Ihmisen vastuuntunne...

ajattelija***

Herättääkö teissä 70 ihmiset ajatuksia vastuuntunnosta,joita meillä on kanssaihmisiämme kohtaan.

On vanhempien vastuuta jälkipolven suhteen,jotka suuremmilta osilta on jo täytetty.

Nyt olemme ns.vapaita niistä velvoitteista,ja kuitenkin on elämää vielä jäljellä.

Miten koette oman vastuunne, eläessänne tätä elämänne kulta-aikaa?

14

171

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pilvi*

saadessani elää tätä yksilöllistä aikaani.Saan itse päättää elämästäni,ensimmäisen kerran sitten aikuiselämäni.Osaan jopa nauttia siitä.Vihdoin.

Koen myöskin vastuuta,en ehkä itsestäni niin paljon,mutta siitä miten kykenen loppuelämästäni tekemään,että se olisi iloksi---hyödyksi,niillle joita elämä tielleni tuo.

• Maalaismies*

On paljon asioita, joiden hoitamisesta ei enää tarvitse tuntea vastuuta. Se on siirtynyt nuoremmille. Tällaisia ovat esim. työasiat. Ei kantsi jäädä roikkumaan entisiin tehtäviinsä ikään kuin ilman minua ei tultaisi toimeen. Nuorimmainen lastenlapsistamme on 15-vuotias. Olemme vielä paljon hänen kanssaan tekemisissä, mutta varsinaiset vastuulliset asiat, kuten hänen menemisensä ja tulemisensa ovat hänen vanhemmillaan.

Tämähän, kuten Pilvi tuossa mainitseekin, tekee vanhenemisesta edelleen elämisen arvoisen. On mukava elää "edesvastuuttomasti". Silti seuraa läheistensä elämää ja yrittää olla avuksi siellä missä tarvitaan ja mihin kykenee.

Tulee toki seuratuksi politiikkaa läheltä ja kaukaa. Täällä esim. voi mainiosti niistä keskustella ja esittää mielipiteitään. Kyllä minä pyrin kirjoittamaan vastuullisesti niin että kehtaan panna alle puumerkiini.

• Poliitikolle vastuu on sitä, kun mittaa äänestäjien tai puolueen kannatuksen seuraavissa vaaleissa teki työnsä hyvin tai huonosti.

Yrityselämässä saattaa saada potkut työvirheiden seurauksena.

Yrittäjä ja myös yksityinen kansalainen saattaa joutua omista tekemistään maksajaksi.

Me 70 emme poikkea tavallisesta ihmisestä juridisessa mielessä. mekin vastaamme teoistamme, jos ne rikkovat yhteisön sääntöjä.

Henkisesti koen vastuuta hyvien perinteiden siirtämisessä tuleville polville esimerkiksi lasten ja heidän lastensa välityksellä.
      Se ei näytä olevan vain meidän suomalaisten ajatuksena, vaan myös maahamme muuttajat näyttävät haluavan siirtää oman kulttuurinsa jälkeläisilleen. Toivottavasti vain ne hyvät perinteet siirtyvät meille..

Minua henkilökohtaisesti huvitta, jos eläkeläinen touhuaa tulevaisuuden asioiden kanssa tosimielessä.
      Eläkeläisten pitäisi ymmärtää, että jättää hommat nuoremmille sellaisissa asioissa, joiden toteutumisella ei ole hänelle merkitystä. Ei niistä asioista ainakaan vastuuta kannata kantaa.

• lukija^^^^

ihmettelen etteivät useammat ottaneet osaa.Palstalla taitaa kiehua nyt jokin.

• capt.cöpenick, päivää
        lukija^^^^ kirjoitti:

ihmettelen etteivät useammat ottaneet osaa.Palstalla taitaa kiehua nyt jokin.

Eräälläkin kirjoittajalta samalla aukeamalla näkyy nyt 6 eri viestiketjua!
        Olisiko tuo pienen paniikin sanelemaa. Niistä varmaan näkyy se palstan moraali ja vastuu. Ikävä tyyppi kuten mie; tulkitsen tuon: minä minä minä...

Mut ei sii mitää: kukin taaplaa tyylillään.

• Lue tuo ketju
        capt.cöpenick, päivää kirjoitti:

Olisiko tuo pienen paniikin sanelemaa. Niistä varmaan näkyy se palstan moraali ja vastuu. Ikävä tyyppi kuten mie; tulkitsen tuon: minä minä minä...

Kukkahameelle, pääset käsitykseen miten ihania ihmisiä täällä muitakin on kuin sinä sinä sinä sinä

• oma ego*
        capt.cöpenick, päivää kirjoitti:

sanoo kuitenkin,että paussi on tarpeen.pilvi* tässä haluaa olla oman elämänsä kanssa sujut,niinkuin ennenkin.Ilta on kaunis ja elämä maistuu,kun saa olla omassa pienen ihmisen rauhassa.Ja se tuntuu tosi hyvältä.

Toivoisi jokaiselle elämän vaikeimmin kokevan, nousevan sen yläpuolelle.Siinä se ihmisyys punnitaan.

Ja kuka on sanonut että keskiverto ihminen olis parempi? Kattia kanssa,onhan se nähty.
        Paljon meiltä vaaditaan,vaan on se sen arvoista. Morgens skeppari!

• capt.cöpenick*
        oma ego* kirjoitti:

sanoo kuitenkin,että paussi on tarpeen.pilvi* tässä haluaa olla oman elämänsä kanssa sujut,niinkuin ennenkin.Ilta on kaunis ja elämä maistuu,kun saa olla omassa pienen ihmisen rauhassa.Ja se tuntuu tosi hyvältä.

Toivoisi jokaiselle elämän vaikeimmin kokevan, nousevan sen yläpuolelle.Siinä se ihmisyys punnitaan.

