit harkita ensimmäisen vuositakuun ajan, mutta se pitää muistaa ostaa ennen kuin vuoden takuu loppuu.

      Kannettava hankitaan, koska ajatuksena on, että se kiikkuu mukana missä vain. Huomioi siis, että tarvitset sille myös suojalaukut ym. roippeet, joiden kustikset tulevat aiotun koneen hankintahinnan päälle.

      Ja vakuutukset kuntoon.

    • vaihtoehdot hyviä

      Kalleimman mallin voit unohtaa. Sen tuomaa nopeusetua et tulisi huomaamaan kuvailemassasi käytössä. Halvempi 9400 näytönohjain toimii hyvin Aperturen ja Final Cut ohjelmien kanssa oman kokemukseni mukaan. Eli on riittävä melko vakavaan kuvan ja videon käsittelyyn tehojensa puolesta. Itse ottaisin noista koneista kuitenkin tuon keskimmäisen vaihtoehdon.

      • 1stMacFinn

        Tuo keskimmäinen on sopiva vaihtoehto. Siinä on tehoa riittäväsi, muistia riittävästi ja siihen rinnalle isompi ulkoinen kovo. Eikä sisäisen vaihtaminenkaan ole vaikea operaatio ja vanhan kloonaaminen uuteen käy helposti, joten uudelleenasennuksiakaan ei tarvita.


    • Tuohon käyttöön riittää muutaman satasen tietokone. Mutta ihan miten vaan jos rahaa on ylimääräistä niin kyllähän sitä voi ostaa kaivinkoneen hiekkakakkuja varten.

      • pekka####

        vaikka mulla ei sinänsä laitteistolla mitään huippuvaatimuksia ole,,haluan kevyen ja vahvan ja luotettavan koneen koneen ..tulee liikuttua aika paljon duunin puolesta..ja en sitä halvinta muovihärpäkettä halua..niistä mulla huonoja kokemuksiaja aattelin jos tämä kone menis nyt enemmän kuin vuoden minulla..vaikka maksais sit enemmän


      • pekka#### kirjoitti:

        vaikka mulla ei sinänsä laitteistolla mitään huippuvaatimuksia ole,,haluan kevyen ja vahvan ja luotettavan koneen koneen ..tulee liikuttua aika paljon duunin puolesta..ja en sitä halvinta muovihärpäkettä halua..niistä mulla huonoja kokemuksiaja aattelin jos tämä kone menis nyt enemmän kuin vuoden minulla..vaikka maksais sit enemmän

        Voin sanoa ihan suoraan, että sinun käytössäsi niillä herzeillä ei ole juuri paskankaa merkitystä. Laadun merkitystä korostan itsekin paljon, sillä tietokoneet hajoavat helpommin kuin jäisi vanhaksi. Arvostan ihmistä joka ostaa tietokonelaitteistonsa (ja muunkin tekniikan!) ainakin kymmeneksi vuodeksi.

        Homman juju vaan on se, että laatu ei ole sama kuin herzit. Jos jotain numeroita pitää katsella, sähkövempaimissa paras numero laadulle on watit. Kun laitteita optimoidaan, ensiksi laitetaan se muuten toimimaan ja täyttämään tarpeet ja pienempi energian kulutus kertoo pitemmällä optimoidusta laitteesta. Sähkölaitteissa se kertoo myös paljon laadusta, sillä lämpö on se mikä hajottaa niitä osia. Kulumista käy kondensaattoreissa mutta joku sellainenkin osa missä ei mikään liiku, kuten vaikka prosessori, on kuluu. Kuluminen tapahtuu viimeistään toistuvassa lämpölaajenemisessa josta tulee mekaanista liikettä. Suurempi teho watteina kun tekee myös sitä lämmöntuottoa, tarvitsee tämä jäähdytystä josta tulee liikkuvia osia. Nämä tietenkin kuluvat, ja lisäksi jossain ilmajäähyssä koteloon kertyy enemmän ja vähemmän pölyä joka ei tee hyvää niille kuumeneville osille.

