Miten opiskelemaan psykol.?

elisa1982

Olen käynyt 2 ammattikoulua ja nyt olen ollut työelämässä n.3,5 vuotta. Minua on alkanut kiinnostaa psykologin ammatti, mutta miten sitä lähden opiskelemaan on ongelma.. Asun tampereella joten yliopisto löytyy mutta haluankin tietää kuinka sinne haen? Ja kannattaako yrittää amiksen pohjalta kun edellisestäkin on jo 4 vuotta? Voiko iltalukiossa suorittaa vain tiettyjä kursseja joista olisi apua, vai pitääkö käydä se 3 vuotta? en tajua näistä "korkeamman asteen" opiskelujutuista mitään!

17

1096

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yrittää on

      osallistua valintakokeisiin ja yrittää päästä sisään pelkän valintakoemenestyksen kautta. Yliopistoilla on tapana valita opiskelijat kahdessa ryhmässä, esim.: 1= Yo-pisteiden valintakoepisteiden perusteella 2= pelkän valintakoepisteiden perusteella. Itselläni on yo-tutkinto, mutta silti olen tullut valituksi valintakokeen perusteella (ei psykologia kyseessä), eli yhteispisteeni ( valintatapa 1) eivät olisi riittäneet sinne, minne ensisijaisesti hain. Toisen asteen (lukio/amis) tutkinto antaa sinulle hakukelpoisuuden korkeakouluihin, joten pääsykokeisiin yrittämään vain! Yliopistojen nettisivuilta opiskelijavalinnoista/ hakuinfoista yms. saa yliopistokohtaista tietoa valintojen perusteista. Psykologian valintakokeet ovat kaksivaiheisia, eli ensimmäisen valintakokeen (kirja/aineistokoe) perusteella valitaan edellä mainitulla kahdella tavalla soveltuvuuskoevaiheeseen pääsevät.

    • Pööpi

      Lyhyt hakuohje:

      - Tutustu Tampereen psykologian laitoksen sivuihin
      - Ota selvää pääsykoekirjoista (saattavat vaihtua vuosittain, mutta tieto tulee ajoissa sivuille)
      - Ota selvää hakuajoista (tieto tulee yliopiston sivuille)
      - Lähetä hakemus, taas kerran yo:n sivuilla ohjeet
      - Hanki kirjat, ala lukea
      - Osallistu pääsykokeeseen
      - Jännää tuloksia.

      Siinä se. Ammattitutkinnon perusteella voi päästä lukemaan psykologiaa, valintakoekirjallisuus on vaan osattava hyvin. Iltalukion kurssit antavat yleissivistystä, mutta todellinen sisäänpääsyn avain on valintakoekirjan/-kirjojen hyvä hallinta. Tampereella oli muistaakseni melko tilastopainotteista, joten jos haluat kursseja lukemisen tueksi, etsi avoimen yliopiston sivuilta lähin tilastotieteen peruskurssi, ja mene sille.

      Opiskelu ei ole yhtään sen kummoisempaa kuin missään muuallakaan. Istutaan luennolla, nenä kiinni kirjastossa kotona/kirjastossa, sitten tentitään mitä ollaan luettu.

      • niin juuri

        Unohdinkin, että istuin vuonna 2003 Tampereella psykan pääsykokeissa. Olen siis tuo ensimmäiseksi kysymykseen vastannut :) Tilastojuttuihin kaatui hyvin pitkälle koe, joten ne on tärkeitä. Nyt olen oman alani löytänyt, mutta onnea psykologin tielle. Mielenkiintoiselta ammatilta vaikuttaa, mitä nyt on kolmelta psykologikaverilta kuullut ja itse aikoinaan aiheeseen perehtynyt. Tilastollisten menetelmien ymmärtämistä helpotti itselllä silloin, juuri tuo kun tein avoimeen yliopistoon tilastollisten menetelmien perusopinnot.