Ja kuka on sanonut että keskiverto ihminen olis parempi? Kattia kanssa,onhan se nähty.

Om

• turhaa opetuksia
        oma ego* kirjoitti:

jos tuota ketjua lukee on siinä kaikki mahdollinen ja vanhojen mätien ihmisten kirjoittamia, kaikki me ollaan viallisia, kun tuo annetaan tapahtua.
        Ullam. siellä jo pyytelee vaan minne menee, ei edes kaiku vastaa.

• Minäkö pilvi*?
        Lue tuo ketju kirjoitti:

Kukkahameelle, pääset käsitykseen miten ihania ihmisiä täällä muitakin on kuin sinä sinä sinä sinä

En kylla lukenut edellistä viestiä,mutta en tiedä koskaan suhtautuneeni halveksien ihmisten tunteisiin.Kauheata se on jos sellaista tulkitaan kirjoituksistani----silloin on parempi,että pidän taukoa.

• capt.cöpenick*
        capt.cöpenick* kirjoitti:

Om

Piti vaan sanomani, että oman egon pönkittäminen on eräs tärkeä asia itsetunnon kannalta. Varsinkin jos se on sattunut jäämään heiveröiseksi.

Täällä s24 saa ajatuksilleen tilaa meikäläinenkin, skitsoidisempikin ihmistyyppi.

Ihmisiä on niin moneen junaan ja vielä jäämään laiturillekin.

• hänelle kun
        turhaa opetuksia kirjoitti:

jos tuota ketjua lukee on siinä kaikki mahdollinen ja vanhojen mätien ihmisten kirjoittamia, kaikki me ollaan viallisia, kun tuo annetaan tapahtua.
        Ullam. siellä jo pyytelee vaan minne menee, ei edes kaiku vastaa.

Jepulis antoi sisältöä elämään!

MUTTA.on yksi asia jonka jätän jälkeeni nyt: Miksi ei kukaan täällä pyri täydellisyyteen?

Suurin opettaja joka koskaan meillä on ollut kehoitti:

Olkaa täydellisiä, niinkuin isänne on täydellinen!

Tajutkoon ken tajuaa. t. pilvi*

• älä sotke
        hänelle kun kirjoitti:

Jepulis antoi sisältöä elämään!

MUTTA.on yksi asia jonka jätän jälkeeni nyt: Miksi ei kukaan täällä pyri täydellisyyteen?

Suurin opettaja joka koskaan meillä on ollut kehoitti:

Olkaa täydellisiä, niinkuin isänne on täydellinen!

Tajutkoon ken tajuaa. t. pilvi*

menee häväistyksen puolelle tuo saarna, joku linja pitää täälläkin olla. vai että olkaa täydellisiä..? siis mitä

• pilvi*
        älä sotke kirjoitti:

menee häväistyksen puolelle tuo saarna, joku linja pitää täälläkin olla. vai että olkaa täydellisiä..? siis mitä

sai nyt minut vielä vastaamaan.Etkö tajua sitä? Rimaa on nostettava,kun näet mikä
        tämäkin ketju on.

Kukaan ei voi näissä asioissa neuvoa,muuta kuin, että meiltä vaaditaan enemmän että, täyttäisimme ihmisen mitan.

Häväistys on tästä kaukana. :D Olenhan oikealla asialla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. SDP on vastuunkantaja, ja siksi suosituin kansan keskuudessa

Kiusaamiseenkin SDP puuttuu heti sellaisen tultua ilmi. Esimerkiksi persut lakaisevat nämä maton alle ja pahentavat site
      Maailman menoa
      185
      6543
    2. Punavihreät puolueet haluavat Suomeen satoja tuhansia kehitysmaalaisia

SDP, vihreät ja vassarit haluavat nostaa esim. pakolaiskiintiötä todella paljon. Orpon hallituksen aikana maahanmuutto
      Maailman menoa
      98
      5457
    3. Häirintäkohun keskellä olevalta kansanedustajalta Jani Kokolta (sd) rajua tekstiä somessa.

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011772322.html Ajaakohan tämä SDP:n kansanedustaja Jani Kokko oikein täysillä valoi
      Maailman menoa
      124
      3421
    4. Nyt tuli Suomen somaleista todella ikävää faktaa

sillä osa somalivanhemmista lähettää lapsiaan kotimaahansa kurinpitolaitoksiin, joissa heitä pahoinpidellään. Illan MOT
      Maailman menoa
      244
      3309
    5. Kähmijä puolueen kannatus romahtamassa

Erityisesti naiset ovat suuttuneet SDP:lle kertoo asiantuntijat
      Maailman menoa
      86
      2408
    6. Kommentti: oikeuslaitos korvattava SDP:n johdolla

Näkisin että Suomessa tuomiovalta pitäisi olla demareiden johtoportaalla. Koska porvarimedia säestettynä persujen kirku
      Maailman menoa
      3
      2125
    7. Sinä et halunnut sitoutua

Samalla tavalla kyin minä ja koen vihdoinkin että se on ihan ok. Sitoutuminen merkitsi meille erilaisia asioita, eikä ne
      Ikävä
      19
      1796
    8. Persut pettävät ja valehtelevat aina

Petoksistahan jää kiinni kuten olemme persujen kannatusromahduksesta nähneet, mutta siitä huolimatta persut jatkavat val
      Maailman menoa
      50
      1732
    9. Läppärit kahviloissa

Aika omituista nykyään, että mennään ”trendikkäästi” tekemään lämppärillä töitä kahviloihin ja viedään moneksi tunniksi
      Kahvilat
      47
      1684
    10. Onko kaivattusi spesiaali?

Millä tavalla ja miten?
      Ikävä
      98
      1386
    Aihe