        Homman vitsi on se, että jos ostat niitä herzejä ja gigoja niin laadun saaminen samaan yhteyteen maksaa oikeasti valtavasti kun esimerkiksi jäähdytysjärjestelmät käy kalliiksi ja piirit on myös arvokkaita kun tulevat uusimmilta valmistuslinjoilta ja ovat erityisesti vähävirtaisuuteen panostavia mutta tarjoavat samaa tehoa.

        En sano, että tämä kone olisi just se sopiva mutta tämä on erinomainen esimerkki siitä minkä suuntaista olet oikeastaan hakemassa: http://www.aleutia.com/products/p1

        Tuo kone on suunniteltu erityisesti kestämään, passiivijäähdytetty, ei liikkuvia osia (kiintolevykin on flashia), hintaa on 443€ (pelkkä keskusyksikkö). Ja mitä sanoin siitä wattien ja laadun suhteesta toisiinsa, tuo toimii 27W teholla.

        Vastaavasti näytöissä esimerkiksi löytyy laatua jostain Eizon LED valaistusta näytöstä: http://www.eizo.se/eizo/smpage.fwx?smlanguage=FIN&page=189&TAB=2&PRODUCT=2295

        5v takuu, ja mikä onkaan wattimäärä.. Eizon vehkeissä tunnetusti on kuvanlaatu myös huippua.


      • pekka####
        M-Kar kirjoitti:

        Voin sanoa ihan suoraan, että sinun käytössäsi niillä herzeillä ei ole juuri paskankaa merkitystä. Laadun merkitystä korostan itsekin paljon, sillä tietokoneet hajoavat helpommin kuin jäisi vanhaksi. Arvostan ihmistä joka ostaa tietokonelaitteistonsa (ja muunkin tekniikan!) ainakin kymmeneksi vuodeksi.

        Homman juju vaan on se, että laatu ei ole sama kuin herzit. Jos jotain numeroita pitää katsella, sähkövempaimissa paras numero laadulle on watit. Kun laitteita optimoidaan, ensiksi laitetaan se muuten toimimaan ja täyttämään tarpeet ja pienempi energian kulutus kertoo pitemmällä optimoidusta laitteesta. Sähkölaitteissa se kertoo myös paljon laadusta, sillä lämpö on se mikä hajottaa niitä osia. Kulumista käy kondensaattoreissa mutta joku sellainenkin osa missä ei mikään liiku, kuten vaikka prosessori, on kuluu. Kuluminen tapahtuu viimeistään toistuvassa lämpölaajenemisessa josta tulee mekaanista liikettä. Suurempi teho watteina kun tekee myös sitä lämmöntuottoa, tarvitsee tämä jäähdytystä josta tulee liikkuvia osia. Nämä tietenkin kuluvat, ja lisäksi jossain ilmajäähyssä koteloon kertyy enemmän ja vähemmän pölyä joka ei tee hyvää niille kuumeneville osille.

        Homman vitsi on se, että jos ostat niitä herzejä ja gigoja niin laadun saaminen samaan yhteyteen maksaa oikeasti valtavasti kun esimerkiksi jäähdytysjärjestelmät käy kalliiksi ja piirit on myös arvokkaita kun tulevat uusimmilta valmistuslinjoilta ja ovat erityisesti vähävirtaisuuteen panostavia mutta tarjoavat samaa tehoa.

        En sano, että tämä kone olisi just se sopiva mutta tämä on erinomainen esimerkki siitä minkä suuntaista olet oikeastaan hakemassa: http://www.aleutia.com/products/p1

        Tuo kone on suunniteltu erityisesti kestämään, passiivijäähdytetty, ei liikkuvia osia (kiintolevykin on flashia), hintaa on 443€ (pelkkä keskusyksikkö). Ja mitä sanoin siitä wattien ja laadun suhteesta toisiinsa, tuo toimii 27W teholla.