      • elisa1982
        niin juuri kirjoitti:

        Unohdinkin, että istuin vuonna 2003 Tampereella psykan pääsykokeissa. Olen siis tuo ensimmäiseksi kysymykseen vastannut :) Tilastojuttuihin kaatui hyvin pitkälle koe, joten ne on tärkeitä. Nyt olen oman alani löytänyt, mutta onnea psykologin tielle. Mielenkiintoiselta ammatilta vaikuttaa, mitä nyt on kolmelta psykologikaverilta kuullut ja itse aikoinaan aiheeseen perehtynyt. Tilastollisten menetelmien ymmärtämistä helpotti itselllä silloin, juuri tuo kun tein avoimeen yliopistoon tilastollisten menetelmien perusopinnot.

        kiitos vastauksista! Olin aivan varma että mun pitäisi käydä vielä lukiokin että mahkuja olisi, mutta nyt vain ahkera lukeminen alkakoon :)
        Jännä juttu tuo kiinnostus opiskeluun sillä vielä vuosi sitten mikään ei kiinnostanut ja tiesin etten nykyisessä amispohjan työssäni montaa vuotta halua olla. Helppoa se ei tule olemaan mutta jos jotain muuta haluaa tehdä ei ole vaihtoehtoja! Onhan tässä vielä ikääkin hyvin jäljellä :)


      • wattiwotti
        elisa1982 kirjoitti:

        kiitos vastauksista! Olin aivan varma että mun pitäisi käydä vielä lukiokin että mahkuja olisi, mutta nyt vain ahkera lukeminen alkakoon :)
        Jännä juttu tuo kiinnostus opiskeluun sillä vielä vuosi sitten mikään ei kiinnostanut ja tiesin etten nykyisessä amispohjan työssäni montaa vuotta halua olla. Helppoa se ei tule olemaan mutta jos jotain muuta haluaa tehdä ei ole vaihtoehtoja! Onhan tässä vielä ikääkin hyvin jäljellä :)

        Ihan sen verran tarkentaisin, että kerroit että olet käynyt kahta ammattikoulua. Oletko valmistunut jommastakummasta tai kummastakin? Nimittäin hakukelpoisuus yliopistoon ammattikoulupohjalta edellyttää vähintään 3-vuotisen ammattitutkinnon suorittamista. Eli jos sulla on sellainen plakkarissa, niin siitä vaan hakemaan. Ja varmasti tiedätkin, että psyka on erittäin erittäin suosittu ala, joten sinne on paljon hakijoita ja paikoista kova kilpailu.

        Onnea ja menestystä :-)


      • elisa1982
        wattiwotti kirjoitti:

        Ihan sen verran tarkentaisin, että kerroit että olet käynyt kahta ammattikoulua. Oletko valmistunut jommastakummasta tai kummastakin? Nimittäin hakukelpoisuus yliopistoon ammattikoulupohjalta edellyttää vähintään 3-vuotisen ammattitutkinnon suorittamista. Eli jos sulla on sellainen plakkarissa, niin siitä vaan hakemaan. Ja varmasti tiedätkin, että psyka on erittäin erittäin suosittu ala, joten sinne on paljon hakijoita ja paikoista kova kilpailu.

        Onnea ja menestystä :-)

        olen käynyt 2 3 vuotta kestävää ammattikoulua. Tiedän kyllä siis olen kuullut jo monelta että psykologiaa opiskelemaan pääseminen on vaikeaa... Siitä vielä että valitaanko tietty määrä opiskelijoita yo-papereiden perusteilla ja tietty pääsykokeiden perusteilla? Että enhän ole samalla "viivalla" ylioppilaiden kanssa?!


      • Pööpi
        elisa1982 kirjoitti:

        olen käynyt 2 3 vuotta kestävää ammattikoulua. Tiedän kyllä siis olen kuullut jo monelta että psykologiaa opiskelemaan pääseminen on vaikeaa... Siitä vielä että valitaanko tietty määrä opiskelijoita yo-papereiden perusteilla ja tietty pääsykokeiden perusteilla? Että enhän ole samalla "viivalla" ylioppilaiden kanssa?!

        Kannattaa jättää heti kättelyssä samalla viivalla vai eri viivalla -ajattelu sikseen, ja keskittyä vain omaan suoritukseen. Jos pääsykokeessa pyydetyt asiat osaa hyvin, on asiaa myös laitokselle, vaikka koulutustausta olisikin vähän erilainen.

        Joku Tampereella psykologiaa opiskellut/opiskeleva osaa varmaan selittää kiintiöt asiantuntevammin, olen itse toisen paikkakunnan psykalaisia. Tietoja löytyy varmasti myös Tampereen hakuoppaasta. Voi olla, että pääsykoekiintiössä on myös ylioppilaita, joiden yo-tulokset eivät auta sisäänpääsyssä, mutta tämä voi olla ihan mututietoakin, ja ennen kaikkea sillä ei ole *mitään* tekemistä sinun suorituksesi kanssa, jos panostat luku-urakkaan kunnolla.

        Niin ja piti tuosta ensimmäisestä vastauksesta sen verran sanoa, että ei kai Tampereelle sentään mitään toista vaihetta ole? Ei tainnut ainakaan aiemmin olla? Muistelen, että aikoinaan soveltuvuuskokeet olivat vain Turussa ja Jyväskylässä, mutta lieneekö se sitten vanhentunutta tietoa...

        Elisalle vielä sen verran, että ammattitutkinnolla psykologiaa opiskelevia on muitakin, ei kannata siis ajatella että tavoite on miltään osin lähes mahdoton saavuttaa jne. Psykalaisia on kaikenlaisia, mukaan vaan. :)


      • kommentoi vielä
        Pööpi kirjoitti:

        Kannattaa jättää heti kättelyssä samalla viivalla vai eri viivalla -ajattelu sikseen, ja keskittyä vain omaan suoritukseen. Jos pääsykokeessa pyydetyt asiat osaa hyvin, on asiaa myös laitokselle, vaikka koulutustausta olisikin vähän erilainen.

        Joku Tampereella psykologiaa opiskellut/opiskeleva osaa varmaan selittää kiintiöt asiantuntevammin, olen itse toisen paikkakunnan psykalaisia. Tietoja löytyy varmasti myös Tampereen hakuoppaasta. Voi olla, että pääsykoekiintiössä on myös ylioppilaita, joiden yo-tulokset eivät auta sisäänpääsyssä, mutta tämä voi olla ihan mututietoakin, ja ennen kaikkea sillä ei ole *mitään* tekemistä sinun suorituksesi kanssa, jos panostat luku-urakkaan kunnolla.

        Niin ja piti tuosta ensimmäisestä vastauksesta sen verran sanoa, että ei kai Tampereelle sentään mitään toista vaihetta ole? Ei tainnut ainakaan aiemmin olla? Muistelen, että aikoinaan soveltuvuuskokeet olivat vain Turussa ja Jyväskylässä, mutta lieneekö se sitten vanhentunutta tietoa...

        Elisalle vielä sen verran, että ammattitutkinnolla psykologiaa opiskelevia on muitakin, ei kannata siis ajatella että tavoite on miltään osin lähes mahdoton saavuttaa jne. Psykalaisia on kaikenlaisia, mukaan vaan. :)

        Tampereelle ei joo taida olla soveltuvuuskoetta. Muistelen, ettei ainakaan silloin (2003), kun sinne hain enkä nytkään ole löytänyt viitteitä semmoisesta :) Valintaryhmät psykaan on Tampereella samat kuin ekassa vastauksessa kirjoitin. Lisäksi on erillisvalinta. Ko. yliopiston sivuilta löytyy kyllä tietoa, esim. yht.kuntatieteellisen valintaperusteista. Jos tulee valituksi pelkän valintakoemenestyksen perusteella on tosiaan ihan samalla viivalla niiden kanssa, jotka on valittu sekä yo-todistuksen että valintakokeen perusteella.


      • elisa1982
        Pööpi kirjoitti:

        Kannattaa jättää heti kättelyssä samalla viivalla vai eri viivalla -ajattelu sikseen, ja keskittyä vain omaan suoritukseen. Jos pääsykokeessa pyydetyt asiat osaa hyvin, on asiaa myös laitokselle, vaikka koulutustausta olisikin vähän erilainen.

        Joku Tampereella psykologiaa opiskellut/opiskeleva osaa varmaan selittää kiintiöt asiantuntevammin, olen itse toisen paikkakunnan psykalaisia. Tietoja löytyy varmasti myös Tampereen hakuoppaasta. Voi olla, että pääsykoekiintiössä on myös ylioppilaita, joiden yo-tulokset eivät auta sisäänpääsyssä, mutta tämä voi olla ihan mututietoakin, ja ennen kaikkea sillä ei ole *mitään* tekemistä sinun suorituksesi kanssa, jos panostat luku-urakkaan kunnolla.

        Niin ja piti tuosta ensimmäisestä vastauksesta sen verran sanoa, että ei kai Tampereelle sentään mitään toista vaihetta ole? Ei tainnut ainakaan aiemmin olla? Muistelen, että aikoinaan soveltuvuuskokeet olivat vain Turussa ja Jyväskylässä, mutta lieneekö se sitten vanhentunutta tietoa...