        Vastaavasti näytöissä esimerkiksi löytyy laatua jostain Eizon LED valaistusta näytöstä: http://www.eizo.se/eizo/smpage.fwx?smlanguage=FIN&page=189&TAB=2&PRODUCT=2295

        5v takuu, ja mikä onkaan wattimäärä.. Eizon vehkeissä tunnetusti on kuvanlaatu myös huippua.

        en ole väittänytkään että herzit on sama kuin laatu..!! haluan vaan tietää että missä asioissa on parempi kone jossa on herzejä enemmän tai parempi näytönohjain..eli saanko mitään vastinetta rahoille nyt tai tulevaisuudessa jos maksan enemmän..olen aatellut että tämä läppäri saisi vaikka olla 5 vuotta,,saanko jotain iloa paremmasta koneesta.? nyt en tarvitse kuin ns. perusjuttuja..voi olla että vuoden päästä jo ihan eri vaatimukset..olen päätynyt mac koneeseen..itellä kaikki koneet ollu tähän asti win koneita..ja se tie on nyt käyty..mulla pari kaveria siirtynyt mac koneisiin ja sanonnu ettei paluuta enää ole


      • 1stMacFinn
        pekka#### kirjoitti:

        en ole väittänytkään että herzit on sama kuin laatu..!! haluan vaan tietää että missä asioissa on parempi kone jossa on herzejä enemmän tai parempi näytönohjain..eli saanko mitään vastinetta rahoille nyt tai tulevaisuudessa jos maksan enemmän..olen aatellut että tämä läppäri saisi vaikka olla 5 vuotta,,saanko jotain iloa paremmasta koneesta.? nyt en tarvitse kuin ns. perusjuttuja..voi olla että vuoden päästä jo ihan eri vaatimukset..olen päätynyt mac koneeseen..itellä kaikki koneet ollu tähän asti win koneita..ja se tie on nyt käyty..mulla pari kaveria siirtynyt mac koneisiin ja sanonnu ettei paluuta enää ole

        Kun kuvia hallinnoi ja muokkaa tai videoita editoi, hertzeillä on oikeasti merkitystä. Siinä M-Kar on väärässä, haluaisi suositella jotain miniläppäriä, jolla se homma voi toimia mutta on tuskaa pienen näytön takia.

        Osta vaan rauhassa se MacBook Pro, saat koneen viideksi vuodeksi. Nuo M-Karin kymmenen vuotta on todellisuudessa epärealistisia. Sillä tavalla olet vähintään puolet koneen käyttöiästä ulkona nykyaikaisista mahdollisuuksista.


      • pekka####
        1stMacFinn kirjoitti:

        Kun kuvia hallinnoi ja muokkaa tai videoita editoi, hertzeillä on oikeasti merkitystä. Siinä M-Kar on väärässä, haluaisi suositella jotain miniläppäriä, jolla se homma voi toimia mutta on tuskaa pienen näytön takia.

        Osta vaan rauhassa se MacBook Pro, saat koneen viideksi vuodeksi. Nuo M-Karin kymmenen vuotta on todellisuudessa epärealistisia. Sillä tavalla olet vähintään puolet koneen käyttöiästä ulkona nykyaikaisista mahdollisuuksista.

        joo,,mul on täl hetkellä 17" mut tulee niin paljon pidettyy sylis tätä et toi 15" on ehkä kivempi pidettävä..en ole innostunut ollenkaan noista 8-13" koneista..en ole ollenkaan asiantuntija näis jutuissa..kuten kysymyksistä huomaa..) ja olen kyllä sitä mieltä että on loistava suoritus jos 5v samalla koneella pärjää..kaikissa tekniikan jutuissa toi 10v on kyllä enemmän museoviraston asia


      • 1stMacFinn kirjoitti:

        Kun kuvia hallinnoi ja muokkaa tai videoita editoi, hertzeillä on oikeasti merkitystä. Siinä M-Kar on väärässä, haluaisi suositella jotain miniläppäriä, jolla se homma voi toimia mutta on tuskaa pienen näytön takia.

        Osta vaan rauhassa se MacBook Pro, saat koneen viideksi vuodeksi. Nuo M-Karin kymmenen vuotta on todellisuudessa epärealistisia. Sillä tavalla olet vähintään puolet koneen käyttöiästä ulkona nykyaikaisista mahdollisuuksista.

        En edes tiennyt kysyjän kysyvän läppäriä vaan luulin viestin olevan väärällä palstalla kun puhui Mac Prosta. Tämähän on pöytäkonemalli.. Tuo kone oli rugged pöytäkone ja noilla voi saada 10-15v elinkaaren hyvin pidettynä. Kyseessä on paljon kestävämpi tekniikka kuin mikään läppäri.

        Videon muokkauksessa tehoakin olisi hyvä olla mutta tässä nyt puhuttiin vain videon tallentamisesta koneelle. Videon muokkauksessa Applen läppäri kyllä on ehdottomasti hyvä ostos. Jos tyydytään kuvankäsittelyyn ja videon tallentamiseen ja minimaaliseen videon muokkaukseen niin sitten en välttämättä Applen läppäriä ostaisi mutta riippuu useammastakin seikasta. Apple ei tee erityisen kestäviä läppärimalleja vaan ovat aika keskitasoa. Ehkä sellaiset 6v hyvin pidettynä olisi aika tyypillinen elinkaari. Kestävät läppärimallit ovat MIL-STD-810 standardin mukaisia joko täysin tai suurimmaksi osaksi ja niillä saa jo jotain 10v elinkaarta hyvin pidettynä. Samaan pääsee jo T-sarjan Thinkpadeillakin.


      • pekka#### kirjoitti:

        joo,,mul on täl hetkellä 17" mut tulee niin paljon pidettyy sylis tätä et toi 15" on ehkä kivempi pidettävä..en ole innostunut ollenkaan noista 8-13" koneista..en ole ollenkaan asiantuntija näis jutuissa..kuten kysymyksistä huomaa..) ja olen kyllä sitä mieltä että on loistava suoritus jos 5v samalla koneella pärjää..kaikissa tekniikan jutuissa toi 10v on kyllä enemmän museoviraston asia

        "kaikissa tekniikan jutuissa toi 10v on kyllä enemmän museoviraston asia"

        Tietotekniikka ei enää kehity samalla tavalla nykyään kuin 10v sitten. Muistien hakuaika ei ole kasvanut vuosikymmenen alkupuolen DDR400:sta. Syynä on sellainen pieni hankaluus kuin valonnopeus. Tietokoneiden sarjallinen suoritusnopeuden kasvu on hyytynyt pahasti kun tämä riippuvainen prosessorin kellotaajuudesta ja nepäs ei ole kasvaneet vuosikausiin.

        Se missä tapahtuu kehitystä on rinnakkaisuuden lisääminen. Tulee lisää ytimiä joten kone voi laskea useita asioita samanaikaisesti. Tämä toki vaatii ohjelmistoja jotka tätä osaa hyödyntää ja laskennan pitää olla rinnakkaistuva. Parhaiten rinnakkaisuuden lisääntyminen näkyy grafiikan piirrossa koska tämä on hyvin rinnakkaistuvaa laskentaa ja näytönohjaimiin kun on tullut laskentaytimiä lisää niin koneissa on grafiikanpiirtokyky parantunut hurjasti. Näytönohjaimien laskentaytimet ei kuitenkaan nykyisillä ohjelmistoilla oikein hyödytä videon ja kuvanmuokkauksessa. Lähitulevaisuudessa kyllä.