        Elisalle vielä sen verran, että ammattitutkinnolla psykologiaa opiskelevia on muitakin, ei kannata siis ajatella että tavoite on miltään osin lähes mahdoton saavuttaa jne. Psykalaisia on kaikenlaisia, mukaan vaan. :)

        Kiitos paljon kannustuksesta! Heti kun pääsykoe materiaali julkaistaan alan lukea ahkerasti :) Ehkäpä joku valmennuskurssikin voisi olla avuksi..
        Lannistavaa tietenkin on jos monena vuotena hakee uudestaan ja en ole kuitenkaan halukas opiskelemaan muualla kuin Tampereella. Mutta en maalaile piruja seinille :)


      • odottaa
        elisa1982 kirjoitti:

        Kiitos paljon kannustuksesta! Heti kun pääsykoe materiaali julkaistaan alan lukea ahkerasti :) Ehkäpä joku valmennuskurssikin voisi olla avuksi..
        Lannistavaa tietenkin on jos monena vuotena hakee uudestaan ja en ole kuitenkaan halukas opiskelemaan muualla kuin Tampereella. Mutta en maalaile piruja seinille :)

        Ei kannata odottaa pääsykoemateriaalien julkaisua. Koe on nyt muutamana viime vuonna ollut lähinnä pelkkää tilastotiedettä, loogista päättelyä ja aineistoa. Eli nyt vain heti opiskelemaan tilastotieteen perusteita. Opiskelun voi vaikkapa aloittaa lainaamalla kirjastosta Nummenmaa, L. Käyttäytymistieteiden tilastolliset menetelmät sekä kyseisen opuksen harjoituskirja. Nämä ovat olleet myös pääsykoekirjoina useampana vuonna. Laskeminen auttaa myös kehittämään loogista päättelykykyä.

        Kannattaa myös muistaa, että psykologia EI ole sellaista, mitä monet kuvittelevat. Psykologi ei ole sama asia kuin terapeutti. Psykologi voi hankkia terapeutin koulutuksen jonka jälkeen on terapeutti, mutta tämä ei ole pakollista.

        Koska asut Tampereella, suosittelen että käyt yliopiston kirjastossa tutustumassa kurssikirjoihin. Tällöin saat oikeamman kuvan opiskelusta ja itse oppiaineestakin. Tiedon kurssikirjoista löydät valintaoppaasta, joka on yliopiston nettisivuilla tai paperisena esillä kirjastossa.


      • >daa
        odottaa kirjoitti:

        Ei kannata odottaa pääsykoemateriaalien julkaisua. Koe on nyt muutamana viime vuonna ollut lähinnä pelkkää tilastotiedettä, loogista päättelyä ja aineistoa. Eli nyt vain heti opiskelemaan tilastotieteen perusteita. Opiskelun voi vaikkapa aloittaa lainaamalla kirjastosta Nummenmaa, L. Käyttäytymistieteiden tilastolliset menetelmät sekä kyseisen opuksen harjoituskirja. Nämä ovat olleet myös pääsykoekirjoina useampana vuonna. Laskeminen auttaa myös kehittämään loogista päättelykykyä.

        Kannattaa myös muistaa, että psykologia EI ole sellaista, mitä monet kuvittelevat. Psykologi ei ole sama asia kuin terapeutti. Psykologi voi hankkia terapeutin koulutuksen jonka jälkeen on terapeutti, mutta tämä ei ole pakollista.

        Koska asut Tampereella, suosittelen että käyt yliopiston kirjastossa tutustumassa kurssikirjoihin. Tällöin saat oikeamman kuvan opiskelusta ja itse oppiaineestakin. Tiedon kurssikirjoista löydät valintaoppaasta, joka on yliopiston nettisivuilla tai paperisena esillä kirjastossa.

        Aivan näin.Moni hakee TV:stä tms. syntyneillä mielikuvilla lukemaan psykologiaa,jonka opiskeluarki voi olla jotakin muuta -ammatista puhumattakaan. Itse asiassa monen psykologiasta haaveilevan kannattaisi hakeutua lukemaan sosiaalityötä,joka on vuorovaikutteinen auttamisammatti. Tampereella on hyvä sosiaalityön koulutusohjelma.


      • sededs
        odottaa kirjoitti:

        Ei kannata odottaa pääsykoemateriaalien julkaisua. Koe on nyt muutamana viime vuonna ollut lähinnä pelkkää tilastotiedettä, loogista päättelyä ja aineistoa. Eli nyt vain heti opiskelemaan tilastotieteen perusteita. Opiskelun voi vaikkapa aloittaa lainaamalla kirjastosta Nummenmaa, L. Käyttäytymistieteiden tilastolliset menetelmät sekä kyseisen opuksen harjoituskirja. Nämä ovat olleet myös pääsykoekirjoina useampana vuonna. Laskeminen auttaa myös kehittämään loogista päättelykykyä.

        Kannattaa myös muistaa, että psykologia EI ole sellaista, mitä monet kuvittelevat. Psykologi ei ole sama asia kuin terapeutti. Psykologi voi hankkia terapeutin koulutuksen jonka jälkeen on terapeutti, mutta tämä ei ole pakollista.

        Koska asut Tampereella, suosittelen että käyt yliopiston kirjastossa tutustumassa kurssikirjoihin. Tällöin saat oikeamman kuvan opiskelusta ja itse oppiaineestakin. Tiedon kurssikirjoista löydät valintaoppaasta, joka on yliopiston nettisivuilla tai paperisena esillä kirjastossa.

        Voisit nyt sitten varmaan valaista, mitä se psykologian opiskelu ja työ OIKEASTI on? Itsekin olen ajatellut hakea sitä opiskelemaan.


      • elisa1982
        odottaa kirjoitti:

        Ei kannata odottaa pääsykoemateriaalien julkaisua. Koe on nyt muutamana viime vuonna ollut lähinnä pelkkää tilastotiedettä, loogista päättelyä ja aineistoa. Eli nyt vain heti opiskelemaan tilastotieteen perusteita. Opiskelun voi vaikkapa aloittaa lainaamalla kirjastosta Nummenmaa, L. Käyttäytymistieteiden tilastolliset menetelmät sekä kyseisen opuksen harjoituskirja. Nämä ovat olleet myös pääsykoekirjoina useampana vuonna. Laskeminen auttaa myös kehittämään loogista päättelykykyä.

        Kannattaa myös muistaa, että psykologia EI ole sellaista, mitä monet kuvittelevat. Psykologi ei ole sama asia kuin terapeutti. Psykologi voi hankkia terapeutin koulutuksen jonka jälkeen on terapeutti, mutta tämä ei ole pakollista.

        Koska asut Tampereella, suosittelen että käyt yliopiston kirjastossa tutustumassa kurssikirjoihin. Tällöin saat oikeamman kuvan opiskelusta ja itse oppiaineestakin. Tiedon kurssikirjoista löydät valintaoppaasta, joka on yliopiston nettisivuilla tai paperisena esillä kirjastossa.

        juu aikomukseni onkin tulla tv tähdeksi niinkuin dr. phil.. huhhuh. Mä vain kyselin miten haen minnekkin enkä hakenut neuvoja tiedänkö mihin olen ryhtymässä. En kuitenkaan ole mikään teini enään jolle tollaset ajattelutavat on ehkä ominaisempia.
        Ja kyllä, ajattelin jos vaikka menisi avoimeen opiskelemaan tuota tilastotiedettä (eikös se ole sama kuin tilastomatematiikka?) kun en ymmärrä niistä yhtälöistä mitään! Kirjoista en niitä itse opi kuitenkaan..


      • riippuu
        sededs kirjoitti:

        Voisit nyt sitten varmaan valaista, mitä se psykologian opiskelu ja työ OIKEASTI on? Itsekin olen ajatellut hakea sitä opiskelemaan.

        Riippuu varmasti yliopistosta. Minulla on kokemusta vain yhdestä.

        Opiskelu on pari ensimmäistä vuotta kuivaa (tai kuka mistäkin tykkää) teoriaa. Tentit tiiliskivenpaksuisista englanninkielisistä kirjoista. Asioita käydään läpi aivokemiasta normatiivisiin kehitysvaiheisiin. Sen jälkeen pikkuhiljaa alkavat ammattiopinnot, jotka sisältävät kuivaharjoittelua ja lisää teoriaa. Testien käyttöä opetellaan melkoisesti. Toki loppuvaiheessa tehdään jo "töitä", varsinkin harjoittelussa.