        Eniten kehitystä tuntuukin tapahtuvan ohjelmistoissa kun uudet versiot käyttöjärjestelmistä ja ohjelmistoista hyödyntävän paremmin sitä tekniikkaa joka on ollut tietokoneissa vuosikausia. Kuten esimerkiksi 64-bittisyys, GPU ja useammat suoritinytimet. Esimerkiksi tässä vuoden sisällä järjestäen kaikki yleiset käyttöjärjestelmät ja selaimet ovat mainostaneet nopeuden lisääntymistä.

        Ja kyllä, tiedän edelleen käytössä olevia 10v ikäisiä läppäreitä. Ei niillä videoita muokata mutta surffilautoina toimivat siinä missä uudetkin ja kuvia voi käsitellä myös. Nepäs ei olekkaan mitään Anttilan roskakoneita.


      • pekka#### kirjoitti:

        en ole väittänytkään että herzit on sama kuin laatu..!! haluan vaan tietää että missä asioissa on parempi kone jossa on herzejä enemmän tai parempi näytönohjain..eli saanko mitään vastinetta rahoille nyt tai tulevaisuudessa jos maksan enemmän..olen aatellut että tämä läppäri saisi vaikka olla 5 vuotta,,saanko jotain iloa paremmasta koneesta.? nyt en tarvitse kuin ns. perusjuttuja..voi olla että vuoden päästä jo ihan eri vaatimukset..olen päätynyt mac koneeseen..itellä kaikki koneet ollu tähän asti win koneita..ja se tie on nyt käyty..mulla pari kaveria siirtynyt mac koneisiin ja sanonnu ettei paluuta enää ole

        "olen aatellut että tämä läppäri saisi vaikka olla 5 vuotta,,saanko jotain iloa paremmasta koneesta.?"

        Parhaiten saat vastinetta rahoille kun ostat riittävän hyvän läppärin mikä kestää sen 5v. Herzejä ostamalla et paljoa kostu.

        "nyt en tarvitse kuin ns. perusjuttuja..voi olla että vuoden päästä jo ihan eri vaatimukset.."

        Tuossa toisessa viestissä perustelin tarkemmin mutta se tappajasovellus missä tehoista on lähitulevaisuudessa ja myös nyt hyötyä on teräväpiirtovideoiden editointi. Ja siinä katselisin prosessoria. Vaatimukset kun muuttuu niin nykyiset koneet menee ihan hyivn. Ohjelmistot pitää sitten päivittää.

        "olen päätynyt mac koneeseen..itellä kaikki koneet ollu tähän asti win koneita.."

        Normikokoisia läppäreitä myydään ainakin Mac OS X, Suse, Windows, Ubuntu -käyttöjärjestelmillä. Videoeditoinnissa suosittelen ehdottomasti Mac OS X:ää. Kuvankäsittelyssä kallistuisin käyttöjärjestelmän puolesta Suseen tai Ubuntuun. Pelikäytössä Windows Vista taas on hyvä. Nettisurffailussa ovat sitten tasaväkisiä paitsi Windows Vista joka on siinä hommassa surkea. Mac OS X on hieman vikkelämpi PDF-tiedostojen kanssa mutta Suse ja Ubuntu taas vikkelämpiä Javaohjelmilla. Windows Vistaan tarvitsee sitten itse säätää lisäohjelmat näitä varten.

        DVD-leffojen katselemisessa Mac OS X on sitten paras. Windows Vista on myös hyvä DVD-leffojen katsomisessa. Blu-ray elokuvissa Windows Vista -läppärit on sitten parhaita. Suse ja Ubuntu tarvisivat molemmat DVD-soitinohjelmiston hankkimista ja näihin ei saa tällä hetkellä Blu-ray elokuville mitään soitto-ohjelmistoa. Tosin näilläkin voi katsella DVD-leffoja ilman ohjelmiston ostamista mutta ilmaiset soitto-ohjelmistot ovat kuraa. Officekäytössä Suse ja Ubuntu sitten ovat parempia kuin Mac OS X ja Windows.