        Työ voi psykologilla, kuten muillakin yliopistossa valmistuneilla, olla lähes mitä vain. Toki koulutus antaa ammattipätevyyden, jota useat hyödyntävät työssään. Työ sisältää usein testien pitämistä, sillä on olemassa testejä, joita vain psykologit saavat vetää ja arvioida.


      • tilastotiede
        elisa1982 kirjoitti:

        juu aikomukseni onkin tulla tv tähdeksi niinkuin dr. phil.. huhhuh. Mä vain kyselin miten haen minnekkin enkä hakenut neuvoja tiedänkö mihin olen ryhtymässä. En kuitenkaan ole mikään teini enään jolle tollaset ajattelutavat on ehkä ominaisempia.
        Ja kyllä, ajattelin jos vaikka menisi avoimeen opiskelemaan tuota tilastotiedettä (eikös se ole sama kuin tilastomatematiikka?) kun en ymmärrä niistä yhtälöistä mitään! Kirjoista en niitä itse opi kuitenkaan..

        ovat melko lähellä toisiaan. Usein käytännössä jopa sama asia ja teoriassakin pieniä vivahde-eroja vain. Mutta juu, avoimen perusopinnot tilastotieteestä olisivat varmasti hyvä paketti. Nopeasti vilaistuna näyttävät samalta kuin yliopiston tarjoamat, jotka taasen käsittelivät samoja asioita kuin tuo Nummenmaa.

        En tarkoittanut mitään tv-tähteyttä. Työ ei vain ole läheskään sellaista kuin dr.phil olisi ilman kameroita, yleisöä jne. (Enkä edes ajatellut dr. philliä, mutta vastasitkin varmaan tuolle toiselle.) Kuitenkin vaikka olisi varma siitä mitä haluaa, niin kannattaa käydä siellä yliopiston kirjastossa vilkaisemassa tenttikirjoja vaikka ihan mielenkiinnosta. Tuossa linkkin opinto-oppaaseen, jota lukemalla saa myös kuvaa opintojen rakenteesta.

        https://www10.uta.fi/opas/oppiaine.htm?id=PSYK&uiLang=fi


      • >daa
        tilastotiede kirjoitti:

        ovat melko lähellä toisiaan. Usein käytännössä jopa sama asia ja teoriassakin pieniä vivahde-eroja vain. Mutta juu, avoimen perusopinnot tilastotieteestä olisivat varmasti hyvä paketti. Nopeasti vilaistuna näyttävät samalta kuin yliopiston tarjoamat, jotka taasen käsittelivät samoja asioita kuin tuo Nummenmaa.

        En tarkoittanut mitään tv-tähteyttä. Työ ei vain ole läheskään sellaista kuin dr.phil olisi ilman kameroita, yleisöä jne. (Enkä edes ajatellut dr. philliä, mutta vastasitkin varmaan tuolle toiselle.) Kuitenkin vaikka olisi varma siitä mitä haluaa, niin kannattaa käydä siellä yliopiston kirjastossa vilkaisemassa tenttikirjoja vaikka ihan mielenkiinnosta. Tuossa linkkin opinto-oppaaseen, jota lukemalla saa myös kuvaa opintojen rakenteesta.

        https://www10.uta.fi/opas/oppiaine.htm?id=PSYK&uiLang=fi

        Joo, ei ollut tuo TV -juttu Elisalle suunnattu,ihan yleisellä tasolla vaan pohdin...siis, että moni liittää psykologiaan tiettyjä humaaneja mielikuvia,joita siinä todellisuudessa ei aina arjessa löydy. No,se on toinen juttu.Tsemppiä hakuun!


      • napru
        >daa kirjoitti:

        Joo, ei ollut tuo TV -juttu Elisalle suunnattu,ihan yleisellä tasolla vaan pohdin...siis, että moni liittää psykologiaan tiettyjä humaaneja mielikuvia,joita siinä todellisuudessa ei aina arjessa löydy. No,se on toinen juttu.Tsemppiä hakuun!

        Onko se niin, että yleensä yliopistossa on englanninkielisiä kirjoja? Taitaa ammattikorkeassakin olla... Kiinnostaisi kanssa tämä psykologia, mutta englanti takkuaa. Mutta jos sitä oikeasti haluaa, niin kai se englantikin siinä menee. Ja ei sitä opi, kun opettelemalla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1847
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1699
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      17
      1543
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1243
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1204
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1202
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1166
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1141
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      8
      1139
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1124
    Aihe