        Käyttöjärjestelmän hinnoissa, päivitystahdissa, elinkaaren pituudessa yms. sitten on omat eronsa. Mac OS X ja Suse ovat suunnilleen samanhintaisia. Mac OS X:n julkaisuja tuetaan 5v, Susen 7v, mutta Suseen ostetaan tukea 3v erissä. Windowsjulkaisut päivityksenäkin ovat ihmeen kalliita, mutta service packit ei sitten maksa mitään ja Windowsin julkaisuja tuetaan 10v. Ubuntun heikkous ja vahvuus on ilmaisuus. Tämän julkaisuilla on elinkaarta vain 3v mutta päivitykset ei sitten maksa mitään. Julkaisutahdit sitten vaihtelee myös ja aina voi laskea että elinkaaresta on yksi vuosi vähintään aikaa sitä varten että on aikaa joustaa milloin sen käyttiksen päivittää.

        Suosittelen valitsemaan läppäriä pitkälti käyttöjärjestelmän mukaan. Mac OS X voi olla juuri oikea valinta mutta tuosta käyttöjärjestelmien soveltuvuudesta eri hommiin voit päätellä sitten itse mikä on paras käyttöösi. Jos sitten päädyt Mac OS X:n, en sitten menisi vannomaan että Macbook Pro olisi mitenkään erityisen sopiva sinulle verratuna vaikka reippaasti halvempaan Macbook White -malliin. Vähän riippuu minkä kokoista ja tehoista tarvitset.


    • jpollanen

      Minulla kohta vuoden käytössä 2.4 GHz alumiinirunkoinen macbook 13 -tuuman näytöllä. Vaihdan piakkoin 15 -tuumaiseen, ja pähkäilen samaa, esim. tuon 9600M -näytönohjaimen tehokkuutta videoeditoinnissa. Epäilen, ettei se tuo tehoa lisää, mutta kuka oikeasti tietää?

      Tämä on loistava kone, mutta tökkii Full HD-editoinnissa. Kuvanvakautus kestää tuntitolkulla. Yöksi vain rouskuttamaan, ei siinä mitään.

      Ja tuoko 5400 rpm -levyn vaihtaminen 7200:een lisää vauhtia...

    • selkokielellä

      Saisko vielä ihan selkokielellä sanottuna, mitä eroa noissa kolmessa on. Kun itse pähkäilen saman asian kanssa ja olen ajatellut tuota 2.66 ghz ostaa, mutta mikä on se ratkaiseva ero siinä? Mistä se kaksisataa euroa lisää tulee? Onko järkevää tosissaan maksaa sen verran lisää, miten merkittävä ero on? Kun itsellä on windows XP teholla 2.93 ghz, ja oon siis vaihtamassa nyt macpuolelle, niin miten tuntuisi käytössä tuo ero noissa ghzssä?

      Eli siis, pärjäisinkö tuolla halvimmalla 15tuumasella vai pitääkö hankkia tuo keskimmäinen vaiko jopa kallein, jotta ei häirittis?

      Todella kiitollinen olisin suomenkielen vastauksista!

      • 1stMacFinn

        http://www.apple.com/fi/macbookpro/specs.html

        Tuon sivun alareunassa on selvä vertailu malleista.

        Eli 2.66 mallissa on perusmallista poiketen kaksi näytönohjainta, 256 Mt GDDR3 näyttömuistia ja huippumallissa 6 Mt välimuisti prossulle sekä 512 Mt näyttömuistia. Ja isommat levyt.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      422
      1806
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      183
      1444
    3. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      105
      1388
    4. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      142
      1333
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      45
      1046
    6. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      960
    7. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      956
    8. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      119
      913
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      93
      900
    10. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      886
    Aihe